Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
joyce B schreef:wel jammer dat er zo negatief over dressuur(wedstrijden) wordt gedacht... Parelli is net zo goed een vorm van dressuur, clickeren/vrijheidsdressuur ook...
Als je bitloos rijd, richt je het paard ook af om hulpen te gehoorzamen.
*knip*
Ik snap gewoon niet dat iemand kan zeggen dat per definitie ijzers/dekens en dressuur slecht is... Dat voelt erg kortzichtig en als zwart-wit denken... Het gaat er toch om wat voor een bepaald paard de beste manier is?
joyce B schreef:wel jammer dat er zo negatief over dressuur(wedstrijden) wordt gedacht... Parelli is net zo goed een vorm van dressuur, clickeren/vrijheidsdressuur ook...
Als je bitloos rijd, richt je het paard ook af om hulpen te gehoorzamen.
Arabesk schreef:als je voor ijzers kiest, weet dan ook dat de levensduur van een paard wel bekort wordt en dat hoef en beenproblemen wel degelijk in het verschiet liggen
arno8 schreef:Waarom ijzers en dekens slecht zijn kun je lezen in de boeken van strasser.
Dat ga ik niet nog eens uitleggen.
Met dressuur bedoel ik de dressuur zoals je dat op de wedstrijden ziet. Het gaat puur en alleen om het plaatje. Het heeft niks met natuurlijke beweging te maken, maar alleen maar met het dwingen van je paard in een bepaalde houding waar een of andere jury dan punten voor geeft.
Die houding is dan zogenaamd gezond voor het paard.
Toch raar dat we sporen, zwepen en bitten nodig hebben om een paard in die enorm gezonde houding te dwingen. Houdt een paard dan niet uit zichzelf van een gezonde houding?
En ja, mensen met touwhalsters kunnen ook fout bezig zijn.
Wedstrijden zijn eigenlijk altijd slecht. Ik ken wel enkele mensen op het forum van wie ik weet dat ze nooit in zullen leveren op het welzijn van hun paard om beter te presteren op wedstrijden, maar het is duidelijk dat 99% van de mensen dat wel doet.
Antheman schreef:Sterker nog: een uurtje werken hebben ze nódig!
Goed voor lichaam en geest.
dollemina schreef:Antheman schreef:Sterker nog: een uurtje werken hebben ze nódig!
Goed voor lichaam en geest.
Ik vraag in mijn uur werk van het paard nageeflijkheid, zijgangen enz.
Dus het is geen vrijblijvend uurtje.
dollemina schreef:Ik bedoel ermee dat het paard van mij ook wel eens tegennatuurlijke dingen moet doen.
Ik wil gehoorzaamheid, achterhand eronder, durchklassigheid(heb ik dat goed geschreven).
Vooral mijn ene paardje is nogal een deugniet en als ik haar niet heel consequent rijd dan zou ik er mee gaan verongelukken.
Dus ik rijd deze wat meer rond aan de voorkant dan andere paarden.
Ik heb met dit paard echt moeten leren dat ik niet altijd 'fijn' kan rijden.
Soms moet ik wat strenger rijden, soms een wat grotere ophouding geven en dan soms weer een grotere beenhulp.
Dit paard is zoals gezegd een boefje en kan zichzelf afsluiten of er vandoor gaan.
Ze is niet gemeen hoor maar het is een tante met karakter.
Antheman schreef:NH betekent niet meteen dat je niets meer vraagt van een paard. Het betekent dat je beter probeert je paard te begrijpen, dat je hulpen kleiner worden. Eigenlijk net als de klassieke rijkunst.
dollemina schreef:Ik ben benieuwd wat de afstamming dan is van je paard die ook zo ondeugend is.
Antheman schreef:
Mijn visie is nl dat de opvoeding een grotere rol speelt dan afstammeling.