lichtrijden op boomloos zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

lichtrijden op boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:43

Ik heb inmiddels ongeveer een jaar een boomloos zadel (Randolls), nu kom ik per toeval op de website van een ruitersportzaak hier in de buurt een aanbieding tegen van het zadel wat ik heb, en daar staat het volgende bij;

Randol's Canadian Trec
- Geschikt voor natural horsemanship.
- Je paard kan zich goed bewegen.
- Gemaakt van stoer buffelleder.
- Verstevigde en verwijderbare glasvezel voor- en achterboom.
- Zitting afneembaar d.m.v. klittenband.
- Dit type boomloos zadel wordt vaak gebruikt als endurancezadel. Langdurig lichtrijden kan de rug echter teveel belasten.
- Gebruik dit zadel altijd in combinatie met een goede drukverdelende zadelonderlegger.
- Gewicht: 6 kg.
- Inclusief fenders en beugels.

dat vetgedrukte is nieuw voor mij, waarom zou dat de rug teveel belasten?? Met een goede pad eronder moet de drukverdeling toch goed zijn. Anders kan ik dat zadel de deur wel uit doen...
Wie weet daar meer over?

Lenneke_

Re: lichtrijden op boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:13

Anouar heeft twee flinke drukplekken precies bij de beugelophaning en de beugelriemen. Ik heb de DA ernaar laten kijken, volgens hem komt het door teveel belasting op die punten.
Daarom ben ik nu weer terug naar een zadel met boom.
Voor ons werkte het gewoon niet op de langere afstanden (met voornamelijk draf en galop) Terwijl ik helemaal niet overdreven zwaar ben en een pad met dubbele (goede, niet versleten) inlages had.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:57

Het schijnt ook dat de pad met sympanova onderkant deze drukkingen kan geven.

check: www.boomloosrijden.nl (en dan bij nieuws).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 08:02

Je zegt het al: langdurig lichtrijden..
Dus niet op een rit van 3 uur,maar echt lange ritten,zoals bij de endurance.
(wat Lenneke dus doet)

Ik had ook wat schuurplekjes van de sympanova pad,en heb nu weer zo'n bontpad besteld.
Verder heb ik met mijn zadel nooit last gehad van drukkingen door het lichtrijden.
(pad met enkele inlages,en ik weeg wat meer dan Lenneke) Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:13

Volgens de DA komt dit echt door puntbelasting. Je ziet ook een streep witte haartjes recht naar beneden lopen waar de beugelriem hing

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:55

Banjer en ik rijden al meer dan een jaar met Torsion, een zelfde soort model boomloos zadel. Ik doe veel lichtrijden, we springen, etc. en Banjer heeft nergens last van. Ik denk dat het ook te maken heeft met de "dikte van de vulling" onder de ophanging van de stijgbeugels... daar is een mooi woord voor, maar dat weet ik even niet meer... dat weet BuitenZinnig vast wel... Haha!

Ik heb zelf ook op een Randoll's gezeten, en op een Barefoot (beiden op paardjes van stalgenoten), en ik merkte heel duidelijk het verschil... Torsion heeft een veel betere "demping" en "opvulling" dan Randoll's en Barefoot... dikker, zachter... en bij Randoll's viel me erg op dat op de plek waar ik zat, dat daar een "deuk" in de zitting achterbleef... en dat heb ik bij de Torsion niet... en bij de Barefoot ook niet...

Korte samenvatting: denk dat het vooral te maken heeft met de kwaliteit van het zadel... Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:10

Lenneke_ schreef:
Anouar heeft twee flinke drukplekken precies bij de beugelophaning en de beugelriemen. Ik heb de DA ernaar laten kijken, volgens hem komt het door teveel belasting op die punten.
Daarom ben ik nu weer terug naar een zadel met boom.

