te ver gaan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_Jarig

te ver gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:23

Mijn pony is niet gechipt, krijgt geen inentingen, word door mijzelf bekapt, staat jaar in jaar uit op de wei zonder bescherming, krijgt bijna geen krachtvoer, word niet intensief mee gereden.

Ga ik nu te ver???

snoef

Re: te ver gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:24

um ik weet het niet, waarom wil je het op deze manier doen?
Laatst bijgewerkt door snoef op 25-09-06 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:25

ik snap het niet in welk opzicht ??,

inentingen vind ik wel broodnodig !!
krachtvoer kan er altijd bij

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:26

hoezo een grap?? ik vraag alleen of ik te ver ga.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:27

Je kunt het alleen te ver gaan noemen als iemand er onder lijdt, vind ik.

Dus maak je je pony er ongelukkiger mee? Of beleef je zelf helemaal geen plezier aan je pony? Als je op allebei de vragen 'Nee' antwoord, denk ik niet dat je te ver gaat. Gewoon een keuze hoe jij je pony wilt behandelen.

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:28

CarolShadow schreef:
hoezo een grap?? ik vraag alleen of ik te ver ga.

begreep het verkeert sorry, heb al ge edit;)

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:29

Mijn pony mankeert nooit iets, en ze is zeer gelukkig zoals ik haar meemaak. Ze heeft vroeger dingen meegemaakt en ze is zo veranderd de laatste jaren.

Maar wta ik mij afvraag, zijn er meerdere die hun paard of pony niet inenten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:32

nee hoor, als jij en je pony zo gelukkig zijn saampjes is het toch goed Haha!

Er zijn inderdaad wel mensen die niet enten. En enten is ook niet nodig als je paard niet of nauwelijks met vreemde paarden in contact komt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:39

Als jij en je paard er tevreden mee zijn ga je niet te ver.

Ik denk soms wel eens: waar ben ik aan begonnen?
De meest van tijd ben ik hartstikke blij dat ik het zo doe. Maar soms word ik echt gek van mezelf. Ik denk werkelijk overal over na. Eet hij distels dan ga ik meteen uitzoeken waarom hij dat doet, verbrandt z'n neus dan zoek ik ook uit waarom dat gebeurd, heeft hij een scheur in z'n hoef wil ik precies weten wat de oorzaak is...
Toen ik nog alles normal deed dacht ik absoluut niet na over zulke dingen. Toen zag ik ook elk kwaaltje als een los staant iets. Distels zou hij wel lekker vinden, tegen een verbrande neus smeren we zonnebrandcreme en heeft hij een scheur in z'n hoef? Och, dan timmeren we er maar een ijzer onder.

Dit natural gedoe bezorgt me dus een hoop gepieker. Soms denk ik wel eens 'zoek het allemaal uit, ik timmer er ijzers onder en zet hem met een dek op op stal' Maar als ik dan weer een beetje tot bezinnen kom weet ik dat dat niet dé manier is en ben ik toch weer blij met al dat gepieker.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:44

Om eerlijk te zijn vind ik dat wanneer een pony intensief bereden wordt, hij ook wel wat extra's mag krijgen. Als jij tevreden bent met de manier waarop jij je paarden houdt en je pony is er tevreden mee, dan ben je goed bezig. Het een hoeft niet beter te zijn dan het ander, maar als je tevreden bent hoef je niks te veranderen, toch? Don't fix what isn't broken. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:49

je kan het ook omdraaien, mijn paard wordt geent, beslagen, staat een paar uur per dag op het land, wordt intensief gereden, krijgt 5 kilo krachtvoer per dag Haha! Haha! Haha! ga ik nu te ver???

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:13

zolang jij er tevrede mee bent, en je paard het zo naar zn zin heeft, waarom niet.

