Longeren? Hoe aan te leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Longeren? Hoe aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:12

De titel zegt het al.
Ik heb een paar verzorgpony's waarmee ik graag zou beginnen te longeren. Maar de pony's noch ik zijn erg ervaren.
Ik heb het een keer geprobeert, maar emt het resultaat dat de pony naar binnen kwam, de kont naar me toe draaide en probeerde te trappen. Als ik haar dan wegstuurde ging ze alleen maar gek rondjes rennen, of ze ging gewoon recht voor me staan en maakte dan aanstalten om te gaan steigeren.
Ik heb het ook met de dubbele longe geprobeert, maar dan raak ik in de knoop Clown
Wie heeft er tips, een uitgebreidde uitleg?
Sorry als er al zo'n topic bestaat.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:15

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Trice

Re: Longeren? Hoe aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:35

Mij lijkt het verstandiger om eerst zelf het longeren onder de knie te krijgen voordat je dat probeert te leren aan een paard.
Kijk eens goed naar mensen die aan het longeren zijn, vraag ze de oren van het hoofd af. Misschien dat iemand je wil begeleiden in het longeren.
Ook zou je iemand met veel ervaring kunnen vragen of ze jouw paard het willen aanleren en daarbij jou instructies willen geven.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:38

Vraag of iemand naast hem wil lopen en dat jij hem longeert.
En je kan ook eerst is bij iemand anders kijken hoe die longeert. Knipoog

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:24

@ Trice bedankt voor je tip, ik zal het dus eerst met ervarener paarden (pony's) moeten proberen.
en over die ervaren persoon; bij deze Wie in de buurt van Venlo/gr'vorst (Limburg) zou mij willen helpen met longeren?

@ Gomez_k_m VOLGT ??? Bedoel je dat je paard alleen jou volgt of volgt later het probleem en ga je het nog uitleggen? Ach gut

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:26

Gomez bedoelt dat ze dit topic even meeleest: zij heeft waarschijnlijk dezelfde vraag, dus ze volgt dit topic.
Mijn tip is ook, om eerst zelf het longeren goed onder de knie te krijgen en het vervolgens ( met een ervaren iemand ) je ponys te leren.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:34

Idd vraag eerst aan iemand of diegene jou wil leren longeren. Beste m.b.v. een ervaren paard. Helaas voor jou woon ik veels te ver weg want mijn paard is zeer gemakkelijk te longeren.

En verder raad ik je aan om het boek "Longeren met Lammert Haanstra" van Lammert Haanstra (goh? Clown ) goed door te lezen. Heb ik veel aangehad toen ik mijn paard op 2.5-3 jarige leeftijd de beginselen van het longeren ging leren. Boek is niet meer te verkrijgen bij bol.com maar nog wel bij divoza.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:38

Of in de bibliotheek...Ik heb het ook gelezen als hulpmiddel, maar was erg blij dat er nog iemand langs de kant mee stond te kijken.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:41

mijn paard moet het ook rustig aan doen nu en ik wil ook gaan longeren zodat ze haar balans weer kan vinden.. hoop wel dat het helpt!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:43

Ik ga in de Kerstvakantie wel naar Venlo toe, naar mn grootouders. Ben er dan 3 dagen, kan je wel helpen. Wel goed dat je zelf al zegt dat je onervaren bent. Laat maar weten van het helpen Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:44

