Bonte Hengst Wayne @ VD + vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Texas1

Bonte Hengst Wayne @ VD + vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 15:36

Met onze Wayne doen we vaak grondwerk en ook wat VD dingetjes. Hij vind het allemaal heel leuk om te doen en leert erg snel. Er staan nu een paar dingen op de foto maar ook veel wat hij kan nog niet. De dingen die hij nu kan zijn:

- gewoon voetje geven (net zoals bij uitkrabben) als je er naar wijst en voet zegt.
- Voet naar voren geven, soort spaanse pas...
- Hij kan buiging doen.
- Hij kan nee schudden.
- Ook kan hij een soort overstappen/wijken (dat hij mij volgt als ik opzij stap elke keer.
- Hij kan achteruit.
- Hij kan blijf.
- Hij kan turn, als hij om je heen draaft en je zegt turn gaat ie de andere kant op.
- En als hij om je heen draaft zeg je wayne kom en met je hand naar je toe, dan komt ie vrolijk aangewandeld.

Afbeelding
Pas...

Afbeelding
Hier vroeg ik voetje, hij kijkt erg bedenkelijk

Afbeelding
Buig...

Afbeelding
Nog keertje pas...

Afbeelding
Voetje...

Afbeelding
Buig...

Afbeelding
En beloning!!!

Nou willen we hem graag JA laten schudden, maar hoe leert je dat aan? Nee schudden was heel makkelijk, handdoek op ze hoofd en hij schudde hem eraf. Toen had ie al snel door wat schud was.
Hebben jullie verder nog ideeen om hem iets aan te leren? Verder kan die (volgens mij heet dan compliment) op zijn knie leunen met buigen niet. Hoe kan ik dat het beste aanleren??

mandy13

Re: Bonte Hengst Wayne @ VD + vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:38

oh wouw leuk zeg!! echt gaaf! hoe leer je dat wel niet?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 15:41

@ mandy13: Dit allemaal??? Ach voor eten doet hij alles, Hij is heel leergierig en loopt dan ook constant achter je aan en je heb de volle aandacht van hem!. Buigen heb ik gewoon eerst geleerd met peentje tussen ze benen. De pas kwam op de poetsplaats omdat ie stond te schrapen hebben we hem geleerd pas te doen. Dat voetje geven was eerst optillen voetje zeggen toe aantikken en voetje zeggen en daarna aanwijzen en voetje zeggen. Nee schudden dat deden we met een handdoek op zijn hoofd. En gewoon het goede uitbundig belonen en het foute negeren en oefenen oefenen en oefenen!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:44

Aah wat leuk zeg! Hij doet het erg goed! Hengstenmanieren lijkt ie nog niet te hebben, hoop voor je dat dat zo blijft Haha!. Vind het een erg aansprekend dier. Ben benieuwd hij hij onder t zadel zal zijn.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 15:47

Hij is nu een jaar of 5 als het goed is...hij heeft zijn hengstenmanieren soms en ook gedeeltelijk afgeleerd, Hij staat naast de merrie`s en loopt er ook zo langs. In het begin was het een vreselijk monster hij kon niet aan een touwtje fatsoenlijk over de laan meelopen dan had je echt blauwe plekken! Hij is zadelmak en alles, Berijden dat wordt misschien ooit wel eens gedaan maar wanneer is nog de vraag. Denk dat hij het wel leuk zal doen...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:59

Dat leren niet veel hengsten af! Ik vind dat je hem dan echt goed onder controle hebt, knap hoor.
Ja ben benieuwd!! Heeft ie ook een afstamming?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 16:19

Over het algemeen is hij heel lief hoor en als je met hem bezig bent vind ie het helemaal leuk! Ik heb misschien het voordeel dat ik ook lang ben! Heb hem een keer erg laten schrikken in de bak omdat hij nogal snel over iemand heen wilde lopen. Toen ben ik voor hem gaan staan en heb mijn handen omhoog gedaan in een keer dus was ik ineens een stuk groter! Toen schrok die, en daar leerde die denk ook van. Maar ook mede dankzij wij grondwerk met hem zijn gaan doen denk. Hij heeft nu veel meer respect voor een mens dan eerst.
Geen idee wat zijn afstamming is, zit geen papier bij.
Maar het is en blijft een hengst, gaat ie aan de haal met je...dan gaat die kop erop en heb je weinig te zeggen!
Verder nog iemand dingen die ik hem aan kan leren???

