bitloos aan de teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_elske_

bitloos aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:35

Ik weet dat het heel goed mogelijk is om een paard bitloos aan de teugel te rijden, toch lukt het me niet altijd even goed.
Ik heb zinds een maand een bitloos hoofdstel (een goedkope versie van de cook). De eerste keer dat ik er mee reed ging het heel goed, mijn paardje kwam niet echt aan de teugel, maar liep verder lekker ontspannen, en ik heb hem dus maar gewoon zo laten lopen om mee te beginnen.
Nadat ik een paar keer bitloos had gereden (nog steeds gen veranderingen) hing ik mijn bit er weer in, en nu merk ik, dat door het bitloze rijden, het met but rijden veel makkelijker is geworden, mijn paardje loopt ontzettend soepel, en met bit was het geen enkel probleem hem aan de teugel te rijden, hij was heel licht en het ging beter als ooit!
de dag nadat ik met bit had gereden, heb ik mijn bit aan mijn bithanger gedaan, en het bitloze hoofdstel er overheen. Ik deed dus niks met het bit, toch kwam mijn paard nu keurig naar beneden, en was weer heel soepel. Zodra ik het bit eruit haalde, liep hij er weer bij als een houten koe.

Voor mijn paard is het bit blijkbaar een teken van werken, ook als er geen druk op saat. Zolang hij het bit in heeft doet hij zijn best, en anders laat hij het maar een beetje voor wat het is.
Ik snap uiteraard, dat dit waarschijnlijk dat dit door mijn rijden komt, dus als iemand nog tips heeft, hoe ik hem ook zonder bit in zijn mond lekker kan rijden hoor ik het graag Bloos

Ronnie26

Re: bitloos aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:38

Het kán wel hoor.. maar veel oefenen zou ik zeggen. Hier een
foto van een site die man rijd dan helemaal zonder hoofdstel..
en zijn paarden kunnen ook dressuren Knipoog :

Afbeelding

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:41

Jeetje dat vind ik knap wie is deze man?

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:43

Ja, ik ken de site (http://www.nevzorov-haute-ecole.com)
En ik weet ook dat het mogelijk is, maar het is mij tot nutoe nog niet gelukt, daarom vroeg ik me af of er misschien nog iemand goede tips had.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:46

Nee sorry tips heb ik verder niet... ik rij namelijk niet met
bitlooshoofdstel (nog niet) . Maar iig succes ermee Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:03

"Aan de teugel" is eigenlijk een verkeerde uitdrukking, het geeft de indruk dat het met de teugel te maken heeft, terwijl het feitelijk "stipt aan de hulpen" en "nageeflijk" is. Daarom is het mogelijk om een paard zonder teugel toch "aan de teugel" te rijden Knipoog
Het voordeel van een bit om het paard nageeflijk te rijden is, dat het paard spanning kan afkauwen. Het paard kan op het bit knabbelen om het te helpen ontspannen en met een bit kun je dat ook, via je teugel, uitnodigen. Met een bitloos hoofdstel valt er niets te kauwen of te knabbelen.
Overigens vraag ik me af of het paard op de foto feitelijk "aan de teugel" loopt, hij knikt wel af, maar ik krijg niet direct de indruk dat de achterhand echt voldoende doet voor "aan de teugel". Maar het blijft lastig beoordelen vanaf een foto.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:06

Waratje, ik denk dat de foto aantoont dat nageeflijk dus bitloos mogelijk moet zijn. Maar ik denk dat echte verzameling toch wel zeer moeilijk word. (en dan met name in draf)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:18

Onderin m'n profiel staan foto's van Anouar en mij bitloos op een onderlinge wedstrijd.
Ik merk geen verschil meer tussen bit of bitloos. Het heeft wel even wat tijd gekost, maar het resultaat is er naar

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:19

Ben het eens met Waratje, het viel mij ook al op dat de achterhand van het betreffende paard niet echt actief is.
Het toont echter wel dat het paard zijn buikspieren aanspant, en goed over de rug loopt en daarvanuit gaat nageven.

