Ik ga ook boomloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Ik ga ook boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 22:05

Vanwege een blessure heb ik langere tijd niet of nauwelijks gereden en heeft mijn tinkertje een aardige speklaag opgebouwd (en ik ook Bloos ) Helaas ligt mijn zadel hierdoor niet helemaal zo als het zou horen te liggen. Ik rijd daarom nu met mijn barebackpad. Ik kan aan Clover merken dat ze ruimer stapt en draaft en ik vind het ook heerlijk zitten! Lekker warm en zacht en het gevoel van je paard onder je billen, geweldig!
Alleen kan je dus niet met een BBP lichtrijden en op stappen (ik stap altijd met een krukje op, maar als je er eens op wilt stappen waar geen krukje is, is het toch lastig. Ik woon in Friesland, dus vaak geen handig boomstronkje in de buurt tijdens een buitenrit) En bovendien ligt de ruggegraat dus niet vrij, dus voor langere ritten en langedurig gebruik lijkt me een BBP niet geschikt.
Dus nu dacht ik aan boomloos. Is dat te vergelijken met het gevoel van rijden op een BBP?

Ik ben dus al een beetje aan het orienteren op internet. Ik kwam o.a. op de site van Huppa terecht. Zij hebben ook een boomloos zadel voor een aantrekkelijk prijsje. Alleen vraag ik me af, moet daar dan geen pad onder? En dat bont, is dat wel echt, niet synthetisch? Het lijkt zo mooi voor die prijs......
Verder spreekt de Barefoot me erg aan. Torsion ook wel, maar die zijn erg duur geloof ik?

Ik zag ook de info van Tinkerloos, super! Ik weet dat hier ook al topics over lopen maar die bestaan uit honderden pagina's. Ik lees graag op bokt, maar dat werd me iets te gortig, vandaar dit topic, met hopelijk toch wat reacties van jullie kant. Tips e.d zijn van harte welkom!

GeneralFlynn

Re: Ik ga ook boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:24

Ik heb zelf nog nooit met een bbp gereden,dus ik weet niet of dat hetzelfde is.
Maar ik heb wel zonder zadel gereden,en daar lijkt het aan de ene kant wel,en aan de andere kant niet op.
Je voelt je paard onder je bewegen,en ze lopen veel ruimer,maar je zit steviger op een boomloos dan zonder zadel.
Je hebt echt het gevoel van een zadel..snap je? Pling maar met de vrijheid van zonder zadel.
(ben ik te volgen?)

Ik wilde weer een heel verhaal typen,maar ik quote mezelf wel even uit een ander topic,dat scheeld mij weer typwerk Clown ..:
Citaat:
Ik reed mijn paard al sinds ik haar had met een zadel met boom.
Nooit drukplekken,geen gevoelige rug ofzo.
Ik reed vrolijk,en zij liep en deed wat ik haar vroeg.
Tot ik op stal een meisje met een boomloos zadel zag,en ik vond het wel een mooie.(ik wist toen ik hem voor het eerst zag niet dat ie boomloos was)
Ik ben er over gaan vragen,en het idee facineerde me wel,
en toen zei ze dat ik een gratis test zadel voor een hele week kon aanvragen.
Dat heb ik dus ook gedaan.
Ik had mijn zadel dus een ruime week ter beschikking,en heb er ook die hele week gebruik van gemaakt.
Ik voelde mijn paard onder me bewegen,en ze liep ruimer!
Normaal met het zadel met boom,liep ze veel krampachtiger,maar dat merkte is dus pas toen ze liep zoals het hoort!!
Pas toen merkte ik het verschil!
Nog een mooi voorbeeld:
We rijden alleen buiten,en soms liggen er op de ruiterpaden flinke plassen.
Met het zadel met boom,galopeerde ze gewoon dwars door de plas,en ik dacht altijd dat ze dat gewoon leuk vond..
Maar met het boomloze zadel,sprong ze er zomaar overheen ipv. er door heen te gaan!
Dat was voor mij een duidelijk teken,dat ze nu niet belemmerd werd in haar bewegingen en nu dus geen ongemak meer had als ze moest strekken of springen!

