Ervaringen Ghost en houding ruiter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Ervaringen Ghost en houding ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 12:52

Ik ben nu de Ghost aan het testen en ik loop tegen het probleem aan dat mijn lichaam erg in een holle rug wordt 'getrokken'. Nu ben ik benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit hebben ervaren?
Verder vind ik het wel een fijn zadel om te zitten en is mijn beenligging ook goed.

pmarena

Re: Ervaringen Ghost en houding ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:39

Komt door de wat aflopende zit denk ik , de voorkant is laag en de achterkant wordt door het cantletje wel verhoogd. Daardoor kun je je rug hol gaan trekken om toch rechtop te blijven zitten.

Kun je de cantle niet een stukje verder naar achteren zetten om te kijken of dat beter voor je zit ?

Ook goed opletten dat je goed op de achterkant van je zitbeenknobbels zit , met je bekken gekanteld , dan maak je je onderrug vanzelf "bol".

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:45

bij mijn eerste ritje op de Ghost had ik voor mijn gevoel last van het achterboogje, bij de volgende ritjes was ik eraan gewend

Bij mij op stal vroegen ze juist of ik weer dressuur ging doen omdat ik zo dressuur-achtig zit in dat zadel (laat m'n paard het maar niet horen...)
Een holle rug heb ik al van mezelf, is jaren aan gesleuteld vreeoger met beugels en gipscorsetten, heeft niets geholpen, dus daar maak ik me niet meer druk om

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 19:53

pmarena schreef:
Komt door de wat aflopende zit denk ik , de voorkant is laag en de achterkant wordt door het cantletje wel verhoogd. Daardoor kun je je rug hol gaan trekken om toch rechtop te blijven zitten.

Kun je de cantle niet een stukje verder naar achteren zetten om te kijken of dat beter voor je zit ?

Ook goed opletten dat je goed op de achterkant van je zitbeenknobbels zit , met je bekken gekanteld , dan maak je je onderrug vanzelf "bol".

Idd, eigenlijk zou de achterkant wat verlaagd moeten worden en de voorkant verhoogd, maar dat lukt zeker niet bij een boomloos zadel?
Ik heb zelfs de cantle er helemaal uitgehaald, maar dat maakte ook geen verschil.

Dat laatst voelt tegennatuurlijk, dan zou ik bewust mijn bekken naar achteren moeten kantelen terwijl ik eigenlijk al in de holle zit 'gedwongen' word, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Morrie schreef:
bij mijn eerste ritje op de Ghost had ik voor mijn gevoel last van het achterboogje, bij de volgende ritjes was ik eraan gewend

Bij mij op stal vroegen ze juist of ik weer dressuur ging doen omdat ik zo dressuur-achtig zit in dat zadel (laat m'n paard het maar niet horen...)
Een holle rug heb ik al van mezelf, is jaren aan gesleuteld vreeoger met beugels en gipscorsetten, heeft niets geholpen, dus daar maak ik me niet meer druk om

Ik heb op zich helemaal geen last van dat achterboogje, dus dat is bij mij niet het probleem.

En ik heb nekklachten, dus ik weet niet of deze holle zit voor mij zo positief is.

En weet iemand of dit eigenlijk bij elk boomloos zadel het geval is, of speelt dit alleen bij de Ghost?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:13

De Ghost is wel vooral degene waarbij er geen verhoging aan de voorkant is , en je dus die wat aflopende zit hebt , maar op zich moet je daar wel vrij snel aan kunnen wennen. Voor de rest weet Buitenzinnig misschien meer te vertellen ? Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:17

de Ghost is mijn 3e boomloze zadels, ik heb 2 Barefoots en een Torsion gehad en die hadden dit niet.....
Maar Buitenzinnig is de persoon om vragen over de Ghost te beantwoorden...... Mrs. Ghost zogezegd Clown Haha!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 20:20

pmarena schreef:
De Ghost is wel vooral degene waarbij er geen verhoging aan de voorkant is , en je dus die wat aflopende zit hebt , maar op zich moet je daar wel vrij snel aan kunnen wennen. Voor de rest weet Buitenzinnig misschien meer te vertellen ? Knipoog

Ik weet niet wat vrij snel is... maar ik heb er nu 3 keer mee gereden en het verandert nog niet.

