Ik zit met een vervelend probleem. Ik denk zelf eigenlijk dat het twee verschillende problemen zijn, met beide een verschillende oorzaak, maar het zou ook heel goed kunnen zijn dat het met elkaar te maken heeft. Maargoed, uitleg.
Ten eerste loop ik een beetje tegen de dominantie van mijn paard aan. Hij heeft een paar jaar terug op een manege gestaan, waar hij heel vaak met een grote groep paarden op de wei stond. [ Grote wei. ] Hij heeft zich daar nooit misdragen in de vorm van érg dominant zijn of anderen iets aandoen. Vaak stond hij met zijn maatje Barrat neus aan neus te grazen en viel hij niemand lastig, als Barrat er niet in stond was het enige dat hij deed soms een beetje anderen speels in d'r kont bijten van komop, let's play ! Maargoed, nooit problemen dus. Nu wonen wij sinds bijna twee jaar op een boerderij, met stallen, bak en weide aan huis. Sinds mijn paard hier staat ben ik me meer bezig gaan houden met NH, en heb ook een aantal oefeningen gedaan om de dominantie tussen hem en mij goed duidelijk te hebben. En dit is ook goed gegaan ! Tussen Rowygo en mij zit de dominantie goed. Af en toe komt het voor dat hij eraan twijfelt en probeert de baas te worden, maar dat is zo weer opgelost d.m.v. dezelfde oefeningen waar ik mee begonnen ben. Die hou ik gewoon bij. Goed, even tot het probleem zelf komen nu; Hij staat hier nu dus iedere dag op de wei, en eerst stond Lennard, het paard van een pensionklant van ons, er elke dag bij. Dat ging goed. Ze kriebelden elkaar lekker en stonden gezellig samen, no problemo. Het was duidelijk dat Rowygo de baas was, maar oké, dat is niet erg. Er moet rangorde zijn toch ?

In de tussentijd kwam er een keer een vriendin bij mij logeren, mét haar pony. Rowygo had in het verleden vaker bij haar gestaan, nooit problemen geleverd. Maar nu. We hadden ze op stal al aan elkaar laten ruiken enz. ging goed. Toen samen in de wei, we bleven er even bij staan en na 5 minuten VLOOG rowygo ineens overeind en begon hij keihard achter die pony aan te rennen. Echt, hij veranderde van mijn lieve knuffelknol in een monster. Zijn ogen stonden hard, en joeg haar na en na en beet en trapte haar, trok haar deken kapot van haar rug af enz enz. Wij schrokken ons natuurlijk kapot, renden het land in en konden hem met een zweep tot stilstand brengen, en toen kon mijn vriendin haar pony uit de wei halen. Gelukkig mankeerde ze niets.
Ditzelfde is ook een keer gebeurd met een andere pony. Toen stond hij met lennard en met die pony. En hij ging die pony op dezelfde manier achterna. Lennard stond er gestressed naar te kijken vanuit een hoekje.
Een tijd later stonden lennard en Rowygo weer samen omdat die merrie weg was en dat ging gewoon heel goed. Lekker kroelen, hele dag samen gestaan, nou super. Stondtie tenminste niet meer alleen. Maar gister ineens begon hij heel erg achter lennard aan te lopen, en te jagen. Len mocht geen moment stilstaan laat staan grazen. Soms stopte hij even zelf om te grazen en dan dacht len van okee nu mag ik ook grazen, en als Rowygo dat zag VLOOG hij lennard aan, en joeg hem weer een halfuur lang rond. [ al was dat gewoon in stap en beet hij hem verder niet. ]
Uiteindelijk besloten Sara en ik dat het te gek werd en wilden we len uit de wei halen, en toen vloog Rowygo Sara aan !

Nog voor de duidelijkheid: Tussen MIJ en hem zit de rangorde goed ! Het is puur in de wei dat het uit de hand loopt !
Goed. Volgende probleem. Zijn stress. Zijn onrust. Het is een lieverd maar hij is zó onrustig. Hij loopt maar rondjes en rondjes in zijn box, als hij poept [ wat hij extreem vaak doet ] draaitie zich daarna om en gaat het door zijn box lopen, óf het met zijn neus uit elkaar duwen. Met poetsen staatie maar te draaien en te doen, hij durft niet op de trailer.. Soms gaat het een tijdje wat beter maar het meest van de tijd is hij ZO onrustig ! Wat ik ook aan het doen ben met hem ! En mede hierdoor is zijn box ZO goor dat ik het nooit netjes kan houden. Iedere dag kom ik op stal de meest gore zooi tegen, en al heb ik er de ene dag een schone baal vlas bij gegooid, door al dat geloop zie ik er de volgende dag al niks meer van ! Hij heeft een speelbal in zijn box, en ook zo'n bal op de grond waar biks uit komt. Verder staat hij veel buiten maar ook daar loopt hij meer heen en weer te dralen dan gras te eten..
Kortom, het is zo'n stresskip ! Ik word er soms helemaal niet goed van ! Ook met rijden is hij nooit goedgeweest in stilstaan.
Wat ik soms denk is; hij is al 7 jaar van zijn leven bij ons, waarvan 3 jaar echt van mij.. We zijn altijd goed voor hem geweest, en vooral ik ben ook met NH bezig en wil altijd het beste voor hem, ben lief voor hem en probeer hem alles te geven zodat hij wat rustiger word enzo.. ik snap het niet. Doe ík soms iets fout ? Of ligt het probleem ergens anders.. ik weet het niet meer.
Ook hierbij wat achtergrond informatie; hij is zijn hele leven al zo gestressed geweest. Altijd onrustig, nooit stil kunnen staan, en soms tot het vervelende toe draaierig en zeikerig. Schrikken van de stomste dingen.. al denk ik niet dat dát er veel mee te maken heeft maar oke.. het kan geen kwaad het te vermelden. Maar daarbij is hij niet altijd ongelukkig of ziek oid ! Hij is nu onder behandeling bij een osteopaat, en sindsdien gaat het qua gangen en gezondheid héél goed met hem! Pijn uit zijn rug is weg enz. Het hele verhaal is te lezen op MD voor de geïntereseerden.

Pff okééé dan. Een héél lang verhaal geworden, maar ik hoop echt heel erg dat iemand de moeite neemt om dit te lezen en me ergens mee kan helpen.

Alvast bedankt !
P.S; Ik weet niet of er mensen kijken die toevallig iets met een foto kunnen;