Paard steigert met longeren/grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ananasje

Paard steigert met longeren/grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:38

Net nieuw hier en al gelijk een vraag voor jullie.

Ik ben bezig met mijn jonge paard. Zij is zadelmak en er is al een paar keer op gereden, maar ik moet eerst nog een goed zadel hebben. Dus ik ben bezig met grondwerk met haar.

Dat ging in het begin wel aardig. Ze was wat moeilijk weg te zenden. Het lijkt net alsof ze een soort van onzeker is. Volgen doet ze heel braaf. Behalve als ik haar even op haar nummer heb gezet, dan wil ze meestal niet gelijk komen.
Af en toe longeer ik haar helemaal los, dan zet ik de bak af. Soms met een enkele lijn en soms met dubbele lijnen. Allemaal doet ze dat heel erg braaf.

Alleen af en toe reageert ze niet echt op mijn hulp. Als ik net begin wel, dan doet ze stap, draf, galop en terugkomen allemaal heel netjes. Af en toe beetje de zweep erbij. Maar als ze even bezig is, heeft ze geen zin meer. Dan wil ze stilstaan en lekker blaadjes eten (die liggen in de bak van de bomen eromheen). Maar als ik dan een tik geef, gaat ze meest weer lopen. Af en toe bokt ze wel in mijn richting (wat ook niet helemaal de bedoeling is natuurlijk).

Gisteren was er iemand aan het rijden in de bak, maar zij had er geen problemen mee, dat ik erbij kwam. Ik had haar toch aan een longeerlijn. Eerste paar minuten braaf, wel vertragen als ze in de buurt van het andere paard kwam, maar ik was tevreden. Alleen galopperen wilde ze niet, dus ik mijn stem verheffen. Dat hielp niet, dus een tik, hielp weer niet en toen een flinke tik. Galop, dat ging een paar passen braaf. Hetzelfde op de andere hand, weer dezelfde dingen. Maar toen ik haar dus een flinke tik gaf, draaide ze zich om en wilde de andere kant oplopen. Ik spring dus opzij om te proberen dat te voorkomen (te laat natuurlijk) en haar opzelfde hand door te laten gaan. Ik wil haar een tik geven met de zweep, madam draait zich om op haar achterbenen en komt op me af. Dus ze krijgt een tik en ze komt weer op me af.

Ik rustig naar haar zijkant gelopen, commando stap gegeven, ze gaat stappen, commando draf en ze gaat draven. En toen brak ze uit en wilde naar dat andere paard rennen. Gelukkig kon ik dat nog net voorkomen, maar scheelde niet veel. Dus ik geef een schreeuw naar haar hoofd en ze komt weer op me af.

Stalgenoot die ervaring heeft met moeilijke paarden, heeft nog even geprobeerd haar normaal te laten lopen, maar ze heeft het nu uitgevonden. Dus zij adviseerde me nu alleen nog maar met dubbele lijnen te werken. Maar ik wil gewoon lekker grondwerken met haar en leuk spelen, zoals we hiervoor deden. Ging niet helemaal perfect, maar we hadden wel lol.

Nou had ik toevallig gisteren ook mijn dag niet en was iets minder geduldig en had iets minder concentratie.

Hebben jullie tips voor me?

Ananasje

Re: Paard steigert met longeren/grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:41

Ik longeerde trouwens met gewoon een halster. Ik heb alleen een hoofstel aan als ik met de dubbele lijnen werk.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:12

Vervelend dat je paard zo doet. Eigenelijk heb ik geen tips voor je, behalve de dubbele lijn. Maar ik kan me voorstellen dat je niet alleen dat wilt.
Maar ik herken hiervan wel een paar dingen in Lobke. Ik ga dit topic even volgen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:28

Als ik dat zo lees dan heb je een dominante merrie. Ze bokt in jouw richting (dit zou ze nooit naar de leider van de kudde doen). Ze is moeilijk weg te sturen (de leider van de kudde lukt dat echt wel). En nu steigert ze oftewel ze 'valt je aan'. Ze waarschuwt je. Ze vindt dat zij de baas is en als jij moeilijk gaat lopen doen dan jaagt ze je gewoon weg zoals ze bij een weigenootje zou doen.
Een oplossing zou dus kunnen zijn dat je duidelijker de leidersrol op je neemt. Bij mijn 3 jarige (die ook graag steigert) doe ik dat dmv loswerken op de freestyle manier. Bij hem hielp dat heel goed.

