hoe vraag ik traditionele hoefsmid natuurlijk te bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

hoe vraag ik traditionele hoefsmid natuurlijk te bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 13:44

Aanstaande dinsdag komt de hoefsmid mijn ijslandse merrie van de ijzers halen en dan gaan we voor de zoveelste keer proberen om haar zo lang mogelijk op blote voeten te laten lopen.
Ik heb al jaren een hele fijne, traditionele, hoefsmid die er zelf ook helemaal voor is om mijn paardje zonder ijzers te laten lopen of desnoods met hoefschoenen, maar elke zomer wanneer ik meer ga rijden en over paadjes met losse stenen moet redt ze dat niet zonder ijzers.

Nu denk ik al een hele tijd over natuurlijk bekappen, in de hoop dat we het dan wel gaan redden op blote voeten, maar ik wil ik ook niet direct opgeven wat ik heb aan superhoefsmid.
Ik wil mijn eigen hoefsmid daarom eigenlijk vragen of hij mijn paardje op de natuurlijke manier wil gaan bekappen, in plaats van dat ik direct mijn al jarenlange contract met hem opzeg en een andere bekapper ga zoeken.

Mijn vraag aan jullie is: Wat moet ik mijn smid vragen te doen of te laten wanneer hij dinsdag kom en de ijzers er onderweg haalt?
En wat is er voor professionele literatuur, mocht hij zich echt in het natuurlijk bekappen willen verdiepen?

Lenneke_

Re: hoe vraag ik traditionele hoefsmid natuurlijk te bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:51

Hij moet van de straal en de zool afblijven, de hoefwand moet gelijk met de zool gemaakt worden en afgerond, de hielen zo laag mogelijk (al zou ik dat niet in een keer doen) en hij moet de steunsels gelijk maken met de zool (maar dat doen veel hoefsmeden al)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 15:06

oké, dank je.
Van de straal bleef hij altijd al af, maar van de rest ben ik niet zo zeker.
Weet je ook goede literatuur toevallig?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:18

ik denk dat het erg moeilijk is, ik heb het diverse keren aan een gewone smeden proberen uit te leggen, maar ze snappen er niets van.
Kan aan mijn uitlegkunsten (of het gebrek eraan) liggen natuurlijk.

De theorie in jip- en janneketaal vind je op de site die we hier niet mogen noemen, anders krijgen we straf omdat we spammen...... Clown iets met hoefnatuurlijk was het geloof ik.....

Persoonlijk zou ik de eerste trim door een NB-er laten doen en de smid laten toekijken, dan kan de NB-er uitleggen wat de bedoeling is en waar ie af moet blijven en waarom

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:16

Dank je Morrie. Ik was er eigenlijk ook bang voor. Hij klonk de vorige keer ook nogal vernietigend toen ik heel voorzichtig vroeg wat hij van NB vindt. Maar mijn gevoel erbij was dat het meer ging om de beunhazen eronder dan om het NB zelf. Dus vandaar dat ik hem ga vragen het dan maar zelf zo te doen Knipoog Ik wil mijn eigen hoefsmid toch een kans geven vóór ik naar een ander stap.

Thyrla komt dinsdag van de ijzers, waar ze 3 maanden op gelopen heeft. Het hele jaar daarvoor heeft ze op blote voeten gelopen.Maar ze struikelde de laatste tijd steeds omdat ze zo gevoelig liep en de hoefschoenen die ik voor haar gekocht had schopte/ trapte ze steeds uit. Dus ja , wat moet je dan, behalve paard op rust zetten Verward
Nu ze 3 maanden op ijzers gelopen heeft hebben we flink wat bespiering kunnen kweken en ik hoop dat ze nu zonder ijzers ook beter loopt en blíjft lopen.
De bedoeling is om het weer op blote voeten te proberen , liefst voor altijd, met hoefschoenen achter de hand. Maar mocht het écht niet lukken dan zal ik terug moeten naar mijn hoefsmid met de ijzertjes voor de zomerperiode. Vandaar dat ik hem te vriend wil houden. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:44

Belangrijk is dat je smid niet aan de zool zit, dus abslouut niet in snijden.
Ook moet hij de hoefwand niet laten staan zoals hij deze laat staan wanneer er een ijzer onder komt.
Verder een flinke afronding maken in de hoefwand.
De toon inkorten en ook een goede afronding erin.
Liefst ook van de straal afblijven; losse flodders mogen er wel af. Als de zaal boven de hoefwand uitsteekt, kan dit erg gevoelig zijn, dus dan kan deze beter gelijk gemaakt worden met de hoefwand (of een mm eronder).

