Ik heb zinds een maand een bitloos hoofdstel (een goedkope versie van de cook). De eerste keer dat ik er mee reed ging het heel goed, mijn paardje kwam niet echt aan de teugel, maar liep verder lekker ontspannen, en ik heb hem dus maar gewoon zo laten lopen om mee te beginnen.
Nadat ik een paar keer bitloos had gereden (nog steeds gen veranderingen) hing ik mijn bit er weer in, en nu merk ik, dat door het bitloze rijden, het met but rijden veel makkelijker is geworden, mijn paardje loopt ontzettend soepel, en met bit was het geen enkel probleem hem aan de teugel te rijden, hij was heel licht en het ging beter als ooit!
de dag nadat ik met bit had gereden, heb ik mijn bit aan mijn bithanger gedaan, en het bitloze hoofdstel er overheen. Ik deed dus niks met het bit, toch kwam mijn paard nu keurig naar beneden, en was weer heel soepel. Zodra ik het bit eruit haalde, liep hij er weer bij als een houten koe.
Voor mijn paard is het bit blijkbaar een teken van werken, ook als er geen druk op saat. Zolang hij het bit in heeft doet hij zijn best, en anders laat hij het maar een beetje voor wat het is.
Ik snap uiteraard, dat dit waarschijnlijk dat dit door mijn rijden komt, dus als iemand nog tips heeft, hoe ik hem ook zonder bit in zijn mond lekker kan rijden hoor ik het graag