[AR] werken, winter, mennen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

werken, winter, mennen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:37

Hallo ik loop dit jaar mijn eindejaars stage en voor het eerst wordt ik geconfronteerd met het feit dat ik overdag heel de dag aan het werk ben en dat het 's avonds donker is. Ik heb een A-tje voor de wagen staan waar ik best fanatiek mee ben, maar nu kan ik dus niets. Ik kan dus echt nergens lekker rijden 's avonds als het donker is. De buitenbak van de buren is te hobbelig, mijn oefenveldje is niet verlicht en over de straat kan ik niet echt lekker de dresuur trainen...

Ik ben dus eigenlijk wel ontzettend nieuwsgierig hoe jullie dat oplossen. En dan voornamelijk de mensen die niet op hun pony's kunnen rijden, want anders rijd je hem 's winters gewoon door de week en in het weekend mennen....

manie

Re: werken, winter, mennen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:09

Ik heb een draversulky voor training in de buitenbak.
En kan eigenlijk elke avond na 21.00 uur in de manege terecht (5 km verderop).
Verder longeer ik veel en doe andere dingen zoals vrijspringen in de buitenbak.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:30

In de winter spannen we idd het weekend aan.
Door de weeks, zeker met slecht weer, gaan ze gewoon een paar uur het land op, en sorry maar dan maar niet trainen.
Dat is eigenlijk maar zo een korte tijd dat het vroeg donker is, vanaf begin maart wordt er weer volop getrained.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:55

Hier hebben ze ook een winterstopje, om deze reden. Als je zelf geen mogelijkheid hebt om te trainen, in goede verlichting, wordt het gewoon lastig. Hier in de regio willen ze ook geen aanspanningen in de binnenbakken hebben, dus blijft het bij longeren. Onder het zadel kan ik nog wel ergens in een rijbak wat doen, maar mennen gaat niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:31

Verlichting op de kar aan, pony met reflectiebanden en dan rondjes door het dorp. Bij het pretpark hier (5 min stappen) staan in de winter geen auto's op het parkeerplaats en het is goed verlicht dus daar train ik een beetje dressuur.
1 keer per week heb ik les in de binnenbak.
Ik men gewoon iets minder als in de zomer. Vinden de pony's vast ook niet erg.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:33

Alles een tikkeltje minder.

Mijn pony's lopen ook kinderlesjes(3x in de week) dus ze houden wel een basis conditie dus dat is wel erg fijn. Als je ze zelf pak kan je ook echt aan de gang ipv dat ze met een kwartiertje moe zijn. Maar ze werken veel minder dan zomers omdat ik hier helemaal geen verlichting heb.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:37

ik rij gewoon door weer en wint of moet echt glad worden
ik ga mestaal buiten of als echt donker is in de bak

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:11

Ik heb een skipak gekocht en rijd om 5 uur nog even gauw het bos in moet zeggen valt niet mee maar je went heel gauw in de donker. Ik rijd ze s'winters wel door ongeveer 4x per week.
helaas ze zijn niet onder zadel dus moet ik longeren en voor de kou doet een skipak wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:19

A welsh inruilen voor een groot paard en s'winters onder het zadel verder gaan wordt zeker niet als oplossing gezien? Knipoog Haha!

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:31

Lia ik vind het helemaal niet zo erg.. Het is ook wel heerlijk om thuis te komen en lekker warm te douchen.. lekker gereden.voldaan gevoel.

Maar wat wil je ruilen van de winter.. je A tegen mijn grote paard..uh...
en ik moet er dan op in de bak Haha!
of jij op mijn paard in de bak.. Vork

verwarrend hoor.

je mag hem erachter binden of naast neem ik hem wel mee.
plezier voor 2 toch Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:35

Ik heb grote paarden en kan s'winters dus gewoon in de verlichte bak doorrijden.
Ik bedoelde dat TS haar welshje kan inruilen voor een paard zodat ze wel in het donker in een verlichte bak kan rijden....

