Longeren met bijzets ... doe ik dit goed?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JKiya

Longeren met bijzets ... doe ik dit goed?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 18:18

Hallo allemaal,

Eerst even wat over de situatie van mij en mijn merrie, zodat jullie me hopelijk zo goed mogelijk advies kunnen geven. Het is misschien een beetje lang maar ik denk dat het wel belangrijk is voor jullie om de hele ontwikkeling tot nu toe te weten.

Ik heb Kiya nu ongeveer 5 maanden en ze is nu net 9 jaar. Het komt er op neer dat ze in haar leven weinig gereden is en veel op een landje stil heeft gestaan. Als er gereden werd door de twee eerdere eigenaren was dat voornamelijk buiten.

Resultaat is dat Kiya een beetje stijf is. Ook heeft ze volgens mij nooit geleerd om ontspannen te lopen. Zo liet ze in het begin haar rug heel moeilijk los, maar dit wordt geleidelijk aan steeds beter, ook onder de man.

Ik longeerde eerst altijd met de pessoa van een stalgenootje. Ik was hier wel tevreden over. Nu is dat stalgenootje weg en heb ik geen pessoa tot mijn beschikking. Ik heb zelf wel gewoon een longeersingel, longeerlijn, bitstukje en zweep. Ook heb ik bijzetteugels. Daar longeer ik dus nu mee. Kiya heeft de pessoa in principe van achter ook niet nodig, omdat zij zelf al heel mooi haar achterbenen onderzet.

Ik gebruik de bijzets op de, volgens mij, standaardmanier, dus van de bitring naar de onderste ring op mijn longeersingel. Ik gebruik hem eerst op beide kanten ongeveer 15 minuten (totaal, niet per kant) niet al te strak. Als ze lekker warm gedraaid is op beide kanten zet ik hem twee gaatjes strakker. Dan longeer ik nog ongeveer 10 minuten. Soms longeer ik korter en dan zet ik hem niet strakker. Ik vind 25 minuten longeren al best lang want het is erg inspannend volgens mij.

Dan nu mijn echte probleem: In stap heeft Kiya de bijzets echt heel goed 'door'. Ze loopt al snel lekker ontspannen met haar hoofd naar beneden. Echter in draf (en nog erger in galop) gooit ze haar hoofd hoog in de lucht. In draf wordt dit na een aantal rondjes een stuk minder. Ik maak ook veel overgangen om haar meer ontspannen te krijgen. Ik zie daar wel het resultaat van.
Wat mij nou ontzettend opvalt is dat ze na de overgang in stap haar hoofd echt wel 20 cm laat zakken. Ik vind het er ook niet echt uitzien als voorwaarts-neerwaarts, ze loopt van zichzelf al aardig opgericht.

Moet ik de bijzets nu strakker doen? Ik vind dat ze nog best haar hoofd ver naar boven kan brengen maar anders gaat ze misschien zo opgekropt lopen. Of moet ik de bijzets vanaf de onderste ring bij de longeersingel vastmaken? Ook heb ik erover gedacht om misschien de binnenste bijzet 1 gaatje strakker te doen om stelling naar binnen te krijgen. Longeren met touwtjes op de Lammert Haanstra manier is mij ook bekend, al heb ik het zelf nog nooit zo gedaan.

Ik hoop op reacties waarin mensen me kunnen vertellen of ik de bijzets goed gebruik of dat er misschien een betere manier is. Op reacties als 'koop een pessoa' zit ik eerlijk gezegd niet te wachten. Er zijn volgens mij veel mensen die met bijzets wel netjes longeren en ik wil graag wat ik al heb benutten. Misschien kunnen jullie mij zo helpen!

Ik kan eventueel wel een keer een filmpje proberen te maken, op foto's is volgens mij niet duidelijk wat ik bedoel want dat zijn momentopnames (en dan meestal nog het verkeerde moment!)

