Touwhalster Natural Horsemanship, wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

Touwhalster Natural Horsemanship, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 12:38

Hallo,

Ik wil voor me VZ-paard een touwhalster maken voor Natural Horsemanship oefeningen. Ik heb ergens gelezen dat het beter contact legt met het paard.
Maar nu HET probleem:
Ouders Tong uitsteken
Ik mag geen touwhalster kopen, dus ben ik van plan om er een zelf te maken.
Wie weet hoe dit moet?
Ik hoor het wel! Knipoog

Alvast bedankt! Lachen

*ik weet niet of ik het hier goed heb neergezet (forum)

Kiara

Re: Touwhalster Natural Horsemanship, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:00

Stel deze vraag anders eens bij de Naturals hier.
Daar zitten vast wel mensen bij die je kunnen vertellen hoe het werkt óf op welke sites je de uitleg kan vinden!
Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:05

Ik zou je niet willen adviseren om een touwhalster zelf te maken. Om een touwhalster goed te laten werken moeten de knopen op de correcte plek zitten en moet het halster de goede maat hebben. De fiador knoop is ook een drama om voor elkaar te krijgen.

Er zijn links met aanwijzingen hoe je moet knopen. Maar neem van mij aan dat het makkelijke is om er een te kopen, dan dat je geld uitgeeft aan het kopen van touw ( en hoe dunner het touw, hoe scherper het halster wordt) en te proberen om een halster in elkaar te zetten wat misschien toch niet lukt.

Voor aanwijzing, kijk even hier:

http://www.gaitedhorses.net/Articles/Ro ... alter.html

Nederlandse beschrijving:

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... lster.html

En een adres waar je touwhalsters in Nederland kunt krijgen (en dat zijn echt de kosten niet): www.equiplay.nl

Overigens is een touwhalster heel scherp, dus je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan. Je mag je paard er niet mee losgooien of vastzetten, dit halster is puur voor grondwerk en communicatie, kan later als hackamore worden ingezet. Ik zou met de eigenaar van je VZ paard even overleggen of hij het er mee eens is dat je dit halster gebruikt. Bij verkeerd gebruik kan je flinke blessures krijgen!

Zal even vragen of het topic naar NH verplaatst kan worden.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:19

[UK] > [NH]

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 13:27

Danke schön Lachen

Ik had al gekeken op www.equiplay.nl , maar had daar ook al dat boek besteld via m'n vriendin, die moest ook spulletjes hebben. Ik was zo nog verder wat rond aan het neuzen en zag dat touwhalster, het leek me wel wat, dus vroeg het het aan mijn ouders.
Én toen waren de poppen aan het dansen.
DÉ reactie van mijn 'lieve" ouders Haha! :Je koopt al dat boek, je hoeft je geld niet zo uit te geven, over een jaar ligt het er maar en doe je er niks meer mee!
bla bla bla , je kent het wel Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:49

Welk boek had je besteld? Als het een boek is over NH, zijn een touwhalster, een carrot stick en een leadrope hele belangrijke instrumenten. Het touw wat je nodig hebt voor het touwhalster is ook niet gratis (zou niet zomaar een touw gebruiken) Je kunt ook altijd nog proberen om een touwhalster van iemand over te nemen.
Zelfs als het over een jaar ergens zou liggen, als je er voor die tijd veel plezier mee hebt gehad is het toch goed?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 14:07

Moderatoropmerking:
Reactie verwijderd. Het is niet de bedoeling op deze manier hier zo reclame te maken
Fairie

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 16:05

@Cassidy: Ja, het is een boek van NH. Staat ook op de site www.equiplay.nl . Ik weet dat ik het wel kan gebruiken voor die tijd dat het in de kast ligt, maarja... vertel het m'n ouders Knipoog
Van de ene kant begrijp ik hun wel. Ze willen niet dat ik me geld zomaar uitgeef.

Ik zal een kijken op het forum "Eenmaal andermaal" Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:16

Als je eens gaat kijken wat de aanschaf van 6 meter nylontouw kost (met het risico dat het niet lukt en het touw in de kast beland omdat het knopen niet lukt), en wat je gemiddeld kwijt bent aan een avondje stappen, is 19 Euro voor een halster niet teveel. Misschien moet je je ouders ook even uitleggen dat een chirurg ook een scalpel nodig heeft om te kunnen opereren, en dat ook niet met een slagersmes kan.

Touwhalster, stick en leadrope zijn onmisbare tools voor de NH. Het boek is de kennis, maar die valt niet in de praktijk om te zetten zonder de goede en geschikte gereedschappen. Daarop besparen is beknibbelen aan het verkeerde eind.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:07

Ik zal eens kijken wat ik kan doen.
In de ruitersport winkel is dit niet verkrijgbaar he?
Ik heb het nog nooit gezien tenminste.