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:54

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:35

Ik kan wel ff uitleggen hoe ik het gedaan heb ( nou, ja mijn instructrise en ik heb meegekeken Knipoog ).
Wij hebben eerst de helft van de bak afgezet met een duidelijk zichtbaar lint. Daar hebben we het paard los ingezet ( alleen halster om, geen touw ofzo ), en vervolgens met zijn tweeën heb op de hoefslag laten draven en galloperen. We hadden allebei een longeerzweep en we moesten vooral proberen te voorkomen dat hij omdraaide. Op deze manier snapte hij heel goed dat hij aan de kant moest voor de zweep en harder als we dat wilden. Dit deden we elke keer 5 minuutjes.
Vervolgens hebben we hetzelfde gedaan in 1/4 van de bak ( ook afgezet met lint, met behulp van enkele staanders ), en met 1 persoon. In het begin is het erg belangrijk dat hij voorwaarts blijft, zodat hij niet kan omdraaien. Toen de commando's halt, stap, draf, galop en kom erop zaten, hebben we hem een longeerlijn aangedaan en nog een tijdje hetzelfde geoefend.
Nu hebben we de ruimte weer vergroot tot 1/2 bak en longeren met lijn. Doordat hij gewend is geen spanning te hebben op de lijn ( hij had immers aanleuning aan het lint ), neemt hij, als het goed is, ook geen spanning op de lijn in een grotere ruimte ( behalve mijn aapje dan, die zo gek als een deur even moet laten zien hoe hij kan bokken Haha! ). Hij kent de commando's uitstekend en is vrij makkelijk te longeren. Als het zo een tijdje goed gaat, halen we het lintje helemaal weg. Dan kan hij het echt zeg maar. We hebben dit in een periode van 1,5 maand geoefend, ongeveer 1 à 2 keer in de week 10 minuutjes. We nemen ook geregeld even een stapje terug, als er iets niet duidelijk is ( zo wil ik hem nu weer eens los in 1/4 bak longeren, omdat hij nog best wel eens wil doortrekken op de longeerlijn ). Omdraaien doet hij eigenlijk nooit meer. Toevallig vandaag 1 x omdat hij schrok van een kat, maar zelfs met de lijn achter zijn nek reageerde hij op het commando halt, dus dat was zo opgelost.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:45

ik volg dit ook even... en ik ga na de kerst dat boek even lenen in de bibliotheek denk ik! mijn paardje is bijna 4 en ik wil het hem ook wel gaan leren eigenlijk! maar geen idee hoe te beginnen.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:24

Gisteren hebben we voor het eerst onze 3-jarige merrie 'gelongeerd'. Eerst een tijdje laten vrijlopen en springen om haar overtollige energie kwijt te geraken en dan de longe erbij genomen. Dan ben ik in een hoek van de rijpiste in een cirkel met haar beginnen stappen (ze liep als een hondje achter me aan => heeft 2.5jaar in een wei gestaan zonder ooit een mens te zien. Ze heeft dus heel veel bang van mensen, maar ondertussen heeft ze vertrouwen in mij gekregen).

Toen ging ik wat meer in het midden staan en probeerde ik haar alleen op de cirkel te laten stappen ... toen ze het lange touw zag dat tot aan haar hoofd liep, sloeg ze in paniek: heel hard trekken, springen en bokken,...
Na wat geworsteld te hebben (ik probeerde zo goed mogelijk in het midden van de cirkel te staan), begreep ze wat er moest gebeuren en na enkele minuutjes begon ze in draf mooi cirkeltjes te lopen zonder nog te trekken ofzo. (en fier dat ik was Haha! )
Dit is mijn eerste jonge paard dat volledig 'groen' was, toen ze in de stal kwam. (heb 1 paardje opgeleerd, maar die was echt wel ontzettend braaf!).
Er was een ervaren longeerder-ruiter bij, waardoor hij mij tips kon geven als het nodig was.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:37

Gewoon ff met twee mensen doen. Dit is ws geen onwil van t paardje, maar hij begrijpt te niet. Iemand rondjes laten lopen met het paard, en jij in t midden. Wanneer de pony heel braaf en rustig mee loopt kan je hem 'los' gaan longeren. Knipoog

