De hele dag kuil/hooi??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

De hele dag kuil/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 12:05

Ik heb mijn paarden buiten staan, en ga twee keer per dag voeren, ik voer dan alleen kuil en wat worteltjes.
De boer waar ons kuil vandaan komt zet gewoon een pak kuil in een grote stal waar een hele boel paarden staan, daar doen ze dan een paar dagen mee, dus deze hebben de hele dag kuil.
Zijn er hier mensen die hun paarden de hele dag door kuil of hooi laten eten?
En wat vinden jullie hier de voor en nadelen van?

Auky

Re: De hele dag kuil/hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:33

Ja, mijn paard krijgt onbeperkt hooi. We hebben een grote ruif in het land staan die we dagelijks volgooien met hooi, zodat ze altijd wat te knabbelen hebben, zeker nu het land weer wat schraler wordt met de winter. Bevalt prima!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:32

Ráka heeft ook 24/7 hooi, maar ze is al oud en ze stopt ook met eten als ze genoeg heeft. Zeker als het kouder is is dat fijn, want dan eet ze ineens veel meer. Ruwvoer is gewoon het belangrijkste wapen tegen kou! Ze krijgt 2x per dag 1 1/2 tot 2 plakken hooi en dat gaat met dit weer net niet helemaal op, ze verspreid het heel erg. Dan neemt ze bijv. een flinke hap en gaat ze vervolgens een wandeling maken Tong uitsteken

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 15:18

Ik voer veel kuil maar het is altijd helemaal op.
Ik voer namelijk een grote baal per paard per maand.
ze zijn dan ook best dik, maar dat vind ik niet zo erg, is alleen maar goed voor de winter. Maar ik vraag me af of ze ook zouden stoppen met eten van het kuil als ze echt genoeg hebben?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:26

Een baal per maand per paard Bloos!

Hoe groot is z`n baal?
Wij hebben balen van ongeveer 2 meter hoog (die je dus echt niet in je eentje kunt verplaatsen)
en drie paarden eten daar ongeveer 3 weken van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:28

ja hoor, ze stoppen met eten als ze genoeg hebben, zelfs mijn zware koudbloed, vreetzak numero uno stopt als ie genoeg heeft.

Helaas durft mijn weidegenoot onbeperkt voeren niet aan bij haar Ijslander en Shet, zij is bang dat ze hoefbevangen raken, dus wordt er bij ons minimaal voordroog gevoerd...... ik zet de mijne vaak een paar uur apart bij het open pak en dan houdt ie op een gegeven moment toch wel op met eten en gaat staan slapen...

Wij hebben balen van 300 kilo daar doen we ook 3 weken mee met 3 paarden en er wordt minmaal gevoerd dus (vind ik): 2 x per dag een plak

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:40

we hebben hier ook balen van ongeveer 350 kilo. Daar deden eerst 5 paarden een week mee. Maar nu zijn er 2 paarden weg, maar eten deze 3 die nog over zijn toch zo'n baal in een ruime week op. Dat is trouwens wel hooi en geen kuil. Het heeft een week gedroogd en is heel mooi droog spul. Mijn fjord is inderdaad wel dik geworden(word momenteel ook nauwelijks/ niet bereden)maar ja ze heeft ook een soort mammoetvacht gecreeerd dus wat is vet en wat is haar...,en er staan nog 2 jaarlingen bij die er wel lekker flink uitzien maar niet dik zijn (vind ik), dus die kunnen het makkelijk hebben. We voeren ongeveer 3 maal per dag, ze krijgen net niet helemaal onbeperkt. Het gaat om een fjord, een tinker van anderhalf jaar en een kruising fries/ fjord van anderhalf.
Laatst bijgewerkt door toverpaardje op 24-12-06 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:41

mijn paard heeft de hele dag lekker hooi Lachen als ie niet meer wil eet hij vanzelf niets meer en dan als ie snachts wakker wordt gaat ie rustig weer verder Lachen..
erg lekker en ze hoeven zich niet te vervelen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:45

maar daar zit dus veel verschil in.
Ons laatste pek was ook heel droog (eigenlijk gewoon hooi in plastic verpakt Haha! ) en daar deden ze ook maar de helft van de tijd van. Maar als je echt kuil voert die nog redelijk nat is vind ik een baal per paard per maand wel veel.
Als het droog is vind ik het wel een normale hoeveelheid. Droog hooi kun je ook rustig onbeperkt voeren, van nat kuil ben ik daar niet zo zeker van of dat wel goed is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:55

ik voer ook onbeperkt hooi en het bevalt geweldig!
zowel mn belg als mn 'ik-ben-tonnetje-rond-en-eet-graag' shet stoppen als ze voldoende hebben. ze gaan dan een rondje racen, slapen, liggen, sukkelen, elkaar klieren of gewoon om mij heen hangen en aandacht zoeken als ik er dan toevallig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:39

