[AR] Mes mee met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Mes mee met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:56

Ik vroeg me af wie er allemaal nog meer een mes / scherp voorwerp
mee hebben met mennen?

Ik heb namelijk altijd een heel scherp mesje mee.. zodat ik ze altijd
nog ken lossnijden áls er wat zou gebeuren.

En wat nemen jullie nog meer mee als je de weg op gaat? Zoals hoefenkrabber etc. ?

daniella74

Re: Mes mee met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:59

hoevenkrabber standaard in jaszak

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:06

Met gewoon buiten rijden we alleen mes in mijn zak. Hoevenkrabber hebben we standaard in de kar. Met wedstrijden heeft de groom (mijn vader of ik) altijd mes en hoevenkrabber in de zak. Ik wil het ook aanleren om tape mee te nemen met wedstrijden.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:12

Ik heb altijd een heel scherp mes (inklapbaar met kartels) bij me. Dit mes gebruik ik verder echt nooit zodat het scherp blijft.
Ook altijd een halster, "groom" en telefoon bij me.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:38

Mes, ja hebben we altijd bij ons. (om een appeltje te schillen Haha! )
Voetpompje mochten we een lekke band krijgen. (en we hebben geen pepernootjes bij ons)
Hamer en nijptang voor noodreparatie's. (mochten we een stukje boom meenemen)
Halster en touw.
Lekkere warme dekens voor ons zelf of voor het paard.
Kettingzaag om ons een weg door het bos te banen. Haha!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:39

Wij hebben altijd een scherp zakmes mee, en in de wagen ( opbergvakje) ligt er ook nog 1.
Hamer, knijptang, hoevenkrapper, gaatjestang, touw en het halster.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:41

als ik ga mennnen neem ik altijd een mes mee. dit heeft al een keer het leven van een pony gered.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:36

mes heb ik altijd bij me, of ik nou aan het rijden ben of niet..

verder hangt het denk ik een beetje af van je ervaringen onderweg..
ken iemand die heeft een tijd een breekijzer mee genomen omdat hij een keer vast is komen te zitten met zijn wagen in een hindernis;
ben je een keer een kinketting verloren, neem je de volgende keer een reserve mee;
heb je het onderweg erg koud gehad, neem je een deken mee..

en zo heeft denk ik iedereen zn eigen dingen die hij mee neemt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:52

Ik heb altijd een stevig stuk touw mee, kan dienen om het paard mee vast te zetten maar ik kan er ook een reservestreng van maken.
Halsters heb ik altijd in de wagen en regenkleding
Om eerlijk te zijn is het mes wat ik nu heb niet geschikt om tuig mee door te snijden. Ik heb zelf drie keer in een situatie gezeten waarbij de boel op de kant lag en de pony(s) snel uitgespannen moesten worden en alle keren is dat zo goed gegaan zonder te snijden. Om een 1 of andere reden wordt je op zo'n moment zo krachting dat je alles los krijgt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:11

standaard in de koets:
zeer scherp mes, touw (strotouwtjes), halster en halstertouw, hoevenkrabber, zweetdeken, fluoriserend spul voor benen en hals paard (ik heb een rijtuig met verlichting op een accu) zelf heb ik mijn mobiel altijd bij mij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:46

Heb altijd een mes bij me, in de trainingskar ligt ook een hoop touw. Op wedstrijden hebben we altijd schoenen met veters, met de veters is al menig noodoplossing gemaakt. Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:46

Voor het mes, hoevenkrabber e.d heb ik toch wel een goed kunstje van handigheid; het zogenaamde 'ruiterzakmes' was toen eens in de aanbieding, bij de Lidll. Het bevat verschillende, vlijmscherpe mesjes, een hoevenkrabber, een hoevenmes, en zelfs een trekkammetje en een soort van schroevendraaier Lachen heel handig, allemaal uitklapbaar, afgeschermd in een mooi lemet, en met een handig hoesje er om heen, daar zit zelfs een bandje aan, zodat je hem ook aan je riem oid kan bevestigen Knipoog

Deze gaat dus altijd mee, verder vaak wat te eten, drinken, mobieltje (heeel belangrijk) soms mp3 speler, op lekker verlaten zandpaadjes in galop met muziek is écht super ontspannend, dan nog 2 aan elkaar gestikte fleeceplaids om mijn benen (en evt. de bijrijder) warm te houden, kan tevens ook op de pony gelegd worden, verder komt er nog een speciale fleecedeken voor mijn shetje, halstertouw gaat altijd mee, en een hamer + sleutel ligt er altijd in, om zonodig een bandje te verwisselen.

Een reserveband is standaard aan het koetsje bevestigd Knipoog

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:14

Is het iemand ooit al gelukt zo'n dik stuk leer door te snijden met een mes in een noodsituatie?

