[AR] Rechtrichten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Rechtrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 14:54

Hoe komt het dat wij met dressuurmatig mennen nooit de discussie over rechtrichten hebben gehad.
Speelt het bij ons minder?
Of hebben de rechtricht goeroes onze tak van sport nog niet ontdekt?
Hoe gaan wij ermee om?
Of is de belasting bij onze paarden dusdanig anders dat je geen scheve paarden hebt?
Schrijven wij een paard eerder af?

Dus barst maar los.

manie

Re: Rechtrichten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:04

Rechtrichten gaat aangespannen ook vaak niet goed, kijk maar eens hoeveel paarden niet recht in het lamoen lopen, niet sporen en uitzwaaien in wendingen.

De gevolgen van niet-rechtgerichte paarden zijn aangespannen denk ik van een andere orde als OHZ.
De belasting van een menpaard is immers anders als van een rijpaard en dan met name de rug.
Een rijpaard moet extra gewicht dragen en een menpaard trekt dit extra gewicht. Hierdoor zijn de gevolgen op de pezen, banden en gewrichten van een anders.

Wat betreft het 'afschrijven' van paarden. Menpaarden hebben doorgaans ontzettend sterke pezen en banden, om de doodsimpele reden dat we veel op een harde ondergrond werken en op rechte stukken.
Dressuurpaarden daarentegen werken bij de meeste dressuurprikkers nooit op een harde ondergrond of op rechte stukken.

Ik denk dat menpaarden door andere vorm van training dus meer gevrijwaard zijn van dergelijke problemen en dat AdB in de menwereld dus te weinig werk heeft Knipoog

Toch zie je wel ontzettend veel teugelkreupele menpaarden die scheef gaan en vastzitten op een bepaalde zijde.
Een correcte dressuurmatige basis (en daar hoort rechtrichten gewoon bij, en is dus geen 'nieuwe stroming' zoals sommigen geloven) is dus ook voor menpaarden van groot belang.

Leuk topic overigens!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:12

Leuk topic inderdaad!

Ik ben natuurlijk nog niet zo ervaren in het mennen maar wel veel ervaring als dressuurruiter Nagelbijten / Gniffelen

Ik probeer Jorrit juist zo dressuurmatig mogelijk te rijden, ook al rijden we nu nog recreatief.
Ik denk dat je door het correct rijden je paard veel langer "heel" houdt en zelf ook meer plezier aan het mennen blijft houden.

Kijkend naar een eventuele wedstrijdcarriere, ben ik van mening dat je met een goede dressuurbasis beter uit bent dan een paard/pony die alleen meer heel hard wil.
Een korte wending kun je immers alleen maar maken als je paard goed in de hand (lees fijn in de mond is) staat.
En als ik dressuurwedstrijden wil gaan rijden, dan wil ik gewoon dat alles er goed uitziet!

*edit* ik vind trouwens een wending rijden nog steeds makkelijker dan rechtrichten Haha! *
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 27-12-06 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:15

Maar zoals in andere discussies wordt aangegeven, kun je paarden die zijn afgeschreven, door een bep manier van rijden, bij de slager weghouden.
Brengen wij onze paarden eerder weg, maw dokteren we niet tot in het oneindige door?
Of komen deze problemen, zoals hoefkatrol minder voor?

Van mijzelf weet ik dat ik niet lang zou doordokteren, een paard wat bij mij geen wedstrijden kan lopen, hoort niet bij mij op stal.
Keihard, of realiteit?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:19

Hoefkatrol komt denk ik minder voor.
Zie mijn betoog over andere vorm van training en belasting.
Maar doorgaans zijn menners ook 'nuchterder' , maw als het niet meer gaat dan moet je afscheid nemen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:20

Ibalia schreef:

*edit* ik vind trouwens een wending rijden nog steeds makkelijker dan rechtrichten Haha! *

