Wat is er erg aan een boom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Wat is er erg aan een boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:32

Ik hoor altijd bitloos, ijzerloos, boomloos...

Van die eerste 2 snap ik het, maar wat is er zo erg aan een boom
Dan hou je toch juíst de ruggengraad van je paard vrij?
Waarschijnlijk is het al 100x gevraagd, maar ik kon geen topic vinden.
Weet iemand het?

Alvast bedankt!

fjordnina

Re: Wat is er erg aan een boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:34

het houd de ruggegraat wel vrij, maar het geeft niks mee. Dus als het paard is wat dikker is of juist slanker, dan ligt het zadel al niet meer perfect. DAt is ook nog een nadeel eraan: Heel veel boomzadeleigenaren dénken dat het zadel goed ligt terwijl dit feitelijk niet zo is.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:35

En een boomlooszadel ligt altijd goed?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:30

vrijwel altijd. De ruiter moet het er natuurlijk wel goed opleggen, maar dat is niet anders dan met een boomzadel. Wil je dat proberen dan?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:37

Fjordnina; bij een boomloos zadel heb je [ volgens mij, maar don't shoot me if I'm wrong ] net zo goed dat het op het ene paard wel en op het andere paard niet past. Minder snel, maar dat een boomloos zadel vrijwel altijd past is niet helemaal waar. Lachen

@ martine1232; Neem eens een kijkje op www.boomloosrijden.nl Lachen Daar kun je een hoop informatie vinden, én een testzadel aanvragen. Die mag je dan een week testen, waarbij je alleen de verzendkosten betaalt ! Dan kun je het verschil voelen !

Succes !

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:38

Maar als je een zadel met boom goed laat aanmeten is daar toch niks mis mee?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:41

cle0o_o0 schreef:
Maar als je een zadel met boom goed laat aanmeten is daar toch niks mis mee?

Een boomloos zadel is van zachter materiaal, als een paard iets dikker word, óf door bespiering, óf door vet, "beweegt" een boomloos zadel als het ware mee. Een boomzadel is één maat, en dat veranderd ook niet. Je kunt het wel laten bijvullen oid, maar dat kost geld.. Daarbij kan het paard wéér eens veranderen van dikte/bespiering. Lachen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:42

ja maar je paard kan door ander voer of andere training veranderen in de rug, waardoor een boomzadel dus al niet perfect meer ligt.
een boomlooszadel vormt zich gewoon mee met de rug.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:46

Ik zie geen nadelen aan een boomzadel als het gewoon goed past.
Uiteraard zul je de pasvorm eens in de zoveel tijd na moeten laten kijken.

Maar voor sommige paarden is het onmogenlijk een passend zadel te krijgen en dan kan een boomloos uitkomst bieden.

Ik heb beide gehad en heb van allebei drukkingen.
Ik hoop het nu opgelost te hebben doordat ik de inlages van mijn pad heb vervangen.

Maar het juiste zadel heb ik na 13 jaar nog steeds niet gevonden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:50

Maar een doorgaans paard (en dan bedoel ik niet een paard die nog in de groei zit, maar een "constant" paard. Ook w.b. bespiering en vet) blijft toch wel dezelfde boommaat houden.
En de wol/flair/cair moet je gewoon regelmatig even laten controleren.

fjordnina schreef:
Heel veel boomzadeleigenaren dénken dat het zadel goed ligt terwijl dit feitelijk niet zo is.

Hier ben ik het helemaal mee eens. En daarin zou een boomlooszadel wel goed zijn. Maar een ècht goed passend zadel is echt niet slechter of beter dan een boomlooszadel (denk ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:53

Martine1232 schreef:
En een boomlooszadel ligt altijd goed?

fjordnina schreef:
vrijwel altijd.

Dit is absoluut niet waar. Bij een boomloos zadel moet je net zo kritisch zijn als bij een boomzadel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:49

Goed, niet waar? Kom maar met voorbeelden van mensen die niet op boomloos over zijn gestapt met als reden het niet passen van het zadel.

Er zijn maar weinig mensen die een boomzadel voor een boomloos zadel laten gaan. Meestal de mensen die het voor zichzelf niets vonden.

Ik ben benieuwd naar de voorbeelden. Niet die van ik heb van mijn zus gehoord dat de exvriendin van haar vriend iemand kende bij wie het zadel verkeerd lag. Afijn, het moge duidelijk zijn.

kijk even op de genoemde site van boomloos rijden onder vraag en antwoord. onder het 2e kopje staat hier veel info over.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:23

Dan heb ik ook even een vraagje. Haha! Hoe verdeelt een boomloos zadel de druk goed over de rug? Want mij lijkt dat een dekje dat je eronder doet dat nooit zo goed kan als een zadel met boom.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:57

Ik heb een jaar boomloos gereden, maar ben nu weer op zoek naar een zadel met boom. Nu we meer en intensiever rijden heeft Anouar flinke drukplekken gekregen bij de beugelophaning en mijn zitbeenknobbels.
Ik zou d'r morgen eens een foto van maken

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:21

Maar wat ik me afvraag,
ik heb bijvoorbeeld een paard met een erg doorgezakte rug, zo is hij geboren.
Hoe zit dat dan met een boomlooszadel, hoe word die druk verdeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:36

Vonnie84: mee eens!

fjordnina: Je hebt mijn bericht volgens mij niet begrepen. Jij zei dat een boomloos zadel vrijwel altijd goed ligt. Waarop ik aangaf dat dat niet waar is; je kunt er niet vanuit gaan dat wanneer je een boomloos zadel koopt, dat deze dan dus ook goed is. Bij het passen en de aanschaf van een boomloos zadel moet je net zo kritisch kijken naar de ligging, druk en drukverdeling als bij een boomzadel.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:04

Dus éigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:10

Martine1232 schreef:
Dus éigenlijk...