De verzenen (hielen) zou ik me in eerste instantie even niet druk om maken. Wij weten vanaf hier ook niet hoe hoog of laag ze zijn, en je smid zal ze ook niet zomaar inkorten.
Wacht eerst maar even af hoe het gaat.

Na de bekapping is het goed om de scheurtjes en brokkels meteen bij te vijlen. Je kunt je smid vragen of hij een vijl voor je heeft (die voor hem te stomp, maar voor jou nog prima bruikbaar is).

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:23

dank je!

Begrijp ik het goed dat het de bedoeling is dat het paard echt op de zool gaat lopen?

mijn zusje laat haar paard ook NB (door dezelfde man als jij ,Morrie Knipoog ). De laatste keer dat ze mijn paard zag vond ze het er niet gek uit zien voor een 'normaal' bekapt paard. Dus misschien wordt het nog wat!

Ik denk zelf dat die afronding in de toon (= mustangrol????) heel belangrijk is voor Thyrla, gezien haar slechte- voeten- optillen en gestruikel. Of zie ik dat verkeerd?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:25

Citaat:
door dezelfde man als jij ,Morrie

die man bekapt Morrie niet meer hoor, ik ben overgestapt op zijn vrouwelijke collega Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:26

nou ja, je weet wie ik bedoel Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:28

Mustangroll is vooral goed tegen het brokkelen. Bij paarden die van de ijzers afgaan heel belangrijk omdat de hoefwand kapot is door de nagelgaten en vaak van slechte kwaliteit

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:31

ik zou gewoon een NB-er bellen en vragen om te komen, dan hoeft je smid ook niet te weten dat je nu wat anders probeert

bovendien vind ik dat als je je paard maar tot de zomer de tijd wil geven en eventueel dan weer ijzers onder slaan, te kort. Je kan niet verwachten dat NB zo snel al gaat 'werken'. Kijk hiermee uit, voor je het weet open je dan wel een website over de 'gevaren van natuurlijk bekappen' omdat je paard niet binnen drie maanden over het grindpad kon lopen Clown of omdat je hoefsmid zegt dat je paard op deze manier echt naar de knoppen gaat Cool

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 22:45

Haha, nou zo ben ik niet, hoop ik! Bloos
Ik besef heel goed dat een paard langere tijd nodig heeft om goed te wennen.

Maar eigenwijs en ongeduldig genoeg wil ik óók wel graag kunnen rijden. Bloos
En het gaat straks vast weer maanden lang uitstekend op blote voeten, net als al die afgelopen jaren. Tót we in de zomer weer over die rotsteentjes moeten, omdat ze dan in een andere wei staan aan een steenslagpad!

Vandaar dat ik ook dit jaar weer eindeloos met hoefschoenen bezig ben geweest om die zomerperiode te overbruggen. Maar als je paard op een gegeven moment alleen nog maar op eieren loopt zonder schoenen, omdat alles zo gevoelig is, en die schoenen niet willen blijven zitten, wat moet je dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:57

Welke hoefschoenen heb je nu?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 23:02

ik had Smitjes, maar die waren geen succes (draaiden en hoefballen aldoor beschadigd). Ik heb nu Easyboots. Die blijven perfect zitten als ik naast haar loop, zelfs in draf door de blubber, maar zodra ik op mijn paardje zit verliest ze ze alle vier. Ik heb nu de Gaiters erbij gekocht, ben benieuwd of dat nu beter gaat lukken.
verder heb ik het aanbod gekregen een paar Marquisschoenen te mogen proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:04

ik wil ook hoefschoenen met gaiters gaan proberen, ik ben heel benieuwd.

wat kost dat?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:05

ik heb Marquis schoenen staan ( 4 stuks maat 5) maar die verloor ik zelfs al zonder blubber.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:08

M'n nicht heeft ook Marquis voor haar pony's. Ik geloof dat ze goed blijven zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:37

Margriet, je zou Nils Holgerson toch laten komen?

Ik(Merrrit dan) heb overigens met Dallmers gereden. Knipoog

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:09

Antheman,ik heb inderdaad al een heleboel over hem uitgehoord en het klinkt goed wat Sander (Niels H) doet.
Maar ik wil eerst toch nog proberen mijn eigen hoefsmid vragen of hij natuurlijker wil bekappen.
Hij kent mijn paardje al vanaf haar geboorte en weet wat er speelt en op zich ben ik erg tevreden over hem. Hij wil er ook alles aan doen om te zorgen dat ze op blote voeten kan lopen.
(maar goed, waarom is dat dan na 9 jaar nóg niet helemaal gelukt? Verward - misschien wel meer mijn ongeduld dan zijn fout Bloos !!)