Klinkt heldhaftig, maar ik betwijfel of het me ooit zou lukken...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:24

Als je een goed tuig heb dan kan je niet door het dikke leer snijden. Punten die je in het geval van nood moet doorsnijden zijn:
-halsriem (zo ontkoppel je je paard van de strengen)
-lenderiem (zo ontkoppel je de broekriemen)
- beide lichtogen of onder en bovensingel doorsnijden.
De laatste lijkt me nog het lastigste om door te krijgen. Sowieso zou ik niet graag met een scherp mes bezig willen zijn bij een paard in paniek.
Ook een mogelijkheid: je lamoen lostrekken van de kar. Splitpen is makkelijk te verwijderen met een hoevenkrabber. Je paard is dan in ieder geval los van de wagen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:07

napie schreef:
Ook een mogelijkheid: je lamoen lostrekken van de kar. Splitpen is makkelijk te verwijderen met een hoevenkrabber. Je paard is dan in ieder geval los van de wagen.
Lijkt me geen goed plan. Gaat ie met het lamoen aan de haal. Kar kan m misschien nog net de weerstand bieden om te blijben staan. Heb zo lang ik rij en op wedstrijden loop (15 jaar) nog nooit meegemaakt dat het nodig was het tuig door te snijden.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:15

Ik weet nog dat [***] in paniek raakte voor de kar en de kar vast kwam te zitten. Toen hebben we alle riempjes gewoon blindelings los getrokken. (geen mes op zak) Overigens lag dit niet aan ons wij waren de ehh.. meelopende mense zegmaar Clown
Diegene die op de bok zat had gewoon te weinig ervaring en nam een bocht veeuulste kort.

Maar volgens mij heb zij nooit iets bij zich. Ik weet het eigenlijk niet.

Iig toen niet. We hadden een keer het leuke plan om een lange buitenrit te gaan maken (gewoon te paard) toen had ik wel een halster een halstertouw mee.

Maar wat er al gezegt werd, je krijgt met een klein mesje echt niet zoiets doorgesneden. En met een groot en scherp mes waar het wel mee kan kom ik liever niet in de buurt van een paard wat in paniek is Nagelbijten / Gniffelen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:07

Dat ruitermes van de Lidl heb ik ook altijd bij. Ja

Verder heb ik het al meermalen meegemaakt dat er een pony in de kar lag in plaats van op 4 benen stond. Nog nooit het tuig door hoeven snijden, altijd zo los gekregen. Bovendien, het tuig wat los moet en niet los zou gaan omdat er teveel spanning op staat is vaak toch kapot, in ieder geval zeker bij onze concourstuigen. Daar zijn dan de schoenveters weer handig voor. Knipoog

Lamoen loshalen is niet zo slim, krijgen ze het lamoen op de hakken als ze opstaan. Overigens, paarden in paniek heb ik nog niet meegemaakt, zelfs niet als ze achterstevoren in de kar liggen. Direct op de kop springen, en ze blijven braaf liggen, zelfs de grootste heethoofden.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:19

Mja... ik zie me dus ook niet met een mes in de weer op zo'n moment. Ik denk dat het vooral mee moet voor het veiligheidsgevoel ofzo. Knipoog . Wat volgens mij wel wezenlijk de veiligheid verhoogt zijn van die veiligheidsklikdingen die je tussen zwenghout en strengen bevestigt. Dan moet je gewoon die losklikken en dan buitensingen los en lamoenen uit de lussen trekken.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:18

Ik heb wel meestal een mes op zak, omdat dat zo hoort, maar ik heb ook wel eens mijn twijfels over nut en noodzaak. Maar goed, je kunt er beter mee verlegen zijn dan om. Verder heb ik halster en touw mee, en een mobieltje. En paniekhaken aan strengen en broekriemen, en veiligheidslichtogen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:24

Heel slecht maar heb dus eigenlijk nooit een mes bij me. In een kar op de stal ligt ie geloof ik wel standaard, al durf ik daar geen amen op te zeggen. Op de andere stal blijf ik vaak bij huis of gaat de eigenaar mee, die heeft wel áltijd een mes bij zich en heeft ook al geregeld eens iets kapotgesneden. Van de zomer nog; paard van iemand begon onverwachts te slaan, kwam met het been over het lamoen en tackelde zichzelf tegen de grond en lag vast.

Maar inderdaad wat hierboven ook al gezegd is. Zelf zou ik dat leer nevernooitniet door midden krijgen. Daarvoor moet je toch al een beetje kracht en een behoorlijk scherp mes hebben!

Mobiel heb ik wel altijd bij me!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:57

visje schreef:
Is het iemand ooit al gelukt zo'n dik stuk leer door te snijden met een mes in een noodsituatie?

Klinkt heldhaftig, maar ik betwijfel of het me ooit zou lukken...

Ik heb het nog nooit gebrobeerd. Weet ook niet of het me zal lukken
maar ik heb liever wel een mes bij me dan dat ik er niet een bij me zal
hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:22

wel altijd mes op de koets bij me, ook hoevenkrabber, deken, halster, touw, mobiele telefoon, groom en ehbo kist voor mens en dier (langere verbandrollen).

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:26

Mes, halster + touw, hoevenkrabber, een zweetdekentje bij lange ritten en regen kleding.
Mes heb ik gelukkig nog nooit nodig gehad Nagelbijten / Gniffelen

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:48

ruitermes van de liddl zit standaard in de wagen.
daar zit ook hoevenkrabber,etc. in.
en mn mobieltje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:12

Neonlight schreef:
Direct op de kop springen, en ze blijven braaf liggen, zelfs de grootste heethoofden.

Ik heb een keer een shetlander gehad die (met 2 man op z'n hoofd) nog overeind kwam!(niet in een situatie met een kar, maar om aan te geven dat dit trucje niet altijd werkt)
Maar bij mijn hengst heeft het wel een keer super geholpen, konden alles rustig los maken, tegen de tijd dat dat klaar was was de eerste schrik er af en konden we hem echt rustig op laten staan.

Ik ben nog op zoek naar een goed mee te nemen (op klapbaar) mes. Dus heb die nog niet bij me. Wel altijd een stuk touw en een hoevenkrabber.