Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Boutje schreef:Ha, ik ben dan toch niet de enige.
En het is juist voor hem zo belangrijk dat hij nu leert correct lopen (verleden van OCD en vastzitten door vallen en zo), volgens de da en osteopaat moet het kunnen, geen letsels of pijntjes meer, alleen erg scheef dus uit gewoonte.
Wandelen doe ik trouwens of aan de hand (pezen harden en lekker veel onbelast bewegen nu de weide meer modder dan weide is en hij dus minder speelt) of met touwhalster, de stap krijg ik wel actief. maar het echte gymnastiseren lukt me gewoon nog niet zonder bit...
Boutje schreef:De volledig bitloos opgeleide paarden die ik ken lopen geen dressuur en hebben in veel gevallen een foute bespiering, met onderhals, en een minder goed ruggebruik.
Antheman schreef:Ik streef het ook niet na. Ik heb mijn paarden onder controle, er is vertrouwen.
Maar er moet ook gewerkt worden, en dat doe ik mét bit. Waarom ook niet, als daardoor de communicatie zoveel makkelijker verloopt? Er is veel ruis bij bitlose optomingen.
Volgens mij heel goed geschikt voor rechtuit en links/rechtsaf. Maar als je wat meer vraagt ,zijgangen ed, ik krijg het wel voor elkaar bitloos, maar het kost me meer moeite. Dan liever met bit. Heb ik helemaal geen probleem mee.
Het is de hand die het bit bediend hoor
geluksvogel schreef:en een leren bit is ook natuurlijker dan een ijzeren geval.
geluksvogel schreef:nouja ik doe voor geen miljoen meer een ijzeren bit in de mond van mijn beestjeseen leren bit vind ik natuurlijker omdat ik er ook heb mee leren rijden en het ook bij Emiel Voest vandaan komt. niet daarmee te zeggen dat alle ijzeren dingen slecht zijn maar enkel gebroken ben ik zowiezo tegen. wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte. een mens zou dat ook niet fijn vinden. dus nog altijd beter een dubbel gebroken of stang dan een engelgebroken ijzeren geval. maar geen van dat alles komt nog in de mond van mijn lieverds
Buitenzinnig schreef:geluksvogel schreef:nouja ik doe voor geen miljoen meer een ijzeren bit in de mond van mijn beestjeseen leren bit vind ik natuurlijker omdat ik er ook heb mee leren rijden en het ook bij Emiel Voest vandaan komt. niet daarmee te zeggen dat alle ijzeren dingen slecht zijn maar enkel gebroken ben ik zowiezo tegen. wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte. een mens zou dat ook niet fijn vinden. dus nog altijd beter een dubbel gebroken of stang dan een engelgebroken ijzeren geval. maar geen van dat alles komt nog in de mond van mijn lieverds
Je paard is een overtuigd vegetariër en die stop jij een LEREN!!!! bit in de mond?? Een dood dier dus??? En hoe is het gelooid???
Boutje schreef:Geluksvogel zei: "wanneer je wat harder trekt, gaat dat bit dubbel tegen het geheemelte", wel, daar zit je dus al fout, je moet niet harder gaan trekken.
Als je je tempo niet met je zit kan regelen, als je niet kunt halthouden met je zit en desnoods minimale hulpen als je paard even niet oplet, ben je niet aan rijden met een bit toe met dat paard. Zo zie ik het.
Touwhalster of iets anders bitloos om in te rijden, leren op zit reageren,... en dan pas eventueel een bit gebruiken als dat echt nodig blijkt en helaas lijkt dit bij mijn knolletje het geval te zijn.
Je doet "alles" met zit en benen, je handen heb je om een beetje de weg te wijzen en misschien blijkbaar merk ik nu met sommige paarden om ergens toch wel een soepele begrenzing vooraan te hebben en te leren nageven en makkelijker te helpen recht richten.