Morrie schreef:
de Ghost is mijn 3e boomloze zadels, ik heb 2 Barefoots en een Torsion gehad en die hadden dit niet.....
Maar Buitenzinnig is de persoon om vragen over de Ghost te beantwoorden...... Mrs. Ghost zogezegd

En mag ik vragen waarom je nu uiteindelijk een Ghost hebt gekozen?

En met Buitenzinnig heb ik mailcontact, dus dat gaat al goed Knipoog . Was alleen benieuwd naar meerdere mensen met ervaring met dit zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:32

Ik zeg altijd maar : geef het een uurtje of 10 (rijden) de tijd , dan kun je wel goed beoordelen hoe een nieuw zadel bevalt Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:18

Citaat:
En mag ik vragen waarom je nu uiteindelijk een Ghost hebt gekozen?

omdat ik een buitenmodel paard heb: een erg overbouwde zware koudbloed, waarbij alle boomzadels in not time aan de zijkant hingen en de gewone boomloze zadels afknelden op b.v. de schouders.
Maar ik rijd niet veel meer hoor, 1 x per week een minuut of 10 en dan alleen bij mooi weer.... dus voor ik aan die 10 uur van Pmarena ben, zijn we wel een jaartje of 2 verder Clown

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:49

Appie schreef:
Ik ben nu de Ghost aan het testen en ik loop tegen het probleem aan dat mijn lichaam erg in een holle rug wordt 'getrokken'. Nu ben ik benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit hebben ervaren?
Verder vind ik het wel een fijn zadel om te zitten en is mijn beenligging ook goed.

Nee hoor, geen last van Knipoog
Ik kan keurig in mooie rechte houding op dit zadel zitten.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:27

Hoi, ik heb ook een Ghost en heb er geen last van.
Ik ben ook niet van mening dat ie een aflopende zit of iets dergelijks heeft.
Hij is naar mijn idee overal even dik.
De cantle aan de achterkant maakt de zit niet anders bij mij.
Kan je niet wat spelen met de singel of beugelophanging waardoor je beter zit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:38

ik vraag me af of het zadel goed op je paard ligt. ligt het van voor ook dieper dan de achterkant zoals gezegd wordt?
of misschien kun je de beugelophanging veranderen zodat je een andere zit krijgt?
ik heb ook niet het idee dat ik in die houding wordt getrokken maar ben dressuur gewend en vind dit vergelijkbaar zitten, zelfs beter nog Ja

misschien kun je de cantle iets meer onder je kont plakken?

zo zit ik ongeveer
KLIK

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:20

Ik ben de ghost nu ook aan het testen,de zit vindt ik heerlijk,alleen zit ik met het probleem dat ik de steun bij je knieen mis..mijn paard gooit hoog op en mij benen vliegen dan alle kanten op.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:50

Ik zit zelf ook erg met een holle rug, maar bij mij wordt dat niet zozeer door het zadel bepaald, maar door mijn eigen 'zit'.

Ik heb een aantal keer les gehad waarbij goed op mijn zit werd gelet. Hierdoor heb ik geleerd om ook op een 'plat' zadel (zoals de ghost, maar ook de BF en mn HM) toch gewoon met een rechte rug te rijden.

De ghost ligt in principe geheel recht op je paard, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik voorover werd geduwd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:36

dan moet je paard's rug ook wel recht zijn, ik denk dat wanneer die ook wat hol is ofzo, het ook alweer anders ligt?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:19

pmarena schreef:
Ik zeg altijd maar : geef het een uurtje of 10 (rijden) de tijd , dan kun je wel goed beoordelen hoe een nieuw zadel bevalt Lachen

Mmm, dat red ik bij lange na niet... Knipoog . Ik kan ook maar maximaal een kwartiertje per keer rijden, dus dat wordt dan lastig.

Morrie, oke ik begrijp het. Op deze pony kon ik geen passend zadel vinden en nu ben ik dus aan het kijken naar boomloos. Ook voor mijn nek, omdat ik merkte dat ik op een bareback-pad minder last heb dan op een boomzadel.
En ik kan ook niet al te lang rijden, dus ik doe er ook wat langer over om eventueel te wennen Knipoog .

Vonnie1; ik heb ook al wat gekeken naar de singel- en beugelophanging, maar dat maakt ook weinig verschil.