Citaat:
Maar als je echt kuil voert die nog redelijk nat is vind ik een baal per paard per maand wel veel.
Als het droog is vind ik het wel een normale hoeveelheid. Droog hooi kun je ook rustig onbeperkt voeren, van nat kuil ben ik daar niet zo zeker van of dat wel goed is.

Wanneer je kuil voert, moet je juist meer voeren dan wanneer je hooi voert. Dit omdat er in kuil meer vocht zit dan in hooi, en het gaat om de hoeveelheid droge stof dat een paard nodig heeft.
Ik zal nog even opzoeken hoe dat precies zit.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 11:27

Ik heb ook die grote balen van 350/400 kilo, ze zijn 1,50 lang en 1,20 breed die je dus inderdaat niet kunt verplaatsen Haha!
Het is kuil maar wel speciaal iets langer laten drogen voor de paarden maar het is eigenlijk net geen hooi. En ja echt ik heb 2 pony`s en die eten samen twee pakken in de maand. Ik dacht al dat het veel was Haha! Clown Maar ik voer twee keer per dag ruim kuil en er blijft dus echt niets over. Wat een varkens Bloos

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:31

Wij hebben hier jaren een koppel hengsten geahd die ook gewoon een grote ronde baal kuil kregen, die ze dan in een week opaten. Deze hengsten zaten altijd goed in hun vel, nooit echt te dik. Helaas kan het nu niet meer omdat ze vaak moddervet van het land af komen, en dan op een dieet worden gezet zodat ze weer wat normaler worden.

Ik voer mijn paard ook zo veel mogelijk hooi, ik wil hem net wat dikker hebben maar het wil maar niet lukken Sigaar

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:35

Ja, Anouk heeft ook gewoon altijd hooi in de bak liggen Lachen
Zo hebben ze altijd wat lekkers te knabbelen Haha!

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:38

Onze ponies krijgen onbeperkt kuil.

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:42

rick_erika schreef:
Ik voer veel kuil maar het is altijd helemaal op.
Ik voer namelijk een grote baal per paard per maand.
ze zijn dan ook best dik, maar dat vind ik niet zo erg, is alleen maar goed voor de winter. Maar ik vraag me af of ze ook zouden stoppen met eten van het kuil als ze echt genoeg hebben?

ej.. even een reactie hierop..
licht aan wat voorn paard je heb. ze kunnen zich egt ziek eten aan kuil.. en ook niet.. licht aan wat voorn paard je hebt. als je paard gefixeerd op eten is.. dan eet die gewoon door.. doen die van mij ook.. en ze kunnen zich echt ziek eten aan kuil.. mijn paarden staan in een groep Inclusief hun met zijn 11e.. en ze eten 4 tot 5 plakken per dag.. verdeeld dus ochtends proberen w en avonds... dus... of ze stoppen licht aan wat voorn paard je heb.. ik heb er dus 1 en die stopt wel.. en ik heb er ook 1 en die stopt niet!!!
dus dat is best lastig...

gr. chilly

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:44

Visconti schreef:
Wij hebben hier jaren een koppel hengsten geahd die ook gewoon een grote ronde baal kuil kregen, die ze dan in een week opaten. Deze hengsten zaten altijd goed in hun vel, nooit echt te dik. Helaas kan het nu niet meer omdat ze vaak moddervet van het land af komen, en dan op een dieet worden gezet zodat ze weer wat normaler worden.

Ik voer mijn paard ook zo veel mogelijk hooi, ik wil hem net wat dikker hebben maar het wil maar niet lukken Sigaar

ej... voer hem musli.. worden ze dikker van.. werkt goed... voer hem dat er gewoon bij.. niet teveel maar daar worden ze egt dikker van...

gr. chilly

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:48

bij ons krijgen ze in de wei ook onbeperkt hoor. dr staat zoon hele grote ruif van 2x2, en die vul ik in het weekend helemaal vol. beetje aanstampen. en dan doen ze er zo een week mee. en als ze op stal staan krijgen ze niet zo veel. bevalt prima.

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:49

JoviBan schreef:
Citaat:
Maar als je echt kuil voert die nog redelijk nat is vind ik een baal per paard per maand wel veel.

