[AR] hoe wisten jullie dat jullie wouden gaan mennen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

hoe wisten jullie dat jullie wouden gaan mennen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:09

dat is dus mijn vraag.

ik heb zelf altijd gedacht dat ik graag wedstrijden onder zadel wou gaan rijden maar toen ik echt ging denken besefde ik dat ik helemaal niet graag onder zadel wou gaan rijden op wedstrijden enzo,ik voelde me dan gewoon zo ongemakkelijk,doe wel gewoon recreatie....

toen ik vorig jaar een menner vertelde dat ik iedere keer als ik op een wagen zat zo,n heerlijk ontspannen gevoel kreeg en helemaal blij werd zei hij dat ik dus echt van mennen hield.

ik ben erover na gaan denken en op wedstrijden het mennen gaan bekijken en toen kwam ik erachter dat ik echt heeeel veel van mennen houd.
we zijn nu mijn eigen pony aan het beleren wat echt super gaat,
ik hoop dat we over een dikke anderhalf jaar wedstrijden kunnen gaan rijden bij het stamboek....om te beginnen.

maar hoe zit dat bij jullie??

wereldhummel

Re: hoe wisten jullie dat jullie wouden gaan mennen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:12

ik heb het niet echt altijd gewild, maar mijn vader ment erg veel, geeft ook curssusen en les op een school, dus heb maar besloten om mijn Menbewijs te gaan halen ( ben er inmiddels ook al mee bezig)
ik vind het wel erg leuk nu ik het doe, had het niet verwacht.
ik deed het in eerste instantie omdat ik dan mijn vader zou kunnen helpen mocht het nodig zijn.
als mijn friesje straks oud genoeg is, ga ik hem ook zeker beleren om voor de koets te kunnen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:16

eerst heb ik zelf nooit ook maar echt aandacht besteed aan het mennen maar ik vind het echt heel leuk...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:50

ik werd 18, en kon geen wedstrijden meer rijden met mijn c pony, ze liep altijd al wel voor de wagen dus zijn we er ook wedstrijden mee gaan rijden. Doordat ik later door rugklachten geen officiele KNHS wedstrijden OHZ kon rijden ben ik in april 2004 begonnen bij het mennen KNHS.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:00

Paps is 12 jaar geleden begonnen met paardrijden (had daarvoor nooit iets met paarden, maar wou iets leuks doen) heeft koetsiersbewijs voor zijn verjaardag gekregen. Kreeg een "verzorg"paard. Zusje en ik gingen steeds vaker mee... kregen onze pony (+ half jaar later een veulen erbij) ondertussen uit de pony gegroeid, en klikte zo goed dat we maar met haar zijn gaan mennen. Later was veulen groot genoeg en 2span gaan rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:48

Ik ben het gaan doen als afwisseling en omdat Dennis longeren stom vond (hij deed het wel, maar alles zei dat hij dat niet leuk vond).

En we vonden het toch wel erg leuk allebei! Totdat we een ongeluk gehad hebben, opnieuw begonnen zijn en toen is het weer fout gegaan.
Ik bleef het leuk vinden, heb in de tussentijd veel jonge pony's betuigd, maar omdat het allemaal verzorgpony's waren werden die vaak weer verkocht en kwam ik niet verder dan een rondje rond hobbelen.
Sinds vorig jaar zomer loopt mijn eigen pony voor de wagen (en op het moment staan er 2 klaar om betuigd te worden, maar daar is het door tijdgebrek nog niet van gekomen) en dat gaat super. Onze eerste winstpuntjes zijn binnen en over 2 weken gaan we IBOPen bij het stamboek!!! Ondanks dat het over een tijdje over zal raken met deze pony(is grotendeels blind en ze ziet al minder) vind ik het echt super om te doen en Roosje ook. Zolang het lukt gaan we door, als ik een pony betuigd heb die er leuk naast past in het span wil ik met haar ook 2span gaan rijden zodat ze steun kan zoeken aan een span maatje als ze straks nog minder ziet. Ze loopt al wel in het tandem, voorop door haar karakter(en dat van haar span maatje), maar verder dan wat dresuur zal ik met dat span niet komen (omdat Roosje het gewoon niet ziet, en om spannen wil gewoon niet, Roos is de leider, span maatje kruipt altijd achter andere pony's).

