Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 12:54

Waarom vraag ik dit,omdat ik zelf schijt ziek wordt van de opmerkingen en voor al aanmerkingen die ik krijg.Gisteren sprak er zelfs iemand over levens gevaarlijk, ik rij zonder bit om verschiilende redenen.Als het niet zou lukken zonder bit zou ik er zo weer 1 in hangen, maar vorige week trok hij zijn hoofdstel met hackemore kapot en omdat ik niet mee kan lessen rij ik nu met een halster.Zit er een vrouw naast de bak en die ergert zich.... omdat ik zonder bit rij.En als hij er nou eens vandoor gaat dan breng je wel een ander in gevaar zegt ze.Ik heb geen zin iedere keer in die discusie waarom ik zonder bit rij,ze zeggen nog niet niet dan spoor je niet.Wat is julie argument hoe verweren julie je zelf want daar lijkt het haast op, dat je je zelf moet verweren.

opala

Re: Waarom rij jij zonder bit verklaar je nader.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:58

Ik heb heel andere ervaringen. Ze vinden het altijd machtig dat ik zonder bit rij. Ik rij uitsluitend buiten de bak en meestal alleen, dus veel ergernis bij anderen kan ik niet opwekken Knipoog .

Ik rij zonder bit, omdat mijn paard met bit in moeilijk te stoppen was en ik haar mondhoeken wilde sparen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:00

Goh das wel anders ja, bij mij staan ze vol ongeloof aan te staren en vragen dan waarom ik zonder bit rij.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:06

Zal het niet gewoon de kift kunnen zijn dat ze zelf niet in staat zijn hun paard zonder bit te rijden, wanneer ze negatief reageren Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:17

Ik rijd bitloos, omdat:
1) Mijn paard beter en vrolijker loopt zonder bit, buiten helemaal
2) Ik het niet nodig vind een bit te gebruiken
3) Je minder hebt om in te vetten Knipoog

We rijden overigens ook zonder ijzers en binnenkort boomloos. En tegen je stalgenote kun je rustig zeggen dat, als een paard er vandoor wil gaan, hij ook echt wel zal gaan! Bit tussen de kiezen en gaan met die banaan! Maar je kunt er eigenlijk niemand op aankijken… Hebben we immers niet allemaal geleerd ‘hoe het moet’? En ja, daar zit een bit bij… Verder zit het grotendeels tussen je oren. Door het loslaten van het bit geef je je paardje meer vertrouwen en wat je ervoor terug krijgt is onbeschrijfelijk… Laatst kreeg ik de opmerking dat je met bit tenminste nog kunt gaan ‘zagen’ als paardlief op hol is, waarop ik uiteraard antwoordde dat dat niet de manier is waarop ik met mijn paard om wil gaan. Of ik dan liever tegen een boom zit? Ach, als je de one-rein-stop als reflex onder de knie hebt… Haha!

Gelukkig hoef ik me niet te verweren, mensen zijn eerder verwonderd… Als ik het hoe en wat uitleg, vooral dat met op hol daar vallen mensen over (maar even serieus; in verhouding, hoe vaak slaat een paard nou op hol? Een bit veranderd daar niets aan – heb al meermaals gehoord over hoeveel rustiger een paard buiten is ZONDER bit!), begrijpen ze het vaak een stuk beter en staan soms in de rij het ook eens met hun eigen paardje te proberen Tong uitsteken

Je kunt altijd nog aanvoeren dat jij tenminste geen strak ingesnoerd paard nodig hebt, en dat je dat niet nodig vind… Als zij haar paard niet kan houden zonder bit, moet ze misschien eerst haar eigen rijvaardigheid eens onder de loep nemen? Sowieso moet ze het eerst maar eens proberen, alvorens meteen te beginnen gillen over GEVAAR Haha!
Laatst bijgewerkt door Jamezy op 16-11-06 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:20

mijn ervaring is wel dat iederen het juist inderdaad heel gaaf vinden!
ik ben met siets zonder bit gaan rijden omdat ze zonder beter te stoppen is dan met bit, en ze is veel rustiger met dr hoofd zonder bit.

wel hoor ik vaak ja dat kan alleen met haflingers en fjorden hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:47

Jamezy schreef:
(maar even serieus; in verhouding, hoe vaak slaat een paard nou op hol? Een bit veranderd daar niets aan –

Gelukkig is dat tot nu toe maar 1x gebeurd, erna heb ik ook getwijfeld of ik weer het bit zou indoen, het is bij twijfel gebleven. Ik hoop het in ieder geval nooit weer mee te maken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:48

Ik vind het idee dat je alleen met een of ander ijzer ding in de mond kan rijden gewoon gek. Ik vind het nu ook eng om met bit te rijden, het idee...

