clicker + beloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EsmeeF

clicker + beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 10:13

Ik heb eens een programma over honden op tv gezien. Want voor honden gebruiken ze ook clickertraining. Zou het ook een manier zijn om als je pony iets goed doet eerst te clicken en dan een snoepje te geven? of word het dan wel erg veel? als hij het dan na een tijdje goed doet, probeer je het alleen met de clicker..Hij krijgt dan alleen in het begin wel erg veel snoepjes op een dag, en hij is al zo'n dikzak Nagelbijten / Gniffelen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: clicker + beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:34

bij clickertraining moet je altijd eerst clicken en dan wat lekkers geven... Lachen

Een vaak voorkomend misverstand is dat je na verloop van de tijd alleen maar hoeft te clicken, en niks lekkers meer te geven... ik trek zelf altijd maar de volgende vergelijking:

De click is je loonstrook, het lekkers is de daadwerkelijke uitbetaling van je salaris... stel dat je baas zegt "Goed gewerkt, hier is je loonstrookje, maar deze keer krijg je je salaris niet uitbetaald".... Knipoog

Wat je kan doen om het snoep te beperken is de click verleggen... voorbeeldje: als je je paard de Spaanse Pas aanleert, dan click je in het begin na elke pas... na verloop van tijd, als je paard het helemaal goed door heeft, ga je clicken na 2 passen, na 3 passen, na 4 passen... Lachen

En het dik-wordt-probleem: je kan ook kleine stukjes wortel gebruiken... Lachen En als "ultieme jackpot" bv. een appel... geen dikmakers... Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:54

Met banjer eens! Knipoog

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:48

ben het ook met banjer eens

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 19:41

Banjer schreef:
bij clickertraining moet je altijd eerst clicken en dan wat lekkers geven... Lachen

Een vaak voorkomend misverstand is dat je na verloop van de tijd alleen maar hoeft te clicken, en niks lekkers meer te geven... ik trek zelf altijd maar de volgende vergelijking:

De click is je loonstrook, het lekkers is de daadwerkelijke uitbetaling van je salaris... stel dat je baas zegt "Goed gewerkt, hier is je loonstrookje, maar deze keer krijg je je salaris niet uitbetaald".... Knipoog

Wat je kan doen om het snoep te beperken is de click verleggen... voorbeeldje: als je je paard de Spaanse Pas aanleert, dan click je in het begin na elke pas... na verloop van tijd, als je paard het helemaal goed door heeft, ga je clicken na 2 passen, na 3 passen, na 4 passen... Lachen

En het dik-wordt-probleem: je kan ook kleine stukjes wortel gebruiken... Lachen En als "ultieme jackpot" bv. een appel... geen dikmakers... Lachen

Oké prima, dankjewel Lachen Ik ben nog onervaren op het gebied van vrijheidsdressuur, ik ben namelijk dagelijks bezig met gewone dressuur, hihi Nagelbijten / Gniffelen maar komt goed. Ik ga mijn best doen. Krijg je geen last van de commando's als je gaat paardrijden? Want dat wil ik natuurlijk wel goed kunnen blijven doen..

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:29

het is wel belangrijk dat je duidelijke commando's geeft, zodat je paard egt (na verloop van tijd) weet wat hij moet doen bij hetgeen dat je vraagt.
het moet dan ook geen probleem zijn om alles uit elkaar tehouden en kun je dus goed blijven presteren bij het rijden Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:20

charlieb0y schreef:

Oké prima, dankjewel Lachen Ik ben nog onervaren op het gebied van vrijheidsdressuur, ik ben namelijk dagelijks bezig met gewone dressuur, hihi Nagelbijten / Gniffelen maar komt goed. Ik ga mijn best doen. Krijg je geen last van de commando's als je gaat paardrijden? Want dat wil ik natuurlijk wel goed kunnen blijven doen..

Dan moet je voor de VD commando's verzinnen die je in de dressuur absoluut niet gebruikt... Haha!

Banjer en ik rijden overigens western, en het enige commando van de VD wat ze nog wel eens "verward" als we onder het zadel iets nieuws aan het leren zijn, dat is de Spaanse Pas... voor de rest weet Banjer dondersgoed het verschil tussen rijden en VD... Lachen

Je mag wel een keer bij een training komen kijken?

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:53

Banjer schreef:
charlieb0y schreef:

Dan moet je voor de VD commando's verzinnen die je in de dressuur absoluut niet gebruikt... Haha!

Banjer en ik rijden overigens western, en het enige commando van de VD wat ze nog wel eens "verward" als we onder het zadel iets nieuws aan het leren zijn, dat is de Spaanse Pas... voor de rest weet Banjer dondersgoed het verschil tussen rijden en VD... Lachen

Je mag wel een keer bij een training komen kijken?