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:32

Jennyxx schreef:
Als ik dat zo lees dan heb je een dominante merrie. Ze bokt in jouw richting (dit zou ze nooit naar de leider van de kudde doen). Ze is moeilijk weg te sturen (de leider van de kudde lukt dat echt wel). En nu steigert ze oftewel ze 'valt je aan'. Ze waarschuwt je. Ze vindt dat zij de baas is en als jij moeilijk gaat lopen doen dan jaagt ze je gewoon weg zoals ze bij een weigenootje zou doen.
Een oplossing zou dus kunnen zijn dat je duidelijker de leidersrol op je neemt. Bij mijn 3 jarige (die ook graag steigert) doe ik dat dmv loswerken op de freestyle manier. Bij hem hielp dat heel goed.

Hoe doe je dat dan? Heb je tips voor mij? Ik zou dat namelijk ook wel willen en ze is me goed aan het uitproberen. En het laatste dat ik wil is dat ze de baas over mij wordt.
Wat doe jij dan als die ban jou steigert. Blijf je staan, ga je opzij/naar achteren. Geef je hem een tik? Mijn nadeel was dat ik alleen een kort zweepje had, dus ik kon geen tik geven. Maar liever werk ik haar op een ontspannen en respectvolle manier los. Ik naar haar en zij naar mij.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:45

Ik werk ook liever met een respectvolle manier. Heb zelfs geen zweep, dus mijn paardje weet geeneens wat dat is Haha!

Het is moeilijk om het freestyle stysteem hier zo even uit te leggen. Misschien kan je een boek van Emiel Voest kopen? Of de video.

In andere boeken over hetzelfde onderwerp heb ik gelezen dat je een paard een tik met het touw op zijn buik moet geven op het moment dat hij steigert. Daarmee boots je een leeuw na die hem bijt op een plek die levensbedreigend is (ivm zijn organen die daar zitten zonder ribbenbescherming). En dus zal hij het wel laten om nog een keer te steigeren. Maar ik moet zeggen, dat ik daarvoor niet snel genoeg ben en ook niet zo dichtbij durf te komen. En ik sla in principe dus nooit.

Bij mijn paard is het steigeren over gegaan naarmate het freestylen beter ging. Als hij mij als leider ziet dan haalt hij het wel uit zijn hoofd om te steigeren. Doet (deed) hij het wel dan joeg ik hem weg, net als een dominante leidersmerrie bij bijvoorbeeld jonge paarden doet die vervelend zijn. Ik maak me dan groot, mijn omhoog, er dreigend uitzien en eventueel met je touw zwiepen. Pas als hij dan weer luistert, ontspan ik weer en mag hij bij me komen.

Snap ie? Ziek

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:50

Ja, dat is duidelijker. Ik ga er mee aan de slag. Vraag wel of er iemand bij wil zijn en vanaf de zijkant wil meekijken. Die kan dan zien wat ik fout doe en eventueel tips geven. Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon haar dag niet had. Ik zal wel een extra lang touw meenemen om haar eventuaal op de buik te kunnen raken. En gewoon rustig bij het begin weer beginnen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:02

Ik zou voordat je verder iets met haar doet, beginnen met duidelijk maken dat jij de baas bent. Dit kun je heel simpel doen door haar aan het halster je te laten volgen. Vervolgens zet je haar een paar passen achteruit. Jij bepaalt hoeveel. Dan laat je haar weer volgen en zet haar weer in de achteruit.
Het heeft wel een risico dat ze misschien weer omhoog wil komen, ik heb nl. ook zo'n merrie. Maar als jij duidelijk en consequent bent, dan wordt ze zo een stuk makkelijker in de omgang.
En anders zou ik het eens iemand vragen die ervaring heeft met free-style oid om je te helpen. Of volg zelf een cursus met je paard. Ik heb een cursus schrik- en obstakel training gedaan, niet omdat mijn paard schrikkerig was, maar om te leren hoe die leidersrol op me te nemen en het vertrouwen te winnen.
Want er is niets vervelender dan een steigerend paard, want daar heb je verdomd weinig over te vertellen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:30

Met paarden werken betekent voor mij samenwerken waarbij ik de leiding heb, maar met gevoel.