Op de site van Buitenzinnig, voormalig leverancier van Torsion in NL, staat over haar nieuwe boomloze verkoopproduct Geen drukplekken meer van singel of
stijgbeugelriem bevestiging!
.
Dat is VEELzeggend doch je kan je daarBIJ afvragen wat de tekst wordt als ze op een goed boomzadel overgaat Vork Al doende (verkopend in dit geval) leert men.

Maar goed, licht rijden IS niet licht voor het paard maar voor de tere ruiterbilletjes en het is logisch dat een zadel dat niet voor verdeling van het ruitergewicht zorgen kan deze belasting doorgeeft op het kleine oppervlak onder de stijgbeugelriembevestiging.
Licht rijden op de stijgbeugels is echt een NoNo zonder boom. OOK voor een paar meter. Denk er zelf rustig over na en als je er niet uitkomt, geloof het dan maar gewoon of lees het kopje Zadels op mijn site.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:12

Tinkerloos schreef:
Je zegt het al: langdurig lichtrijden..
Dus niet op een rit van 3 uur,maar echt lange ritten,zoals bij de endurance.
(wat Lenneke dus doet)

euh... is dat niet NET een verkoopargument VOOR boomloos altijd?! Dat endurance?? Ik raak nu in verwarring Clown

HC

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:18

En dat hier de expert Bloos
Er zijn inderdaad gevallen bekend - ook bij Torsion - waarbij er drukplekken optreden tengevolge van de beugelriem ophanging.
Dit heeft met meerdere factoren te maken.
- de bouw van het paard. Een paard met ingebouwde gelpad Knipoog heeft er minder snel last van dan een wat ranker type
- de rijkunst van de ruiter. Een ruiter die continue de steun van stijgbeugels nodig heeft of erg 'zwaar' lichtrijdt is niet prettig voor het paard
- de kwaliteit van het zadel, de plaatsing van de beuglriemophanging en de gebruikte onderlegger zijn ook allemaal van invloed op het paard.

Zadels met panelen aan de onderkant, zoals Startrekk, Ghost, Sensation, Ffoenix en nog een paar andere merken, zijn al een stuk beter voor je paard. Maar wederom is het natuurlijk weer afhankelijk van bovengenoemde factoren. Bij hele zachte panelen, die bovendien nog wijd uit elkaar geplaatst zijn, zal een zwaar rijdende ruiter door dat paneel heen zakken en alsnog de rug kapot rijden.

Dan nog iets over Sympanova. Er zijn veel pads met een hele zachte soort Sympanova...dat kan vrijwel geen schuurplekken veroorzaken (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen) Andere merken hebben Sympanova dat extra grip heeft en dat voelt een beetje rubberachtig aan. Ik kan me voorstellen dat dat plekken veroorzaakt. Lichte schuurplekken, waarbij de huid niet kapot gaat, helemaal achteraan het zadel, worden soms veroorzaakt door de wiebelkont van je paard. Dit treedt meestal op in de wintervacht, die kennelijk zachter is. Je ziet het ook wel eens van dekens...daar waar de bewegende delen zitten wordt wat haar weggeschuurd.

Dus, Mazzel-Meid, jouw ruitersportzaak heeft gelijk als hij zich indekt tegen reclames van mensen die zo'n zadel kopen en het onoordeelkundig gebruiken. Een Randol werkt prima bij lekkere stapritjes of hele korte (Klasse 1) endurance ritten met een laag tempo, waarin de ruiter niet veel in de beugels staat. Bij volbloed Arabieren, zoals Anouar, zit er vaak weinig vet op de rug en loopt ook dikwijls de schoft ver naar achteren door. Die paarden zijn per definitie gevoeliger voor zulke drukplekken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:35

[quote="Buitenzinnig"]
En dat hier de expert Bloos
[/]
Ik weet niet WELKE expertise je claimt.
Jij verkoopt boomloos en zal daar zonder meer expertise in hebben.
Voor zadelexpertise komt m.i. iets meer kijken. Als je een echte algemene expert zoekt, vind ik Denis Tyrlinck, de belgische fysiotherapeut die een keten (paarden)revalidatiecentra en zadelshops met ALLE types zadels heeft, erg kundig.

