Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:43

Wie klimt er ook even in de pen en stuurt een reactie op deze nieuwsbrief van paardentips?

Je kunt mailen naar: mail@paardentips.com

Citaat:
Hallo Arabesk,

Een 'hot' item voor deze tijd van het jaar is de vraag 'scheer ik mijn paard en doe ik hem een deken aan of laat ik zijn wintervacht groeien?'

Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.

Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.

Als je om je heen kijkt zie je ze ook lopen in de weides, paarden met dekens, netjes ingepakt of juist gevaarlijk scheef over de paardenrug. Paarden die zich eens uitkuren of even lekker gaan rollen, verliezen soms hun deken. De deken glijdt af en het paard trapt bij het lopen in de deken die nog met riemen om zijn hals hangt. Dure dekens worden aan flarden gescheurd, het paard heeft het nog steeds koud en met wat geluk geen snijwonden.

Hoe kun je het afdoen van een deken door het paard zo veel mogelijk beperken?

Kies een goed passende deken (tabel voor de juiste maat vind je hier: http://www.paardentips.com/kk_1400022.html).
Probeer een deken met riemen om de voorbenen.
Zorg dat je deken een bilkoord heeft, zo glijdt hij minder vlug naar voren.
Een kruissingel is ideaal voor om de buik van je paard, hierdoor blijft de deken beter om het paardenlichaam zitten.
Als je geen kruissingel aan de deken hangt, kun je een apart dekensingeltje gebruiken.
Als je een deken zonder riemen gebruikt, bijvoorbeeld een fleecedeken, doe dat dan nooit zonder toezicht en bijvoorbeeld enkel als het paard aangebonden staat.
Leg niet te vlug een te dikke deken op je paard. Een paard kan zich makkelijker opwarmen dan afkoelen. Een bezweet paard krijgt jeuk en gaat dan vlugger rollen waardoor de kans vergroot wordt dat de deken verschuift.

Als je niet weet hoe je het onder woorden moet brengen, stuur dan een email met de link naar het onderdeel 'heeft mijn paard het koud' van paardnatuurlijk of die van www.horsemanship.org

Achterom

Re: Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:57

Ik heb mijn eigen reactie geschreven....
Citaat:

Een 'hot' item voor deze tijd van het jaar is de vraag 'scheer ik mijn paard en doe ik hem een deken aan of laat ik zijn wintervacht groeien?'

Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.

Beste mensen van paardentips magazine,

Bovenstaand stuk uit jullie laatste magazine werkte bij mij toch wel een vreemde reactie op.
Ik ben heel benieuwd waarom er zo makkelijk geconcludeerd wordt dat een paard een deken nodig heeft? Dat een paard in de wintervacht gaat zweten klopt, maar is een paard uitstappen totdat hij op adem gekomen is en de huid droog is dan teveel gevraagd?
Daar lijkt het in jullie stuk namelijk wel op.
Verder vraag ik me af hoe jullie aan de kennis komen dat een paard zonder deken ook automatisch ziek zou worden? Ten eerste staat er een interessant stuk hierover op de website www.paardnatuurlijk.nl, maar ten tweede wil ik jullie wijzen op het feit dat men vroeger met paarden werkte, bijvoorbeeld op het land, zonder deken. Als ik jullie moet geloven hadden deze paarden bij bosjes moeten neervallen?

Verder zou ik een ervaring met jullie willen delen.
Begin van deze maand heb ik een droomweek gehad op een working cow ranch in Arizona, USA. Elke dag rijden.
Ondanks dat het daar nu voor onze begrippen toch redelijk warm is, hadden de paarden daar wel degelijk een wintervacht. Dat bleek geen beletsel voor het rijden, de paarden gingen rustig mee op ritten van 6 uur per dag. Het enige wat je wel moest doen was het paard in de gaten houden en het paard altijd de gelegenheid geven om weer even op adem te komen als je veel van hem gevraagd had.
Als je terug kwam werd het zadel er gewoon af gehaald, gingen de paarden lekker rollen en eten. Ook als ze nog iets bezweet waren.
Ik heb geen enkel paard horen hoesten daar, ook al worden ze zonder deken gehouden.
Hoe is dat volgens jullie mogelijk? Of hebben de eigenaren van de ranch gewoon 30 jaar lang geluk gehad?