Dmv wendingen kun je ook rechtrichten, sterker nog, correct wendingen lopen is onderdeel van rechtrichten Ja

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:26

Komt hoefkatrol idd minder voor, 9 van de 10 keer is het een aangeboren factor
Of uit het zich minder snel door de andere belasting?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:33

Ik denk (maar ben geen DA) dat andere belasting een grote rol speelt.
Vooral het 'hard' worden van de benen door werk op een harde ondergrond speelt ongetwijfeld een grote rol.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:34

manie schreef:
Ibalia schreef:

Dmv wendingen kun je ook rechtrichten, sterker nog, correct wendingen lopen is onderdeel van rechtrichten Ja

Zeg ik, ik ben daar nog onervaren in. Ik hoop dit jaar wat lessen te kunnen volgen zodat ik daar de fijne kneepjes kan leren.
Tijdens het KB-bewijs ben ik wel een paar keer even geholpen maar daar waren deze lessen toen niet voor.

Wat betreft het afschrijven: ik denk dat men tegenwoordig teveel het paard vermenselijkt. Ik probeer zoveel mogelijk te doen voor mijn zieke paard maar het blijft het achterhuis. Dat wil niet zeggen dat ik zo kort door de bocht ga als Heleen.
Mijn oude merrie van 17 loopt ook al 5 jaar met een slechte pees in het land. Ik kan haar niet wegdoen omdat ik er niets meer aan heb. Ik fok nu met haar maar als het een ruin was geweest dan was ze ook niet weggegaan.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:35

manie schreef:
Ik denk (maar ben geen DA) dat andere belasting een grote rol speelt.
Vooral het 'hard' worden van de benen door werk op een harde ondergrond speelt ongetwijfeld een grote rol.

Helemaal mee eens.
OHZ wordt altijd panisch gedaan over het rijden op de harde weg. Ik denk dat het heel goed is voor het beenwerk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:39

Miss door schade en schande wijs geworden.
Heb een paard gehad dat pijn had, lag in het land om haar been te ontlasten.
helaas en heel vervelend, heeft ze een spuitje gehad.

onze oude merrie gaat ook volgend jaar weg, ik wil niet meer dan 3 paarden op stal hebben, dus voor haar een plekje bij een zorgboerderij gevonden.

Mocht een van de jongere paarden zodanige blessure hebben, dat we er geen wedstrijden mee kunnen rijden, maar het kost mij maandelijks wel geld.
Sorry dan zit er niets anders op dan dat het dier weg moet, je kunt je geld maar 1x uitgeven.

Ik zal met de DA kijken of het opgelost kan worden, maar zegt hij van niet, weet ik dus niet of een andere manier van rijden de oplossing kan bieden.

Denk dat ik hier te cynisch voor ben

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:43

Wat ik me afvraag is in hoeverre het uberhaubt werkt, een paard met been, rug of weet ik veel wat voor problemen te rijden op bv de manier van AdB. Als een dier echt iets mankeert dan "geneest" dat niet door een bepaalde manier van rijden. (en dan heb ik het niet over scheef gereden paarden, maar over aangetoonde aandoeningen die niet meer te genezen zijn). Wie zegt dan dat zo'n paard geen pijn meer heeft? Wie zegt mij dat zo'n paard niet, na de AdB training, aan allevier de benen EVENVEEL pijn heeft? Dan zie je de kreupelheid ook niet meer. Ik sta daar gewoon heel sceptisch tegenover. Sorry, wil de aanhangers van AdB niet voor het hoofd stoten hiermee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:47

Ja ik heb de term regelmatig onrelmatig, is een vorm van regelmaat, wel eens door een dierenarts horen noemen.

