Alternatief Eczeemdeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Alternatief Eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:05

Ik verzorg twee paarden die allebei Zomereczeem hebben, een Fries en een pony. De Fries heeft een zomereczeem deken en dit werkt goed tegen de jeuk. De pony heb ik dekenloos en hij staat 24/7 buiten, daarom wil ik hem ook liever geen eczeemdeken opdoen. Ik merk dan ook dat hij last heeft van zijn jeuk. Ik ben nu opzoek naar een andere optie. Opstallen of een Boett-deken opdoen doe ik liever niet. Hij vind het veel leuker dat hij nu zo vaak buiten loopt, en dat kan ook niet met een deken omdat de Fries altijd binnengehaald wordt als het regent. Wie heeft ideen?

Antheman

Re: Alternatief Eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:41

cindysponys schreef:
Ik verzorg twee paarden die allebei Zomereczeem hebben, een Fries en een pony. De Fries heeft een zomereczeem deken en dit werkt goed tegen de jeuk. De pony heb ik dekenloos en hij staat 24/7 buiten, daarom wil ik hem ook liever geen eczeemdeken opdoen. Ik merk dan ook dat hij last heeft van zijn jeuk. Ik ben nu opzoek naar een andere optie. Opstallen of een Boett-deken opdoen doe ik liever niet. Hij vind het veel leuker dat hij nu zo vaak buiten loopt, en dat kan ook niet met een deken omdat de Fries altijd binnengehaald wordt als het regent. Wie heeft ideen?

De pony op mijn wei heeft dag en nacht de boettdeken om.

Ik denk dat de deken ingezet wordt als andere middeltjes niet werken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:48

een vriendin smeerde de staart en manen dik in met azijn dat heeft toen wel gewerkt ik weet alleen niet hoe lang het werkt die meid deed het maar 2 weken en stopte toen maar in die tijd verminderde de jeuk enorm

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 09:07

Er is bijna geen enkel middel was zo goed werkt als een eczeemdeken. Zie het centrale topic. Als het langdurig regent of kouder is als 20 graden gooi ik een regendeken over de eczeemdeken heen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:47

waarom wil je bij die pony dan geen boett deken gebruiken? Je weet dus al uit ervaring dat zo'n deken heel goed werkt??

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:50

Mij shet staat ook 24/7 buiten met jeukdeken op....

Zou willen dat het niet nodig was maar helaas....wil ik een gelukkig shetje houden is dit bittere noodzaak.
Heb de deken een paar dagen af gedaan...het was zo warm en hij begint al behoorlijk aan zijn wintervacht...resultaat 2 wonden aan zijn manenkam en een stuiterende jeukshet.
Dus de deken is weer op totdat het echt over is met de mugjes.

Ik heb echt alles al geprobeerd maar de deken is tot nu toe het enige om zijn jeuk onder controle te houden.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:58

mijn pony heeft sinds maandag (is het echt vastgetled) ook eczeem. en nu heb ik gehoord dat bij de kliniek in rosendaal je een spuit hebt tegen eczeem. en daarmee kan je paard gewoon ook savonds en sochtends op de wei blijven.zonder deken. ik ga dit denk ik volgend jaar maar doen.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 22:04

neetje86 schreef:
mijn pony heeft sinds maandag (is het echt vastgetled) ook eczeem. en nu heb ik gehoord dat bij de kliniek in rosendaal je een spuit hebt tegen eczeem. en daarmee kan je paard gewoon ook savonds en sochtends op de wei blijven.zonder deken. ik ga dit denk ik volgend jaar maar doen.

jah bij ons heb een shetlander het ook, die schuurde tot bloedens aan toe, maar nog is zo'n spuit vaak geen alternetief, want dat doen ze bij "extreme" gevallen.. en zo'n spuit maakt de kans op hoefbevangenheid héél groot..

gelukkig is eind oktober dat vliegje een beetje weg Haha!

maar anders moet je ff bij medisch kijken bij centraal topic tegen zomereczeem.
en zo'n eczeemdeken heb ik ook, maar ze kunnen gewoon in de regen ermee staan, want de stof droogt vrij snel.
maar als je een middel ertegen vind ben je rijk.. Knipoog
zelf homeopaten weten niks beters dan knoflook bij voeren/geven..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:54

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:26

beau_diva schreef:
neetje86 schreef:

jah bij ons heb een shetlander het ook, die schuurde tot bloedens aan toe, maar nog is zo'n spuit vaak geen alternetief, want dat doen ze bij "extreme" gevallen.. en zo'n spuit maakt de kans op hoefbevangenheid héél groot..

gelukkig is eind oktober dat vliegje een beetje weg Haha!

maar anders moet je ff bij medisch kijken bij centraal topic tegen zomereczeem.
en zo'n eczeemdeken heb ik ook, maar ze kunnen gewoon in de regen ermee staan, want de stof droogt vrij snel.
maar als je een middel ertegen vind ben je rijk.. Knipoog
zelf homeopaten weten niks beters dan knoflook bij voeren/geven..

Ik heb het risico genomen, en mijn (vorige ) paard die spuit laten geven, hielp ongeveer een week. Je mag geloof ik maar 1x per maand spuiten en de 2e keer hielp het helemaal niks.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:37

Dus het risico niet nemen lijkt me! Gewoon een eczeemdeken en als het regent en koud is etc een regendekentje eroverheen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:06

Kinke schreef:
waarom wil je bij die pony dan geen boett deken gebruiken? Je weet dus al uit ervaring dat zo'n deken heel goed werkt??