JKiya

Re: Longeren met bijzets ... doe ik dit goed?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 10:34

Misschien ben ik te ongeduldig maar is er niemand die tips voor mij heeft?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:46

ik zou toch voor de pessoa gaan, want weet je wat het is, met bijzetjes stimuleer je de achterhand niet, en de meeste paarden laten die er ook maar achteraan sjokken. en zo kan hij zich eigenlijk nooit helemaal ontspannen, want als een paard ontspannen loopt en los is dan hebben ze de achterhand eronder. als je een pessoa aan hebt, dan kan hij wel met zn hoofd de lucht in gaan, maar dan trekt hij als het ware zn eigen achterbenen eronder.. als je toch geen pessoa wilt gebruiken dan zou ik de bijzetjes op het laagste ringetje doen zodat hij laag moet lopen en dan na een kwartier kun je hem wat hoger instellen. en je moet inderdaad op beide handen gewoon stelling vragen, dus dan kun je de binnenkant wat strakker nemen. en dan veel overgangen maken, hopen dat hij dan zo de achterhand en zn rug wat beter gebruikt.
succes!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:00

Ik zou toch ook voor de pessoa gaan, bij een bijzet vind ik dat je snel hebt dat ze er lekker in gaan hangen en dat kan met een pessoa niet. verders ga ik mert DianneF mee

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:09

Misschien hebben jullie erover heen gelezen maar mijn merrie zet haar achterbenen al heel mooi onder. De hoefadruk van haar achterbeen komt precies op die waar haar voorbeen net is vertrokken. Ik kan dan toch niet nog meer de achterhand eronder zetten? Of zie ik dit nu fout?

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:14

Als je paard onrustig wordt met haar hoofd in draf en galop zou ik de bijzetjes niet meer gebruiken. Zo krijgt ze steeds een ruk in haar mond (de bijzets hangen eerst door en worden dan weer strak) die ze zelf veroorzaakt waardoor ze nog onrustiger zal worden. Ik zou gaan voor een slofteugel, van onderaan de singel tussen haar voorbenen door, door het bit en dan aan de onderste ring vastbinden. Ook dit hoeft niet heel strak in het begin, maar wel zo dat ze niet doorhangen. En je paard goed voorwaarts houden natuurlijk. En als je geen slof hebt, kan het prima met een paar stevige touwtjes (die niet snijden)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:15

dat kan wel.. die van mij heeft altijd ruim anderhalve pas eronder.. dus waar hij zn voorbeen wegtrekt zet hij zn achterbenen er nog eens anderhalf keer verder weg...

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:18

Je moet je bijzet sowieso aan de binnenkant iets korter zetten voor de stelling, anders wordt het heel moeilijk voor je paard om een circel te lopen. je kunt ook je longeerlijn door de binnenste bitring doen en dan naar de longeersingel, zodat je zelf extra stelling kunt vragen als dit nodig is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:22

Achterhand gebruik moet je blijven stimuleren denk ik. Verder is de inwerking van een pessoa heel anders dan de inwerking van alleen bijzetten voor. Een bijzetteugel geeft je paard sneller een houding waarin deze moet gaan lopen dan een pessoa. Die stimuleert namelijk vanuit goed achterhand gebruik en voorwaarts zijn het ruggebruik. Daarmee wordt je paard nageeflijk vanuit ontspanning. Met een bijzet forceer je het paard van voren meer in die bepaalde houding.

Als het longeren met pessoa prima ging, met bijzet minder denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar de hulpteugel die bij je longeertraining past ipv je longeermethode gaan aanpassen aan je materiaal..