Idd 4 benen kreupel hoeveel mensen zien dat??
En dan dus de vraag, waarom komen deze termen van rechtrichten bij AR veel minder ter sprake dan bij OHZ rijden.
Bij ons hoor je nooit over goeroes of wat dan ook.
Daar ging mijn vraag over?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:10

Omdat Heleen, de menners veel te nuchter zijn voor goeroes e.d.
(zoals Mjet ook al zei)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:43

Ik heb zelf eveneens de neiging om te denken dat het rechtrichten als 'religie' eigenlijk niet zo'n goede zaak is.
Rechtrichten is in feite de klassieke methode om gewoon je paard netjes op 4 benen laten lopen. Dat is niks nieuws, en hoort bij het normale dressuurmatige rijden en is in feite de basis.

Wat één feit is, is dat veel paarden - al dan niet op grond van foto's - het stempel HKO krijgen, terwijl die diagnose niet correct is. Ik weet vanuit mijn werk dat klachten en Rontgenbeeld soms lijnrecht op elkaar staan. Díe paarden, met die verkeerde diagnose, zouden best wel eens te redden kunnen zijn door ze goed te rijden.

Wat ik een probleem vind van AdB is dat er óók mensen deze methode proberen waarbij de botjes in de ondervoet gatenkaas zijn, en het dier verrekt van de pijn. Waarbij de diagnose HKO zowel klinisch als rontgenologisch wél correct is. En ik geloof nooit dat AdB die dieren wel zuiver aan het lopen krijgt. Misschien voor het oog wel rad, maar tóch niet zuiver.

Verder vind ik dat er misschien wel té overdreven getracht wordt een paard links en rechts hetzelfde te ontwikkelen. Wij mensen zijn ook of links of rechtshandig, maar er is geen dokter die vindt dat we - om artrose in onze dominante hand te voorkomen - vindt dat we dus allemaal op school maar zowel rechts- als linkshandig moeten leren schrijven.

Maw: je kunt wel proberen de 'zwakke' kant van je paard te ontwikkelen, maar als hij rechts nu eenmaal van nature sterker is, waarom zou je hem dan niet meer met z'n rechterkant laten doen? Ik kan óók beter een paal in de grond rammen als ik met m'n rechterarm en rechterbeen kracht zet, dan wanneer ik dat links doe. Misschien is het effect van die zwakke kant sterker belasten om hem te trainen wel dat je eerder problemen aan die zwakke kant krijgt.

Tenslotte denk ik dat de menners zowel van oudsher ook andere, robuustere paardenrassen gebruiken, die minder HKO gevoelig zijn, als dat de belasting minder HKO uitlokt.

Aan alle kanten komt dan het eindresultaat bij elkaar: robuustere paarden, andere belasting, minder 'rechtrichten is een heilig goed' -> minder problemen in de praktijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:24

@ Ibbel, daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:10

De gemiddelde menner is niet zo geïnteresseerd in dressuur (of in iedr geval minder dan die wannabe Anky's), vandaar ook geen discussies erover.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:26

Rechtrichten is iets waar ik vanaf het begin aan werk. Wanneer je dat niet doet is het bijna niet mogelijk een nette rechte lijn te rijden en zal of links- of rechtom moeilijk te rijden zijn. Wanneer je aanleuning, tact, regelmaat. swung en drang naar voren goed is dan zal je paard ook rechtgesteld zijn. Ik durf te stellen dat zonder dat je je paard recht steld het niet mogelijk is een correcte dressuurproef neer te zetten. Het is de basis. Om nog een stapje verder te gaan wil ik zeggen dat er door juryleden vaak niet streng genoeg op beoordeeld wordt.
Wanneer je je paard goed recht kunt richten dan kun je ook stelling en buiging rijden, verzamelen en uitstrekken. Zonder recht te richten zal ie onder je hulpen heen lopen.
Het één kan niet zonder het ander.