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:37

Texas1 schreef:
De pas kwam op de poetsplaats omdat ie stond te schrapen hebben we hem geleerd pas te doen.

Dan is dat toch juist fout om het dan als 'kunstje' te leren aan hem. Het was al een vervelende gewoonte om te bedelen, je zegt namelijk dat hij alles doet voor eten. Nu ga je deze vervelende gewoonte nog op commando vragen ook en krijgt hij er echt eten voor.
Ik vind het gevaar, met een hengst zeker, dat hij dan de voldende keer weer op de poetsplaats de pas gaat doen waar hij een beloning voor krijgt, maar dit kost je dan wel je knieschijven. En straffen kun je hem er dan niet voor, het is namelijk iets waar hij normaal eten voor krijgt.

Texas1 schreef:
Hij is zadelmak en alles, Berijden dat wordt misschien ooit wel eens gedaan maar wanneer is nog de vraag. Denk dat hij het wel leuk zal doen...

Waar wacht je dan op ...

edit: opmaak verbeterd

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:39

Ja knikken? Hou een wortel voor zijn neus en beweeg die van boven naar beneden zodat hij de wortel volgt. Zeg daarbij je commando "knikken'' ofzo Tong uitsteken volgt hij de wortel -> klik en belonen... als je knollie braaf zijn wortel volgt, probeer je het met alleen je commando zonder wortel Lachen

Edit: stoer beestje trouwens

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:34

Ziet er leuk uit! Idd een heel aantonend dier! Voor meer verschillende oefeningen zou ik je adviseren de sticky door te lezen en vooral de daarin genoemde sites. Kijk bijv ook eens op mijn site www.dse.nl/~dca81

Noesie schreef:
Texas1 schreef:
De pas kwam op de poetsplaats omdat ie stond te schrapen hebben we hem geleerd pas te doen.

Dan is dat toch juist fout om het dan als 'kunstje' te leren aan hem. Het was al een vervelende gewoonte om te bedelen, je zegt namelijk dat hij alles doet voor eten. Nu ga je deze vervelende gewoonte nog op commando vragen ook en krijgt hij er echt eten voor.
Ik vind het gevaar, met een hengst zeker, dat hij dan de voldende keer weer op de poetsplaats de pas gaat doen waar hij een beloning voor krijgt, maar dit kost je dan wel je knieschijven. En straffen kun je hem er dan niet voor, het is namelijk iets waar hij normaal eten voor krijgt.

Juist door ongewenst gedrag op commando te zetten gaat het paard tzt leren dat dit gedrag enkel beloont wordt op commando. Zonder commando wordt het genegeert of in sommige gevallen afgestraft, met commando beloont. Hierdoor leert het dier af het gedrag te pas en te onpas te laten zien en toont het betreffende gedrag enkel nog op commando. Hier gaat wel een bepaalde tijd overheen uiteraard en waarschijnlijk gaat het paard eerst het gedrag vaker tonen maar tzt doet hij het enkel nog op commando. Dit is ook een prima manier om paarden bijv het steigeren af te leren, op commando zetten en vervolgens het commando nooit meer geven.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:02

Helemaal eens met Amable!

Nee hengsten zijn over het algemeen ook gewone paarden en zijn erg lief, alleen vaak wat onvoorspelbaar waar je gewoon voor moet oppassen.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:35

oke bedankt!!! zeker dat buigen ga ik mijn paard ook proberen te leren Haha!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:45

@ Noesie: Wis dat iemand hierop zo zou gaan reageren. Je zou denken dat het dan niet goed is maar hij doet niet meer schrapen op de poetsplaats! En tuurlijk in het begin ging die het elke keer proberen en als je het dan negeert gaat hij op een gegeven moment leren dat hij alleen wat krijgt als je het van hem vraagt...en tot nu toe heeft hij het eigenlijk bij mij nog niet echt misbruik van gemaakt. En waar ik op wacht??? Goede begeleiding...en dat is in aantocht. En er heeft al eens iemand opgezeten, het grote probleem is tijdgebrek! Ik bedoel wil je een paardje goed inrijden moet je er ook tijd voor maken/hebben. En wat dan nog....hij krijgt zijn beweging nu ook wel.
En wat is een verschil tussen een hengst en een merrie? mits ze allebei goede en consequente verzorging/commando`s krijgen kan je van allebei veel plezier hebben. Ik ken ook merrie`s die nog erger kunnen zijn dan een hengst.

