De trailer op??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

De trailer op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:22

Ik wil graag over een tijdje naar het bos..maar mijn paard wil de trailer niet op..nou ben ik absoluut niet voor slaan en gepush..dus ..hoe hebben jullie het gedaan?
Mijn paard gebruikt haar gewicht en kracht..gooit haar schouder naar je toe en je hebt niks meer te zeggen..of springt over de klep en gaat er in galop vandoor..je houd haar echt niet..
Wie heeft er tips? het hoeft niet gelijk vandaag ik heb de tijd Knipoog

Timbers

Re: De trailer op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:33

Ik speel met Timber de 7 games van Parelli en daarmee gaat het eigenlijk heel erg goed. Ik speel dan ook met de klep erover van links naar rechts en andersom...squeeze de trailer in en er weer uit. Een voet op de klep en er weer af, twee op de klep en er weer af....veeeeeel kriebelen tussendoor en het gewoon leuk maken. Het fijne vind ik persoonlijk dat ik buiten de trailer sta dus mijn paard ook kan corrigeren als ze scheef gaat voor de klep en dat je niet teveel druk op het hoofd kan geven waardoor ze weer terug kunnen gaan trekken.

Est (mijn andere peerd) heeft ook enorm veel moeite met de trailer met haar ben ik begonnen met poetsen voor een open trailer, lekker op de klep zitten met een bakkie voer, kortom niets doen om haar erin te vragen. En daarna ook schuin over de klep laten lopen, voet erop en eraf etc etc. Ze begint enorm nieuwsgierig te worden en gaat er nu uitzichzelf al half in. De andere helft komt vast nog wel Haha!. Ook bij Est merk ik dat het fijn is dat ik buiten de trailer sta, zodra ik nl. binnen ga staan heeft ze een houding van "jij wil mij erin krijgen" en schiet ze weer naar buiten.

Ik denk dat de belangrijkste tip is die ik je kan geven dat je in het begin vooral je paard niet de trailer in moet willen krijgen....zorgen dat je goed oefent en voorlopig nergens heen willen gaan. Gewoon de tijd nemen om de eerste tijd met de trailer te spelen en er een leuk gezellig iets van maken!

Hoe enthousiaster jij wordt over dat leuke ding, hoe nieuwsgieriger je paard wordt, tenminste dat is mijn ervaring met vooral Est die een half jaar geleden nog niet eens in de buurt van een trailer durfde te komen en ik nu voor de klep zet (los) wegloop en bij terugkomst zie dat ze er half in is gekropen......toch stiekem nieuwsgierig naar dat ding waar het vrouwtje zo'n gezellige ophef over maakt Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:14

bij die 7 games zou je ook je trailer in de rijbak neer zetten met wat lekkers in en laat je paardje zelf doen , dat wil ook eens lukken Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:50

Ik heb mijn paard ook normaal de trailer op leren lopen door middel van Parelli.

Wel heb ik telkens maar een klein stapje vooruit gevraagd. Eerst gewoon zijwaarts over de trailerklep, toen dat goed ging, direct naar de wei en niks meer me doen. Later ben ik begonnen met het in de trailer laten lopen. Eerst alleen het hoofd erin (de trailerklep was immer geen probleem meer) en toen weer lekker de wei op. De keer erna met 1 voetje in de trailer, daarna 2 en zo steeds een stapje verder. De beloning voor je paard is zo optimaal : RUST!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:01

_angela_ schreef:
Ik heb mijn paard ook normaal de trailer op leren lopen door middel van Parelli.

Wel heb ik telkens maar een klein stapje vooruit gevraagd. Eerst gewoon zijwaarts over de trailerklep, toen dat goed ging, direct naar de wei en niks meer me doen. Later ben ik begonnen met het in de trailer laten lopen. Eerst alleen het hoofd erin (de trailerklep was immer geen probleem meer) en toen weer lekker de wei op. De keer erna met 1 voetje in de trailer, daarna 2 en zo steeds een stapje verder. De beloning voor je paard is zo optimaal : RUST!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Als ik mijn post zo terug lees lijkt het alsof ik veel haast heb gehad Knipoog ....maar dat was ook een periode van weken. Dus het belangrijkste neem de tijd en overvraag je paardje niet:D Hou het leuk voor je paard!

estebanlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:10

Ik ben dus ook echt niet voor om een paard bijna letterlijk de trailer in te slaan zoals je soms wel eens ziet.. dan krijgt zo een beesje glijk trailerangst.. Hoe ik het heb gedaan toen ik hem ging halen is de hele tijd met worteltjes op de laadklep leggen. steeds een stukje hoger. goed belonen bij elke stap die hij zet en steeds tegen hem blijven praten. Proberen niet weer achteruit te laten lopen al staat hij op de laadklep. Als hij in de trailer staat echt heel voorzichtig de laadklep dichtdoen zodat hij niet schrikt en zo snel mogelijk wegrijden anders wordt hij onrustig.. Ik zou er wel genoeg tijd voor nemen. veel succes nog. Knipoog

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:27

Ik heb het op een dwingende manier gedaan, geen slaan ofzo.
Dit was omdat mij pony wist dat hij er een spelletje van kon maken doordat we telkens opnieuw gingen aanlopen.
Nu doen we het met een longeertouw.

