Vraagje over de Startrekk zadels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Vraagje over de Startrekk zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 11:35

Hallo,

ik ben van plan om een boomloos zadel aan te schaffen omdat mijn paard te kampen heeft met een jojo-gewicht. Onlangs is ze weer zo verdikt van het najaarsgras (dat trouwens erg kort stond bij ons) dat zowel m'n western als m'n engels zadel weer niet meer passen.
In november ga ik een barefoot uittesten en ik was ook geïnteresseerd in de Startrekk zadels, maar ik snap de opbouw van Startrekk's niet zo goed. Heb het dan voornamelijk over de 'panelen' die onder het zadel zitten. Hoe ik het begrijp zijn dat hardere kussens, maar in hoeverre buigen die panelen dan mee met de rug tijdens bewegingen en wat als je paard verdikt? Vervormt het dan allemaal zonder probleem mee?

En aan degenen die beide zadels al geprobeerd hebben, vinden jullie de BF fijner of toch liever de Startrekk?

Laat maar horen! Knipoog

opala

Re: Vraagje over de Startrekk zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:02

Je hebt diverse panelen welke je er onder kunt vastmaken met klittenband. Ik heb bij het zadel mee gekocht die van 4 cm dik. Deze zijn naar gelang de temperatuur onder het zadel meer of minder indrukbaar, ze geven dus mee en je kunt ze ook dichter of verder van elkaar verleggen. Hiervoor heb ik een Barefoot en Torsion gehad, maar de Startrekk ligt veel stabieler op de rug en je hebt gegarandeerde ruggegraatvrijheid, mits je de juiste pommel erbij hebt en de panelen goed aangebracht zijn, daarbij is de kwaliteit van het leer uitstekend.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:41

ik heb ook een startrekk. op mijn haf (tonnetje rond en zonder schoft) bleef deze veel beter zitten dan een BF. Voor mijn haf had ik kussen van 2 cm omdat dr ruggegraat nog al verzonken lag.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:25

Ik heb 2 Startrekks.

De panelen zijn erg fijn. Die zijn vrij stug, zodat ze steun geven, maar ook weer zo soepel dat ze lekker mee vormen.

Beide ponies van mij hebben dezelfde pommelmaat. Maar ik kan beter niet het zadel wisselen, omdat de afdruk van hun rug lichtjes in het zadel staat.

Verder kun je de panelen verschuiven met klitten band, zodat je de ruggegraadvrijehid groter of kleiner kunt maken, de schoft(schouder) ruimte vergroot etc.

Ik heb nooit op een BF gereden. Wel op een Torsion. Persoonlijk vind ik dat niet te vergelijken.

Overigens heb ik een uitstekend onderhouden Startrekk te koop.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:27

Dus als ik het goed begrijp vormen die panelen zich naar de rug van het paard d.m.v. de warmte die het paard afgeeft? Maar hoe weet je hoever je die panelen uiteen moet plaatsen? Heeft Startrekk een service die aan huis komt om te zien of het allemaal wel goed ligt?
Het is maar, ik ben nu al zo bezorgt dat de boomzadels niet goed passen, als ik straks dan nog zelf met panelen moet gaan knoeien, dan blijf ik twijfelen of het goed past.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:47

Mandyke schreef:
Dus als ik het goed begrijp vormen die panelen zich naar de rug van het paard d.m.v. de warmte die het paard afgeeft? Maar hoe weet je hoever je die panelen uiteen moet plaatsen? Heeft Startrekk een service die aan huis komt om te zien of het allemaal wel goed ligt?
Het is maar, ik ben nu al zo bezorgt dat de boomzadels niet goed passen, als ik straks dan nog zelf met panelen moet gaan knoeien, dan blijf ik twijfelen of het goed past.

Bij de 4 cm dikke panelen heb ik inderdaad gemerkt dat ze deze zomer bij hoge temperatuur meer indrukken. De panelen zijn te ver uit elkaar wanneer de voorzijde van het zadel ergens op de rug druk geeft en te dicht op elkaar wanneer er geen sprake meer is van een kamer. Ik vind het juist een geweldig systeem want zo maak je je zadel altijd passend.

Buitenzinnig hier op Bokt is de contactpersoon voor al je vragen, stuur haar een PB-tje.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:00

OK, bedankt voor jullie reacties! Nu weet ik toch al iets meer!

