ijzerloos toch niet altijd mogenlijk :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

ijzerloos toch niet altijd mogenlijk :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 15:56

Vorig weekend ben 'k op trektocht geweest in de Belgische Ardennen, met name in Aywaille bij Spa.
Ik heb daar de eerste dag op een fjord gereden die blootsvoets staat en de ondergrond daar in de Ardennen al redelijk gewoon is. We hebben veel over keien gewandeld, door de rivier, berg op, berg af... Maar op het einde van de dag liep het paardje wat ik reed toch héél gevoelig. We hebben op de eerste dag zo'n 27 km afgelegd, enkel in stap, omdat het gezien de ondergrond onmogenlijk was om te draven of te galloperen. Maar heb wel genoten van de natuur.
De tweede dag had 'k besloten om dat paardje in de wei te laten omdat die zaterdag al zo gevoelig liep... Toen heb 'k een merrie mogen rijden, die de dag ervoor ook al blootsvoets is meegegaan, maar na een uur ben 'k ermee moeten teruggaan omdat ze begon te manken op die ondergrond.... Zo kon 'k onmogenlijk doorwandelen... Dus ben dan maar verder meegegaan met de koets...

Ben helaas tot de conclusie moeten komen dat ijzerloos toch niet zo goed is als 'k altijd dacht, allé toch niet op die ondergrond daar. Op vlakke grond en zand is dat allemaal ok maar in de Ardennen heb 'k er echt m'n twijfels over... Dus 'k weet als 'k naar daar verhuis en m'n paardje meeneem dat 'k haar helaas zal moeten laten beslaan...

Wou dit even delen met jullie.

opala

Re: ijzerloos toch niet altijd mogenlijk :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:07

De hoeven moeten volgens de theorie voortdurend getraind worden voor/op de bodem waar ze gebruikt worden, dus zit je in een omgeving met zeer onregelmatige bodems, zal het paard op die wijze ook gehuisvest dienen te worden. Je paard uit de wei plukken om zo nu en dan een rit te maken op zeer onregelmatige bodem, is er dan niet bij.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:09

opala schreef:
De hoeven moeten volgens de theorie voortdurend getraind worden voor/op de bodem waar ze gebruikt worden, dus zit je in een omgeving met zeer onregelmatige bodems, zal het paard op die wijze ook gehuisvest dienen te worden. Je paard uit de wei plukken om zo nu en dan een rit te maken op zeer onregelmatige bodem, is er dan niet bij.

Dit is inderdaad waar.Mijn paard loopt altijd blootvoets en echt nooit wat aan de hand.
Maar geloof zeker niet dat ik dat daar met hem moet gaan rijden. Zijn daar helemaal niet op getraind. Paarden die daar dagelijks lopen, hebben zeer waarschijnlijk geen problemen ermee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:21

Ik was twee weken terug in Zuid Limburg. Daar hebben Anouar z'n hoeven ook een opdonder gehad. Omdat ik thuis alleen maar train op vlakke weg op zandpaden zullen z'n hoeven er nooit aan wennen.
Maar ik wil wel vaker die kant op met hem, dus ben ik aan het kijken voor hoefschoenen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:53

De paarden maken regelmatig een wandeling over die bodem... Maar dat blijft beperkt tot wandelingen van max 2u tot 2 en half, om de paarden niet te overbelasten.... Maar normaal zijn hun hoeven dan toch wel getraind op die ondergrond? Het is nu ook niet zo dat ze mank stonden. Om dat te voorkomen hebben we ze tijdig laten rusten en in de wei gezet.
De wei bestaat daar overigens niet enkel uit gras maar ook uit stenen, keien en rotsblokken die door het gras omhoog komen.... En toch hebben ze er zo'n problemen mee...

We waren met 6 paarden die blootsvoets liepen, 3 ervan waren daar gehuisvest en getraind, 3 kwamen uit vlaanderen en alle 6 hadden ze problemen...
Ik vind het wel jammer... Ik geloofde echt in natuurlijk bekappen en rijden zonder ijzers... Maar helaas is dat daar niet te doen, allé wat betreft dagtochten... Een wandeling van 2u tot 2u en half is geen enkel probleem... maar 27 kilometer per dag is toch een beetje teveel van het goede zo blootsvoets vrees 'k...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:57