Deze doe je om zn rug en dan de klip door het lusje aan het einde en dan zit hij dus om zn buik.
Vervolgens doe je de klip en alles tussen zn voorbenen door.
Daarna de klip en de rest van het longeertouw door de 2 onderste stukken van het halster [bij zn keelstuk en neusstuk]
Vervolgens zet je m voor de trailer en gaat er iemand met het overige van het touw de trailer in en doet het touw van bovenaf 1x om de voorste stang.
Dan is het handigst om in het begin de trailer ergens langs een muur te zetten.
Dan ga jij zelf de trailer in lopen en je paard kan niet meer naar achteren of weg aangezien iemand voorin de trailer het paard nog vasthoud.
Bij elke stap naar voren kan het paard niet meer naar achteren.

Na dit 2x gedaan te hebben stapte mn pony er elke keer vanzelf in omdat hij niet weer dat longeertouw omwilde Tong uitsteken

Veel succes iig Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:49

Ik ben zelf niet weg van het longeertouw. Het kan bij goed gebruik idd een goed effect geven, maar er kan zo ontzettend veel mis gaan! (over de kop slaan van het paard gebeurt helaas regelmatig).

Het belangrijkste is dat je je paard leert om zelf de trailer op te lopen. Als je paard voor je uit de trailer oploopt, sta jij ook op de veiligste plaats, en mocht je paard plotseling besluiten om de trailer uit te rennen, dan sta jij al buiten om je paard op te vangen (met een leadrope aan het halster heeft je paard alle ruimte om de trailer in te lopen, terwijl jij je paard buiten nog wel aan de leadrope kunt vasthouden. Een halstertouw is hiervoor te kort).

Verder is rust echt het antwoord. Het duurt even, maar als het lukt, lukt het ook voor het leven!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:16

Het is niet even 'simpel' theoretisch uit te leggen hoe je je paard moet trailerladen, het klinkt alsof jouw paardje een zgn dikke vinger paard is, oftewel hij heeft geen respect voor je en walst letterlijk over je heen. Dat je voor hem opzij gaat zegt al genoeg. Dit probleem wordt langzaam erger naarmate je paard meer zn zin krijgt.

Wat je kunt doen is een van de vele ervaren trailerladers Knipoog erbij roepen en samen aan de slag gaan, je kunt ook de DVD van Parelli kopen en die een aantal keer bekijken, dan leer je ook al heel veel. Diverse websites geven ook al een hoop tips en trucs.

Feit is dat je dit moet leren (en het is te leren maar elke opleiding kost tijd) en dat redt je niet alleen helaas. Ook een feit is dat snoepjes, longeerlijnen en zakken over het hoofd, dwang en een aantal hulpjes ook niet werken, dat zijn allemaal quick fixes en lossen het structurele trailerprobleem niet op.
Het is aan jou wat je kunt/wilt investeren om je paard te leren trailerladen.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 07:08

Hai Cissy,
of ik er sta of een vreemde kerel van 2 meter ze dendert hoe dan ook over je heen..en ik kies dan voor veiligheid en ga opzij..want ja ze gaat ook Echt over je heen. ik doe parelli en emiel voest en dit gaat hartstikke goed..
Heb je tips dat ze niet over me heen loopt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 09:52

Als jij Parelli doet dan weet je toch dat je niet opzij moet gaan en vooral waarom niet?
Heb je alle 7 games gedaan en kun je ze allemaal winnen? Ze mag nl nooit en te nimmer jou opzij drukken, zolang ze dat nog doet krijg je dr ook de trailer niet in.
Gebruik je carrotstick of het uiteinde van je leadrope om dr duidelijk te maken dat er met jou niet te spotten valt, indien nodig met fase 4, je respect is duidelijk nog niet bevestigd. Tuurlijk moet je altijd zorgen voor je eigen veiligheid, maar ze moet ook weten dat ze niet over je heen mag.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 10:21

ik ben er net mee begonnen..en zo ver ben ik nog niet..
laatst heeft iemand me geholpen en die zij ook als ze over je heen gallopeerd moet je opzij gaan..
Iedereen zegt wat anders..kan je me vertellen hoe ik duidelijk kan maken dat ze niet over me heen mag zonder dat ze over me heen gaat?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:32

je woont niet zo ver weg zie ik, ik woon net onder Vianen, ik kan je een keer komen helpen met trailerladen als je interesse hebt?
Ik heb al meerdere bokkers geholpen met hun paardjes en ik doe het ook volgens de manier van Parelli.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:56