Wat betreft aandoeningen denk ik dat een paard onder het zadel vaak zwaarder belast word dan voor de kar. Kijk eens welke kleine voltes te rijden... Probeer dat eens met de kar met correte stelling en buiging... Een volte van 15 meter netjes rijden is toch al moeilijk, om over 10 meter met een jong paard nog maar te zwijgen.
De afwisseling die het aangespannen rijden (met name samengesteld) biedt aan het paard is goed voor zijn lichamelijke en geestelijke ontwikkeling (mits correct uitgevoerd natuurlijk).

Aandoeningen als hoefkatrol-onsteking zijn deels aangeboren en kunnen door een eenzijdige zware belasting sneller worden verergerd.

Graag wil ik nog even meer informatie van die nieuwe methode AdB.

Paarden afvoeren om veterinaire redenen heb ik nog niet meegemaakt. Wel kunnen pony's die niet voldoen vertrekken (liefst naar een goed adres). Een enkeling heeft een uitzondering hier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:37

Recht stellen en recht richten is - althans volgens AdB - niet persé of precies hetzelfde. Volgens hem kan een paard rechtgesteld zijn, maar toch niet recht zijn.

En daar, bij die uitspraak, is volgens mij ook ongeveer het punt waar 'dressuur' ophoudt en 'religie' begint.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:43

Dus het zou een paard kunnen zijn met een soort van scoliose, en daar richt hij zich dan op..

BD idd hoeveel lopen er kaarsrecht de AC lijn over?

Daarbij heeft Ibbel ook gelijk het ene paard is het andere niet, en ieder paard heeft zijn favoriete kant.

Ik begin zelf altijd met de minst favoriet, en einig met de beste kant zodat het dier het gevoel heeft (ik ook) dat je goed stopt..

Zou het dus door het soort belasting komen dat HKO zich minder uit.?
Albertine_N schreef:
De gemiddelde menner is niet zo geïnteresseerd in dressuur (of in iedr geval minder dan die wannabe Anky's), vandaar ook geen discussies erover.
Dus miss tijd om het wel eens aan te halen.
Zeker voor de wedstrijdrijders onder ons.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:03

Echwel schreef:
Dus het zou een paard kunnen zijn met een soort van scoliose, en daar richt hij zich dan op..
???
Echwel schreef:
BD idd hoeveel lopen er kaarsrecht de AC lijn over?
Te weinig!
Echwel schreef:
Ik begin zelf altijd met de minst favoriet, en einig met de beste kant zodat het dier het gevoel heeft (ik ook) dat je goed stopt..
Ik begin altijd met de makkelijke kant. Dan ontspant het paard zich beter, zijn er al meer spieren los en kun je daardoor ook de moeilijke kant makkelijker loswerken. Het punt waarna ik stop kan ook wel juist de moeilijke kant zijn waarop ie zich even lekker gaf of een moeilijke oefening die ie net goed deed.
Echwel schreef:
Zou het dus door het soort belasting komen dat HKO zich minder uit

HoefKatrolOnsteking is een ontsteking van de diepe buiger. Deze loopt in de hoef onder de sesambeentjes door en geeft hierdoor veerkracht. Door irritatie of overbelasting kan deze pees gaan ontsteken. Sommige paarden hebben hiervan meer last omdat hierbij de sesambeentjes niet helemaal glad zijn. Ook zijn er paarden die van nature zwakke pezen hebben en paarden zijn zowiezo niet echt gebouwd op de grote de ze tegenwoordig hebben. Pony's zijn ook hier weer op veel fronten in het voordeel.
En dus ook ja, onze soort belasting is misschien wel beter voor een HKO-gevoelig paard.
Echwel schreef:
Albertine_N schreef:
Dus miss tijd om het wel eens aan te halen.
Zeker voor de wedstrijdrijders onder ons.
Ik denk dat de fanatieke wedstrijdrijder nogal ondervertegenwoordigd is hier op bokt. Discussie blijven vaak oppervlakkig en elementair. Dit geeft dan soms ook nog wel eens irritatie onderling. Ik denk niet dat de fanatiekere menners minder geinteresseerd zijn in de dressuur. Voor de beginnende menner is het vaak van iets minder belang (behalve als je dan weer 2-span gaat rijden en het zaakie begint te plakken en mensen met verschillende soorten borstels in de weer gaan Haha!)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:06