Dus een boomzadel hoeft niet per see drukplekken te geven,het kan ook de beweging belemmeren,
en dan heel subtiel,zodat je er niet veel van merkt.
Je paard zal met een boomloos zadel geen druk op de schouderbladen voelen,en daardoor vrijer en ruimer lopen!

En even voor de duidelijk heid:ik beweer niet dat een boomloos zadel voor elk paard geschikt is,daar kom je alleen achter door het zelf ook te proberen! Pling

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:42

Ik heb alle 2 een bbp & barefoto zadel.. En natuurlijk zit het wel iets anders een bbp is meer een "dekje" en een boomloos zadel is natuurlijk meer echteen zadel. Maar ik merk wel dat Midget nu veel beter loopt en beweegt.
Citaat:
Normaal met het zadel met boom,liep ze veel krampachtiger,maar dat merkte is dus pas toen ze liep zoals het hoort!!

Dat verschil merk ik dus heel erg. En voor de rest zit een boomloos zadel lekker zacht en ik kan er veel beter op doorzitten Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:26

Over dat zadel van huppa: ja ook daar moet een pad onder. Of het bont synthetisch is weet ik niet, maar het lijkt me wel Lachen

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:06

"Je hebt echt het gevoel van een zadel..snap je? maar met de vrijheid van zonder zadel.
(ben ik te volgen?)"

Ja hoor helemaal! En dat is precies het gevoel wat ik zoek! Haha!
Ik kan ook merken dat Clover wat korter loopt met zadel, vanuit de schouder, zeg maar. Op de schouders zit ook een aardige speklaag moet ik zeggen, die zeer moeilijk weg te werken is.... Ze valt wel af, maar met name in de flanken, dan krijgt ze van die uitstekende heupen.

Van het weekend ga ik misschien even richting Huppa (hier vlakbij) even kijken hoe het zadel in het echt is. Ik ben niet zo'n fan van kunstleer en het bont moet ook wel echt zijn (anders gaat het zo broeien)

Ik laat het nog wel even weten.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:53

Citaat:
"Je hebt echt het gevoel van een zadel..snap je? maar met de vrijheid van zonder zadel.
(ben ik te volgen?)"

Ja dat heb ik ook heel erg.. Je hebt wel echt t gevoel alsof je op een zadel rijd maar t voelt aan de andere kant ook weer alsof je zonder zadel rijd..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:06

nou ik kan je maar één ding zeggen bij dikke tinker en boomloos.... de Ghost van Buitenzinnig Haha! Haha!
Ik heb barefoot geprobeerd maar ook die schuiven over de speklagen naar voren. Er is hier verderop een topic over Ghost en Startrekk, een kijkje is de moeite waard Ja

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:03

Dat schuiven is per paard heel verschillend.
Mijn dikke Tink heeft ook vet,en zelfs een verzonken ruggegraad.(in vet) Clown
Ik heb met mijn Barefoot nog nooit last gahad van schuiven,terwijl ze toch een behoorlijke pens heeft.
Knipoog

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:25

Ik woon in Friesland en heb in november mijn Torsion te koop .
Als je wilt kom je hem maar een keertje proberen!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:56

Ik heb ook nog nooit last gehad van schuiven van het zadel.. Mischien moet je dan iets beter aansingelen?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 15:31

@Pellie: ik vind de Ghost en de Startrek niet zo mooi.... Sorry als ik iemand op de teentjes trap, niet zo bedoeld hoor! Kijk als ik er op uit kom dat dat het enige geschikte zadel voor Clover is dan is dat zo.

Mijn tinker heeft dus inderdaad een behoorlijke pens en een verzonken ruggegraat, met aardig wat spek op de schouders.