M'n ouders zeggen: dadelijk heb je een opleiding en dan heb je er geen tijd meer voor en dan heb je het er maar liggen, geld voorniets uitgegeven.

Ik zal eens kijken wat ik eruit kan wurgen Vork

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:16

Je kunt ze inderdaad meestal niet in de winkel kopen. Op internet worden ze veel aangeboden, en echt niet duur hoor Lachen

Zelf knopen zou ik idd ook niet aanraden, ten eerste ben je niks goedkoper uit, en ten tweede is het moeilijk en tijdrovend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:42

Ik ga wel cassidy mee, dat je niet zomaar wat moet gaan doen met het touwhalster. Bij verkeerd gebruik kun je er inderdaad schade mee aanrichten. Zelf knopen kan wel, maar dan moet je precies weten waar de knopen zitten.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:46

lovelance hier op Bokt maakt touwhalsters,en die zijn echt niet duur hoor.
Ze heeft die van mij ook gemaakt.
Pb haar eens,of kijk in haar profiel voor haar site. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:47

Ik heb er inderdaad ook een van lovelance, en ik ga er waarschijnlijk nog een bestellen bij equiplay.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 20:11

Ik heb al bij callippo en lovelance geinformeerd bij hun topic's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:04

0nicolle0 schreef:
M'n ouders zeggen: dadelijk heb je een opleiding en dan heb je er geen tijd meer voor en dan heb je het er maar liggen, geld voorniets uitgegeven.

Wat je ouders niet zien is dat ook NH een gedeelte van je opleiding is, namelijk de opleiding in omgang met paarden. Ze geven geld uit voor je school, zullen je sponsoren met paardrijlessen (of je werkt er zelf voor, en ik kan me niet voorstellen dat ze dan moeilijk doen waar je het aan uitgeeft). Vraag ze een keertje of het nodig is dat je over 10 jaar nog steeds je studieboeken inkijkt? Als het goed is heb je dat dan in je hoofd zitten...en wat je vergeten bent was dan sowieso niet belangrijk...als je maar weet waar je het zoeken moet.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:34

Bij divoza heb je ook een touwhalster voor €9,99. Ik weet verder niet wat de kwaliteit is, maar kijk eens op hun site.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 20:05

@Cassidy: Ja, ik snap dat wel.. maarja, hoe maak ik dat mijn ouders duidelijk. Ik denk dat ik eerst de boeken induik en dan begin van het volgend jaar de spulletjes koop...
dat ik het gelijdelijk aan doe Lachen
En dan heb ik ook weer werk, misschien

(ik moet alles van de paardensport zelf betalen BTW, ja.. alleen mijn zweepje van 7,50) maar dat doet er niet toe.

@spokie79: Hier op het forum zijn er een paar mensen waarbij het nog goedkoper is Knipoog .. maar bedankt! Lachen

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:38

0nicolle0 schreef:
@spokie79: Hier op het forum zijn er een paar mensen waarbij het nog goedkoper is Knipoog .. maar bedankt! Lachen

O ja, wie dan. Ik wil er namelijk ook eentje hebben.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:32

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:59

ze heeft leuke kleurtjes sandra83 Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:54

Ik heb een oersterk halstertouw voor 5 euro.
Moet van je zakcentjes wel te doen zijn denk ik..

Niet proberen 1 zelf te maken hoor.. voor in de wei kan het nog,
maar je moet daar redelijk geoefend in zijn om echt een goed
stevig halster te knopen. Ik zal zo even de site zoeken waar ik hem vandaan heb.. [ik heb hem al 3 jaar, en hij leeft nog steeds Haha! ]

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:27

Waarschuwing: een touwhalster, ongeacht van welk touw, moet je NOOIT omlaten bij een paard dat los in de wei staat.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:25

Ik zou ook nooit een touwhalster omlaten zitten.
Maar 1 zelf knopen kan best vind ik zelf, dat ie goed moet zitten klopt maar als je 1 besteld is het ook niet altijd gelijk goed voor je paard. Je hebt een full en een full hoofd vind ik, die van mij moet namelijk bij een normaal halster kleiner dan die van mijn zus dus dan past het zelfde touwhalster ook niet en moet je zelf de knopen nog verstellen zodat het goed zit.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 11:42

Ik zal nog eens wat rondkijken.
Maar ik ben ook niet van plan om het om te laten in de wei. Je kan beter problemen voorkomen dan genezen.