ZOlang het maar niet onder mishandeling (ondervoeding ect) valt.
Pas wel op met het niet enten, als je op plekken komt waar veel "vreemde" paarden bij elkaar komen is het wel zo veilig natuurlijk.
Daarbij wordt het paard meteen ingeent tegen tetanus. Als jij valt op straat en een wond hebt, krijg je ook een tetanus prik (tenzij je die minder dan 5 jaar geleden heb gehad). Ik vind het wel zo fijn dat hij is geent tegen tetanus voor als hij een (vieze) wond heeft.

Maar nogmaals, dat is mn eigen keuze

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:17

Je hebt al 35 pony's in handen gehad staat er in je profiel...leven die allemaal nog of???? Nee hoor FLAUW!!! Als je niets met je pony doet en hij ziet er goed uit en is gezond....houden zo!

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:38

als jij en je pony zo gelukkig zijn dan zie ik het probleem niet. je moet wel uitkijken met infecties en wondjes als ie niet ingeent is. maar verder is er geen probleem Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:27

CarolShadow schreef:
Mijn pony is niet gechipt, krijgt geen inentingen, word door mijzelf bekapt, staat jaar in jaar uit op de wei zonder bescherming, krijgt bijna geen krachtvoer, word niet intensief mee gereden.

Ga ik nu te ver???

Ben ik nu een grote zeikerd als ik vraag wat je met je post wil bereiken?

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:37

ok

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:32

Ze wil graag een schouderklopje nou bij deze dan, klop klop klop.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:37

maar je rijd wel met peesbeschermers? (volgens een van je berichten). Dus zonder bescherming klopt niet helemaal.
Vind wel als jij en je pony hier tevreden mee zijn en niemand lijd eronder waarom zou je je pony dan niet houden op deze manier.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:03

Ben ook geen fan van enten, maar tetanus vind ik noodzakelijk.
Maar dat hoeft beslist niet jaarlijks!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:10

Het feit dat je de vraag hier al stelt zegt mij dat je niet zeker bent van je zaak. Waarom zoek je bevestiging voor je manier van houden?

Of je te ver gaat kan ik zo niet beoordelen, alleen vermoed ik dat je je paard wel tekort doet als je hem in de winter behalve hooi weinig tot niets extra's geeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:03

Als je goed hooi geeft en je paard geen zwaar werk doet is krachtvoer helemaal niet nodig

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:31

Ach ik doe het eigelijk bijna hetzelfde, alleen komt er wel een hoefsmid bij mn paarden. Hoewel, zo nu en dan slijpt mn vader ze even bij. Verder precies hetzelfde. Ook wormkuren krijgen ze niet met regelmatig, ze krijgen misschien 2x per jaar een kuur. Krachtvoer krijgen ze ook niet, al krijgt mijn oudere pony wel wat extra vitamines. Ik rijdt wel met peesbeschermers, en mn pony krijgt ze ook om met wandelen. Ze hebben ze nodig.

En dat is het gewoon: als ze iets nodig hebben, krijgen ze het. Ik heb een fjord en een shet, en ze hebben gewoon niet veel nodig. Hoe meer ik ze geef, qua eten bijvoorbeeld, hoe meer kans op ziekte.

En geloof me, mn paarden zijn kerngezond. Ik klop het gelijk even af... Ik vind zelf dat ik het goed doe, mn paarden en ik voelen ons er goed bij. Dat is duidelijk te merken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:35

KiWiKo schreef:
je kan het ook omdraaien, mijn paard wordt geent, beslagen, staat een paar uur per dag op het land, wordt intensief gereden, krijgt 5 kilo krachtvoer per dag Haha! Haha! Haha! ga ik nu te ver???

5 kilo in 2x daags voeren? Zo ja dan vind ik dat je te ver gaat. Simpel weg omdat een paardenmaag maximaal 2 kilo per keer kan hebben. (en dat is ook niet al te gezond)

Verder moet iedereen zelf weten op wat voor manier hij zijn paard houd. Zelf vind ik dat de TS niet te ver gaat, alleen inenting vind ik wel noodzakelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:41

waar haal jij die 2 x per dag uit dan????

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:42

nou dat is toch het gemiddelde aantal hoe vaak een normal voert? Haha! Maar zo niet dan heb ik niks gezegd Bloos