Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Banjer schreef:bij clickertraining moet je altijd eerst clicken en dan wat lekkers geven...
Een vaak voorkomend misverstand is dat je na verloop van de tijd alleen maar hoeft te clicken, en niks lekkers meer te geven... ik trek zelf altijd maar de volgende vergelijking:
De click is je loonstrook, het lekkers is de daadwerkelijke uitbetaling van je salaris... stel dat je baas zegt "Goed gewerkt, hier is je loonstrookje, maar deze keer krijg je je salaris niet uitbetaald"....![]()
Wat je kan doen om het snoep te beperken is de click verleggen... voorbeeldje: als je je paard de Spaanse Pas aanleert, dan click je in het begin na elke pas... na verloop van tijd, als je paard het helemaal goed door heeft, ga je clicken na 2 passen, na 3 passen, na 4 passen...
En het dik-wordt-probleem: je kan ook kleine stukjes wortel gebruiken...En als "ultieme jackpot" bv. een appel... geen dikmakers...
charlieb0y schreef:
Oké prima, dankjewelIk ben nog onervaren op het gebied van vrijheidsdressuur, ik ben namelijk dagelijks bezig met gewone dressuur, hihi
maar komt goed. Ik ga mijn best doen. Krijg je geen last van de commando's als je gaat paardrijden? Want dat wil ik natuurlijk wel goed kunnen blijven doen..
Banjer schreef:charlieb0y schreef:
Oké prima, dankjewelIk ben nog onervaren op het gebied van vrijheidsdressuur, ik ben namelijk dagelijks bezig met gewone dressuur, hihi
maar komt goed. Ik ga mijn best doen. Krijg je geen last van de commando's als je gaat paardrijden? Want dat wil ik natuurlijk wel goed kunnen blijven doen..
Dan moet je voor de VD commando's verzinnen die je in de dressuur absoluut niet gebruikt...
Banjer en ik rijden overigens western, en het enige commando van de VD wat ze nog wel eens "verward" als we onder het zadel iets nieuws aan het leren zijn, dat is de Spaanse Pas... voor de rest weet Banjer dondersgoed het verschil tussen rijden en VD...
Je mag wel een keer bij een training komen kijken?
Roskur schreef:Zo heb ik dat met flemen, lijkt me leuk maar m'n paard doet het nooit. (heb het hem een stuk of 5 x zien doen in de drie jaar dat ik hem heb, en op een of twee keer na was dat omdat iemand in een straal van 10 m aan het roken was...)
In m'n clickerboek (niet dat ik alles exact overneem daaruit, maar ik vond het logisch klinken) stond trouwens ook dat je niet een vast ritme moet clicken omdat je paard dan op een gegeven moment jouw ritme doorheeft (en hij meer zijn best zou gaan doen als hij weet dat hij een click krijgt en minder als hij van te voren al weet dat je niet gaat clicken). Maar dat je willekeurig moet clicken, zonder patroon. Zelf trouwens geen ervaring mee want ik click wel altijd. Ik denk ook dat dat nu erg belangrijk is voor m'n paard omdat hij zo een duidelijke scheiding heeft tussen ongevraagd een kunstje doen = geen beloning en genegeerd worden, en gevraagd een kunstje doen of anderwijze braaf zijn oid = lof, click, en beloning.
Banjer schreef:denk dat Roskur bedoelt dat je niet standaard na bv. 3 Spaanse Passen moet clicken...(gebruik even de SP als voorbeeld, dat is voor mij makkelijker uitleggen....
)
Doe dan bv. clicken na 2 passen, dan weer na 5 passen, dan weer na 1 passen... het moet op een gegeven moment voor het paard een "verrassing" blijven wanneer de click komt, zodat het paard blijft denken "Hmmm... ik weet niet wanneer de click komt, laat ik mijn best maar blijven doen"
Banjer schreef:denk dat Roskur bedoelt dat je niet standaard na bv. 3 Spaanse Passen moet clicken...(gebruik even de SP als voorbeeld, dat is voor mij makkelijker uitleggen....
)
Doe dan bv. clicken na 2 passen, dan weer na 5 passen, dan weer na 1 passen... het moet op een gegeven moment voor het paard een "verrassing" blijven wanneer de click komt, zodat het paard blijft denken "Hmmm... ik weet niet wanneer de click komt, laat ik mijn best maar blijven doen"
)
Roskur schreef:Banjer schreef:denk dat Roskur bedoelt dat je niet standaard na bv. 3 Spaanse Passen moet clicken...(gebruik even de SP als voorbeeld, dat is voor mij makkelijker uitleggen....
)
Mijn werklustige, doch slimme paard zou bijvoorbeeld denken als ik telkens na 3 keer deed, "goh, als ik het 2 keer goed doe krijg ik niks, pas de 3e keer", en zou waarschijnlijk op den duur alleen de 3e keer het goed gaan doen. Maarja, daarom click ik dus altijd.
Ik heb trouwens geen jackpot, maar ik stop wel altijd als hij het goed doet en geef hem dan een extra knuffel. (houd ie niet zo van, maar hij is wel best arrogant dus heel stiekum vind ie het toch wel leuk omdat het een bevestiging van zijn ego is dat ie het echt wel erg goed heeft gedaan) En ik sluit altijd af met een oefening die hij al goed kan en niet moeilijk voor hem is zodat we sowieso beide met een goed gevoel eindigen. (maar ik oefen nooit extreem lang, dan verliest hij na een tijd zijn interesse)