BlackDevils schreef:
Graag wil ik nog even meer informatie van die nieuwe methode AdB.

http://www.hoefkatrol.com/

Ik wil nog even opmerken dat recht over een AC-lijn kunnen rijden niks te maken heeft met rechtgericht zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:07

HKO is geen peesontsteking. HKO is een artritis - een gewrichtsontsteking, met aantasting van het bot (het hoefkatrolbeen, één van de voetwortelbeentjes). Daarom worden er ook Rontgenfoto's gemaakt. Daar heb je weinig aan als je een peesprobleem hebt.

Dat als gevolg van een aangetast gewricht ook de daaroverheen lopende pees gaan opspelen, is vers 2. Kijk maar eens naar een mens met reumatoide artritis - vaak hebben die in een later stadium allerlei peesproblemen tot rupturen aan toe.

De sesambeentjes zijn een ander stel kleine voetwortelbeentjes, waar eveneens artritis in kan ontstaan: sesamoidose...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:09

Citaat:
HoefKatrolOnsteking is een ontsteking van de diepe buiger. Deze loopt in de hoef onder de sesambeentjes door en geeft hierdoor veerkracht. Door irritatie of overbelasting kan deze pees gaan ontsteken. Sommige paarden hebben hiervan meer last omdat hierbij de sesambeentjes niet helemaal glad zijn. Ook zijn er paarden die van nature zwakke pezen hebben en paarden zijn zowiezo niet echt gebouwd op de grote de ze tegenwoordig hebben. Pony's zijn ook hier weer op veel fronten in het voordeel.
En dus ook ja, onze soort belasting is misschien wel beter voor een HKO-gevoelig paard.
Ja wij hebben de laatste 30 jaar tig cm erbij gefokt, waar ze in de evolutie miss tig duizend jaar over zouden doen.

Ik begin altijd met rustig stappen over de moeilijke kant, paard fris ik fris.

Stappend probeer ik dan die kant los te werken, en zeker op de lange zijde, in een rechte lijn te lopen.
Vandaaruit, rustig aandraven, en vooral vaak van hand veranderen, veel figuren,zodat het paard ook geen tijd krijgt eraan te denken oh ja mijn moeilijke kant.

Veel tempowisselingen en noem maar op..

ik eindig altijd met de makkelijke kant zodat paard en ik met een goed gevoel afscheid van elkaar nemen..

Is dit nou het zgn rechtrichten?/
Of is dit gewoon goed dressuurmatig bezig zijn??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:12

BlackDevils schreef:
Ik begin altijd met de makkelijke kant. Dan ontspant het paard zich beter, zijn er al meer spieren los en kun je daardoor ook de moeilijke kant makkelijker loswerken. Het punt waarna ik stop kan ook wel juist de moeilijke kant zijn waarop ie zich even lekker gaf of een moeilijke oefening die ie net goed deed.

Mee eens, daarbij verander ik ontzettend vaak van hand en doe veel oefeningen op een volte, waarbij het correct sporen van groot belang is.
Maar ook oefeningen als schoudervoor zijn hierbij belangrijk.

BlackDevils schreef:
Ik denk dat de fanatieke wedstrijdrijder nogal ondervertegenwoordigd is hier op bokt. Discussie blijven vaak oppervlakkig en elementair. Dit geeft dan soms ook nog wel eens irritatie onderling. Ik denk niet dat de fanatiekere menners minder geinteresseerd zijn in de dressuur. Voor de beginnende menner is het vaak van iets minder belang (behalve als je dan weer 2-span gaat rijden en het zaakie begint te plakken en mensen met verschillende soorten borstels in de weer gaan Haha!)

Ook dit laatste punt deel ik met BD Knipoog