@Skessa: ik heb je teruggemaild!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:54

TL, nee maar als ik jouw foto's kritisch bekijk ligt je BF ook op het schouder van Femke. Wat de BF en Torsion bij bijna alle paarden liggen maar ik ben geloof ik één van de weinigen die dat niet zou willen.
Zo lag de BF bij gam niet hoor, daar schoof het letterlijk zijn nek op Lachen

Dees ik kneep Gam zowat af en het schoof nog Haha!

Clovertje, tuurlijk kwets je niemand, het is maar net waar je smaak uit gaat Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:23

Iedere zadel ligt op de rug zoals je hem erop legt. Dit ligt niet aan het zadel maar degene die opzadelt Knipoog.

Verschil tussen een boom en boomloos bij het iets te ver naar voren leggen: een boomloos drukt niet omdat de voorboom niet verbonden is met het zitgedeelte wat andersom bij een boomzadel wel zo is. Zodra een boomzadel wordt belast met het ruitergewicht geeft de voorboom ook meer druk rond de schoft. Bij boomloze zadels is dit dus niet het geval dus kan het niet zo heel veel kwaad als hij eens een cm of wat te ver naar voren ligt.
Voor de "kenners" staat het alleen wat minder mooi, maargoed..

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:52

Pellie schreef:
TL, nee maar als ik jouw foto's kritisch bekijk ligt je BF ook op het schouder van Femke. Wat de BF en Torsion bij bijna alle paarden liggen maar ik ben geloof ik één van de weinigen die dat niet zou willen.
Zo lag de BF bij gam niet hoor, daar schoof het letterlijk zijn nek op Lachen

Dees ik kneep Gam zowat af en het schoof nog Haha!

Clovertje, tuurlijk kwets je niemand, het is maar net waar je smaak uit gaat Lachen

Vaag.. Ik singel Midget 'gewoon' aan en dan schuift het zadel soms een heel klein beetje... Maar als ik gewoon echt goed aansingel gebeurt dat niet...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:08

Je kunt ook de Startrekk meenemen in je overwegingen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:59

Clovertje.. Anders probeer je toch een barefoot?
Je kan voor een hele week een testzadel aanvragen en dan kijk je toch of het wat is?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 10:26

@Antheman: ik vind de Startrekk geen mooi zadel. Als blijkt dat dat het enige zadel geschikt is voor Clover, dan moet het maar, maar liever niet. Ik vind de Barefoot en de Torsion gewoon mooier om te zien.

Ik ga waarschijnlijk volgende week een Torsion proberen.
En daarna misschien inderdaad een keer de Barefoot een weekje testen. Wat kost dat ongeveer trouwens?

O ja, nog een vraagje, wat zou een Torsion kosten? OP hun site kon ik alleen maar dollars vinden.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:42

ik heb even op de site gekeken en daar staat nergens dat je iets hoeft te betalen om een testzadel te testen/lenen dus mischien is het gratis Knipoog

(http://boomloosrijden.nl/)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 11:02

Als dat zou kunnen...... Maar daar ga ik maar niet van uit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:04

Testzadel van Barefoot aanvragen is gratis , je betaald alleen de verzendkosten Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:17

Jaaa volgens mij is dat ook zo.. Ik heb ook een barefoot maar ik heb hem gewoon meteen bestelt.. zonder dat ik een testzadel heb gehad Knipoog

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 12:16

OK, dat is mooi. Aan welk bedrag moet ik dan gaan denken bij verzendkosten van een zadel?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:38

Inder de 10 kilo kost een pakket verzenden 6,20,
en boven de 10 kilo kost het 11,95.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 17:23

OK, dank je! Volgende vraag: Hoe zwaar is zo'n Barefoot ongeveer? (ik neem aan dat je dan ook een singel e.d. assecoires erbij krijgt?)

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:15

Tzadel zelf ik zeker onder de 10 kilo.. Singel krijg je er (neem ik aan) ook bij.. Beugels weet ik niet zeker...