Fleurtje ( al 3 jaar beleerd, wil moeilijk alleen lopen in het span, maar in het 2 span geen problemen) Beide shetlanders, 85 cm, fotos e.d in mijn profiel.
2-span

Nou zijn wij dus vorige zomer begonnen met mennen in het 2span. We hebben toen een aantal keren kunnen rijden ( zonder al te veel problemen ), echter door omstandigheden en het veulen van Fleur zijn wij 2,5 maand terug weer begonnen. (Otje werdt wel alleen gereden, of fleur gelongeerd ) Otje links en Fleur rechts... vorig jaar ook eens andersom gelopen omdat Otje rechts nogal eens wilde duwen, maar dit was nog te behappen.
(laat duidelijk zijn dat ik dit verantwoord doe met een man van 67 jaar die al van jongs af aan met paarden werkt, fokt, ment en onder de man gereden heeft)
Nu loopt Otje dus links en Fleur rechts.
Zodra wij de weg opgaan, breekt Otje vaak gigantisch weg naar links, omdat Otje dus extra druk uitvoert gaat Fleur uiteraard ook tegenhangen. Van het ene op het andere moment kan het ook afgelopen zijn... Maar het meest aparte is zodra je op gras rijdt, loopt het span geheel mooi tegen elkaar op en is van al deze problemen niks meer te zien...
Mede door mijn reuma kan ik het op den duur niet meer aan en is Otje echt beresterk in het span.
( we rijden daarom met zijn 2-en)
Wat kan dit zijn? Otje mankeert verder niks... Tuig en kar etc zijn ook allemaal in goede staat!
Waarschijnlijk zijn het gewoon streken, want gister begon ze me zelfs op het gras al uit te proberen...
Hebben jullie tips of trucs?
Ik denk er zelf over om ze in het span om te draaien... Een ander bit?
Het span wordt zeker 5 keer in de week gereden, door de baas of door mij.
Ik ben dus op zoek naar bruikbare goede tips van ervaren menners!
Edit: we hebben al diverse dingen geprobeerd, waaronder eerst op het gras rijden alvorens de straat op te gaan, maar dat lijkt Otje nu ook al door te hebben.
( Otje doet haar naam als Shet grote eer aan ) Karakter-eigenschap: Eigenwijs!