Pellie, het zadel ligt naar mijn idee verder wel goed op de pony. Als hij er op ligt, ligt hij ook gewoon recht (dus niet aflopend oid). Maar toch als ik erop zit, dan zit het niet goed. Ik had vandaag ook echt last van mijn onderrug.

Jordy, daar heb ik nu weer geen last van Knipoog , ik heb voldoende steun aan die wrongen, ook tijdens het lichtrijden.

Callippo, ik heb normaal nooit problemen met mijn houding en zit, dat is op een normaal zadel (en trouwens ook alleen op een bareback-pad) verder prima. En een rechte rug is bij mij ook geen probleem, maar ik word in de Ghost echt in mijn onderrug 'geduwd'.

Misschien heeft het (zoals Pellie ook zegt) wel te maken met en de bouw van het paard en het lichaam van de ruiter.

Buitenzinnig heeft nu een vulling bedacht die ik dan van voren erin kan doen, eens kijken of dat dan iets verandert.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:04

Ik heb de ghost ook getest en vind het opzich wel een prettig zadel. Ik zat keurig rechtop. Ik vond de drukverdeling niet optimaal er waren allemaal kleine droge plekken te zien in het zweet gedeelte onder het zadel na het rijden, ook vond ik de biothane singelstoten geen succes deze gaven drukplekken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:01

Ik heb de foto's op de website eens bekeken en ik vraag me af of je op de ghost überhaupt goed kan zitten. Die cantle is zo hoog en vooraan is het zadel vlak, dat kantelt je bekken toch naar voren? of niet?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:03

Bandida schreef:
Ik heb de foto's op de website eens bekeken en ik vraag me af of je op de ghost überhaupt goed kan zitten. Die cantle is zo hoog en vooraan is het zadel vlak, dat kantelt je bekken toch naar voren? of niet?

Nee, ik niet.

De cantle daar zit je niet op. Die is bedoeld voor ondersteuning. Hij kan ook naar voren (bij kleine kont) of naar achteren (bij een grotere kont Haha! ) geplaatst worden.
Het is gewoon een heel plat zadel. Je moet dus echt wel een beetje een onafhankelijke zit hebben. Je hebt relatief weinig steun in dit zadel. Maar dat betekent ook weer vrijheid. Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:35

Voor zo ver het van foto's te beoordelen is..ik zie op de website nochtans ook zo goed als enkel holle ruggen en naar voren gekantelde bekkens.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:39

Bandida schreef:
Voor zo ver het van foto's te beoordelen is..ik zie op de website nochtans ook zo goed als enkel holle ruggen en naar voren gekantelde bekkens.

Ik heb ook even gekeken en moet je wel gelijk geven dat ik een paar holle ruggen zie.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:16

morelia schreef:
Ik heb de ghost ook getest en vind het opzich wel een prettig zadel. Ik zat keurig rechtop. Ik vond de drukverdeling niet optimaal er waren allemaal kleine droge plekken te zien in het zweet gedeelte onder het zadel na het rijden, ook vond ik de biothane singelstoten geen succes deze gaven drukplekken.

Ik vind het dus op zich ook wel een prettig zadel.
Het probleem is alleen dat ik niet zodanig kan rijden dat er zweetplekken ontstaan, dus ik kan weinig zeggen over de drukverdeling. Hoewel ik ook niet helemaal tevreden ben over de druk bij de schoft.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:18

Bandida schreef:

Op zich ligt het zitvlak van het zadel wel redelijk recht op het paard. Maar op het moment dat ik erop zit, kantelt idd het bekken naar voren en krijg je dus een holle rug.
Ik ben blij dat jij dat dus ook ziet, op de foto's is het idd ook veel terug te zien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:55

Kan die cantle er af? of een pak achteruit? Als het waar is wat ons hier opvalt dan zou je zit beter moeten zijn zonder cantle. Testje?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:21

de cantle kan eraf achteruit, vooruit wat je leuk vindt

Ik heb hem er al eens afgehaald, maar vindt het met toch net ietsje fijner zitten

Je kan bijna het hele zadel verbouwen alles zit met (zwaar) klittenband en de beugelophanging en singelstootbevestiging kan je ook naar eigen smaak aanpassen.