Groeten, Wendy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:11

Ik heb ze een mail gestuurd. Boos!
Ik zal hier maar niet neerzetten wat ik ze gemaild heb. Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:29

Wendy wat je in het buitenland hebt meegemaakt zou ik niet direkt vergelijken met nederland. Het waait hier nu windkracht 8 en het regent ook nog, ik zou het een rare beloning vinden als ik mijn paard nu in het zweet zou rijden en haar dan nat en wel in de wei te flikkeren met dit weer.
Ik vind het geen onjuist verhaal. Ik heb een merrie die 21 wordt en s'nachts op stal staat. Ze staat overdag zonder dek buiten, tenzij het regent, dan krijgt ze onmiddelijk een regendek op anders staat ze te schudden van de kou. Geen ge-emmer over dat is een natuurlijke manier van warm worden, rillen is het moment om in te grijpen dus dan haal je zo'n paard binnen of je doet het een dek op.
Heb ook net mijn 8 jarige merrie geschoren (jachtmodel) omdat ze tot s'morgens vroeg nat bleef en tijdens het instappen al begon te zweten als ik s'avonds naar de les was geweest. Zij staat dus nu als ze naar buiten gaat met een dek om, daar kon ik 'niet om heen'. Als ik geweten had dat ik haar intensief ging gebruiken had ik haar in september al onder dek gezet.
Heb ook andere ervaringen, mijn andere merrie heeft een mooie dunne vacht van zichzelf en die heb ik vorige winter niet geschoren of onder dek gehad, maar ze was dan ook drachtig en dus ook niet fanatiek doorgetraind.
Ik vind dat er best wel een kern van waarheid zit in natuurlijk paardhouden en natuurlijk bekappen e.d. maar als een paard van mij het wel nodig heeft om onder een dek te gaan of beslagen te worden dan doe ik dat ook. Voor alles openstaan lijkt mij een betere manier van paardhouden dan de oogkleppen van de die hard naturals.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:24

daar gaat de discussie nu niet om. Het gaat erom dat paardentips de stelling 'je paard kan niet zonder deken' zomaar poneert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:37

ik vind het niet kloppen dat een pony altijd een deken op moet in de winter. ikrijd mijn 2 vz shetjes best intenzief en ja dan gaan ze zwetendan stap ik ze gewoon zonder zadel of zo uit en dan zijn ze nog een beetje naat na het rijden dan gaan ze rollen en zijn ze ziek NEE dus ik vind het niet kloppen. en ff tussen haakjes paarden in het wilt hebben toch ook geen deken op en moeten soms toch ook renen voor gevaar en gaan dan toch ook zweten of hep ik dat nou

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:14

[***] schreef:
Wendy wat je in het buitenland hebt meegemaakt zou ik niet direkt vergelijken met nederland. Het waait hier nu windkracht 8 en het regent ook nog, ik zou het een rare beloning vinden als ik mijn paard nu in het zweet zou rijden en haar dan nat en wel in de wei te flikkeren met dit weer.