Hier bij ons in Zuid-Limburg zijn inderdaad ook erg veel verschillende ondergronden. Veel kiezels en keien.. Mijn paard kan er gelukkig wel goed tegen zonder ijzers. Ik heb wel op mijn vorige stal redelijk veel op asfalt gereden, ik denk dat hij daardoor ook wat stevigere hoeven heeft gekregen. Ik doe nu ook veel draven over de kiezelpaadjes. En er zijn kleine stukjes met echt alleen kiezels zonder zand ertussen, daar doe ik wel alleen stappen.
Maar als ik hele dagtochten zou gaan maken dan zou ik ook wel eens gaan nadenken over hoefschoenen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:49

Ik denk de laatste tijd ook dat het veel te maken heeft met hoe de paarden als veulens gehouden worden. De meeste veulens staan tot hun 3e levensjaar enkel op zeer zachte weides. Op die manier zullen de hoeven niet hard worden en ik denk dat dat ook gevolgen heeft op latere leeftijd. als ze van veulen af aan al veel over verschillende ondergronden lopen denk ik dat het geen probleem zal zijn. Jammer dat je in nederland eigenlijk alleen maar een heel zacht bodem hebt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:25

morelia schreef:
Ik denk de laatste tijd ook dat het veel te maken heeft met hoe de paarden als veulens gehouden worden. De meeste veulens staan tot hun 3e levensjaar enkel op zeer zachte weides. Op die manier zullen de hoeven niet hard worden en ik denk dat dat ook gevolgen heeft op latere leeftijd. als ze van veulen af aan al veel over verschillende ondergronden lopen denk ik dat het geen probleem zal zijn. Jammer dat je in nederland eigenlijk alleen maar een heel zacht bodem hebt.

Ben het helemaal met je eens.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:42

Ik zou wel willen dat de mijne altijd zonder ijzers kon. Nu doe ik dat alleen in de winter want dan rij ik meer in de bak. Nu gaat hij zoveel naar buiten dat ze anders (stenen of niet) teveel slijten. Scheelt denk ik wel dat hij witte hoeven heeft. Ik denk dat gewenning wel kan helpen maar het blijft natuurlijk ras afhankelijk of dat veel helpt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:46

Kwaliteit hangt heel erg af van de manier van bekappen (niet zozeer TB of NB, maar de kwaliteit van de bekapbeurt) en vooral regelmatig bekappen is heel erg belangrijk., ik bekap niet strikt om een bepaalde periode, maar laat het van heel veel dingen afhangen. Tijdens de droogte moet ik vaker de mustangroll bijwerken, tijdens nattere periode moet ik vaak om de week bekappen en 's winters hoef ik maar om de 4 weken te bekappen.
Je moet de hoeven ook wel de tijd geven te herstellen van de ijzers. Voor sommige paarden kan dit wel een jaar duren.

Dat witte hoeven minder sterk zijn is een fabeltje. Anouar heeft 3 witte voeten en ze zijn allemaal even sterk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:37

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om mijn paard nu in de Ardennen te laten lopen!!!!
Ze zijn echt goed getraind ,lopen minimaal 2 trektochten per jaar.

AL die keien zijn echt TE!

Ik zeg ook vaak tegen mijn Haf als hij vervelend is: "En nu uitkijken hoor, anders ga je op strafkamp naar de Ardennen."

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:42

Er zijn ruiters die endurance wedstrijden van 60km blootvoets rijden. Kwestie van trainen denk ik.
En je zegt zelf al dat ze het niet echt gewend zijn omdat ze normaal gesproken slechts 2 uur stappend over die bodem gaan...

Het is een soort van eelt kweken dat je moet doen, wanneer dat niet gebeurt... nu ja, ga zelf maar eens een dag straat leggen zonder handschoenen en kijk hoe je handen er na die dag uitzien Huilen

Denk dus wel dat het mogelijk is: maar wel trainen!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:20

En als het echt niet gaat zijn er altijd nog alternatieven voor ijzers. Zoals hoefschoenen of kunststof

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 20:40

Lenneke, inderdaad zijn er goede alternatieven... Alleen vind 'k het jammer da'k zo weinig ervaringen hoor over die alternatieve zoals hoefschoenen en kunststof beslag. Maar het is zoals Atheman zegt: er liggen ongelooflijk veel keien... Zelfs paarden met ijzers hebben het er soms moeilijk op omdat de hoeken van de stenen toch in de hoef duwen als de paarden recht op de kei trappen. Hier kan je nog enigsinds wat keien vermijden, maar daar moet je echt door de struiken of tussen de bomen slalommen om die keien te vermijden. Ik moet wel zeggen dat de paarden daar vrij goede en harde hoeven hebben. Ik denk niet dat het aan de hoeven ligt of aan de training, want van veulen af aan worden ze al aan de hand meegenomen voor kleine wandelingetjes, zowel op zachte ondergrond als op keien en door de rivier zodat ze leren wennen aan alles. Maar desondanks vrees 'k dat het héél moeilijk is ze zonder ijzers mee te laten lopen op een trek- of dagtocht...