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:36

oh.. ok... snapte hem ff niet..maar nu wel

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:42

Het hoeft niet eens een groot paard te zijn. Pony van 1,43 wil ook prima Ja

Maar hier staat 's winters ook alles op een laag pitje. (maar proberen het net zo afwisselend te houden als in de zomer. Dus: Mennen, OHZ, wandelen, bosritjes, dressuur en longeren)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:18

Pony van 1.41m mag het hier straks gaan doen. Haha!

Maar wat betreft het trainen. Ik ga hier OHZ door met de menpony.
Verder is er donderdagavond menles op de vereniging. En als je wilt zou je bij ons daar ook op andere avonden terecht kunnen om voor jezelf te mennen. Er zijn 3 buitenbakken, dus altijd mogelijkheid.
De weg op qua mennen gebeurd hier alleen in het weekend.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 01:13

ik men met twee span shets maar ik kan gewoon in de bak rijden we hebben namelijk verlichting en dan ga ik in de wiekende idd ook lekker naar buiten.

kan je de bak van de buurman niet slepen?
als je geen sleep hebt kan je altijd nog een balk achter je pony hangen met iets zwaars erop

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:04

Ik rijd ook aangepannen met mijn welsh A. Gewoon lekker in het bos.
In de winter rijd ik gewoon helemaal niet en loopt hij gewoon de hele dag in het land.

Ik ga 's morgen om 6.30 uur weg en kom tegen 17.00 uur thuis.
Het is in de winter dan al stikkedonker en kan ik toch niet beginnen. Heb geen verlichte mogelijkheid om te rijden.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet rijd omdat hij zo'n vreselijke dikke vacht heeft dat hij vreselijk snel nat is en ook erg lang nat blijft .
Scheren vind ik geen optie.

Van het voorjaar gewoon weer langzaam aan de fiets opbouwen en dan weer lekker in het bos karren! Bevalt me prima!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:26

Ik rijd zelf ook aangespannen met een welsh a die heeft 2 maanden gewoon vakantie en vanaf januari gaan we heel januari gewoon longeren en free style doen zodat hij weer los komt en in februari weer voor de wagen.

Ik ben ook bezig met een andere welsh a aan het beleren. Ben er sinds zijn 2 al mee bezig met dubbele longe en blijf dit doen tot januari februari dan gaat hij voor het eerst voor de kar. Ik heb het gemak dat de paarden aan huis staan en we een ronde longeerbak hebben met licht. Ik snap dat niet iedereen dit gemak heeft en zou gewoon een winter stop inlassen dit is lijkt mij de makkelijkste en de beste optie. Natuurlijk wel lekker buiten laten zodat hij toch zijn energie kwijt kan en beweging krijgt. En dan in januari februari weer beginnen wel rustig opbouwen.

In het weekend als je wel tijd hebt kun je natuurlijk altijd lekker freestylen ofzo ook gezelig en zo blijf je toch in je contact met de pony of het paard.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:23

Als de dagen weer korter worden, spannen wij onze haflingers ook minder vaak in. Eigenlijk alleen in het weekend en natuurlijk vrijdagsavonds op de menles van onze vereniging. Ze worden wel wat frisser en dan kun je af en toe goed merken, had gister weer een hele werklustige haf voor de wagen Vork , maarja daar krijg je spierballen van.....

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:19

Op dit moment heeft mijn welsh B vakantie omdat we aan het verbouwen zijn (al vanaf juli Boos! )
Maar normaal gesproken train ik hem in de winter gewoon door.
1x in het weekend aanspannen en voor de rest van de week 1 of 2X longeren of slepen. Ik werk niet op maandag en dinsdag en als ik oppas kan krijgen en mijn menmaat kan ook dan ook nog 1x door de week. Maar dat heeft dus wel veel haken en ogen.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat we een kleine binnenbak hebben. Dus longeren kan altijd.

