Wegcrossen tijdens het longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Wegcrossen tijdens het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 22:10

Spirit heeft nooit normaal kunnen doen tijdens het longeren ofwel loopt hij naar binnen of draait hij zich om of crost hij weg en dan meestal ook nog met een draai zodat hij de andere kant opgaat. Met het draaien en het naar binnen komen kan ik hem wel aan, ik zet hem dan gewoon weer op de juiste kant en laat hem lopen. Maar met het wegcrossen lukt het dus nooit.
Dus iedere keer als ik hem longeer op de linkerhand aan de poort gaat ie er vandoor. Aan de poort gaat ie dan in volle galop en meestal nog een bokje erbij, draaien zodat ik de longe moet lossen (probeer hem wel tegen te houden maar het lukt meestal niet), dan loopt ie nog een paar passen en blijft staan. Ik weet presies waar hij het doet en probeer het ook te voorkomen, dus aan de poort geef ik hem een snokje zodat hij naar mij kijkt ipv de poort en drijf ik hem wat aan. Dit helpt soms maar zeker niet altijd, meestal draait hij nog steeds de andere kant op. Het is soms ook dat hij dit pas na een kwartier doet en soms al na een paar minuten.
Het is nu al meer of een half jaar dat hij dit doet en heb dan ook alles geprobeerd. Ik heb hem al in een afgezet stuk gelongeerd maar hierbij doet hij het gewoon aan het lint of probeert er over te springen. Ook longeer ik zonder kopstuk omdat hij anders een kapotte mond heeft door het trekken (poging tot tegenhouden).
Het is trouwens in alle gangen dat hij dit doet dus niet alleen in draf/galop. Ik longeer hem ook niet vaak omdat het toch altijd mislukt. Ook als iemand anders hem longeerd doet hij dit.

Please, hebben jullie tips voor me??

lianne16

Re: Wegcrossen tijdens het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:54

Ben het met de rest eens.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:57

Euh waar heb je het over?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:01

Misschien idee om met dubbele longe te longeren als je dit kunt?
Dat voorkomt een paard die er opeens vandoor knalt omdat je 'm op kunt sluiten tussen de 2 lijnen.

lianne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:07

Natje_Spirit schreef:
Euh waar heb je het over?

Sorry, was er even niet bij met mijn gedachten!
Ik zou eens dubbele lijnen proberen, of eerst los gooien voor het longeren.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:40

@Emilion1985: dubbele lijnen kan ik niet (toch bedankt!), maar ik heb wel al een paardje op bokt gezien waarbij de longe van het bit naar de longeersingel gaat. Wel aan de binnenkant natuurlijk, enig idee of dit zou kunnen helpen?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:28

Hoi,

Zelf heb ik de laatste tijd ook problemen met het longeren van mijn toch wel sterke en ondeugende Haflinger.
Sinds vorige week ben ik begonnen dat zeiden paar mensen als tip wat jij ook zei de longeerlijn van het bit naar de longeersingel aan de binnenkant doen. Ik had aan de buitenkant wel een bijzetteugel gedaan dat het bit wel recht blijft.
Maar dat hielp bij mij echt.

Gr Cynthia.
Laatst bijgewerkt door C_Star op 01-01-07 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:34

Bedankt Cynthia! Pling

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:15

van bit naar longeersingel helpt ook niet echt bij het probleem dat jij hebt. Je moet hem eigenlijk kunnen opsluit tijdens longeren, zodat hij de kant op gaat die hij van jou op moet.
Als je longe vast maakt aan bit naar longeersingel heb je nog steeds de buitenkant waar hij over weg kan vallen en er alsnog vandoor kan gaan. Verschilt ook per paard hoor! Idee van Cynthia zou best een een goede kunnen zijn, maar moet je even uitproberen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:19

Deed mijn paard vroeger ook. Ik longeerde hem vervolgens met touwtjes en deed de longeerlijn via binnenbitring over hoofd en vervolgens aan buitenbitring vastklikken. Hielp bij mij echt.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:38

Oké bedankt Haha!