Ik heb ook al gesproken met een meisje die endurance rijdt met haar paard. Ze rijdt de 60 km en heeft lang blootsvoets gereden maar is ook moeten overstappen op alternatieve manieren... Ze heeft een tijdje met kunststof beslag gereden en 'k denk, weet het niet zeker, dat ze nu terug gewone ijzers heeft. Maar ik ga zeker eens rondhoren hoe die alternatieven zijn op zo'n extreme ondergrond als in de Ardennen. Want 'k zou Cassandra, m'n eigen paardje willen meenemen, maar 'k wil enkel het beste voor haar: gezonde hoeven, benen en botten.... Soms is het zo moeilijk om te bepalen wat nu het beste is voor je paard... *zucht*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:47

Oh, ik heb 2 jaar met schoenen gereden hoor. Maar zonder is zooo veel makkelijker!

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:26

Zou het helpen als je voor de loopstal vb een stukje met echt veel kiezels maakt? En hoe groot zou dat dan moeten zijn? Welke kiezeltjes?
Wij gaan volgend jaar een nieuwe stal zetten Knipoog. Ik dacht aan vb water in de stal, dan een stukje keizel, en hooi aan de andere kant van de paddock of zo.
Hier op asfalt en zand ook geen probleem, maar op van die halfverharde paden met kiezeltjes lopen ze toch echt best gevoelig..., dan zijn van die grote ronde keien nog makkelijker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:38

Ik denk dat een stuk met kiezels/keien heel goed is voor de hoeven. Zo maken ze geen hele afstanden over de keien, maar worden de hoeven wel dagelijks geprikkeld.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:10

willeke_nijs schreef:
De paarden maken regelmatig een wandeling over die bodem... Maar dat blijft beperkt tot wandelingen van max 2u tot 2 en half, om de paarden niet te overbelasten.... Maar normaal zijn hun hoeven dan toch wel getraind op die ondergrond? Het is nu ook niet zo dat ze mank stonden. Om dat te voorkomen hebben we ze tijdig laten rusten en in de wei gezet.
De wei bestaat daar overigens niet enkel uit gras maar ook uit stenen, keien en rotsblokken die door het gras omhoog komen.... En toch hebben ze er zo'n problemen mee...

We waren met 6 paarden die blootsvoets liepen, 3 ervan waren daar gehuisvest en getraind, 3 kwamen uit vlaanderen en alle 6 hadden ze problemen...
Ik vind het wel jammer... Ik geloofde echt in natuurlijk bekappen en rijden zonder ijzers... Maar helaas is dat daar niet te doen, allé wat betreft dagtochten... Een wandeling van 2u tot 2u en half is geen enkel probleem... maar 27 kilometer per dag is toch een beetje teveel van het goede zo blootsvoets vrees 'k...

en hoe is de hoefverzorging daar? hoe worden de paarden bekapt? dat maakt namelijk ook nog wat uit.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:15

@jackie: de paarden wordel op regelmatige basis bekapt door de eigenaar zelf die ook hoefsmid is (opleiding voor gedaan en al jaren in het vak). Hij bekapt de paarden naargelang het paard zelf: de ene op een natuurlijke manier met lage hielen, de andere gewoon, en corrigeert de stand als het nodig is, al van veulen af aan. De hoefverzorging gebeurt dus wel steeds op tijd. Dat moet ook zo wil je je fjorden goed door de keuring laten komen. Dus op dat gebied denk 'k wel dat dat zeker in orde is...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:24

Boutje schreef:
Zou het helpen als je voor de loopstal vb een stukje met echt veel kiezels maakt? En hoe groot zou dat dan moeten zijn? Welke kiezeltjes?
Wij gaan volgend jaar een nieuwe stal zetten Knipoog. Ik dacht aan vb water in de stal, dan een stukje keizel, en hooi aan de andere kant van de paddock of zo.
Hier op asfalt en zand ook geen probleem, maar op van die halfverharde paden met kiezeltjes lopen ze toch echt best gevoelig..., dan zijn van die grote ronde keien nog makkelijker.