Wanneer je kuil voert, moet je juist meer voeren dan wanneer je hooi voert. Dit omdat er in kuil meer vocht zit dan in hooi, en het gaat om de hoeveelheid droge stof dat een paard nodig heeft.

wanneer je kuil voert he.. daar zit meer eiwitten in.. en meer stoffen dus eigenlijk is het anderom.. dat je meer hooi moet geven inplaats van kuil... kuil is wel natter en jaah zit ook vocht in maar niet heel veel.. maar het eiwitgehalte van kuil is heel hoog.. eigenlijk niet echt goed voor sobere pony's omdat die dan hoefbevangen kunnen raken.. voor paarden die beetje vet mogen hebben (want dat zit er ook veel in) mag je gewoon geven.. vaak voor kwpn enzo als ze buiten staan.. en ze gaan er ook van aan de diaree vaak.. dus je kan beter hooi geven want als je paard diaree heeft geef je hem ook hooi omdat dat droge stof is.. en dat zorgt ervoor dat het diaree stopt.. hoe meer kuil je geeft, hoe meer vocht.. en hoe meer diaree als die ervan aan de diaree raakt...

gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:07

Chilly_Dana schreef:
JoviBan schreef:

wanneer je kuil voert he.. daar zit meer eiwitten in.. en meer stoffen dus eigenlijk is het anderom..dat je meer hooi moet geven inplaats van kuil...

Aan ruwvoer heeft een paard heeft ongeveer een kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Droge stof is circa 80% van wat je geeft. Dat is dan per 100 kilo lichaamsgewicht:
- 1,2 kilo hooi, of
- 1,4 tot 2 kilo kuil (hoe natter de kuil, hoe meer gewicht je moet voeren), of
- 1,5 uur weidegang (met ruim gras; een kilo gras bevat ongeveer 160 gram droge stof, pony's en paarden eten tussen de 40 en 80 kilo gras per etmaal)

Een KWPN-er van 700 kilo heeft dus ongeveer 8,4 kilo hooi nodig, of 10 tot 14 kilo kuil, of ongeveer 10 uur weidegang met ruim gras.

Chilly_Dana schreef:
kuil is wel natter en jaah zit ook vocht in maar niet heel veel.. maar het eiwitgehalte van kuil is heel hoog.. eigenlijk niet echt goed voor sobere pony's omdat die dan hoefbevangen kunnen raken.. voor paarden die beetje vet mogen hebben (want dat zit er ook veel in) mag je gewoon geven.. vaak voor kwpn enzo als ze buiten staan.. en ze gaan er ook van aan de diaree vaak.. dus je kan beter hooi geven want als je paard diaree heeft geef je hem ook hooi omdat dat droge stof is.. en dat zorgt ervoor dat het diaree stopt.. hoe meer kuil je geeft, hoe meer vocht.. en hoe meer diaree als die ervan aan de diaree raakt...

Paarden krijgen geen diarree van de kuil op zich, wanneer dit gewoon goede kwaliteit kuil is. Kuil kan echter wel diarree veroorzaken wanneer er in de baal al fermentatie plaatsvindt en erger nog, wanneer er schimmelvorming / rotting in zit. De kuil is dan vochtig van het broeien, het stinkt dan ook behoorlijk. Je ziet dit bij balen waar vocht of lucht bij is gekomen, bij balen die open zijn gehaald en nog gedeeltelijk in het plastic zitten, en bij balen die te lang half in het plastic blijven staan.

Verwar overigens ‘droog’ niet met ‘droge stof’. Hooi is idd droger dan kuil, maar beide bevatten droge stof.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:38

rick_erika schreef:
Zijn er hier mensen die hun paarden de hele dag door kuil of hooi laten eten?
En wat vinden jullie hier de voor en nadelen van?

Paarden hebben een ander spijsverteringssysteem dan wij. Wij slaan de energie uit ons eten op als vet en verbranden dat als we energie nodig hebben.
Paarden hebben voor verwarming een inwendige fermenteer-oven. Stro-hooi gaat fermenteren, broeien en de vrijkomende energie verwarmt het paard van binnen.

Het proces op zich kan je zien als een houtkachel stoken. Laat het vuur uitgaan en je bent aardig bezig om weer ee vuur te maken. Laat het getemperd smeulen en het bradt met een minimum aan hout lekker lang warm door.

Geef een paard dus altijd voorraad stro-hooi (of voordroog). Altijd meer dan het op kan maken opdat het fermenteeroventje niet dooft.
Als je bang bent dat het paard te vet wordt, geef het dan minder voedingsrijk, maar niet minder veel ruwvoer.