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:53

Ik dacht ook direct aan dubbele longe.
Ik zou zeggen probeer het eens!
En niet opgeven meid!
groetjes X

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:53

Misschien heeft je d paardje niet echt respect voor je. iki weet niet of dit zo is maar het lijkt me zo aan het verhaal te horen dat ie met aan de hand lopen wsnlijk ook telkenz probeert voor te lopen en de "baas" te spelen.. ik weet niet of dit bij jou paardje ook het geval is maar misschien kun je daar eerst wat aan doen. hij moet gaan luisteren naar de lichtste druk. dus stoppen als jij stopt, als jij op zn hoofd duwt moet ie gelijk naar achteren gaan, als jij tegen zn zijkant duwt moet ie opzij gaan enzovoorts. als hij hier netjes jaar probeert hij misschien ook niet meer je uit de longeer circel te trekken. naar mijn idee is dit toch het de baas spelen en beslissen wat er gebeurt. let er met aan de hand lopen dus ook goed op dat je paard jouw tempo loopt, ga niet ongemerkt met zn tempo mee lopen. dus heel langzaam lopen en heel snel vlak achter mekaar doen en je paard moet zich dan aan jou aanpassen. ik weet niet of je hier wat aan hebt iig succes.
ik denk dat je met bijzetten en dergelijk de gevolgen wel oplost, maar niet de oorzaak.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:49

paardje dat ik bijrijd wil ook geregeld wegcrossen als ze moet galopperen aan de longe, ik hef meestal gewoon mijn hand op, de hand aan de kant van haar hoofd dus, en zeg heel hard en beslist "HO". als ze dan niet reageert, spring ik met één grote sprong naar haar hoofd toe en meestal staat ze dan stil, na enkele keren was het voldoende om alleen "HO" te roepen en nu reageert ze dus prima daarop...
ik zou dit probleem niet echt met hulpmiddelen oplossen, want volgens mij los je daar in dit geval niets mee op...

edejonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:54

Longeren in een ronde bak zonder lijnen tussen jou en je paard al geprobeerd?

Kristinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:01

Ik zou het ook eens zonder longeerlijn proberen. Mijn verzorgpony crosst en bokt meestal als we hem longeren met lijn, en blijft dan maar doorgaan, en is bijna niet te stoppen.
Maar als we hem gewoon 'vrij' longeren, luistert die super!
Misschien vindt je pony dat fijner ofzo. Mijne blijkbaar wel Knipoog

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:12

@loveHorses13: ik geef niet op hoor Knipoog
@pompompom: ik denk niet dat het een gebrek aan respect is, het zou natuurlijk wel kunnen maar bij andere oefeningen gedraagt hij zich dan weer wel, alleen bij longeren niet.
@skippy01: ik werk ook liever niet met hulpmiddelen maar ik weet ook niet wat de oorzaak is, enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?
@edejonge: een longeerbak hebben we helaas niet
@kristinka: zonder longeerlijn lukt het helemaal niet zo in de bak, als ik de bak afzet lukt het een beetje maar na 2 toertjes staat hij alweer stil en krijg hem dan ook niet vooruit. Hem met de zweep aan het lopen te krijgen lukt ook niet, hij is er namelijk niet bang voor het kan hem echt niet schelen als ik met m'n zweep zwaai Duivel .

Ik deed vorig jaar aan NH en toen luisterde hij een tijdje wel met het longeren, maar na een paar weken was het gedaan. Ja ik heb een paard die slimmer is dan mij Bloos (op dit vlak toch, ken er namelijk niet zoveel van, maar ik kreeg er wel les in). De freestyle methode van Emiel Voest (heb ik een dvd van) heb ik ook al geprobeerd maar dit helpt ook niet echt. Hij heeft echt gewoon een hekel aan longeren, daarom wil ik het ook proberen met hulpteugels.

Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag Haha! En bedankt iedereen voor jullie reacties.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:47

als hij weg sprint in galop laat hem dan gewoon kei hard door galloper dan heeft hij geen tijd om zich tom te keren dat heb ik oowk asl hij zicht wil uit leven en snel wil rennen dan willen wij daar mee door gaan dus asl hij 1 galop sprong doet metten met zweep er achter aan dat hij blijft galloperen zo heeft hij geen tijd om te draaien want dan moet hij lopen! miss een tip want die van mij deed het eerst ook dus hij moet gewoon door geloper en nu heeft die van mij er geen zin meer in want dan moet die heel hard lopen dus doet die van mij echt geen poging tot omdraaien

groetje mi hopen dat je er wat aan hebt

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:03

Dat is het hem juist, hij sprint niet weg op de volte maar maakt zich enorm sterk en in de hoek Juist voor de hoek drijf ik hem aan en geef hem korte hulpen zodat zijn hoofd een beetje naar mij gedraaid staat en hem beter onder controle heb maar dan begint hij.
Hij draait zich om, maakt z'on 2-5 galopsprongen soms met een bokje erbij en stopt met z'n kont naar mij gedraaid zodat ik niets kan doen. Als hij zich dan omdraaid sleurt hij de longe uit m'n handen. Ik weet dat hij het doet en probeer het te voorkomen maar het lukt niet. Het is overings altijd die ene hoek (de uitgang), ook zit ik aan de andere kant van de piste maar toch gaat hij daar onozel doen.
Als ik zonder hanschoenen longeer heb ik dan ook brandwondjes van het schuren.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:07

jah ik heb haar ook heel vaak los moeten laten met dat problem van jouw maar nu heb ik het door en nu durft ze niet meer je moet ff streng zijn(soms moeilijk als ze altijd zo lief zijn met poetsen enzo:P) maar jah het helpt dat is bij mij zo het is dus gewoon dat ze door moeten lopen:P want hun willen irie doen en je uit proberen maar wij kunnen nooit sterker zijn dan een paard dus moeten we slimmer zijn en dit heb ik gedaan en het gaat nu echt super met longern Haha!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:09

Kun je me vertellen wat je presies gedaan hebt? Streng ben ik maar het kan hem echt niet schelen als hij dan een tik krijgt...

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:19

gewoon longeer iets korter pakken en mee lopen.... (goed voor onze condite) en als je hem ziet kijken naar de uitgang meteen uuuu door lopen op een boze manier en bij dikken met zweep. en als je hem/haar toch ziet weg springen dan meteen hup door lopen en maar bij tikken met de zweed je bent nu dichter bij het paard dus je kunt heel makkelijk een tik op de kont geven en steeds als je bij de uitgang beent goed door laten lopen en in de gaten houden en vooral bezig houden zodat die niet eens de kans krijg om weg te springen en om te draaien. want zo'n paard is toch te sterk die hou je niet dus je moet slim zijn jij kent zijn streekjes je weet dat die naar de uitgang zou gaan dus gewoon er goed bij blijven en als die galopeerd en bokt laat hem dan maar in rengalop gaan maar dan heeft hij niet de kans om zich om te keren snap je ?? wat je niet snap wil ik nog wel beter uitleggen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:22

Neenee, ik snap het Haha! Bedankt!

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:24

asje ik hoop voor je dat het lukt bij mij is het ook gelukt:P gewoon slim zijn en niet gaan trekken gewoon laten lopen:P maar ff vraagje longeer jij wel eens met hindernis er in? want ik wil namelijk daar wat meer over weten want ik heb een 3 jarige merrie die is nog niet helemaal beleerd. het is een fries maar is het wel goed om te springen aan longe?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:31

ik denk allereerst dat je zelf al gespannen bent voor die hoek, probeer dat niet te zijn... gewoon lekker ontspannen en doen alsof hij nog noooooit iets fout gedaan heeft...

verder, tjah, als de mijne wegspringt helpt een beweging met mn hand of ervoor proberen te springen. hoewel dat laatste niet handig is om te doen als je paard toch al de neiging heeft om te draaien...
evt. gewoon stukje laten sprinten, paard schrikt vanzelf als hij struikelt of hij mindert snelheid als hij moe wordt en dan is het spelletje niet leuk meer...

@coolpaard: longeren met hindernisje ertussen kan weinig kwaad. zou het alleen niet met zadel erop doen, het is een jong paard lees ik, dus dan kun je beter alleen hoofdstel doen, voor het geval ze schrikt en/of valt/struikelt... maar op zich is het geen probleem hoor. ik zelf doe liever gewoon vrijspringen, waarbij je een band afzet met lint, zodat ze niet langs de hindernis kunnen...