Sommige bekappers in de US raden wel stukken met 3/16 pea gravel aan. Dat zijn stenen "knikkers" van ong 1/2 cm doorsnede. Daar worden de hoeven goed hard van, maar het is niet pijnlijk om overheen te lopen. Sommige paarden rollen er zelfs graag in. Ze vergelijken het ook wel met een beanbag/zitzak voor mensen, het vormt zich nl naar de vorm van de hoef. Je moet het wel goed schoonhouden zodat het inderdaad los blijft liggen en geen aaneengesloten massa wordt waar geen beweging meer inzit. Meestal is dat een bak waar ze wel langs kunnen lopen. De precieze afmetingen weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:25

Ik denk ook dat er altijd omstandigheden zijn waarin blootsvoets niet mogelijk is. Maar om dan meteen ijzers te nemen vind ik wel een hele overstap. Ik zou eerst de alternatieven, zoals hoefschoenen proberen.

Ik denk dat hoefschoenen op die stenen nog beter werken als ijzers ook. Met ijzers zorg je er eigenlijk alleen voor dat de zool minder snel contact maakt met de ondergrond, maar bij zulke stenen, komt de zool alsnog in contact met de stenen, en halen ze dus niet zoveel uit. Een hoefschoen beschermt dan de hele onderkant van de hoef, wat mij in zo'n geval nog beter lijkt werken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 19:36

yap misschien heb je wel gelijk. Ga het zeker eens overwegen...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:31

willeke_nijs schreef:
@jackie: de paarden wordel op regelmatige basis bekapt door de eigenaar zelf die ook hoefsmid is (opleiding voor gedaan en al jaren in het vak). Hij bekapt de paarden naargelang het paard zelf: de ene op een natuurlijke manier met lage hielen, de andere gewoon, en corrigeert de stand als het nodig is, al van veulen af aan. De hoefverzorging gebeurt dus wel steeds op tijd. Dat moet ook zo wil je je fjorden goed door de keuring laten komen. Dus op dat gebied denk 'k wel dat dat zeker in orde is...

er zit duidelijk verschil in de manier van bekappen tussen TB en NB. er is al verschil tussen de diverse beoefenaars van beide bekaprichtingen. het feit dat de eigenaar hoefsmid is zegt nog lang niet dat hij het op de juiste manier doet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:38

_angela_ schreef:
Ik denk ook dat er altijd omstandigheden zijn waarin blootsvoets niet mogelijk is. Maar om dan meteen ijzers te nemen vind ik wel een hele overstap. Ik zou eerst de alternatieven, zoals hoefschoenen proberen.

Ik denk dat hoefschoenen op die stenen nog beter werken als ijzers ook. Met ijzers zorg je er eigenlijk alleen voor dat de zool minder snel contact maakt met de ondergrond, maar bij zulke stenen, komt de zool alsnog in contact met de stenen, en halen ze dus niet zoveel uit. Een hoefschoen beschermt dan de hele onderkant van de hoef, wat mij in zo'n geval nog beter lijkt werken.

daar ben ik het mee eens. een kennis van me woont in Duitsland (Eifel, dus een hoop stenen). haar paard liep op eieren, zelfs op de wei (ook vol stenen) dus laten beslaan. gevoelig lopen was verdwenen. paard lilep overal overheen. MAAR, als hij werd beslagen, vond de hoefsmid altijd rotte plekken en restanten van hoefzweren in de hoef, teken van kneuzingen, die het paard niet gevoeld heeft?? de hoeven zijn nog eens veel te steil bekapt elke keer, waardoor de straal degenereerde en de hoeven van vorm veranderden. sinds een jaar wordt hij natuurlijk bekapt. nadat de ijzers eraf waren heeft het paard eerst eens zelf zijn verzenen helemaal afgesleten, een teken daarvoor dat de hoge hielen tegennatuurlijk waren. nu zijn ze weer enigzins normaal van vorm en hij loopt op de wei helemaal rad, zonder gevoelig te zijn. door omstandigheden word hij niet bereden, maar als dat weer het geval is gaat de eigenaresse voor hoefschoenen kiezen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:02

Het zou natuurlijk kunnen dat de ijzers de boel dusdanig hebben afgeknepen dat er bijna geen gevoel meer in de hoef zat... dan loopt een paard niet gevoelig, maar doordat de stenen nog wel steeds de zool raken, komen er wel kneuzingen e.d. Dit wordt alleen maar erger op den duur, omdat de kwaliteit en de dikte van de zool alleen maar afneemt door de ijzers, waardoor nog eerder kneuzingen ontstaan.