Ik kan wel ff uitleggen hoe ik het gedaan heb ( nou, ja mijn instructrise en ik heb meegekeken

).
Wij hebben eerst de helft van de bak afgezet met een duidelijk zichtbaar lint. Daar hebben we het paard los ingezet ( alleen halster om, geen touw ofzo ), en vervolgens met zijn tweeën heb op de hoefslag laten draven en galloperen. We hadden allebei een longeerzweep en we moesten vooral proberen te voorkomen dat hij omdraaide. Op deze manier snapte hij heel goed dat hij aan de kant moest voor de zweep en harder als we dat wilden. Dit deden we elke keer 5 minuutjes.
Vervolgens hebben we hetzelfde gedaan in 1/4 van de bak ( ook afgezet met lint, met behulp van enkele staanders ), en met 1 persoon. In het begin is het erg belangrijk dat hij voorwaarts blijft, zodat hij niet kan omdraaien. Toen de commando's halt, stap, draf, galop en kom erop zaten, hebben we hem een longeerlijn aangedaan en nog een tijdje hetzelfde geoefend.
Nu hebben we de ruimte weer vergroot tot 1/2 bak en longeren met lijn. Doordat hij gewend is geen spanning te hebben op de lijn ( hij had immers aanleuning aan het lint ), neemt hij, als het goed is, ook geen spanning op de lijn in een grotere ruimte ( behalve mijn aapje dan, die zo gek als een deur even moet laten zien hoe hij kan bokken

). Hij kent de commando's uitstekend en is vrij makkelijk te longeren. Als het zo een tijdje goed gaat, halen we het lintje helemaal weg. Dan kan hij het echt zeg maar. We hebben dit in een periode van 1,5 maand geoefend, ongeveer 1 à 2 keer in de week 10 minuutjes. We nemen ook geregeld even een stapje terug, als er iets niet duidelijk is ( zo wil ik hem nu weer eens los in 1/4 bak longeren, omdat hij nog best wel eens wil doortrekken op de longeerlijn ). Omdraaien doet hij eigenlijk nooit meer. Toevallig vandaag 1 x omdat hij schrok van een kat, maar zelfs met de lijn achter zijn nek reageerde hij op het commando halt, dus dat was zo opgelost.