Ik krijg altijd hele leuke opmerkingen over het rijden zonder bit. Meestal van fietsers en wandelaars, heel af en toe van een andere ruiter, maar meestal kijken die alleen stiekem Clown

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:13

Om twee redenen. Met bit was hij moeilijk te stoppen en spaar dan liever net als opala zijn mondhoeken als ik een noodstop moet maken. De andere reden is dat we altijd buitenrijden en dan regelmatig een graaspauze inlassen. Makkelijk als hij zijn bitje dan niet uithoeft!
Wat ook nog meespeelt is het idee dat een bit het slikken beperkt. Bitloos gaat het prima, dus waarom niet?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:18

Laat ik het zo zeggen:

Als een paard op hol slaat, voor je wegloopt of weetikwatveel. Dan stopt ie net zo moeilijk op een bit dan zonderbit.

Nadelen van het bit
Goed, het kan dus wel zonder bit, maar waarom zou je zonder bit gaan rijden?

Vraagje: Je stapt tijdens het dansen steeds op de tenen van je partner en die zegt dan heel irritant "au!". Hoe los je dat op?
a) je gaat beter leren dansen.
b) je pakt een rol tape en plakt de mond van je danspartner dicht.

Met wat riempjes kun je voorkomen dat je paard zijn mond open doet om au te zeggen...

Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging

Fysiologische incompatibiliteit

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor k� komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.
Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder effici�t.

Mond- en gebitsproblemen

Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.
Ontwikkeling van abnormaal gedrag
Vermijding van het bit is iets dat algemeen voorkomt. Veel paarden hebben �n of meer onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld als gevolg van het bit: "hoofdschudden", "tong over het bit leggen", "mond open houden" (kan je weer tegengaan met een extra riem), "schuimen", "kwijlen", "op het bit leunen", "hoofd in de lucht gooien", etc. Minder bekend is dat ook problemen zoals "zich niet willen laten vangen", "bokken", "tanden knarsen", "met de staart zwiepen", uitingen kunnen zijn van onvrede over het bit.
Al met al zijn er nogal wat problemen die worden geassocieerd met het bit. We hebben er slechts een paar genoemd, in de literatuur wordt ook de negatieve invloed van het bit beschreven op andere delen van het spijsverteringsgestel zoals de maag. Voor ons genoeg redenen om iets, waarvan het nut toch al is achterhaald, vaarwel te zeggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 19:00

De mensen oordelen zonder zich er in verdiept te hebben,ik werd gisteren echt niet voor vol aangezien.Echt heel raar hoe sommige mensen reageren,ik heb altijd zoiets het zegt juist wat over je als je geen bit nodig hebt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:07

mijn fjord loopt regelmatig door het bit heen, dus ik had volgens mezelf de keuze; een strenger bit, of bitloos.
nou, dan dus maar bitloos.
heb nu een hackamore (mechanisch) voor haar, kan nog niet echt ervaringen hierover opschrijven, niet echt meer gereden sindsdien.
misschien is een echt bitloos hoofdstel wel nog beter voor haar.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:13

Ik rij ook lekker zonder bit. Mijn paardje was vrij moeilijk in de aanleuning. Van buiten af zag het er allemaal super uit maar het voelde niet goed. Hij was zo gevoelig ik mocht echt niet aan zijn mond komen. Het liefst liep hij met zijn kin op de borst, ik moest het kinnetje er echt uitrijden. Dat voelde gewoon niet goed, toen heb ik voor de lol het eens zonder bit geprobeerd. Dit ging zo lekker dat ik vanaf toen over ben gestapt naar bitloos.
Daarnaast vind ik het prettiger voor mijn paard, als ik buitenrij aan een lang teugeltje heeft hij nergens last van, met een bit heeft hij altijd nog ijzer in zijn mond wat mij persoonlijk niet zo fijn lijkt.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:31

Blij dat ik je topic zie. ik wordt spuugzat van de commentaar die ik krijg over bitloos en ijzerloos rijden. Ik respecteer iedereens mening en zodra je mening afwijkt van de standaardmening ben je stom en gek.
Dat was even off topic ,maar ik rijdt bitloos omdat ik en mijn ( verzorgpaardjes) zich er beter bij voelen. Ik heb moeite met bitjes en zweepjes maar heb geen diepgaande philosophie hierover. Als het niet nodig ,waarom je paardje onnodig pijn laten lijden. Niemand maakt me wijs dat een paard zoiets lekker vindt aanvoelen. Een paard die op hol staat gaat met of zonder bit er vandoor.
Maar ik denk dat anderen mensen gewoon niet kunnen geloven dat je een paard van 400 kilo kan besturen met alleen een touwtje of stukje leer. Rijden is een kunst.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:33

Het valt me op dat er mensen reageren waarvan ik niet eens wist dat ze bitloos reden. Er gaan duidelijk steeds meer mensen bitloos rijden OK dan!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:41

Ik krijg helemaal geen rare reacties eigenlijk!
Op stal alleen nog maar positieve reacties, mensen vinden het wel gaaf geloof ik Knipoog
Maar onderweg heb ik nog nooit reacties gehad eigenlijk (niet van wandelaars/fietsers, maar ook niet van ruiters)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:46

Ik krijg vaak reacties van "leuk, maar ik zou het zelf nooit doen ".. Ach daar kan ik mee leven,ik weet dat iedereen mij voor gek verklaard, zo lang ze het niet hard op gaan uitspreken vind ik het goed Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:47