Leone: ik denk niet dat echte verzameling moeilijk moet zijn. Het ligt er maar net aan hoe je tot de verzameling wilt komen. Mensen zijn roofdieren, en hebben graag iets in hun handen wat ze vast kunnen pakken, en dan het liefste niet meer loslaten. Veel mensen denken dan ook echter dat als je wilt verzamelen, dat je dan moet tegenhouden aan de voorkant, terwijl dat eigenlijk nieteens nodig is. Waar heb je je zit anders voor?
Maarja, het is mijn mening maar, en veel mensen zijn het niet met me eens Knipoog

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:52

Bertuss toch kan ik me in jou mening wel vinden... Het lijkt mij alleen erg moeilijk... Ik ben op dit moment bezig met het leren van verzameling en ik vindt het met bit al heel erg moeilijk, vandaar

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:04

Ben ik met je eens, verzameling is ook moeilijk.
Maar als je het eenmaal een keer gevoeld hebt, is het écht geweldig Haha!

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:06

Als ik men pony van en naar de wei doet dan zit ik er altijd op met een halster en dan loopt hij ook netjes nageefelijk ...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:13

Leone schreef:
Waratje, ik denk dat de foto aantoont dat nageeflijk dus bitloos mogelijk moet zijn. Maar ik denk dat echte verzameling toch wel zeer moeilijk word. (en dan met name in draf)

Ik weet niet hoor....volgens mij heb je voor onderstaande foto toch echt verzameling nodig...

Afbeelding

Voor de mensen die het niet weten, dit is een piaffe.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:17

janderegelaa schreef:
Leone schreef:

Ik weet niet hoor....volgens mij heb je voor onderstaande foto toch echt verzameling nodig...

Voor de mensen die het niet weten, dit is een piaffe.

Graag even verder lezen, ik zeg toch ook niet onmogelijk..... alleen zeer moeilijk... en dat de ruiter op de foto's zeer getalenteerd is valt buiten twijffel.

Heb net even zijn website zitten bekijken echt super gaaf en knap vindt ik dat.

Ik denk alleen dat het voor de gewone/normaal kundige ruiter waarschijnlijk moeilijker zal zijn als met bit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:24

Voorop gesteld dat ik geen fan ben van NH denk ik toch dat het gebruik van bit en teugel niet hoeft alleen deze manier is waarschijnlijk allanger dan 2 dagen bezig. Als je dit zo ziet is een teugel en een bit niets meer dan een dwangmiddel.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:32

een bit is eigenlijk een dwang en reddingsmiddel. veel oefenen zonder bit helpt echt! ik rijd af en toe nog met een leren bit. de rest met mijn bitloos hoofdstel of freestyle halster en het gaat perfect. af en toe gewoon nog even met mijn leren bit om echt te dressuren maar dat bouw ik nu langzaam af tot 1x in de maand met bit en de rest zonder. succes met jou en je paardje miss heb je iets aan mijn ervaring Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:50

Leone schreef:

Om te beginnen kan ik uit de foto niet opmaken of het paard echt nageeflijk loopt (ik denk het wel, maar het is niet met zekerheid te zeggen), maar nageeflijk lopen kan uitstekend zonder teugels, mits je een getalenteerde ruiter, een zeer meewerkend paard en veel tijd en energie ervoor hebt. Bij de meesten van ons ontbreekt het aan minstens één van die dingen, zoniet allemaal Clown
Echte verzameling is moeilijk te bereiken, totdat je het bereikt hebt, dan wordt het een stuk gemakkelijker. Verzameling werk je in je training gestructureerd naartoe, het zit pas vrij ver in de training omdat het erg veel van een paard vergt aan spierkracht. Als je eenmaal zover bent, dan heeft het paard er ook de kracht voor en is het veel gemakkelijker naar de verzameling toe te rijden en kan dat in principe ook uitstekend zonder bit/teugels.