Als je het goed gelezen had is dat niet het enige wat ik aanhaal.
Bovendien zouden onze paarden het in die omstandigheden in het buitenland helemaal niet redden.
Juist door aan te geven dat die paarden ook in de wintervacht staan, maar nog wel volop gebruikt worden, probeer ik aan te geven dat het vaak mogelijk is om je paard wel te gebruiken met een wintervacht. En dat meteen concluderen dat je maar aan de dekens moet, onjuist is.
Ook zijn er zat mensen hier in nederland die het doen, wat ik ook weer aangeef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:20

Wendy schreef:
[***] schreef:

Als je het goed gelezen had is dat niet het enige wat ik aanhaal.
Bovendien zouden onze paarden het in die omstandigheden in het buitenland helemaal niet redden.
Juist door aan te geven dat die paarden ook in de wintervacht staan, maar nog wel volop gebruikt worden, probeer ik aan te geven dat het vaak mogelijk is om je paard wel te gebruiken met een wintervacht. En dat meteen concluderen dat je maar aan de dekens moet, onjuist is.
Ook zijn er zat mensen hier in nederland die het doen, wat ik ook weer aangeef.

[***] ik dóe dat dus met mijn paard. We rijden in de binnenbak, overdekt en als hij gaat zweten en het regent buiten dan gaat hij nat maar niet meer warm (wel uitgestapt) gewoon de weide op. Geen enkel probleem!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:28

Het zal wel geen probleem zijn, maar toch voelt het bij mij niet goed. Dit is net zo min natuurlijk als met deken op op stal zetten, want een paard wordt in de natuur ook niet gereden.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou er zelf niet voor kiezen om mijn paard zo te houden en snap de reden om dit zo te doen ook niet zo goed eigenlijk. De enige reden die ik kan bdenken is dat het goedkoop en handig is, want je hoeft geen dekken te kopen en op en af te doen. Als er meer redenen zijn, dan ben ik daar wel benieuwd naar. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:41

wat goed voor jou voelt hoeft niet goed te zijn voor een paard. Dat kan je nalezen op de site van paardnatuurlijk.nl onder antropomorfismen

Een deken is onnodig en verzwakt juist de weerstand, kort samengevat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:45

Wat vreemd dan dat mijn paarden met dekens óók nooit ziek zijn..? Ik laat mij nooit overtuigen door websites, ik heb liever informatie van ervaringsdeskundigen. Rijden jullie ook wedstrijden e.d.? Hoe heb je dat op de trailer dan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:49

op de trailer na een zware rit in de duinen, uitgestapt en bezweet maar niet meer warm gewoon op de trailer zonder deken. Geen enkel punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:50

Yvonnelind schreef:
Het zal wel geen probleem zijn, maar toch voelt het bij mij niet goed. Dit is net zo min natuurlijk als met deken op op stal zetten, want een paard wordt in de natuur ook niet gereden.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik zou er zelf niet voor kiezen om mijn paard zo te houden en snap de reden om dit zo te doen ook niet zo goed eigenlijk. De enige reden die ik kan bdenken is dat het goedkoop en handig is, want je hoeft geen dekken te kopen en op en af te doen. Als er meer redenen zijn, dan ben ik daar wel benieuwd naar. Lachen

Een paard wordt in de natuur idd niet gereden, maar zal wel degelijk bezweet raken tijdens de vlucht. Een paard kan ook niet voor niets zweten over z'n hele lijf; dat is geen foutje van de natuur. Knipoog

Goedkoop en handig... Ik heb diverse dekens in m'n schuur liggen, dus die uitgaven zijn al gedaan. En handig, nee, mijn paard rolt graag en wordt nat in de wei, dus loopt er vaak bij als een 'baggerpaard' en dat is niet 'handig' (in de zin van 'even' opzadelen) als je zin hebt in rijden. Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:56

@Arabesk: Of je hebt gewoon altijd geluk... Knipoog
Sorry hoor ; ik ben een beetje eigenwijs. Hoelang doe je het al zo? Mijn paarden zijn altijd warm als ze zweten trouwens, ook als de bovenkant van de vacht nat en koud is. Staat jouw paard nooit te rillen als ze nat en bezweet terug wordt gezet in de wei terwijl het regent en nog maar net twee graden boven nul is of er een flinke oostenwind staat? Ben gewoon benieuwd hoor! Knipoog