Ondanks de simpele natuurkunde is het vanwege het grote aantal variabelen een complex onderwerp.
Naast het fysiologisch aspect spelen nl. ook de rijvaardigheid, conformatie van ruiter en paard, passen van het zadel enz; een grote rol.
De software van Novel, http://www.novel.de/productinfo/systems ... saddle.htm heeft inmiddels erg veel onverbiddelijke en onomstotelijke informatie opgeleverd.
In NL is via Greendistance.nl een goedkopere controle uitvoerbaar. Deze geeft ook uitsluitsel over staan in de beugels op boomloos.

HC

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:27

Citaat:
Ik weet niet WELKE expertise je claimt.

Daarom staat er ook een " Bloos " achter

Denis Teirlynck is al jáááren een goede vriend van ons waar we regelmatig contact mee hebben als er probleem gevallen zijn, of waar ik mensen naar toe verwijs (in België, hier in Nederland hebben we weer andere contacten). Ook met Esther Groen hebben we goede banden en een aantal zadels zijn al getest met deze methode.

Citaat:
Naast het fysiologisch aspect spelen nl. ook de rijvaardigheid, conformatie van ruiter en paard, passen van het zadel enz; een grote rol.
Dat zèg ik toch ook Verward

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 12:15

Buitenzinnig schreef:
Dus, Mazzel-Meid, jouw ruitersportzaak heeft gelijk als hij zich indekt tegen reclames van mensen die zo'n zadel kopen en het onoordeelkundig gebruiken. Een Randol werkt prima bij lekkere stapritjes of hele korte (Klasse 1) endurance ritten met een laag tempo, waarin de ruiter niet veel in de beugels staat. Bij volbloed Arabieren, zoals Anouar, zit er vaak weinig vet op de rug en loopt ook dikwijls de schoft ver naar achteren door. Die paarden zijn per definitie gevoeliger voor zulke drukplekken.

Dan hoef ik me niet echt zorgen te maken, ik rijd sowieso niet zo vaak, af en toe een kort buitenritje (niet meer als een uur), en verder eigelijk niet echt dressuurmatig in de bak ofzo.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:25

Mazzel-meid schreef:
Dan hoef ik me niet echt zorgen te maken, ik rijd sowieso niet zo vaak, af en toe een kort buitenritje (niet meer als een uur), en verder eigelijk niet echt dressuurmatig in de bak ofzo.

Dressuurmatig in de bak kàn nog bevorderlijk zijn voor de (spier)ontwikkeling van je paard (sprak iemand die nooooooit in de bak rijdt Tong uitsteken ) Maar als we echt diervriendelijk zouden zijn, dan klommen we er helemaal niet op Knipoog

Ik hoop overigens wel dat ik je vraag goed heb beantwoord

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:00

Gezellig, HC is er weer. Haha!

Waarom het niet goed is?
Omdat bij sommige zadels, zonder panelen, de druk op de stijgbeugelophanging enorm is. Druk je hier langdurig op, dan is er teveel puntbelasting.
Langdurige ritten, ruiters die niet in balans zitten, paarden die hun bouw niet meehebben, zijn risicofactoren.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:22

Ik ben er sinds een maand achter dat mijn sympanova inderdaad niet zo bevordelijk is voor mijn paard haar rug. Ik heb een schimmel dus witte haren zullen niet gelijk opvallen. Wel merkte ik elke keer drukplekken na het rijden.

Ik heb nu een HAF pad, met een zachtere soort sympanova en dubbele inlages. Was er eerst niet zo zeker van maar nu ik hem vaker heb gebruikt, en op meerdere paarden ben ik er heel blij mee.

Eigenlijk ben ik overgstapt naar boomloos omdat na zoveel zadels er nog steeds niet 1 goed lag. Boomloos liep mijn paard zoveel lekkerder en nog steeds. Toch wil ik binnenkort op zoek naar een goed passend zadel met boom, we zijn toch veel dressuurmatig bezig en ik zit er veel vaker op dan vroeger. Deze zoektocht zal lang duren en veel geld kosten maar ondertussen gebruik ik mijn boomloos.