Een paard mag aangeven wat jij verkeerd doet of sterker hij moet dit aangeven. Jouw verhaal krijg ik een heel ander beeld van wat er gebeurt. Kijk naar haar en probeer samen de juiste weg te vinden.

Dominant gedrag moet zeker gecorrigeert worden, maar daar ze alles prima deed totdat jij haar doorzette denk ik niet dat dat het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:15

Ananasje schreef:
Ja, dat is duidelijker. Ik ga er mee aan de slag. Vraag wel of er iemand bij wil zijn en vanaf de zijkant wil meekijken. Die kan dan zien wat ik fout doe en eventueel tips geven. Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon haar dag niet had. Ik zal wel een extra lang touw meenemen om haar eventuaal op de buik te kunnen raken. En gewoon rustig bij het begin weer beginnen.

Dit is je spiegel:
Ananasje schreef:
Nou had ik toevallig gisteren ook mijn dag niet en was iets minder geduldig en had iets minder concentratie.

Pling

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:21

Bedankt voor jullie reacties.

JoviBan, ik hoop dat je gelijk hebt Lachen.

Ik ga vanmiddag gewoon weer een paar stapjes terug opnieuw beginnen. Neem haar mee de bak in, knuffelen, ototdat ik haar aandacht heb. Dan gewoon kleine oefeningetjes en als dat goed gaat, klein stukje longeren. Ik neem wel voor de zekerheid zweep, singel en dubbele longe mee. Mocht ze weer zo gaan doen, zet ik haar toch aan de dubbele lijn. Maar op de een af andere manier heb ik er wel vertrouwen in dat het goes zal gaan, als ik ook geduld zal hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:29

Ananasje schreef:
Ik ga vanmiddag gewoon weer een paar stapjes terug opnieuw beginnen. Neem haar mee de bak in, knuffelen, ototdat ik haar aandacht heb. Dan gewoon kleine oefeningetjes en als dat goed gaat, klein stukje longeren. Ik neem wel voor de zekerheid zweep, singel en dubbele longe mee. Mocht ze weer zo gaan doen, zet ik haar toch aan de dubbele lijn. Maar op de een af andere manier heb ik er wel vertrouwen in dat het goes zal gaan, als ik ook geduld zal hebben.

Mocht ze weer zo gaan doen: dan ben je in feite te laat en heb je (weer) te veel gedaan/gevraagd.
Begin zoals je wilt beginnen: paar stapjes terug, opnieuw beginnen, kleine oefeningetjes en stop daarna. Bouw het per keer langzaam op.
Want ik denk, als je vandaag a.h.w. goed wilt maken wat gisteren fout ging, dat je het dan extra goed wilt doen, dus de kans is dat je dingen forceert (door jouw spanning, je energie, je druk - het mòet goed gaan - e.d.).

ps: wat is de leeftijd van je paard?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:38

ik had vroeger ook een merrie die steigerde aan de longe... das heb ik afgeleerd door elke keer als ze indraaide om naar mij te steigeren meteen weer naar de zijkant te rennen en haar dan (terwijl ze dus nog aan het steigeren is) een tikje tegen haar kont te geven... dan sprong ze meteen vooruit in galop, en dan op de volte houden uiteraard! na enkele malen is ze toch gestopt met steigeren.
als ze dan nog eens wilde proberen in te draaien zette ik gewoon een stap richting achterhand en dan liep ze gewoon verder op de volte

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:38

Haha! Goedenmorgen ...Ik heb zo even mee zitten lezen en mijn enigste vraag is eigenlijk....Waarom werk je met je merrie niet enkelt aan die 2 lijnen als ze het je zo moeilijk maakt?? En ga is kijken of iemand je kan gaan helpen om haar stukje dominantie gedrag te gaan corrigeren.