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:26

Bienotje schreef:
Als het longeren met pessoa prima ging, met bijzet minder denk ik dat je beter op zoek kunt gaan naar de hulpteugel die bij je longeertraining past ipv je longeermethode gaan aanpassen aan je materiaal..

amen Haha!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:32

Ik werk zelf altijd veel met een elastiek. Dit is niet zo stug als bijzetteugels, maar ze leren wel om hun rug te ontspannen en de nek lekker lang te maken. Ik heb hier iig al positieve resultaten mee gezien. En ook hiermee gaan ze hun achterhand goed gebruiken, zodra ze hun rug ontspannen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:33

Bienotje en Perla: ik ben het daar natuurlijk mee eens! Reden dat ik dit topic open is dus niet dat ik absoluut die bijzets wil blijven gebruiken, maar me afvroeg of ik het niet verkeerd deed omdat ik niet hetzelfde resultaat krijg. Begrijp me dus niet verkeerd! Ik weet ook wel dat bijzets een andere inwerking hebben dan een pessoa en ik zie nu dat die bijzets waarschijnlijk niet goed bij ons 'passen'.

No even een misverstand uit de wereld helpen: ik zei dat alles met de pessoa goed ging, maar dat is eerlijk gezegd niet helemaal waar. Mijn merrie vertikte het om te galopperen met de pessoa. Zodra ik haar er rustig in probeerde te zetten ging ze panisch naar het hek rennen of springen op de plek. Ik had de pessoa op het laagst ingesteld maar ik kreeg toch het idee dat ze zich nog erg opgesloten voelde. Ik heb natuurlijk wel iedere keer geprobeerd om haar te laten wennen maar ze schoot dan ontzettend in de stress. In stap en draf was ik er dus tevreden over, galop was niet echt mogelijk. Na veel oefenen en proberen galoppeert ze uiteindelijk wel aan de bijzets en dat gaat steeds netter.
Het is dus niet dat ik geen geld wil uitgeven of vast wil blijven aan de spullen die ik al heb maar ten eerste twijfelde ik dus over de manier van bijzets gebruiken en ten tweede wil ik ook niet zomaar een pessoa aanschaffen (die toch aardig wat kost) als ik vervolgens mijn paard in de stress krijg omdat ik haar wil laten aangelopperen.

Maar allemaal ontzettend bedankt voor de reacties. Ik hoop wel dat jullie de nuance in mijn verhaal kunnen zien. En er dus niet van uitgaan dat ik nergens voor open sta.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 11:34

Popcornlover: doe jij dan de bijzets van boven het hoofd door de bitringen en dan naar de buitenste ring van je singel of nar de ring helemaal onder? Dus tussen de voorbenen door?
Ik ben zelf niet zo een fan van longeren met elastiek omdat ik paarden heb gezien die alleen maar bezig zijn met hun nek er door proberen te 'drukken'.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:37

popcornlover schreef:
Ik werk zelf altijd veel met een elastiek. Dit is niet zo stug als bijzetteugels, maar ze leren wel om hun rug te ontspannen en de nek lekker lang te maken. Ik heb hier iig al positieve resultaten mee gezien. En ook hiermee gaan ze hun achterhand goed gebruiken, zodra ze hun rug ontspannen.

Ik ben sinds kort ook een elastiek-fan. Om de bovenstaande reden en bovendien wordt niet alle druk op het bit gezet maar ook achter op het hoofd. Door deze 'dubbele' werking snappen de meeste paarden heel snel wat de bedoeling is, zeker als ze het principe wijken voor druk goed door hebben.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:41

ik zou kiezen om dan een pessoa aan te schaffen. Die bijzets met zo'n rubberen ring vind ik echt in ieder geval echte ondingen, die zijn zo stijf, en de paarden gaan erop vastzetten omdat die ze "dwingt" i.p.v "vraagt". Mischien dan als je gaat longeren de ene keer met een elastiek doen en de andere keer met goque of chambon, die zijn ook wel fijn.