@ Neon: zal het eens proberen maar denk dat het echt moeilijk is om het hem aan te leren.

@ Amable: precies en hij doet het bij mij ook niet op de poetsplaats alleen soms haalt hij nog weelens wat door de war, maar ach oefening baart kunst toch?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:04

Handig hoor, dat je hem op deze manier het schrapen hebt afgeleerd! OK dan!

Ik had dat ook: In het begin wilde mijn paard allerlei pas geleerde dingen constant doen, maar zo gauw hij doorhad dat hij dan genegeerd werd terwijl hij daarvoor nog mijn aandacht had is hij hiermee opgehouden. Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:09

Noesie schreef:
Texas1 schreef:
Hij is zadelmak en alles, Berijden dat wordt misschien ooit wel eens gedaan maar wanneer is nog de vraag. Denk dat hij het wel leuk zal doen...

Waar wacht je dan op ...

edit: opmaak verbeterd

waarom zou ze niet wachten? Ik vermoed dat iedereen zelf wel mag beslissen wanener hij of zij op zijn of haar paard kruipt nee?

texas1: super dat je het hem zo hebt kunnen afleren! Lachen Ziet er goed uit en het is een erg mooi dier. Wat voor ras is het eigenlijk?
(sorry als ikdaarover heen gelezen heb)

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:14

Ik vind VD cool ik denk dat ik het Truus ook is ga leren! Clown

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 22:20

@ pharagirlke: ik weet niet wat voor ras het is, Ik vermoed iets met fries gekruist. Vind hem daar vaak erg op lijken namelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:00

ja ik dacht al richting een tinker maar daarvoor is hij wat te licht, dus misschien een tinker x..... Haha! de vader was onbekend zeker? 'wat' is de moeder?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:15

Voor een tinker vind ik hem veels te licht en al zie je hem bewegen is het soms net een fries, Die knie actie en echt die kop er op...
De vader en moeder is onbekend hij is bij ons gekomen vanaf een handelaar, hij zou dat seizoen de merries dekken en dan weer weggaan. Alleen hij is nooit weggegaan, omdat hij verder wel braaf was in de omgang. we hadden daarvoor een hengst nou die sloeg het licht uit je ogen. Die is ook gecastreert! Maar Wayne was in het begin geen lieverdje om in de hand te hebben maar zo op de wei was hij heel braaf tussen de merrie`s. Later zijn we alles met hem gaan oefenen en werd hij steeds braver. Hij zag er ook echt neit zo uit toen die kwam, was best mager en echt nog een knulletje en allemaal knopen in zijn manen enzo....

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:30

Het compliment leer je op bijna dezelfde manier aan als het buigen. Alleen pak je de eerste keer een voetje op, waarna je de wortel of i.d. tussen zijn benen houdt. De eerste keer vinden ze het een beetje eng om op een been te leunen, maar dat gaat heel snel over.
Pas wel op met ernaast hurken, want ze willen nog wel eens half omkiepen Lachen

Succes!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:32

@ gratchen: Ja daarom, dat vind ik nogal een beetje eng...heb je ineens een paard van 500 kilo op je! En heb hem vandaag aanraken geleerd. Dat hij met zijn neus mijn bovenkant van me hand moet aanraken....hij snapte er eerst geen drol van Lachen hij haalde alle dingen die hij geleerd has uit zijn doos Lachen uiteindelijk had ie het een beetje door dus morgen nog maar weer verder. Met een appel naar boven en weer naar beneden ging die niet echt van ja knikken....eerder nee schudden Lachen haha....

_mangoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:53

Ziet er geweldig uit!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:26

Dankjewel!!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:28

hahaha Lachen oke *LOL*

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:53

Vriend van mij doet dit ook, alleen hij doet ook nog trickriding. Ik heb een keer geassisteerd bij zijn shows. Veel vertrouwen en een goede band met je paard, + heel veel gedult.
Ziet er mooi uit !