Je kan haar dan op alle vlakken corrigeren en van je weg houden en haar hele leuke oefeningen laten doen. Haar echt klaarstomen voor het werk onder de man. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:52

Je zegt dat je grondwerk doet, heb je er een bepaald systeem inzitten? Volg je een bepaalde lijn? Dominant gedrag kun en moet je oplossen met het paard aan het halstertouw, en niet at liberty. Of je moet een join-up volgens MR willen meenemen....

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:54

Cassidy schreef:
Je zegt dat je grondwerk doet, heb je er een bepaald systeem inzitten? Volg je een bepaalde lijn? Dominant gedrag kun en moet je oplossen met het paard aan het halstertouw, en niet at liberty. Of je moet een join-up volgens MR willen meenemen....

Vraag ik me ook af.
Zoals ik je verhal lees is het niet grondwerk wat je doet,oke je bent op de grond aan het werk maar that's it Knipoog.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je de verkeerde signalen doorgeeft aan je paard.
Mijn advies zou zijn als je op de NH manier wil werken met je paard dat je je verdiept in een methode(voest,parelli enz. enz.).
Is er in je omgeving niemand die je ermee kan helpen of volg een cursus.
Ik heb het zelf als prettig ervaren om een cursus te volgen met mijn paard.
Later kun je uit verschillende methodes mepakken wat passend is voor jullie.
Zou zowieso geen join up gaan doen als je nog onervaren bent.
Boek van Inge Terblick is ook een erg fijn boek om eens te bestuderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:11

pompom schreef:
Zou zowieso geen join up gaan doen als je nog onervaren bent.
Boek van Inge Terblick is ook een erg fijn boek om eens te bestuderen.

Mee eens, met de waarschuwing voor de Join-up (zie: viewtopic.php?f=125&t=556025, volg ook even alle links in het eerste bericht)

en het advies voor het boek van Inge Teblick: viewtopic.php?f=125&t=625206

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 14:02

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Join-up doe ik liever niet. Ben een beetje bang dat ik het niet goed doe. Ze is namelijk af en toe ook wat onzeker.

Als ik grondwerk doe, probeer ik eerst haar aandacht te krijgen door een beetje te knuffelen. Vaak lukt dat niet. Dan doe ik wat kleine oefeningen, zoals achterwaart en om. Ook laat ik haar wel eens mijn hand aanraken. Daarna longeerde ik haar dan aan één lijn. Maar dat laatste doe ik nu dus niet meer aan de lijn.

Ik probeer het nu wel meer stap voor stap te doen. Dus ik zeg 'stap' en doe (als ze niet reageert) mijn hand met daarin de opgerolde lijn omhoog. Reageert ze nog niet, doe ik de zweep (die ik nu achter me hou) omhoog, reageert ze nog niet dan klap ik met de zweep en als ze dan nog niet reageert, tik ik haar aan met ze zweep. Ik ben nu al zoveer dat ze vaak reageert als ik mijn hand omhoog doe. In het begin moets ik haar nog wel aantikken met de zweep. Als ze lekker stapt, laat ik haar draven. Eerst commando darf, daarna eventueel zelf op mijn plaats draven (als jullie begrijpen wat ik bedoel), dan zweep omhoog en dan eventueel tik. Meestal reageert ze al bij het commando. Reageert ze niet en oefen ik dus meer druk op haar uit, draaft ze wel een, maar vaak gaat dat gepaard met een bok. Moet ik haar dan een tik geven?? Dat weet ik dus niet. Galop vindt ze moeilijk en vaak moet ik haar dus een tik geven om te galopperen. Ik laat haar dan wel na een paar passen weer terug komen, zodat ik het commando geef. Maar opneiuw weer aangalopperen is weer heel moeilijk. Tussentijds probeer ik haar wel vaak naar me toe te halen. Als ze bijvoorbeeld ontspannen draaft, beloon ik haar met woorden en vraag ik haar naar me toe. Maar als ik dus veel druk nodig heb gehad om haar vooruit te krijgen, wil ze vaak niet komen. Dan gaat ze alleen maar heel bijdehand naar me lopen kijken (ziet er wel heel grappig uit).