@Joviban: Inderdaad, een modderpaard. Dat is inderdaad ook 'lastig'.
Het paard is nat en zit onder de modder, neem je dan willens en wetens het risico dat het gaat schuren onder je zadel, of rijd je dan zonder zadel (al denk ik dat ze juist dan ook schuurplekken kunnen krijgen).
Kortom; hoe doe je dat? Hoe maak je het schoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:20

@Yvonnelind:
Met dit weer rijd ik over het algemeen niet. Vanwege haar natte en blubberige rug, en ook omdat ze rijden in de regen niet leuk vindt. Ach gut Haha!
Wel heb ik hele zachte en soepele zadeldekjes die volgens mij niet schuren. Mocht ik na een paar dagen regen toch echt veel zin hebben in een rit, dan gaan we wel gewoon. Maar over het algemeen pas ik me dus aan aan de weersomstandigheden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:27

Okay.
Toch denk ik dat de manier waarop je je paard houdt, ook afhankelijk is van het type paard en wat je met je paard doet en dat het niet juist is om te zeggen dat het één beter zou zijn dan het ander.
Een dekje kan nog zo zacht en soepel zijn, als jij er een zwaar zadel op legt en er ook nog eens zelf met je hele gewicht (van ik neem aan minstens 50 kg.) op gaat zitten, dan schuurt het zand onder dat hele zachte dekje tòch. Dat vind ik dan weer ongezond. Dan is het inderdaad beter denk ik om niet te rijden als je paard er zo bij staat.
Ik ben ervan overtuigt dat je een paard op verschillende manieren kan houden en ik ben met jullie eens dat inderdaad niet elk paard per se een dek nodig heeft.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:33

Niet verkeerd opnemen, maar er zijn belangrijker dingen om tegen te protesteren dan een dom stukje in een magazine. Waarom hier je energie op indoen terwijk zo veel andere dingen wel een verschil maken.

Sommige paarden hebben een deken nodig, andere niet.
Mijn pony had geen deken nodig dus die hoefde dat niet. Heeft voor mij niks te maken met nh houden. Maar gewoon zien naar het individu

En het is niet omdat jij dat als jou waarheid ziet, dat het ook waar is......

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:38

Ik heb ze ook een mailtje gestuurd:
---------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Tot mijn grote verbazing las ik met open mond dit stukje in jullie nieuwsbrief:

Citaat:

Dit is werkelijk grote onzin..
Ik snap dat jullie paardendekens willen verkopen,maar vertel dan geen onzin!
Mijn paard staat 24/7 op de wei,in weer en wind,en heeft dus een redelijke wintervacht.
Als ik haar gereden heb,is ze nat en bezweet.
Ik neem aan dat ieder weldenkend mens dan tenminste de tijd neemt zoals ik om het paard op adem te stappen,en het te laten afkoelen.
Als je paard afgekoeld is(lees koud,en op adem,maar nog wel nat) dan kan je paard gewoon de wei weer op.
Ik doe dit al jaren zo,en ze is nog nooit ziek geweest.
Je moet geen warm op pompend paard de wei opgooien,maar afgekoeld en nat kan wel.
Misschien kunnen jullie de volgende keer eens nadenken voor je wat plaatst..
Dit komt over op mij alsof iets vreselijks doe,en dat ik vraag om moeilijkheden.
Niet elk paard is een watje..

Groeten Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:02

Yvonnelind schreef:
Toch denk ik dat de manier waarop je je paard houdt, ook afhankelijk is van het type paard en wat je met je paard doet en dat het niet juist is om te zeggen dat het één beter zou zijn dan het ander.