Denken jullie trouwens dat NB alleen helpt in dit geval? Er is mij ook verteld dat om aan steentjes te wennen ze in de wei eigenlijk ook regelmatig over steentjes moeten lopen door ze bijvoorbeeld rond de waterbak te storten. Tja, dat krijg ik denk ik niet in mijn pachtwei gerealiseerd.
Dus is alleen NB dan afdoende?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 00:11

Arabesk: ik heb voor de gaiters alleen 22,95 Euro per stuk betaald. De easyboots had ik al.
Je kunt ze ook compleet kopen als Easyboot Epics!

Antheman: jij hebt toch ook de Marquisjes gepast op de NVVR dag? Wat vond je daarvan?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:18

*volg dit even, wil mijn hoefsmid binnenkort ook weer laten komen, maar zit te twijfelen om deze beste man te vervangen door een NB-er...*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:18

skessa schreef:
Er is mij ook verteld dat om aan steentjes te wennen ze in de wei eigenlijk ook regelmatig over steentjes moeten lopen door ze bijvoorbeeld rond de waterbak te storten. Tja, dat krijg ik denk ik niet in mijn pachtwei gerealiseerd. Dus is alleen NB dan afdoende?

Wat die steentjes betreft: dat zou ik niet doen zolang je paard nog in de gewennings- en overgangsperiode zit. Dat lijkt me niet fair.
Wanneer blijkt dat de zolen hard en dik genoeg zijn, kun je dit doen. Maar eerder niet (vind ik).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:25

skessa schreef:
Antheman: jij hebt toch ook de Marquisjes gepast op de NVVR dag? Wat vond je daarvan?

Merrit was testpaard en later Andor ook.

k lote dingen Bloos
Dat gepomp, te groot, te hoog (ik zou er bijv aan moeten snijden om ze pas te maken)
Geef mij maar een simpel ding.

Over steentjes laten wennen is inmiddels alweer achterhaalt.
Een paard wat dit niet kan, krijgt er alleen maar kneuzingen of andere ellende van.
Als ze er nog niet aan toe zijn, dan zijn ze er nog niet aan toe. Gewoon over glad asfalt oid lopen om de hoef sterk te maken.

Vraag of de hoefwand wat langer kan blijven, wel de straal grondcontact laten maken. Hiermee stimuleer je de hoefgroei, maar voorkom je de ergste gevoeligheid. En meer gaan rijden Haha! Eerst 5 minuutjes over asfalt en dit steeds meer uitbreiden.
Zo krijg je ze sterk.

Merrit heeft jarenlang gevoelig gelopen, omdat de TS hem bekapte. Op een gegeven moment ben ik dagelijks over het asfalt gegaan en kon ik blootvoets mennen. Over steentjes laten lopen deed ik ook, maar hij liep op eieren Bloos Inmiddels weet ik dat je dit ook niet moet doen als het paard het niet aan kan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 00:32

Ik zou gewoon eens vragen aan je hoefsmid of hij denkt dat natuurlijk bekappen de kwaliteit van haar hoeven zo kan verbeteren dat minder gevoelig wordt. Beetje hoefsmid zal wel op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen betreft bekappen en beslaan. Zeker omdat het NB steeds groter wordt gaat ook de traditionele smid zich afvragen wat de goede en minder goede eigenschappen zijn.
Best kans dat hij zich er totaal niet in kan vinden, of slechts in een gedeelte.
Als je eens een gesprekje aangaat weet je al veel meer over zijn visie hierop. Ga desnoods nog eens verder kijken en vragen naar meningen, zowel positief als negatief. En ga dan bepalen wat jij ervan denkt en wat je gaat doen. Met of zonder je eigen smid.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:57

dank voor alle wijze woorden. Haha!
Nog even over die steentjes, klinkt wel heel fair naar je paard toe: gewoon dan niet doen.
Maar op die manier krijg ik mijn paard zonder ijzers of schoenen de wei niet meer uit en de natuur in- het is nu juist het eerste pad dat zoveel ellende veroorzaakt.
Wat dan?
Er naast lopen en andere wei zoeken heb ik al bedacht Knipoog