[AR] schoftonderlegger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

schoftonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:46

ik gebruik het schoftje van voor de koets ook om te longeren
op weg naar de piste zit ik er dan op, gisteren zag ik dat het schoftje bij iedere pas tegen de schoft van mina klopte, echt prettig kan dat niet zijn
ze was ook vrij chaggerijnig, heb dan maar haar uitrijdeken opgeplooid en eronder gelegd, en vandaag een schoftbeschermer gehaald (23 euro)
maar hebben die dingen nou echt nut, of is het een verloren kost?

A10

Re: schoftonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:48

Eigenlijk moet je schoftje net zo goed passen als een zadel. In principe hoef je geen onderlegger te gebruiken, alleen als bescherming voor het leer (tegen het paardenzweet)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:50

het schoftje pastte dus wel, maar door dracht is haar schoft wat hoger geworden, en trekt het schoftje beetje vooruit
vermoed dus dat ik na de dracht als ze weer in conditie is de onderlegger niet meer zal nodig hebben, alshoewel wat schokdemping toch wel fijn is.

maar zon onderlegger kan dus geen kwaad, ook niet als het schoftje zelf wel past?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:41

Het kan niet veel kwaad, zoals Albertine_N al zei.
Je kan ook evne kijken of de staartriem wel strak genoeg zit.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:50

Ik gebruik ook een onderlegger omdat het schoftje ooit nét de schoft raakte, ik vind hem erg fijn in gebruik, ik heb het idee dat de druk dan ook net iets beter verdeeld wordt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:58

staartriem gebruik ik niet, trekpaardje is helaas haar staart kwijt.
als ze voor de koets staat is het met een broek, tijdens het longeren enkel met het schoftje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:37

corinne1981 schreef:
Ik gebruik ook een onderlegger omdat het schoftje ooit nét de schoft raakte, ik vind hem erg fijn in gebruik, ik heb het idee dat de druk dan ook net iets beter verdeeld wordt.

Er staat (bijna) geen druk op het schoftje, dus voor de drukverdeling is het niet nodig Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:44

Duhelo schreef:
staartriem gebruik ik niet, trekpaardje is helaas haar staart kwijt.
als ze voor de koets staat is het met een broek, tijdens het longeren enkel met het schoftje.

He wat jammer, maar ik neem aan dat het paard in kwestie nog wel een klein 'stompje' heeft, de staartwortel, toch? dan kun je als nog een staartriem gebruiken, die is er nl. voor bedoeld om het schofttuig op zijn plaats te houden, en voorkomt geschuif naar voren en deels opzij van het schofttuig. Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:15

stompje is erg kort, te kort om een staartriem errond te doen
schoftje blijft goed liggen, schuift niet, alleen bonkt de voorkant net tegen haar schoft, nu wss deels door dracht, als we er een staartriem aandoen heeft ze veel druk op de singel, en op de staart, dat wil ik haar dan ook niet aandoen, dan wel een schoftje ertussen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:59

Hoe bevestig je de broek dat? Want je zegt dat je die wel gebruikt bij het mennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:05

Staartriem zonder culeron, dan kan je gewoon je broek gebruiken. Het ligt niet zo perfect als met culeron, maar het blijft redelijk netjes op de plaats.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 22:08

oh, dus de culeron is het deel rond de staart, en de staartriem is de lijn die op de rug rust?

als ik me niet vergis hebben we het schoftje, met daaraan een lijn, die stopt ongeveer op het kruis
en de broek hangt aan drie riemen die door die lijn gaat.
blijft stabiel liggen daar de strengen door lussen aan de broek lopen, en de broek ook nog bevestigd is aan de bomen, daar geen klachten van dat die verschuift.
maar bij het longeren gebruik ik de broek niet...

edit: enkele typo's verwijdert Clown
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 07-11-06 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:09

Helemaal juist Lachen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:29

Ik heb ook een onderlegger (gelpad) onder mijn schofje als bescherming voor het tuig omdat het daar veel zweet, vooral onder het borst gedeelte (daar heb ik er ook één). Het lijkt mij ook lekker zacht voor het paard en ik denk: Baat het niet, dan schaadt het niet!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 23:46

Ik gebruikte ook altijd een schoftonderlegger. De rede: Ik kocht een nieuw ideal tuig en na 2 maanden hadden beide pony's witte plekken. We zijn met de pony's en het tuig terug geweest naar de zadelmaker maar volgens de man zat het gewoon prima.