Lijkt me wel erg leuk! Lachen Moet even kijken.. Ik ga zowieso eerst de commando's uitzoeken, en dan met de basis beginnen. Ik doe 't gewoon rustig aan. Hoelang duurt het 'gemiddeld' voor je 'm een kunstje aangeleerd hebt na de basis?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:51

hoe lang het duurt is per paard en per kunstje verschillend... Lachen

Lachen heb ik Banjer in 5 minuten geleerd, "zakken rollen" kon ze na 2 minuten al... maar liggen bv. begreep Banjer pas na een week of 2 - 3... en hinniken op commando ben ik nu al 3 jaar aan bezig en Banjer kan het nog niet... *LOL*

Ik leer alles aan vanuit natuurlijk aangeboden gedrag... ligt er maar net aan welk gedrag Banjer vertoont waar ik een mogelijk "kunstje" in zie... Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:15

Zo heb ik dat met flemen, lijkt me leuk maar m'n paard doet het nooit. (heb het hem een stuk of 5 x zien doen in de drie jaar dat ik hem heb, en op een of twee keer na was dat omdat iemand in een straal van 10 m aan het roken was...)

In m'n clickerboek (niet dat ik alles exact overneem daaruit, maar ik vond het logisch klinken) stond trouwens ook dat je niet een vast ritme moet clicken omdat je paard dan op een gegeven moment jouw ritme doorheeft (en hij meer zijn best zou gaan doen als hij weet dat hij een click krijgt en minder als hij van te voren al weet dat je niet gaat clicken). Maar dat je willekeurig moet clicken, zonder patroon. Zelf trouwens geen ervaring mee want ik click wel altijd. Ik denk ook dat dat nu erg belangrijk is voor m'n paard omdat hij zo een duidelijke scheiding heeft tussen ongevraagd een kunstje doen = geen beloning en genegeerd worden, en gevraagd een kunstje doen of anderwijze braaf zijn oid = lof, click, en beloning.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 08:19

Roskur schreef:
Zo heb ik dat met flemen, lijkt me leuk maar m'n paard doet het nooit. (heb het hem een stuk of 5 x zien doen in de drie jaar dat ik hem heb, en op een of twee keer na was dat omdat iemand in een straal van 10 m aan het roken was...)

In m'n clickerboek (niet dat ik alles exact overneem daaruit, maar ik vond het logisch klinken) stond trouwens ook dat je niet een vast ritme moet clicken omdat je paard dan op een gegeven moment jouw ritme doorheeft (en hij meer zijn best zou gaan doen als hij weet dat hij een click krijgt en minder als hij van te voren al weet dat je niet gaat clicken). Maar dat je willekeurig moet clicken, zonder patroon. Zelf trouwens geen ervaring mee want ik click wel altijd. Ik denk ook dat dat nu erg belangrijk is voor m'n paard omdat hij zo een duidelijke scheiding heeft tussen ongevraagd een kunstje doen = geen beloning en genegeerd worden, en gevraagd een kunstje doen of anderwijze braaf zijn oid = lof, click, en beloning.

en wat bedoel je dan precies met een willekeurig ritme clicken? een clicker geeft toch gewoon 1 click als je er op drukt Clown dat is tenminste wat ik toen ook bij die 'honden' training meegekregen heb..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:24

denk dat Roskur bedoelt dat je niet standaard na bv. 3 Spaanse Passen moet clicken... Lachen (gebruik even de SP als voorbeeld, dat is voor mij makkelijker uitleggen.... Haha! )

Doe dan bv. clicken na 2 passen, dan weer na 5 passen, dan weer na 1 passen... het moet op een gegeven moment voor het paard een "verrassing" blijven wanneer de click komt, zodat het paard blijft denken "Hmmm... ik weet niet wanneer de click komt, laat ik mijn best maar blijven doen"

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:25

Banjer schreef:
denk dat Roskur bedoelt dat je niet standaard na bv. 3 Spaanse Passen moet clicken... Lachen (gebruik even de SP als voorbeeld, dat is voor mij makkelijker uitleggen.... Haha! )

Doe dan bv. clicken na 2 passen, dan weer na 5 passen, dan weer na 1 passen... het moet op een gegeven moment voor het paard een "verrassing" blijven wanneer de click komt, zodat het paard blijft denken "Hmmm... ik weet niet wanneer de click komt, laat ik mijn best maar blijven doen"

ooh op die manier Knipoog ja oke Lachen daar geef ik dat boek wel gelijk in! Lachen

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:05

Banjer schreef:

maar helemaal in het begin (als je je paard pas voor het eerst iets nieuws aan het leren bent bv de spaanse pas) dan lijkt mij het belangrijk dat je juist na iedere keer dat hij het goed doet klikt. want als je al direct na meerdere passen pas gaat klikken, dan zal hij het niet begrijpen.

zorg dat je eerst een goede basis hebt van de oefining en ga van daaruit de klikker op ongelijkere momenten gebruiken (zoals jij uitlegt)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:07

als ik ga werken met de clicker bij mn paarden werk ik gewoon met brokken. ze krijgen ook maar 1 brokje per keer als ze iets goed doen. ik doe bijv halve schep in mn zak ben tijdje bezig en dan gaan ze naar binnen krijgen ze eten maar trek van hun eten dan de halve schep al af. hebben ze dan al gehad. worden ze niet dikker en je kan zeheel veel laten doen voor de brokken op zijn.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:16

ja zo doe ik het meestal ook. alleen gebruik ik soms ook ander voer (apeel, peen enz.)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:02

wat ik vergeet te melden, maar zeker niet onbelangrijk is... zorg voor een jackpot!