Ik heb zeker intresse Lachen misschien kan ik een trailer lenen op stal..alleen zit ik met het probleem dat ik geen auto met trekhaak heb Boos! (kan nog even rondvragen) maar ik zou het heel fijn vinden als je me zou willen helpen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:53

ik heb auto met trekhaak én ik kom met de auto dus wat zou je moeilijk doen? trailer heb ik eventueel ook wel maar beter is de trailer die je altijd gebruikt.
Ik heb alleen wel vakantie vanaf vrijdag en kan dan niet bokken maar ik stuur je mn telnr per PM. In die vakantie heb ik dus tijd voor je... Lachen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:03

Weet je ook waarom je paard de trailer niet op wil? Want je kunt wel met allerlei methodes, techniekjes en de hele rambam bezig gaan, maar als je niet weet wat het feitelijke probleem is, ben je niet efficient bezig.
Een paard met slechte ervaringen op de trailer moet je echt heel anders benaderen als een paard met vooral een zeer dikke middelvinger. Bij sommige paarden maakt het ook uit wat voor trailer je gebruikt, bijvoorbeeld hoogte, kleur, ruimte, materiaal klep, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:45

Als ik jou was zou ik Petra Vlasblom bellen (website: www.2moons.nl). Zij heeft het je paard in alle rust zo geleerd. Ze heeft een stalgenote geweldig geholpen met een paard dat echt niet meer te laden was (had eerder al hulp gehad van een aantal echt handige mensen maar helaas zonder resultaat). Binnen anderhalf uur kon mijn stalgenote haar paard op een normale manier en rustig laden zonder problemen. Petra heeft bij mijn paard ook geholpen en wij waren in een kleine drie kwartier al helemaal klaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:47

Waratje, daar ben ik me terdege bewust van, maar dat gaat helemaal goed komen... Lachen Je zult toch eerst het paard in kwestie moeten zien ipv via bokt om te kunnen beoordelen waar het probleem precies zit, misschien is het wel een klein probleem wat met een beetje hulp zo opgelost kan worden.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:17

Cissy, als je er heen gaat, kun je inderdaad zien wat er aan de hand is, vanaf de pc is dat slecht inschatten.
Het ging mij erom dat er van alles aan techniek werd gespuit, zonder echt naar de oorzaak te kijken/vragen. Verward
Als je daar heen gaat om te helpen, vergeet niet de rijstijl van de chauffeur onder de loep te nemen Ziek

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:34

zit standaard in 'mn pakket' Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:20

en toen was het angstvallig stil, is het inmiddels al gelukt? ik hoor nl niks meer...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:56

keetieee schreef:
ik ben er net mee begonnen..en zo ver ben ik nog niet..
laatst heeft iemand me geholpen en die zij ook als ze over je heen gallopeerd moet je opzij gaan..
Iedereen zegt wat anders..kan je me vertellen hoe ik duidelijk kan maken dat ze niet over me heen mag zonder dat ze over me heen gaat?

Dat heb je verkeerd begrepen Knipoog

Niet over je heen laten galoperen! Groot maken , stick gebruiken etc.
Maar je eigen veiligheid staat wel voorop. Als het niet lukt om je paard opzij te krijgen, dan ga je zelf opzij. Anders wordt je omver gelopen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:33

precies! kijk maar eens in een kudde paarden, de leider gaat NOOIT opzij voor een ondergeschikte, wat ben jij dus als je opzij gaat voor je paard??? niet de leider maar de ondergeschikte en daar maakt je paard handig gebruik van Lachen

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:26

Fijn....zo'n platte leider. Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:52

Voor twee maanden geleden twee paarden met de trailer vertrouwd gemaakt.Allerlei oefeningen gedaan over houten deur lopen, over zeil lopen, smalle doorgangen.etc etc Vooruit en achteruit lopen.
Trailer in de wei geparkeerd.De twee en half jarige het eerst op de klep laten kijken , zij liep er zo in. De jaarling heeft moeite met de klep gehad , met haar veel geoefend over een dikke plank. en achter het twee en half jarige paardje aan.
Lopen nu beide goed in de trailer , zelfs met het uit de wei halen wilden ze in de trailer staan.
Op dit moment de trailer weer weggehaald. Over 8 weken zet ik de trailer op een andere plek , met een auto ervoor.
(Het echte rijden met de trailer heb ik nog niet gedaan)
Veel oefenen en rustig de tijd nemen.(Net zoals schaatsen leren)
Groetjes Ceesje