Ik heb literatuur van emiel Voest en ben veel bezig met het aanraken. Nu vind ik het jammer dat er niet instaat hoe een paard moet gaan reageren. Als ik lekker met mijn paard bezig ben, aanraken bewust en ook het borstelen, staat ze steeds flink te gapen. Is dit een teken het goed / fijn vinden of juist niet en is het het ontladen van stress? Omdat dit laatste bij honden het geval is, gapen is vaak een ontlading van stress. Hoe kan ik zien aan het paard dat het goed gaat? Dat ze tevreden is met hetgeen ik doe.
Gapen is goed, om het maar eens simpel te zeggen. Een teken van ontspanning. Verder kun je zien dat bijvoorbeeld de oogleden wat dichtzakken, de onderlip wat gaat hangen en de oren wat naar beneden zakken. Dit zijn allemaal voorbeelden van tekens die op ontspanning van je paard wijzen. Het is niet zo dat ze allemaal te zien moeten zijn, of heel duidelijk aanwezig moeten zijn. Het hangt echt van je paard af wat hij doet als hij zich ontspant en in welke mate.
Gapen wijst niet altijd op ontspanning. Paarden gaan ook vaak gapen als ze niet goed weten wat ze met de situatie aanmoeten. Als bijvoorbeeld twee paarden ruzie hebben en de een weet niet of hij zich nou gewonnen moet geven of door moet gaan. Dan gaat hij iets heel anders doen, gapen.
Toen iemand Parelli met Anouar ging doen vond hij het ook heel moeilijk. Hij is vrij dominant en vond het maar niks dat nu iemand hem ging vertellen wat hij moest doen. Maar hij wist ook niet zo goed wat hij ermee aan moest, daarom ging hij als een gek staan gapen.
Het kan idd ook oversprongsgedrag zijn.... Bij honden is dat wel zo.... Zo van , ik ben het niet eens met wat je doet en wil eigenlijk niet luisteren....
Je kunt er van uit gaan dat wanneer je paard stil, ontspannen en tevreden blijft staan - en dan geheel los, dus zonder haar vast te houden, tegen te houden of te sommeren te blijven staan - dat ze het dan wel goed of fijn vindt.
Ze staat wel vast, maar aan een lang touw. Jane kennende als ze echt niet iets wil laat ze dat echt wel merken. Zoals dat ik bij haar uier zit, dat laat ze wel merken. Die is ook wel wat gespannen door de dracht, zou ik ook niet zo fijn vinden Maar ik wilde gewoon weten wat dat gapen was, had al een vermoeden dat dit positief was, en ze gaapt ook ontzettend uitgebreidt hoor!! Het viel me gewoon op van de laatste tijd dat ze dit veel deed.
Oke, dan probeer ik dat, alhoewel ik er vrijwel zeker van ben dat ze blijft staan. Als ik haar opgezadeld heb en deze warhoofd is weer eens wat vergeten uit de zadelkamer, staat ze ook gewoon los uit het zicht. Maar we gaan het proberen. In het land blijft ze ook gewoon staan als ik met haar bezig ben.
poeh zeg... je zou idd gaan denken dat je paard zeer ernstige maagproblemen heeft...
mijn knol gaapt ook vrij veel... meestal als we zijn wezen wandelen of ik haar heb staan rosborstelen ... als we dan terug in de wei komen of ik ben klaar met rossen gaat ze op dr gemakje staan en gaat uitgebreid staat gapen. ik ga er gewoon vanuit dat dat ontspanning is
Ja, doe ik dus ook. Ze gaapt altijd heel toevallig als ik óf met haar bezig ben, of aan het borstelen/kletsen (iets dat ze gezellig vindt) ben of nadat ze der kleine kruidige mueslihapje heeft gehad en vervolgens een uitgebreide poetsbeurt krijgt. Staat ze in ruststand, ogen half dicht en dan gapen.. kan niet anders dan ontspanning, de últieme ontspanning
Als je met je paard bezig bent geweest en hij gaapt daarna,is dat idd ontspanning en het verwerken van wat hij net gedaan heeft.Als je paard het tijdens het werk doet kan het zijn dat je te lang met hem bezig bent.Dan is die zeg maar geestelijk een beetje moe. Als ik met mijn paard grondwerk doe,gaat ze als we klaar zijn altijd gapen. Ik denk dat je paard het poetsen gewoon lekker vindt.Maar zoals hier boven staat,teveel gapen is ook niet goed.Hou het gewoon even in de gaten.
Ook daarom is het goed om veel bij je paard te zijn. Alleen maar zijn. In de wei gaan zitten en kijken, genieten. Dan kunnen bepaalde gedragingen - zoals in dit geval gapen - je ook opvallen en leer je je paard beter kennen.