Ik rpobeer nu ook niet meer mijn stem te verheffen. Eén keer heeft ze nog wel gesteigerd, maar op het moment dat zij dat deed, verhief ik wel mijn stem en direct een flinke tik op haar kont. Daarna is het eigenliojk niet meer voorgekomen. Ik probeer ook meer af te wiseelen, dus niet meer dan 2 rondjes hetzelfde, dus van hand of van gang veranderen. Het gaat nu wel beter, maar ze blijft wel naar me bokken en reageert soms heel geagiteerd sla ik haar voorwaarts wil krijgen.

Ik ben wel op zoek naar een Parelli pakket, want ik heb de verschillende methoden bekeken en deze sprak me het meest aan. Nu ben ik gewoon met mijn eigen methode bezig en die werkt dus blijkbaar niet helemaal zoals het hoort.

Ik heb bij haar ook het idee dat het vertrouwen er niet helemaal is zij daardoor ook dit gedrag vertoon. Zou dat kunnen? Ik mag bijvoorbeeld met knuffelen niet aan haar voorhoofd zitten. Oren vindt ze ook eng. Hals en buik mag wel, maar als ik aan haar buik zit is ze wel heel de tijd aan het kijken naar me. Dan praat ik wel zachtjes tegen haar en kriebel haar neus. En in de bak probeert ze ook vaak weg te lopen met het knuffelen. Dan doet ze net alsof ik er niet bij ben.

Ze is trouwens bijna 4.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:08

De plekken waar ze duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden moet je blijven opzoeken. Dat is het eerste spel van Parelli, de friendly game. Probeer het paard ritmisch met je handen te aaien, blijf in het begin op de plekken waar ze geen moeite mee heeft, tast je voorzichtig naar de plekken toe waar ze wel moeite mee heeft, maar ga weer terug naar een comforabele zone op het moment dat je weerstand gaat krijgen. Als je geleidelijk aan te werk gaat zul je zien dat je steeds verder kunt gaan met aanraken. Doe hetzelfde dan met een carrot stick. Als je paard heel agressief doet bij de friendly game, kun je de volgorde ook omdraaien: eerst stick, dan handen.

Op Ebay en Natural Horsemanship fora vind je regelmatig Parelli pakketten te koop. Ik zou nu al iig investeren in een touwhalster, leadrope en een stick, en dat hoeft niet perse van Parelli makelij te zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:21

Ik denk ook dat je helemaal even terug naar de basis moet gaan, zoals ik het lees, breng je te veel druk op je paard met de zweep en de tikken die je haar geeft op het momnet dat ze het even niet snapt.
Ook zeg je dat je je dag niet had op het moment dat je met haar bezig was, dan kun je beter stoppen of helemaal terug gaan en even afsluiten met iets posietiefs voor je zelf, maar zeker ook heel belangrijk voor je paard.
Ik denk op het moment dat je paard aan de longeerlijn steigerde dat je al te veel druk op haar had gelegd en daardoor steigert en wil vluchten , dus er was helemaal geen vertrouwen meer en door de aanval op jou dus ook geen respect meer , jij gaat met de zweep tikken, maar dan ben je al te ver gegaan en dan weet je paard het ook niet meer en gaat in de aanval om van je af te zijn, een ander paard zou zich misschien opsluiten in zichzelf en stil gaan staan, dat is het verschil in karakter hoe ze zelf iets op denken te lossen.