Als antwoord op je vraag wat er zo erg is aan een boom: niks dus. Knipoog Mits het zadel perfect past en je regelmatig (minimaal jaarlijks) een zadelmaker/-passer laat komen om het zadel te controleren en eventueel bij te stellen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:16

JoviBan schreef:
Martine1232 schreef:
Dus éigenlijk...

Als antwoord op je vraag wat er zo erg is aan een boom: niks dus. Knipoog Mits het zadel perfect past en je regelmatig (minimaal jaarlijks) een zadelmaker/-passer laat komen om het zadel te controleren en eventueel bij te stellen.

En als je geen zin hebt om het minimaal jaarlijks te laten controleren kán een [ GOED LIGGEND ] boomloos zadel uitkomst bieden. Zoals ik al zei is dat zachter materiaal, en áls je paard dan iets dikker word op bepaalde plaatsen door training of voer, beweegt het makkelijker mee.

Maar het antwoord op je vraag is precies zoals JVB het zei. Lachen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:40

fjordnina schreef:
Goed, niet waar? Kom maar met voorbeelden van mensen die niet op boomloos over zijn gestapt met als reden het niet passen van het zadel.

Meldt zich: boomloos te leen gehad, voor het ene paard drukplekken bij de schouder, bij het andere paard lag het redelijk, maar ook niet geweldig. Bovendien zat het ook nog eens niet lekker. Derde paard vindt boomloos (Torsion, Barefoot en aanverwant) niet te pruimen. En als je een paard hebt met een korte rug is een boomloos zadel vaak te groot (te lang) en past dan dus ook niet. Voorbeelden genoeg van het niet passen van boomloos, hoor Haha!

Een passend boomzadel is helemaal niets mis mee, inderdaad moet je bij elk zadel de pasvorm in de gaten blijven houden, maar dat is voor boomloos uiteindelijk niet anders. Ook bij boomloos moet je in de gaten houden of je je inlages of panelen moet aanpassen. De meeste mensen hebben van pasvorm van zadels in het algemeen geen kaas gegeten en dan maakt het eigenlijk niet uit of ze nou met of zonder boom werken, ze weten namelijk niet waar ze op moeten letten.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:34

Oke, misschien ga ik eens zo'n test-boomloos zadel proberen Ja
Alles wat beter kan zijn is welkom!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:56

Waratje schreef:
fjordnina schreef:

Meldt zich: boomloos te leen gehad, voor het ene paard drukplekken bij de schouder, bij het andere paard lag het redelijk, maar ook niet geweldig. Bovendien zat het ook nog eens niet lekker. Derde paard vindt boomloos (Torsion, Barefoot en aanverwant) niet te pruimen. En als je een paard hebt met een korte rug is een boomloos zadel vaak te groot (te lang) en past dan dus ook niet. Voorbeelden genoeg van het niet passen van boomloos, hoor Haha!

Een passend boomzadel is helemaal niets mis mee, inderdaad moet je bij elk zadel de pasvorm in de gaten blijven houden, maar dat is voor boomloos uiteindelijk niet anders. Ook bij boomloos moet je in de gaten houden of je je inlages of panelen moet aanpassen. De meeste mensen hebben van pasvorm van zadels in het algemeen geen kaas gegeten en dan maakt het eigenlijk niet uit of ze nou met of zonder boom werken, ze weten namelijk niet waar ze op moeten letten.

bij een paard met korte rug vind ik boomloos een voordeel
bij de koudbloed die ik rij zou elk zadel dat 17 inch of groter is op de lenden drukken.
denk niet dat ze daar content mee zou zijn
mijn boomloos zadel rust op de lendenen, maar geeft er geen druk op, want ik zit niet op die plaats, dus heeft ze er geen last van.
wij hebben dit zadel trouwens niet gekozen wegens het niet passen van een boomzadel, dit paard heeft nog nooit een boomzadel op haar rug gehad.
wel omdat boomloos prettiger is voor de meeste paarden, en er meer kans inzat dat boomloos op al onze paarden zou passen dan een of ander boomzadel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:58

Bij drukplekken op de schouder heb ik altijd een beetje vraagtekens. Het is namelijk de bedoeling dat je het zadel achter de schouder legt zodat de schouders alle vrijheid hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:01

in mijn geval zaten de drukplekken onder de beugelophanging, achter de schouder dus

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:04

Ik bedoelde het niet naar jou Haha!

Bij Anouar zitten de drukplekken ook bij de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels. Aan beide kanten van de ruggewervel een strook witte haren van ongeveer 13 cm langs de ruggegraad en een streep naar beneden waar de beugelriemen hingen.