Precies wat antheman zegt, je hebt risicofactoren. Zolang je die in de gaten houd.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:27

En wat voor boomloos heb je, Evita??? (bennienieuwsgierig) Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:29

evita_ schreef:
Precies wat antheman zegt, je hebt risicofactoren. Zolang je die in de gaten houd.

YEp, ik zeg ook niet dat het hierbij niet kán!
Maar wees allert.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:30

oja sorry, barefoot. Ik heb HAF pad gewonnen met fotowedstrijd Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:32

de Endurance Dressage trekker die ik heb besteld zou een speciaal systeem hebben zodat er geen drukplekken zouden komen. Ga het binnenkort uittesten Clown

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:35

Toch denk ik dat een weekje testen niet goed genoeg is. Ik merk dat het me nu 2 jaar heeft gekost om achter de voor en nadelen te komen van barefoot en verschillende pads, beugels/fenders etc.
Maar daar zit ook een beetje het probleem met zadels. De nadelen van niet passende zadels en drukplekken zijn pas zichtbaar op langere termijn...

De combinatie barefoot/pad/beugels/mijn rijstijl gaat nu heel goed met mijn paard op buitenrit. In de bak is het minder en heb ik mijn formule zadel nog niet gevonden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:43

Gelukkig zijn er meer mensen die op boomloze zadels rijden en die ons hun ervaringen - goed en slecht - kunnen vertellen

Op onderstaande foto zitten 2 mannen op een boomloos zadel. Zij rijden daar op een wedstrijd en dit is een afstand van 90km. Je ziet dat ze in de beugels staan..... het zijn geen mini-mannetjes en de paarden zijn afgetrainde arabieren. Onlangs hebben ze me bevestigd dat ze nog steeds dergelijke afstanden rijden op deze boomloze zadels. Daardoor kan ik uit hùn ervaring putten als ik zeg dat het in iedergeval mogelijk is om deze zadels op dergelijke afstanden te gebruiken....

Afbeelding

Of een dergelijke test representatief is voor geheel paardrijdend Europa, kan ik natuulijk niet zeggen..... maar er zijn dus mensen die het doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:45

PS...zo te zien liggen er HAF dekjes onder...niet het bijpassende dekje.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:48

Bij is het iig niet gelukt en ik wil ook niet meer het risico nemen om een ander boomloos zadel te kopen.
Ik heb nu een zadel dat helemaal op maat is en ik laat hem 2 keer per jaar controleren

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:53

En zo is er voor elk paard weer een andere formule.
Ik heb afgelopen zomer een rit gemaakt van 70 kilometer op 1 dag, over asfalt met een boomloos zadel en een sympanova. Ging geweldig, paarden nergens last van, ik ook niet. We lieten ze savonds in de wei en ze gingen me toch bokken en rennen. Volgende dag ook zo fris als een hoentje, geen rug of ergens pijn. Wij wel iets spierpijn maar voor de prestatie is de barefoot met vlag en wimpel geslaagd.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:55

Lenneke_ schreef:
Bij is het iig niet gelukt en ik wil ook niet meer het risico nemen om een ander boomloos zadel te kopen.
Ik heb nu een zadel dat helemaal op maat is en ik laat hem 2 keer per jaar controleren

En dat is dan toch prima Ja

Het ging mij om de post van evita, die opmerkte dat sommige nadelen pas na jaren gebruik boven water komen. Bij jou heeft het tenslotte ook even geduurd. Knipoog

Oh...en dan wil ik nog even de post rectificeren van HC die zegt dat Denis Teirlynck een keten paarden revalidatie centra en zadelshops heeft; de keten zadelshops is van Nederlandse Origine www.powerhorse.nl Denis is daar medeoprichter van, maar geen eigenaar van alle aangesloten winkels.