Ik ben nu ook met mijn jonge paard bezig en die snapt het ook wel eens niet en gaat ook graag de lucht , als ze dat doet laat ik haar gaan en als ze terug op de grond is met haar voorpootjes , breng ik weer rust in het geheel en beginnen we weer opnieuw, als ik de strijd met haar aan wil gaan verlies je het en zeker als je ongeduldig gaat worden,
Ik merk aan mij paardje dat ze steeds rustiger word en meer gaat begrijpen wat ik van haar wil en daardoor het steigeren of wegrennen minder gaat worden, je moet gewoon een dosis geduld hebben en houden als je met een en zeker een jong dier aan het werk gaat en zorg ervoor dat je niet teveel en te ver gaat, als ze het goed doen ben je vaak geneigt om een stapje verder te gaan , maar doe ook eens een stapje terug en vraag aan je paard om iets te doen , dan zul je merken dat het steeds rustiger en beter gaat dan als je het gaat dwingen .
Sucses.

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:02

Bedankt weer voor de reacties.

Ik heb zelf nu een griepje waar ik niet van wil herstellen. Ik ga dus wel naar har toe met niet echt met haar aan het werk. Dus ik ben inderdaad weer van voren af aan begonnen. Lekker poetsen en knuffelen. Dan staat ze wel gewoon los op de spuitplaats en kan dus weglopen als ze wil (we hebben een grote spuitplaats). Ze staat al aardig stil en begint ook te genieten.

De plekjes die zij niet fijn vindt, probeer ik wel aan te raken, maar niet met druk. Dus als ze wegloopt ga ik inderdaad weer naar een plekje wat ze lekker vindt en dan weer rustig opbouwen naar het 'moeilijke' plekje toe.

Ik ben hard op zoek naar een Parelli pakket en misschien dat ik er nu een gevonden heb. Tot die tijd doe ik gewoon rustig aan en vraag alleen maar dingen die ze echt snapt, zoals achterwaarts gaan en volgen in de bak. Maar afgelopen tijd heb ik daar zelf niet eens de puf voor gehad en dan g aik het ook maar niet proberen. Misschien volgende week weer. Misschien dat ik het Parelli pakket dan heb. Ik ga inderdaad al zoeken naar een touwhalster en de rest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:08

Met dit weer lijkt het me ook niet fijn om uitgebreid buiten in de weer te zijn (of hebben jullie een binnenbak?). Heb je het oude of het nieuwe Parellipakket gevonden?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:06

wat leuk dat je parelli gaat doen! het lijkt uit je verhaal een beetje over te komen of je paard zich af en toe onzeker opstelt en af en toe dominant? Bij parelli wordt heel goed behandelt hoe je haar gedrag moet lezen en hoe jij daarop moet reageren. Ik zou je wel aanraden om de nieuwe pakketten aan te schaffen. De oude pakketten zijn ook wel goed, maar de nieuwe pakketten gaan hier veel beter op in, succes! Haha!

Ananasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:48

Ik heb het oude pakket op het oog. Maar misschien kan ik dan beter op zoek gaan naar een nieuw pakket, als ik jullie zo hoor.

Cassidy, we hebben inderdaad geen binnenbak. Op zich is de bak wel goed, niet echt een zwembad, maar we hebben geen dak.

Sanne83, ik heb het idee dat mijn paardje zich af en toe dominant opstelt omdat ze zo onzeker is. Een soort van zelfbescherming.

Het knuffelen gaat al steeds iets beter. Ik mag nog steeds niet echt aan haar hoofd zitten, maar ze draait haar hoofd steeds minder snel weg. Ze gaat nu alleen wel steeds met haar hoofd omlaag (dat beloon ik dan), maar dan gaat ze in mijn schoenen bijten of begint ze aan mijn been te knabbelen. Ik heb het idee dat dat wel goed is, maar ik vind het niet zo'n lekker gevoel Knipoog. Wat is jullie mening hierover?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:14

Cassidy schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. In mijn ogen is dit niet nodig. Paarden onderling kunnen ook zonder hulpmiddelen (zoals een halstertouw) oplossen wie de leider is, dus waarom zouden wij dat niet kunnen?

At liberty (=los lijkt me, ik heb me nooit goed in Parelli verdiept) is voor mij juist een goede manier om dit soort dingen op te lossen. Aan een halstertouw kan een paard ook niet omdraaien of steigeren.