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:22

erleyne schreef:
Ik kan wel ff uitleggen hoe ik het gedaan heb ( nou, ja mijn instructrise en ik heb meegekeken Knipoog ).
Wij hebben eerst de helft van de bak afgezet met een duidelijk zichtbaar lint. Daar hebben we het paard los ingezet ( alleen halster om, geen touw ofzo ), en vervolgens met zijn tweeën heb op de hoefslag laten draven en galloperen. We hadden allebei een longeerzweep en we moesten vooral proberen te voorkomen dat hij omdraaide. Op deze manier snapte hij heel goed dat hij aan de kant moest voor de zweep en harder als we dat wilden. Dit deden we elke keer 5 minuutjes.
Vervolgens hebben we hetzelfde gedaan in 1/4 van de bak ( ook afgezet met lint, met behulp van enkele staanders ), en met 1 persoon. In het begin is het erg belangrijk dat hij voorwaarts blijft, zodat hij niet kan omdraaien. Toen de commando's halt, stap, draf, galop en kom erop zaten, hebben we hem een longeerlijn aangedaan en nog een tijdje hetzelfde geoefend.
Nu hebben we de ruimte weer vergroot tot 1/2 bak en longeren met lijn. Doordat hij gewend is geen spanning te hebben op de lijn ( hij had immers aanleuning aan het lint ), neemt hij, als het goed is, ook geen spanning op de lijn in een grotere ruimte ( behalve mijn aapje dan, die zo gek als een deur even moet laten zien hoe hij kan bokken Haha! ). Hij kent de commando's uitstekend en is vrij makkelijk te longeren. Als het zo een tijdje goed gaat, halen we het lintje helemaal weg. Dan kan hij het echt zeg maar. We hebben dit in een periode van 1,5 maand geoefend, ongeveer 1 à 2 keer in de week 10 minuutjes. We nemen ook geregeld even een stapje terug, als er iets niet duidelijk is ( zo wil ik hem nu weer eens los in 1/4 bak longeren, omdat hij nog best wel eens wil doortrekken op de longeerlijn ). Omdraaien doet hij eigenlijk nooit meer. Toevallig vandaag 1 x omdat hij schrok van een kat, maar zelfs met de lijn achter zijn nek reageerde hij op het commando halt, dus dat was zo opgelost.

Heb je dit bij een jong paard gedaan?
Ik heb er namelijk 1 van bijna 3 en die kent het allemaal ook nog niet.
Dus eigelijk gewoon eerst los zorgen dat hij voorwaartsblijft en dan comando's leren en daarna kan hij aan de longeerlijn.
wil alleen nog 1 ding weten. heb het vandaag geprobeert aan de longeerlijnmaar ik liep dus naar z'n kont want om hem naar vormen te kijrgen wnat hij draaide steeds zijn kont wegen wilde dus niet in een rondje om me haan lopen omdat hij het niet snapte. hoe heb je dat aangeleerd?! dat hij niet maar weg draaide maar gewoon loopt.

(dat ernaats lopen en dan rustig aan naar het midden werkt bij mij niet Knipoog dan draait hij meteen weer naar me toe)

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:44

Dan ben jij ws niet snel genoeg met je zweep Knipoog..

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:46

die had ik er niet bij (was hem kwijt Bloos ) zal hem der eens bij pakken (heb hem weer gevonden)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:25

Maar ehm, als je al een beetje weet hoe je moet longeren, dan kun je het toch het beste zelf leren door het te proberen met een echt paard? Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:43

sammie_44 schreef:
Dan ben jij ws niet snel genoeg met je zweep Knipoog..

Inderdaad, je moet we een zweep meenemen. Je hoeft er niet mee te slaan, maar je gebruikt hem als verlenging van je arm, om hem de goede kant op te duwen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:53

Ben het met Trice eens. En goed dat LilianR je helpt!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:31

njaja, ik zit ook wat met een soortgelijk probleem...

Ik ben nu bezig met een 2.5 jarige ruin. De ene keer begrijpt hij heel goed wat ik van hem wil. Hij heeft namelijk al heel ontspannen aan de longe gelopen, maar de andere keer begrijpt hij niets van wat ik hem vraag, terwijl mijn hulpen dezelfde blijven.

Ook is het wat moeilijker omdat hij echt van niets bang is. Een zweep, wat kan hem dat schelen. Dus hem naar buiten zenden door middel van je longeerzweep richting de schouder te doen helpt niets, hij loopt ze alleen maar om Haha!

We hebben het al met twee geprobeert, maar hij maakt er een spelletje van. Het is echt nog een puber die nog veel moet leren. Ik ga er wel mijn tijd van nemen, omdat ik hem waarschijnlijk ga kopen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:46

LilianR schreef:
Ik ga in de Kerstvakantie wel naar Venlo toe, naar mn grootouders. Ben er dan 3 dagen, kan je wel helpen. Wel goed dat je zelf al zegt dat je onervaren bent. Laat maar weten van het helpen Lachen

Uhps... is al kerstvakantie geweest, ben een tijdje niet meer op bokt geweest.
Een andere keer misschien? Graag!
Enne, Leandra zegt dat zij ook met jou gaat meeten, leuk!