HC

Chilly_Dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:48

[/quote]
Aan ruwvoer heeft een paard heeft ongeveer een kilo droge stof per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Droge stof is circa 80% van wat je geeft. Dat is dan per 100 kilo lichaamsgewicht:
- 1,2 kilo hooi, of
- 1,4 tot 2 kilo kuil (hoe natter de kuil, hoe meer gewicht je moet voeren), of
- 1,5 uur weidegang (met ruim gras; een kilo gras bevat ongeveer 160 gram droge stof, pony's en paarden eten tussen de 40 en 80 kilo gras per etmaal)

Een KWPN-er van 700 kilo heeft dus ongeveer 8,4 kilo hooi nodig, of 10 tot 14 kilo kuil, of ongeveer 10 uur weidegang met ruim gras.
[/quote]
Paarden krijgen geen diarree van de kuil op zich, wanneer dit gewoon goede kwaliteit kuil is. Kuil kan echter wel diarree veroorzaken wanneer er in de baal al fermentatie plaatsvindt en erger nog, wanneer er schimmelvorming / rotting in zit. De kuil is dan vochtig van het broeien, het stinkt dan ook behoorlijk. Je ziet dit bij balen waar vocht of lucht bij is gekomen, bij balen die open zijn gehaald en nog gedeeltelijk in het plastic zitten, en bij balen die te lang half in het plastic blijven staan.

Verwar overigens ‘droog’ niet met ‘droge stof’. Hooi is idd droger dan kuil, maar beide bevatten droge stof.
[/quote]

hello...

jaah ik snap je punt wel....Lachen.. maar ik bedoel ook te zeggen dat je sobere paarden zoals tinkers fjorden friezen haflingers shetjes.. enzovoort gewoon beter geen kuil kan geven... omdat daar veel eiwitten in zitten en ze daar dus ook gauwer hoefbevangenheid van kunnen krijgen.. ik weet ook dat in allebei droge stof zit.. heb paardenhouderij gedaan heb daar ook hele lessen ingehad.. en over die diaree.. ff.. dat kan wel heel goed als je paarden er niet aan gewend zijn...ik snap ook de verhoudingen wel tussen de hoeveelheden.. maar bedankt in elk geval...
gr..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:55

Mijn tinkers krijgen de hele dag (en nacht) onbeperkt kuilgras.
Ze staan 24/7 op de wei,zonder deken,dus hebben hun energie nodig om warm te blijven.
Onbeperkt kuil is wat mij betreft noodzakelijk voor ze.
Met alleen hooi redden ze het waarschijnlijk wel,maar kost het ze meer energie om warm te blijven,en moeten ze meer hooi eten in verhouding met het kuilgras.

De boer waar ik sta heeft zo'n houder voor 1 baal kuil,met een afdakje erboven,en ale paarden eten ervan wanneer ze dat willen.
(en dat is echt niet 24/7)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:41

JoviBan schreef:
[Paarden krijgen geen diarree van de kuil op zich, wanneer dit gewoon goede kwaliteit kuil is. Kuil kan echter wel diarree veroorzaken wanneer er in de baal al fermentatie plaatsvindt en erger nog, wanneer er schimmelvorming / rotting in zit.

Sommige paarden krijgen wel diarree van kuil op zich, er zijn zelfs paarden die aan de diarree gaan als je van de ene wei (niet kaalgevreten) naar de volgende gaat. Gewoon elke wisseling in ruwvoer is reden voor zulke paarden om aan de dunne te gaan. Droog hooi bijvoeren is dan meestal voldoende om het tegen te gaan.
Enne, kuil (ook voordroog) is per definitie gefermenteerd, anders is het geen kuil maar hooi. En geloof me, dat verschil ken ik, want mijn paard reageert dus op dat fermentatieproces met ADHD-gedrag. Persoonlijk vind ik kuil (inclusief voordroog) sowieso niet geweldig voer voor paarden, de stofwisseling van paarden is niet ingesteld op zuur spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:01

Met goede kwaliteit kuil bedoel ik niet die zure en natte troep.

Diarree zie ik ook wel bij paarden bij (abrupt) wisseling in ruwvoer (hoewel dit na een paar dagen vaak weer over is). Omdat paarden een gevoelig spijsverteringskanaal hebben, is het ook af te raden om abrupt van ruwvoer te wisselen; het is beter om de overgang geleidelijk aan te doen.