Nog een laatste vraagje, woont er toevallig iemand in de buurt van Breda/grens met België (of zelfs in België, waar ik woon) die een Startrekk bezit en die ik dan eens mag komen bekijken (en vooral aan voelen)? Want van een foto wordt je natuurlijk niet veel wijzer.

groetjes

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:06

Ik woon toevallig niet in de buurt Clown

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:16

ik woon in vlaardingen (zuid-holland) ook niet echt in de buurt dus

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:36

Vlaardingen is inderdaad wat ver Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:02

De panelen werken niet met warmte! Dat is met memoryfoam.
Ze vormen en blijven in die stand staan.
Veren niet terug zoals memory.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:15

Antheman schreef:
De panelen werken niet met warmte! Dat is met memoryfoam.
Ze vormen en blijven in die stand staan.
Veren niet terug zoals memory.

De mijne wel hoor, die van 4 cm dik. Hoe de dunnere zijn, weet ik niet Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:24

De inlages van de Grandeur pads doen dat ook , leuk is dat wel als je je dekje gaat wassen en de inlages eruit haalt , zijn helemaal gedraaid en opgebold , best stoer om die vorm zo te zien Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 20:33

M.a.w. de panelen/pads vormen zich naar de rug waar ze op liggen en blijven in deze positie staan? Hoe lang duurt het dan eer de panelen of pads in de juiste positie staan? En ben ik er dan wel iets mee, mijn paard verdikt geregeld, dat is gewoon niet tegen te houden. Gaan die panelen zich dan weer vervormen ofzo?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:22

ik zal morgen eens indrukken met mijn vingers en vertellen hoe lang t duurt voordat de boel terugveert.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 21:43

OK, dat zou fijn zijn!! OK dan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:08

De inlages van de dekjes veren niet terug , die blijven wel gewoon buigzaam maar gaan echt in rug-rondingen staan.

Zeg maar net zoiets als je eigen schoenen , die gaan op een gegeven moment ook in een bepaalde vorm staan , maar blijven wel gewoon soepel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:52

Ik begrijp em. Heb trouwens eens gemaild met Don van buitenzinnig. Blijkbaar is het probleem van het verdikken op de schouderpartij typisch iets voor robuustere paardjes. Hij raadde dan ook aan om met twee pommels te werken en goed in het oog te houden wanneer er veranderd moet worden. Met een zadel als de Ghost hoeft het niet, die past zich gewoon altijd opnieuw aan.

Vraagje aan pmarena, is het bij de barefoot ook nodig om met verschillende pommels te werken om mijn probleempje te verhelpen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:19

Laat Don toch een zij zijn Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:21

Oeps, sorry Don! zij zij zij Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:19

Zou je bij de startrekk minder last hebben van piek drukkingen.(je weet wel bij de stijgbeugels)

Mijn beide paardjes kampen met drukkingen van de barefoot Huilen .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:13

Cowgirl schreef:
Zou je bij de startrekk minder last hebben van piek drukkingen.(je weet wel bij de stijgbeugels)

Mijn beide paardjes kampen met drukkingen van de barefoot Huilen .

Zeker weten!
Daarom heb ik voor de ST gekozen. Dat is een veel beter uitgewerkt idee voor de stijgbeugelriemen.
Er zitten immers panelen onder , èn je kunt de stijgbeugels verplaatsen, waardoor je de druk ook kunt afnemen en op een andere plek kunt proberen of het daar beter gaat qua druk.

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:31

Heb ook een Startrekk voor mijn ronde haflinger. Rij er nu ong. een jaar mee, tot grote tevredenheid. Heb ook de Barfoot geprobeerd, maar vind de kwaliteit van de Startrekk vele malen beter, zwaardere kwaliteit leer en gewoon een steviger zadel. De panelen geven een goede ruggegraadvrijheid. En nee, ik woon helaas ook niet bij je in de buurt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:39

Ik dacht die extra stevigheid al te zien bij de startrekk en ik vind het model ook mooi.

Kunnen er ook fenders aan? want riemen vind ik niks.

Als ik weer kan rijden (got weet wanneer) ga maar eens een test zadel aanvragen denk ik.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:33

ik heb fenders aan mijn startrekk Lachen