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:42

Ik longeer mijn paard ook met singel en bijzet.
Ben hier best tevreden over, maar dat komt ook omdat mijn paard het fijn aan pakt.
Ik hoef de bijzet niet strak te zetten om hem nagefelijk te krijgen, wanneer ik hem ligt bijzet en hem van achter goed actief hou, ontspant hij en wordt fijn. Misschien pakt hij het ook makkelijker aan, omdat hij M dressuur is, dus hij misschien wat stabieler is in zijn lopen dan een jong of minder ervaren paard.

gebruik alleen geen longeer lijn, omdat ik van mening ben dat je je paard uit balans haalt door de lijn (ik in iedergeval, aangezien ik geen constante rustige verbinding met het bit kan houden)
Zet een volte of deel van de bak af, en zo loopt mijn paard echt op eigen benen.

Verder ben ik geen longeer goeroe, maar als jij een beter gevoel had bij de passoa, zou ik daar zeker voor gaan.
Jij kent je paard het best, en wanneer hij dan wel ontspant, haalde ik er snel 1 op.
Waarom het je dier moeilijk maken als het makkelijk, en misschien beter kan?

Succes!

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:24

Ik doe het elastiek van achter de oren, door de bitringen (van buiten naar binnen) en dan maak ik hem aan de singel van het zadel of aan de longersingel vast. Bij de longeersingel gebruik ik hier meestal niet de ringen voor, maar lager om de singel zelf, net als wanneer je longeert met zadel. Op die manier leert het paard om laag en ontspannen door de rug heen te lopen. Als er echt iets heel erg spannends is, kunnen ze echter wel het hoofd omhoog doen. Het elastiek geeft wat dat betreft veel meer speling dan bijzetteugels of een slof oid.

Ik ken een paard dat met bijzetteugels zich alleen maar achterover wilde laten klappen (hoe los ze ook stonden), terwijl ze met het elastiek heel ontspannen haar rondjes ging lopen, en doordat ze haar rug ging ontspannen ook nog eens haar achterhand beter ging gebruiken.

Sommige paarden zullen in eerste instantie waarschijnlijk wel proberen om zich er doorheen te drukken, maar zullen vanzelf leren dat wanneer ze hun hoofd laten zakken, de druk achter de oren weg gaat. En zoals al eerder gezegt, heb je niet alleen druk op het bit, zoals bij een aantal bijzetteugels, maar heb je vooral druk achter de oren. Maar als paarden zich bij een elastiek er doorheen proberen te drukken, zullen ze dat bij andere soorten bijzet waarschijnlijk ook doen, alleen zit daar dan minder speling op.

En elk paard reageert natuurlijk weer anders op een bijzet. Waar ik de een beter met elastiek kan longeren, kan ik de ander beter met bijzetteugels doen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 11:28

Hoi allemaal, bedankt voor de vele reacties. Ik was eerst bang dat er niets zou komen maar ik heb toch een hele hoop verschillende tips gekregen.

Een stalgenoot van mij heeft een elastiek en ook een slof. Ik ga eerst eens daarmee proberen te longeren (niet tegelijk natuurlijk Haha!) en kijken hoe dat bevalt. Als het weer niet het gewenste resultaat geeft, ga ik toch kijken voor een pessoa. Ik ben wel bang dat ik dan weer veel galopproblemen krijg (zie enkele posts terug) Moet ik dan gewoon blijven proberen? Of eerst zorgen dat ze in stap en draf helemaal ontspannen is en dan pas aan de galop gana werken? Met rijden is ze nogal wiebelig in de galop dus ik wilde dat eigenlijk met longeren verbeteren. Wie weet hebben jullie nog tips?