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 00:31

Ik had geen keus in 't begin. Toen we in Drenthe kwamen wonen had mijn vader een pony gekocht en zelf beleerd. Ze was (en soms is Tong uitsteken) alleen aardig druk. Dus als mijn vader op zondag een buitenrit wou maken moest ik mee als groom. Eerst dacht ik nog van: stomme paarden.......totdat ik voor het eerst bij iemand groomde in een oefenmarathon. Toen werd ik wakker Clown. Ik men nu 2jaar en dit is mijn eerste jaar met startkaart en ik heb er geen spijt van dat ik het nu doe!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:16

Ik had geen andere keus, mijn pony is een half minipaard-shetlanderachtig ding, en na 2 jaar ernaast wandelen bracht iemand me op het idee om te gaan mennen.
Dus na een jaar voorbereiden heb ik hem 2 maanden geleden toch maar eens voor die koets gezet, en we vinden het allebei geweldig Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:02

Ik ben altijd van de kleine pony's geweest. Was op de manege al zo. Ik hield meer van het frotten eromheen en lol maken in de bossen dan van het eentonige dressuren in de bak.
Toen ik Marjon en Pinky (veulentje toen) als verzorgpony kreeg kon ik er niet meer mee dan poetsen, knuffelen en wandelen, maar dat vond ik al genoeg.
Toen Pinky verkocht moest worden twijfelde ik geen seconde en kochten we hem. Vanaf dat moment wist ik dat we samen zouden gaan mennen. Dat wilde ik graag.
Moest vervolgens nog wel een ruim 1,5 jaar wachten eer hij beleerd kon worden maar ondertussen staat hij al weer 5 jaar keurig in het tuig en vindne we het beide nogsteeds leuk Haha!

Daarna heb ik ook nog gement met ruintje Fellow en is mijn 2,5 jarige merrie Kaya nu ook officieel beleerd voor de wagen Lachen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:29

Mijn vader pikte mijn pony, waar ik ohz wedstrijden mee reed, altijd om te gaan mennen. Dat leek me wel erg gaaf dus kreeg ik een shet en een sulky. Dat span heeft zich stukje voor stukje uitgebouwd en voor de grap starte ik eens een oefenmarathon. Zo begon die verslaving Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:36

'T heeft me altijd getrokken, weet niet waarom, mijn fjord was al beleerd toen ik hem kocht, dus dat maakte het alleen maar makkelijker. Ik denk dat je het leuk vind of niet.
Mijn familie heeft niets met paarden... ( helaas)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:17

Ik reed onder het zadel en wou graag een eigen paard/ pony maar mijn man vond het niet zo leuk als we geen gezamenlijke hobby hadden. Ook had ik erg snel last van mijn bekken na het rijden en ik rij snel door (niet zo charmant die rode, kapotte billen na een uurtje rijden)Daarnaast was een groot paard toch iets te duur en zo kwamen we uit op het mennen met een shetlander. Inmiddels zijn het er twee en is mijn hobby duurder als het rijden onder het zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:09

Ik heb altijd gezegd dat m'n eerste eigen paard ook voor de wagen moest. En ik mende verder eigenlijk helemaal niet. Vraag me ook niet waarom ik dan op het 'idiote idee' kwam.
Maar goed, toen m'n paard 2.5 was heb ik een tuig gekocht. Hierna maar eens een cursus voor het koetsiersbewijs gedaan (ik had al wel een paar haflingers voor de kar beleerd, maar nooit echt gemend). En sinds 1.5 week staat m'n paard (inmiddels 3.5) voor de wagen.
Vanmorgen een eerste drafje gedaan.
Ik rij nog steeds en hier liggen m'n prioriteiten, maar toch vind ik mennen best leuk. Vanmorgen was ik al weer aan het bedenken hoe ik de volte toch beter rond kon krijgen. En dat terwijl m'n paard voor het eerst (en derde keer in totaal voor de wagen) in de bak liep voor de wagen. Dus onzekerheid mag dan nog bij het paard.
Met rijden heb je been om het paard te sturen. Nu heb je alleen een paar leidsels en dus is het rijde nvan wendingen veel moeilijker vind ik.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:45

Mennen vond ik altijd maar niks. We hadden een paard, tuigen en karretjes maar alles bleef waar het stond . In de schuur. Mijn man vond het altijd wel leuk , maar ja als je wilt mennen moet je toch wel met z'n tweeen zijn. Dus het is er nooit van gekomen.
Totdat er bij ons een haflingerveulen op stal kwam die toch echt voorbestemd was om voor de kar te lopen.
Haar eigenaresse wilde het koetsiersbewijs gaan halen en ik zeg tegen mijn man ; Ga toch met haar mee. Zo gezegd zo gedaan. Wij hadden afgesproken dat als hij het niet zou willen ik in zijn plaats zou gaan. Na de eerste theorieles zei hij al dat hij dat niet ging doen. Toen ben ik gegaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit had verwacht dat het zo leuk zou zijn. De theorielessen zitten erop en we hebben nu 3 praktijklessen gehad. Nu ben ik bezig om ons paard te beleren voor de kar. Ze heeft het tuig al opgehad en dat gaf geen problemen. Alleen het borsttuig moet nog en dan nog voor de band. Het echte werk doe ik niet , dat laat ik wel doen.
Met een beetje geluk kunnen we volgend voorjaar met het karretje de straat op.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:36

zelf ga ik menlessen volgen op een manege voor minder valide mensen om hun straks te kunnen begelijden bij het menen en ook een pony bij mijn verzorgpaard loopt voor de wagen dus is het wel leuk om er samen met de eigenaar over te kunnen praten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:38

marimba schreef:
zelf ga ik menlessen volgen op een manege voor minder valide mensen om hun straks te kunnen begelijden bij het menen en ook een pony bij mijn verzorgpaard loopt voor de wagen dus is het wel leuk om er samen met de eigenaar over te kunnen praten

hier heb ik eens een stukje van gelezen in een blad.