Dit lees ik vaker. Mijn 'type' paard is een KWPN-merrie, met als vader een Engels volbloed. Ik dacht, ik meld 't maar even. Knipoog Clown

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:09

KWPN kan heel veel types herbergen hoor; is nl een kruisingsproduct. Vader een Volbloed en Moeder een gelderse kan heel wat anders zijn dat een bloederig dressuurpaard waarvan één van de ouders geen volbloed is. Je moet het per paard bekijken; mijn Jazz is niet uit te stappen bijvoorbeeld. Als je te lang stapt dan wordt ie druk en wordt ze steeds warmer en zweteriger! Ook moet je toegeven dat het ene ras welmakkelijker NH te houden is dan het andere. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:15

Ah joh, het zegt mij persoonlijk allemaal niks. Haha! Echt niet, vandaar ook mijn " Clown ".
Maar vaak wordt gezegd dat alleen fjorden, tinkers, shets, ijslanders e.d. zonder deken op de wei kunnen. En dat is dus niet zo. Knipoog

Mijn paard houdt trouwens niet van uitstappen. Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:21

Bijna alle paarden kunnen zonder deken op de wei, maar je moet dan in je trainig en verzorging hier wel rekening mee houden, maar dat is logisch natuurlijk. De rassen die jij noemt kan je makkelijker op de wei houden, omdat die nog dichter bij de natuur staan als de sportgefokte paarden en de paarden die oorspronkelijk uit warmere streken komen (b.v. de arabisch volbloed). De sobere rassen zijn sterker en hebben minder energie nodig om zichzelf warm te kunnen houden. De vacht is ook anders van structuur en isoleert beter over het algemeen.
Ik kan mijn Jazz ook wel op het land houden, dat geloof ik zo; maar dan kan ik haar niet meer trainen op de manier zoals we dat nu doen. Dat is de keuze die je moet maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:31

Bij mij op de wei staat ook een arabier.
Zonder deken..
Wat dacht je van Arabie,waar de arabier vandaan komt..
daar is het overdag heet (+20),en s'nachts koelt het soms af naar een temperatuur onder nul(-10),en daar staan ze ook zonder deken hoor.
Een arab is juist heel goed zonder deken te houden! Knipoog

Ik ken tot nu toe geen ras dat echt een deken MOET hebben.
Het zijn de eigenaren die het paard een deken opleggen,omdat ze denken dat hun paard geen wintervacht krijgt,of omdat ze het te veel werk vinden om hun paard helemaal droog te stappen.
(wat eigenlijk niet eens hoeft) Cool

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:35

Interessant Lachen
ik heb geen mail geschreven naar paardentips trouwens, niet echt 'in the mood' Knipoog

Wij hebben sinds vandaag ook een 'Jazz' op de wei, Pesley heet ze. Ze wordt alleen op het moment niet getraind omdat ze kreupel is, dus ja, geen goed vergelijk natuurlijk.

Mijn arab wordt wel gereden, een ander half-arabje ook en een KWPN'er ook. Ik denk dat je de minder-sobere rassen juist MAKKELIJKER kan trainen en op de wei houden, want die zweten in de winter minder hard omdat ze een wat minder dikke vacht hebben dan een ijsco of fjord. De ijs van mn zusje gaat al zweten van alleen een staprit met zo'n enorme vacht, dus die is veel lastiger af te koelen na het rijden. Met mn arab stap ik een kwartiertje en hij kan het land op.

Ik heb wel een deken en gebruik die bij mijn paard ongeveer 5 dagen per jaar. Dekens zijn ideaal voor als je een zwart paard hebt die de volgende ochtend wit moet zijn Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:38

Jij hebt andere doelen met je paard dan mij, dus je kunt geen appels en peren vergelijken. Lachen
Bovendien heb je mij niet horen zeggen dat er een paard is dat een deken op MOET hebben. Het is een keuze die je maakt.
Mijn rijpaarden hebben allemaal een dek op, ook al stap ik ze altijd heel lang uit.

Pling Jullie zijn gewoon te lui om de stal te mesten en om je paarden telkens een deken op en af te moeten doen volgens mij! Clown Haha!

En natuurlijk zijn ook niet alle Jazzen gelijk, ik noem gewoon even een voorbeeldje uit mijn omgeving... Dromen