Of de schoftonderleggers nut hebben? Nou en of. Pony's hebben nergens meer last van. Op een aantal witte haren die ze hieraan hebben over gehouden Boos!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:31

laura2span schreef:
Ik kocht een nieuw ideal tuig en na 2 maanden hadden beide pony's witte plekken. We zijn met de pony's en het tuig terug geweest naar de zadelmaker maar volgens de man zat het gewoon prima.
Of de schoftonderleggers nut hebben? Nou en of. Pony's hebben nergens meer last van. Op een aantal witte haren die ze hieraan hebben over gehouden Boos!

Ik heb het bij een tweespantuig wel eens vaker gezien. In dat geval zat de draagriem van het schoftje die de borstriem omhoog houd te hoog gegespt. hierdoor krijg je een grote hoek in de treklijn waardoor als ze trekken er druk op het schoftje komt te staan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:35

Duhelo schreef:
ik gebruik het schoftje van voor de koets ook om te longeren
op weg naar de piste zit ik er dan op, gisteren zag ik dat het schoftje bij iedere pas tegen de schoft van mina klopte, echt prettig kan dat niet zijn

Wanneer je dan op het paard gaat zitten achter het schoftje zonder staartriem dan is het niet zo verwonderlijk dat hij naar voren gedrukt wordt. Ook met het longeren zal dit gebeuren wanneer je ook gebruik maakt van een dubbele longe of bijzet.
Het deel wat rust op de rug/kruis heet overigens rugriem en het losse stukje onder de staart door staartriem of culleron.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:31

ook als ik er niet tegenzag drukte hij naarvoor
nogmaals, ik heb dus geen staartriem aan het tuig, dus daardoor wordt die al niet op zijn plaats gehouden, enkel voor de koets hangt de broek eraan, maar dit helpt wss ook niet zoveel...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:29

Misschien toch maar eens een staartriem proberen.

Ik had geen borstriem omdat ik met gareel reed Knipoog Maar ook die riempjes zaten niet te strak, eerder te los maar de gaatjes waren op.
De kussentjes van Idealtuig zijn heel erg vierkant, daar kwam het waarschijnlijk door.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:58

laura2span schreef:

Ik had geen borstriem omdat ik met gareel reed Knipoog Maar ook die riempjes zaten niet te strak, eerder te los maar de gaatjes waren op.
De kussentjes van Idealtuig zijn heel erg vierkant, daar kwam het waarschijnlijk door.

Ook met Franse garelen kan de hoek nog wel eens scherp zijn. Knipoog Knipoog
Afbeelding
Ideaal is dat het vanaf de voorkant in een lijn doorloopt naar het zweng.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:01

Duhelo schreef:
ook als ik er niet tegenzag drukte hij naarvoor
nogmaals, ik heb dus geen staartriem aan het tuig, dus daardoor wordt die al niet op zijn plaats gehouden, enkel voor de koets hangt de broek eraan, maar dit helpt wss ook niet zoveel...

De broek houdt inderdaad niet het schoftje goed op de plaats.
Maar een schoftonderlegger lijkt me inderdaad tijdelijk de beste oplossing. Zeker omdat het normaal niet gebeurd.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:18

Inderdaad! Dus geen 'verloren kost' duhelo. Gewoon lekker gebruiken! Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:39

Ik snap niet wat je bedoeld.
Afbeelding

Daarbij vind ik het niet zo netjes foto's uit iemands profiel te gebruiken in een topic zonder dat even te overleggen. Daar heb ik mijn profiel niet voor gemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:50

laura2span schreef:

ik heb al eerder gezegd dat staartriem geen optie is daar ze te kort gecoupeerd is...

de rest van de discusse snap ik trouwens niet meer Clown

maar de onderlegger kan dus geen kwaad, ook niet als het schoftje op zich wel past, weer wat bijgeleerd Vork

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:12

Oeps, overheen gelezen. Sorry!

Een onderlegger kan geen kwaad hoor. Alleen maar lekker voor het paard.