tja,mijn vader heeft vroeger ook altijd wat met paarden gehad...
als ik iets wil dan hoef ik het maar te zeggen en mijn vader staat helemaal achter me,zolang ik er maar plezier in heb en eerlijk blijf zeggen of ik het nog leuk vind.

dit wil echter niet zeggen dat ik verwend ben ofzo hoor Knipoog
zelf betaal ik ook heel wat mee,alleen mijn vader zorgt voor de hoge kosten en als we iets nieuws moeten hebben en ik zorg voor de verzorging,de stalling,het voer,wormenkuren en dat soort dingen.

maar het probleem is dat ik zelf niet genoeg geld heb om officiele lessen te nemen dus mocht het zover zijn dat we winoa over 1,5 jaar inschrijven voor wedstrijd bij het stamboek dan vraag ik iemand anders om haar te rijden.

het gaat mij erom dat winoa haar eerste wedstrijdervaring krijgt en dan het liefste ook met een ervaren persoon.

en ik kan dan nog een tijdje doorsparen voor de lessen en het oefenen

_ingrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:23

altijd gewoon onder t zadel gereden maar mijn verzorgpaardjes staan voor de kar en ik ga dus ook supervaak mee, laatst voor het eerst gemend en ik vond het echt superleuk Haha!! is nog moeilijke rdan je denk, maar ik wil het zeker vaker gaan doen!
als ik ooit mn eigen paard koop moet die gewoon onder t zadel en voor de kar kunnen Knipoog! is ook leuk voor de afwisseling

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:23

Mijn verzorgpaard stond altijd voor de huifkar in het voorjaar/zomer/herfst en eigenlijk trok het mij ook wel, om dat eens te proberen. Toen dus een keer mogen proberen en vond het eigenlijk wel interessant om zo met je paard bezig te kunnen zijn. Dus ben ik men- en koetsiersbewijs gaan doen. Op de les deed ook een man mee waar ik ook een paard van reed.

Nadat ik klaar was met mennen duurde het niet lang of het paard waar ik het eigenlijk voor gedaan had, kreeg spat en OCD en was dus niet meer inzetbaar voor de kar.
Maar ben toen wel verder gegaan met een andere merrie voor de kar, hiermee eigenlijk veel geleerd samen op les, want beiden waren eigenlijk vrij groen met het aangespannen rijden en het paard wat ik bij die man reed, ben ik ook vaker gaan inspannen en momenteel men ik daar vaker een aantal paarden. En afgelopen voorjaar het eerste veulen van die allereerste merrie beleerd voor de kar.
Momenteel weer 1x per week les, verder trainen we voor de men- en trekproef voor het stamboek en verder gewoon voor het leuk (paar weken geleden waren we nog 1e met bestgaand aangespannen, dus dat motiveert ook zeker)!

Vind mennen ook echt leuk om te doen. Zadel en kar kan elkaar zo lekker aanvullen.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:26

Onze pony werd te klein om te berijden. Dus toen maar mennen! Dat is eigenlijk de reden, en het bevalt me super!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:48

Ik zag het Andre doen dus toen wilde ik ook. Haha!

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:53

Mijn vader drong het me aan .... Tong uitsteken

Maar toen ik er eenmaal op zat.. met de leidsels in me handen
vond ik het wel leuk. Nu men in eens in de maand met lekker
weer met me grootste shet. Voor me mini wil ik binnekort een
sulky gaan kopen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:56

Echwel schreef:
Ik zag het Andre doen dus toen wilde ik ook. Haha!

Ennuh ikke zag hut Echwel doen en toen dus wilde ik hut ook Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:24

tsjah, als je een haflinger hebt moet je naar een tijdje toch de keuze maken:
-wil je verder onder t zadel bij de paarden? (ik vind dit zelf niet super mooi meer lijken, ze houdt je wel maar voor t oog is t wat minder Tong uitsteken)
- verkopen (zowieso geen optie bij mij!)
- of gaan mennen.

aangezien mijn haflinger samen met mijn tante behoorlijk succesvol was in het mennen ben ik ook begonnen en inmiddels vind ik t super leuk! vooral marathons!! Haha!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:04

peelemeisje schreef:
Onze pony werd te klein om te berijden. Dus toen maar mennen! Dat is eigenlijk de reden, en het bevalt me super!

Haha! Haha! Haha! tjsa, als ze gaan krimpen dan moet je wat Haha! Haha! Haha! Knipoog

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:37

ik had nog nooit aan mennen mennen gedacht!
4 jaar geleden kreeg ik veel pijnklachten,wat uiteindelijk reuma bleek te zijn,nu kan ik nog maar 3 keer per week rijden,en vond dat nogal weinig beweging voor mijn paard.
en o kwam ik op het idee om te gaan mennen.