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:48

Ik heb nooit eerder een pessoa gebruikt, dus ik kan hier niet over oordelen.
Ik gebruik altijd een bijzetteugel, met zo'n rubberen ring ertussen.
Mijn paard pakt dit heel makkelijk op en gaat er ook niet in hangen. Ik vind dat je met de bijzetteugel ook goed de achterhand eronder krijgt. Je moet ervoor zorgen dat je paard actief is, en een goed tempo heeft, zodat hij die achterhand er goed onder zet. De binnenste bijzetteugel kun je inderdaad wat strakker doen om wat stelling naar binnen te vragen. Persoonlijk doe ik dit niet omdat mijn paard vooral linksom juist moeite heeft met rechtrichten. Hij vind het leuk om dan wat schouderbinnenwaarts te galopperen. IK werk ook af en toe met touwtjes, op de Lammert Haanstra manier, en dat werkt ook goed. In zijn boek over longeren vind je ook allemaal verschillende tips en handigheidjes voor het longeren. Met elastieken heb ik ook gewerkt, alleen die waren op het hoofd verstelbaar en tijdens het longeren kon ik daar niet bij.
Ik heb eens eerder een paardje gelongeerd, die nog nooit bijzetteugels om had gehad. De eigenaar wilde daarmee aan de slag en vroeg of ik dit als eerste even wilde proberen. Het paardje schudde ook met zijn hoofd, terwijl ze los zaten. Hierdoor ging hij dribbelen enzo. Ik let dan niet op het hoofd, maar zorg ervoor dat het tempo wat hoger ligt en gelijk blijft. Zo had hij niet de kans/tijd om met zijn hoofd te gaan gooien en hierna liep hij met een stil hoofd helemaal geweldig. Misschien dat het dus ook een stukje gewenning is. Of bij de galop van je paard onder het werk uit willen komen omdat ie dat juist heel moeilijk vind?? Ik ken je paard niet dus het is moeilijk om je hierin te helpen.
In ieder geval succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:47

Jalenka_Kiya schreef:
No even een misverstand uit de wereld helpen: ik zei dat alles met de pessoa goed ging, maar dat is eerlijk gezegd niet helemaal waar. Mijn merrie vertikte het om te galopperen met de pessoa.

Of je kunt galopperen met Pessoa is afhankelijk van de africhting van je paard en de instelling van de Pessoa. Bij lage to middelhoge instelling niet galopperen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:50

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 19:02

Cassidy bedankt, erg handig topic. Ik als dat jij er wel mee galoppeerd, maar dan op een losse instelling. Ik liet mijn paard nog lopen zoals op het eerste plaatje op de eerste pagina van het topic in je link. Zou het dan wel kunnen? De galop van mijn paard is onder het zadel niet zo best en ik wil dat dmv longeren ook verbeteren. Kan dat ook alleen als je in stap en draf oefent? Ze is wel degelijk afgericht maar weet niet tot welk niveau. Ze beheerst zijgangen goed, maar dat kunnen de meeste arabieren vrij soepel dus dit zegt in principe weinig. Ze heeft voordat ik haar kreeg geruime tijd stil gestaan. Heb je nog tips?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:50

horse_girl schreef:
Je moet je bijzet sowieso aan de binnenkant iets korter zetten voor de stelling, anders wordt het heel moeilijk voor je paard om een circel te lopen. je kunt ook je longeerlijn door de binnenste bitring doen en dan naar de longeersingel, zodat je zelf extra stelling kunt vragen als dit nodig is.

Amen, zo doe ik het ook altijd.. Knipoog
gaat heel goed!

Sharon1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:55

heeyy ik longeer ook met bijzets zelf zie ik hier het probleem niet van in als je de achterhand er goed bij houd is er niks aan de hand en zo als je al zelf zij jou paard heeft dat vanzich zelf al... dus ik vind wel dat het kan ...

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 20:46

Sharon ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt: wat heeft mijn paard van zichzelf al? Dat ze met haar hoofd omhoog loopt? Dat wil ik juist liever niet hebben, ik wil dat ze mooi ontspannen over de rug gaat lopen. Bij veel mensen werken bijzets, maar ik heb er dus geen succes mee, ook niet als ik mijn paard de achterhand er goed bij laat houden. Lees anders eerst even het hele topic voordat je een reactie plaatst, niet ieder paard is hetzelfde!