Als je paard het helemaal goed doet, waarna je kan stoppen met de training, dan geef je ipv een klein stukje peen een lekkere appel ofzo... Lachen En daarna dan ook niet meer verder gaan... Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:11

Banjer schreef:

Mijn werklustige, doch slimme paard zou bijvoorbeeld denken als ik telkens na 3 keer deed, "goh, als ik het 2 keer goed doe krijg ik niks, pas de 3e keer", en zou waarschijnlijk op den duur alleen de 3e keer het goed gaan doen. Maarja, daarom click ik dus altijd.

Ik heb trouwens geen jackpot, maar ik stop wel altijd als hij het goed doet en geef hem dan een extra knuffel. (houd ie niet zo van, maar hij is wel best arrogant dus heel stiekum vind ie het toch wel leuk omdat het een bevestiging van zijn ego is dat ie het echt wel erg goed heeft gedaan Schijnheilig ) En ik sluit altijd af met een oefening die hij al goed kan en niet moeilijk voor hem is zodat we sowieso beide met een goed gevoel eindigen. (maar ik oefen nooit extreem lang, dan verliest hij na een tijd zijn interesse)

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:33

Roskur schreef:
Banjer schreef:

Mijn werklustige, doch slimme paard zou bijvoorbeeld denken als ik telkens na 3 keer deed, "goh, als ik het 2 keer goed doe krijg ik niks, pas de 3e keer", en zou waarschijnlijk op den duur alleen de 3e keer het goed gaan doen. Maarja, daarom click ik dus altijd.

Ik heb trouwens geen jackpot, maar ik stop wel altijd als hij het goed doet en geef hem dan een extra knuffel. (houd ie niet zo van, maar hij is wel best arrogant dus heel stiekum vind ie het toch wel leuk omdat het een bevestiging van zijn ego is dat ie het echt wel erg goed heeft gedaan Schijnheilig ) En ik sluit altijd af met een oefening die hij al goed kan en niet moeilijk voor hem is zodat we sowieso beide met een goed gevoel eindigen. (maar ik oefen nooit extreem lang, dan verliest hij na een tijd zijn interesse)

ja, wat is eigenlijk een mooie tijd om bezig te zijn met vrijheidsdressuur per keer?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:10

je kan in principe beter 3x 5 minuten oefenen dan 1x een kwartier... Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:46

Maar als ik echt ga trainen met een paard ben ik gauw een uur kwijt. Dus ga nooit even snel snel tussendoor aan de gang, neem er lekker de tijd voor. Ik werk met meerdere paarden en met allemaal ben ik al gauw veel tijd kwijt!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 13:59

en voor een beginner?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:08

Als ik een les geef aan iemand die dus met een paard begint zijn we ook gemiddeld een uur bezig, soms 45 minuten maar korter zeker niet. Ik ben momenteel ook 2 paarden van 0 tot zo ver als we komen (betaald) aan het trainen, ik kom 3 x per week en ben dan met gemak een uur bezig Lachen Ik ben nu 5 keer geweest.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:59

Maar ik neem niet aan dat je dit met élk paard doet? Als hij nog niet zoveel kent kan je toch niet bijvoorbeeld 6 kunstjes tegelijk aan gaan leren? Dat lijkt me in ieder geval wel verwarrender voor het paard dan als je ze een voor een leert.

Want m'n paard heeft geen enorm lange aandachtsspan, en na meer dan 5 minuten heeft hij het wel gehad. Ik denk dat als je met hem een uur zulk intensief (mentaal dan) werk doet, hij op het laatst heel vervelend zal worden... Natuurlijk neem ik wel de tijd en moeite om lekker rustig aan te kunnen doen, maar toch oefen ik maar een aantal keer en nooit meer dan 2 kunstjes tegelijk die hij nog niet helemaal onder de knie heeft. (degene die hij al wel goed kan wel tussendoor, en vaak als afsluiter ook een die hij al goed kan) Bij hem geld dus wel echt dat je beter 3 x 5 minuten kan oefenen dan een keer een kwartier.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:04

Ik ga een stomme vraag stellen: wat is nou de toegevoegde waarde van de clicker? Waarom geef je het paard niet gewoon een beloning? Blond