Een keer zei een fietser: Hé, die rijdt zonder stuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:49

Ik vind bitloos rijden echt ontzettend stoer. Helaas heb ik geen eigen paard waarmee ik het kan oefenen dus zit het er nog even niet in. Heb het wel eens gedaan met mijn vz-pony maar toen is het even mis gegaan. Dus heb ik besloten om hem met bit te blijven rijden Vork Maar ik ben zeker van plan dat als ik ooit een eigen paard koop, ik hem (vaak) zonder bit ga rijden. Zowel buiten als in de bak lijkt me echt gaaf. Waarom? Weet ik eigenlijk niet. Komt waarschijnlijk door mijn vader. Hij vind paarden heel lief en leuk maar vind het raar en naar dat ruiters een ijzeren staaf in de mond van hun lieveling stoppen. Daar ben ik over na gaan denken en het is ook eigenlijk best raar Nagelbijten / Gniffelen Ik heb iig groot respect voor mensen die lekker bitloos door het leven gaan met hun paardje.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:58

ik rij nu al een maand bitloos! Haha!

Mijn draver was/is heel erg braaf met bit, dus het was niet zo dat hij niet te stoppen was en daarom maar bitloos ging.. ik ging bitloos omdat ik erg veel positieve reacties erover had gehoord en ik vond het zielig voor mijn draver Tong uitsteken lijkt me zelf echt niet fijn om met een stuk ijzer tussen je mond te lopen en dan af en toe een ruk in je mond te voelen als je te hard gaat ofzo.. en het bevalt mij prima dus ben helemaal tevreden! Pling

de mensen bij mij op stal (inclusief mijn vriendin met wie ik samen mijn pony heb) vinden het maar onzin, dat bitloos rijden.. en als mijn pony dan een keer zelf in galop gaat ofzo, of zelf even een keer probeert te sturen,hoor je ze echt zo denken: zie je wel, dat komt er nou van , van dat bitloze rijden zijn ze helemaal niet meer bestuurbaar.. en dan zit ik zo Boos! hij is net zo goed bestuurbaar als met bit!!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:11

Ik rij buiten nog met bit en in de bak met touwhalster. Ik heb het vertrouwen nog niet helemaal om het bit er compleet uit te gooien, maar het begint te komen Haha!

Scheelt trouwens wel dat onze hele stal natural is en de helft al bitloos/boomloos/ijserloos/etc rijd Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:20

dat lijkt me echt relaxt Adrienna! als je hele stal al zo natural is, niet mensen die vinden dat je gewoon met bit moet rijden en het liefste ook nog met sporen en zweep Boos!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:30

Ik rij pas sinds kort bitloos (hackamore (niet officieel bitloos ik weet het) )
Mijn paard staat sinds een jaar op een stal met 600 km bos naast het erf.Hardstikke leuk allemaal maar Jersey vindt het allemaal zo fantastisch dat ik problemen met haar kreeg.
Jersey wilde alleen maar lopen en lopen,ik kon haar moeilijk tot bedaren brengen en als ik met haar 1 cm verwijdert was van de groep begon ze te stijgeren en met haar hoofd te schudden etc.
Ik ben begonnen met een bustrens en heb daarna een leren bitje,pessoa,pelham en een ongebroken watertrens geprobeert.Het leren bitje was niks..liep ze doorheen,de pessoa ging aardig maar ik merkte dat als ik ietsje in haar mond zat (had op zulke moment helaas geen keus) dat ze dan gelijk in de aanval ging. De pelham was 1x en nooit meer en de watertrens..tja Jersey wilde na het gebruik van dit bit geen bit laat staan hoofdstel en zelfs halster meer om.
Nou heeft Jersey op dit moment meer gezondheidsproblemen en laat ik uiteraard ook naar haar tanden kijken.
Maar omdat ik geen zin meer had in al het gezeik rondom bitten,heb ik gekozen voor bitloos (hackamore) Ik heb eerst een keer op een halstertje gereden..dat ging super...ze wilde zelfs een loopje met me nemen en kon haar gewoon terug krijgen op het halster..geweldig!
De hackamore heb ik nu een paar keer geprobeert en ook dat gaat super..helaas staat Jersey nu met rugproblemen in de wei,ikzelf ben gevelt door een ontsteking ergens in mijn lijf..dus helaas kunnen we niet verder met uitproberen voorlopig.
Ik hoop voor mij en Jersey dat jersey bitloos leuk blijft vinden..het boomloze testzadel is ook al bestelt (de ghost) eens kijken hoe Jersey daar op reageert.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:50

ik ben geen natural maar rij wel regelmatig buiten bitloos...
veel lekkerder voor de pony's zonder koude ding in hun mond..
en ze zijn altijd veel vrolijker zonder dat koude ding..
tevens komt omdat vroeger een paard had die zo makelijk was dat die zich overal doorheen liet rijden met halster..is er altijd beetje ingebleven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:20

Ik krijg nooit vragen of op- of aanmerkingen op het feit dat ik bitloos rijd. Jammer eigenlijk wel, want dan kan ik dat 'es uitleggen Tong uitsteken .