Een bit is in opzet niets meer en niets minder dan een communicatiemiddel. Hoe je ermee omgaat kan het tot een dwangmiddel maken, maar vergelijk het maar met een zweep en een wortelstokje van PNH. Parelli noemt het een hulpmiddel voor communicatie, een verlengde van je arm, maar als je datzelfde wortelstokje anders gebruikt is het gewoon weer een dwangmiddel. Een bit kun je net zogoed een verlengde van je hand noemen. Het is de ruiter die dingen maakt tot communicatiemiddel of dwangmiddel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:54

Volgens mijn instructrice kun je tot en met M op je zit rijden, dus dat doen we ook (ben nu nog naar de B aan het werken) Dit is de beste instructrice die ik gehad heb!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:34

Maar er bestaat natuurlijk ook nog een verschil tussen bitloos en optomingloos Knipoog

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 19:45

Iig heel erg bedankt voor jullie tips en ervaringen Knipoog

Ik kan mijn paard prima sturen, remmen, en vooruit laten gaan op mijn zit, en stelling vragen enzo lukt ook zonder problemen. Af en toe ben ik zelfs zover, dat als ik bitloos rijd mijn paard ook wel naar beneden wil met zijn neusje (richting grond), wat ik altijd als hetzelfde als aan de teugel lopen beschouwde. Maar ik merk nu, dat als ik hem dan iets omhoog vraag, zodat het er dus ook uitziet als "aan de teugel" mijn paardje gelijk 'instort'. En dat als ik er dus een bitje inhang, zonder hier teugels aan te bevestigen, hij gewoon weer heel licht is, en ik hem prima kan rijden.
Natuurlijk rijd ik nog niet zo lang bitloos, en ik verwachtte ook niet dat het in een keer goed gaat, maar het is altijd leuk om meer onformatie te krijgen natuurlijk, en ik vind het ook leuk om nieuwe dingen te proberen met mijn paard.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:13

Waratje, jij legt uit wat ik probeerde te zeggen maar het lukte me niet, zeer wijze tekst in mijn ogen.

Er leiden nog altijd meerdere wegen naar Rome!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:34

_elske_:
Zoals ik het lees, reageert jouw paard op het bit, en gaat dan 'aan de teugel' lopen. 'Aan de teugel' heeft geen enkele zin als het paard daarbij nog steeds z'n rugspieren spant, z'n buik- en bilspieren niet gebruikt en z'n achterhand niet goed onderbrengt. Dat is wat ik heel vaak zie: mensen stappen op hun paard, bewerken de mond van het paard met wat knijp en/of zaagbewegingen, paard krult z'n hals en dan zijn ze tevreden. En ze zijn tijdens het rijden ook voortdurend bezig om die hals maar in die krul te houden. Paard reageert daar ook maar dusdanig op, want het heeft geleerd dat ie zo móet reageren. Je hebt dan een 'mooi' plaatje, maar wat je werkelijk wilt, is dat je paard z'n eigen balans zoekt en vindt, ontspannen is, z'n lichaam op de juiste manier gebruikt en jou werkelijk 'draagt'.

Jouw paard heeft waarschijnlijk aangeleerd om op het bit te reageren en niet werkelijk met z'n lichaam bezig te zijn. Nu je bitloos rijdt, zullen jullie beide moeten leren om van het bit te 'ontwennen' en het op een andere manier te doen en niet meer 'aan de voorkant te werken'. En dat gaat zeker lukken hoor! Je moet hier gewoon even een weg in vinden en 't liefst ook les krijgen. Het is dan gewoon een andere manier van rijden; veel meer met je zit, je houding, je energie, je focus e.d..

Evaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:09

lotlot2 schreef:
rakmon123 schreef:
Tuurlijk is het met bit makkelijker omdat je paard dan hartstikke zeer doet in zijn mond dan moet hij wel nageven.

Die man op de foto doet het duidelijk met liefde voor paarden!

Dit topic is al 8 jaar oud... :roll:

ahahahahahahhahaah echt serieus?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:11

rakmon123 schreef:
Tuurlijk is het met bit makkelijker omdat je paard dan hartstikke zeer doet in zijn mond dan moet hij wel nageven.

En dat schijnt dus zwaar tegen te vallen......Hij schijnt helemaal niet zo vriendelijk te zijn...

Evaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:16

Billy schreef:
rakmon123 schreef:

En dat schijnt dus zwaar tegen te vallen......Hij schijnt helemaal niet zo vriendelijk te zijn...

wie is het dan?