Maar zolang het licht is spannen we altijd aan. Of het nu regent of niet.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 18:01

pff vinden jullie dat niet ongelooflijk saai?? Ik vind het echt saai dat ik niet veel met dr kan doen....
Ik ben ook niet bang voor regen of kou, vorig jaar winter gewoon heel de winter gereden, skipak idd. Maarja het donkere...
Nou denk dat ik er dan maar gewoon mee moet leren leven dat ik er een aantal maanden in het jaar winter stop moet geven.

En inruilen voor een grotere, nee beste mensen zo bedoelde ik dat niet. Doortje gaat niet weg!! Een erbij bedoelde ik waar ik dan zomer en winter mee aan de slag kan, en 's zomers Doortje erbij....
Nee mijn lieverd gaat niet weg!! Zo zit ik niet in elkaar....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:07

Ik geloof niet dat ik in de winter een 'ontzettend' saaie training heb....
Je moet er wat meer moeite voor doen, verder voor reizen (naar de manege), maar verder geen probleem met de donkerte hoor.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 18:38

Als ik de middelen had was ik ook wel met trailer op pad gegaan naar een plek waar het wel kon Haha!
Hellaas ben ik nog niet zover dat ik een trailer en auto heb die de trailer kan trekken, en ook nog geen E-rijbewijs....
Mijn ouders geven hellaas ook niets om mijn pony's. Dus ja dat met reizen lukt bij mij hellaas niet....
Die tijd komt voor mij nog wel. Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:40

Saai?? Hoezo saai!
Dat ligt natuurlijk aan je zelf en hoe je het mennen beleefd.
Als je alleen gaat voor de bosritjes dan zul je het saai vinden om "anders" te trainen.
Ik ken mensen die de hele winter niets met hun paard doen.

Ik vind het een uitdaging om ervoor te zorgen dat mijn pony dressuurmatig goed loopt.
Ook al rij ik (nog geen) wedstrijden.

Aangezien ik te groot en te zwaar ben om hem te rijden, train ik hem door te longeren.
Je kunt dat op verschillende manieren doen. Met touwtjes, dubbele longe, slepen met een band (is de bak ook gelijk weer netjes Haha! )
Ook laat ik Jorrit wel eens vrijspringen maar dat is vaak voor de lol.

Misschien beleef ik de sport en trainingen anders dan jij en vind het dus niet saai Clown Knipoog
Maar ik vind het ook prettig hoor om lekker buiten te rijden bij een temperatuur van 15-20 graden Pling

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:01

Helaas schrijf je met 1 L Rosiewozie Knipoog

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:04

oh ja ben niet zo goed in taal Manie.

At Ibalia:
Volgens mij begrijpen wij elkaar verkeerd...
Ik train juist heel veel dressuurmatig!! Maar het veldje waar ik altijd train is niet verlicht. En de verlichte buitenbak van de buren is echt echt hobbelig...
Wat ik juist saai vind is om dan maar een rondje dorp te doen...
Zodoende kan ik nu in de winter, als het 's avonds donker is geen kant op....

Ik bedoelde dus eigenlijk of jullie het niet saai vinden om een volledige winterstop te houden omdat een aantal van jullie dat dus schijnbaar doen...
Ik verveel me dus dood nu ik vrijwel niets met haar kan doen.

Dubbel longe en longe gaat ook haast niet omdat ze niet op een pension stal staat. Ik zou naar de eerder genoemde bak kunnen gaan, maar dan moet ik eerst 10 min door het donker fietsen met dr. Ja, oke ik geef toe waar een wil is is een weg en zou ik haar uit haar donkere wei kunnen plukken en meenemen naar de bak.
En om dr nou alleen voor het longeren op een pension te zetten vind ik ook weer zoiets. Maar moet zeggen dat ik daar dit jaar lang over heb getwijfeld... maar ook daarbij moet ik zeggen dan de meeste pensionstallingen liever niet hebben dat je 's avonds tussen de ruiters gaat staan longeren.....