Omdat ik het hem eigenlijk niet aan kan doen een eczeemdeken op te doen, omdat hij dan niet meer 24/7 buiten kan laten. Of ik moet er een regendeken overheen doen bij slecht weer en hem de hele winter ook onder dekens houden..

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:15

waarom moet je pony onder een deken als je nu een regendeken op doet?
Die van mij staat nu met eczeemdeken en ongevoerde regendeken en als de mugjes weg zijn dadelijk gewoon zonder deken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:30

ik snap hem niet, waarom kan je pony geen eczeemdeken op als hij 24/7 buiten staat?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:35

atreyuevita schreef:
Er is bijna geen enkel middel was zo goed werkt als een eczeemdeken. Zie het centrale topic. Als het langdurig regent of kouder is als 20 graden gooi ik een regendeken over de eczeemdeken heen.

Ik had ook bezwaar tegen het houden van een pony onder een deken. Het lijkt mij voor de pony gewoon niet prettig om steeds onder een deken te staan en in principe heeft hij nog steeds de eczeem en vaak nog steeds jeuk.
Mijn meer radicale oplossing was de pony te verhuizen naar Texel. Hij had veel eczeem en veel jeuk en na een maand op Texel was hij geheel eczeem en jeuk vrij. Ik ben achteraf erg blij met deze oplossing. Het ius niet zo baas-vriendelijk maar wel diervriendelijk.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 21:44

Een paard kan niet onder een eczeemdeken buiten als het regent. Een paard dat in de regen staat wordt vanzelf droog, maar een paard met een kletsnatte doek om zijn lichaam krijgt het koud.
Onder een deken kan een paard zichzelf niet warm houden en krijgt het een dunnere wintervacht. Ik ben juist blij dat ik heb volgehouden en hij nu lekker buiten staat zonder deken.
Jammergenoeg is verhuizen voor mij geen optie. Ik kan de paarden niet meeverhuizen en zit nog op school.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:18

ben helemaal verbaasd Verward
tuurlijk kan een paard wel in de regen met een eczeemdeken staan. Zolang het niet constant uren achter elkaar door regent natuurlijk. Die wintervacht wordt nog wel aangemaakt hoor.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:26

bij mijn fries is van de week ook zomerexceem geconstateerd door de d.a. hij zei omdat het nog beginnend stadium is( hij is pas 3) gewoon tkc97 gaan gebruiken dusvolgend jaar ga ik meteen beginnen nu staat hij gewoon op tijd binne.heb altijd gezecht als hij het heeft verkoop ik hem omdatmn pony het ook al heeft. wat ook wil helpen is een reinegingskuur. heeft bij mijn pony ook wel wat verlichting gegeven.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:26

Die dekens drogen echt heel snel.! Je ziet echt veel paarden met boett omstaan, en als het koude en natte weer er aankomt gaan ook de vliegjes wel weer weg en heb je dus ook die deken niet meer nodig..

Mijn pony staat ook met een boett-deken en het werkt dus echt super, volgens mij is er vrij weinig aan te doen.. En ik denk dat het voor de pony zieliger is om de hele dag jeuk te hebben dan de hele dag met een deken om te lopen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:09

romatjuh, ben het helemaal met je eens, 24/7 jeuk is vele malen zieliger dan met een eczeemdeken staan.
ikke, die tkc is toch dat spul wat brandwonden geeft in de zon? (of ben ik in de war met iets anders)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:49

Citaat:
Mijn meer radicale oplossing was de pony te verhuizen naar Texel. Hij had veel eczeem en veel jeuk en na een maand op Texel was hij geheel eczeem en jeuk vrij. Ik ben achteraf erg blij met deze oplossing. Het ius niet zo baas-vriendelijk maar wel diervriendelijk.

geweldig, zoiets zou ik ook doen, denk ik.
Ik zou hem alleen terugbrengen naar waar hij vandaan komt, en thuishoort: Oostenrijk. Dan zou het ook opgelost zijn.
Gelukkig heeft hij geen eczeem ....... wel alle denkbare huidproblemen gehad in het verleden, maar dit niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:50

daar heb ik ook al diverse keren aan gedacht voor Kinke. Maar wie zit er op een weliswaar mooie maar dominante eczemer die 2x hoefbevangen is geweest te wachten....(en die bovendien rijtechnisch ook nog 'niks' kan)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:46

ik ben ook tegen dekens, maar vanaf komend jaar zal ook mijn paardje er 1 op krijgen. beter een deken dan zo`n jeuk denk ik. alle andere middeltjes zijn prut en werken niet...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:19

*kuch*

Je hoeft ook niet per-sé middeltjes te gaan gebruiken , je kan ook proberen de OORZAAK aan te pakken , waarom is dat dier zo gevoelig voor die muggenprikjes , terwijl andere paarden dat niet zijn...? Kan best aan de voeding liggen , dat het dier daardoor niet helemaal lekker in z'n vel zit en gaat excemen.

pmarena schreef:
Je kunt ook een poging doen om het probleem zelf van binnenuit aan te pakken , zie bvb. voor meer info :
http://www.gehuibers.nl/overig.htm

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:18

klopt helemaal pmarena. ik heb ook allerlei middeltjes geprobeerd, tot nu toe geen resultaat.