Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
opala schreef:De hoeven moeten volgens de theorie voortdurend getraind worden voor/op de bodem waar ze gebruikt worden, dus zit je in een omgeving met zeer onregelmatige bodems, zal het paard op die wijze ook gehuisvest dienen te worden. Je paard uit de wei plukken om zo nu en dan een rit te maken op zeer onregelmatige bodem, is er dan niet bij.
morelia schreef:Ik denk de laatste tijd ook dat het veel te maken heeft met hoe de paarden als veulens gehouden worden. De meeste veulens staan tot hun 3e levensjaar enkel op zeer zachte weides. Op die manier zullen de hoeven niet hard worden en ik denk dat dat ook gevolgen heeft op latere leeftijd. als ze van veulen af aan al veel over verschillende ondergronden lopen denk ik dat het geen probleem zal zijn. Jammer dat je in nederland eigenlijk alleen maar een heel zacht bodem hebt.
willeke_nijs schreef:De paarden maken regelmatig een wandeling over die bodem... Maar dat blijft beperkt tot wandelingen van max 2u tot 2 en half, om de paarden niet te overbelasten.... Maar normaal zijn hun hoeven dan toch wel getraind op die ondergrond? Het is nu ook niet zo dat ze mank stonden. Om dat te voorkomen hebben we ze tijdig laten rusten en in de wei gezet.
De wei bestaat daar overigens niet enkel uit gras maar ook uit stenen, keien en rotsblokken die door het gras omhoog komen.... En toch hebben ze er zo'n problemen mee...
We waren met 6 paarden die blootsvoets liepen, 3 ervan waren daar gehuisvest en getraind, 3 kwamen uit vlaanderen en alle 6 hadden ze problemen...
Ik vind het wel jammer... Ik geloofde echt in natuurlijk bekappen en rijden zonder ijzers... Maar helaas is dat daar niet te doen, allé wat betreft dagtochten... Een wandeling van 2u tot 2u en half is geen enkel probleem... maar 27 kilometer per dag is toch een beetje teveel van het goede zo blootsvoets vrees 'k...
Boutje schreef:Zou het helpen als je voor de loopstal vb een stukje met echt veel kiezels maakt? En hoe groot zou dat dan moeten zijn? Welke kiezeltjes?
Wij gaan volgend jaar een nieuwe stal zetten. Ik dacht aan vb water in de stal, dan een stukje keizel, en hooi aan de andere kant van de paddock of zo.
Hier op asfalt en zand ook geen probleem, maar op van die halfverharde paden met kiezeltjes lopen ze toch echt best gevoelig..., dan zijn van die grote ronde keien nog makkelijker.
willeke_nijs schreef:@jackie: de paarden wordel op regelmatige basis bekapt door de eigenaar zelf die ook hoefsmid is (opleiding voor gedaan en al jaren in het vak). Hij bekapt de paarden naargelang het paard zelf: de ene op een natuurlijke manier met lage hielen, de andere gewoon, en corrigeert de stand als het nodig is, al van veulen af aan. De hoefverzorging gebeurt dus wel steeds op tijd. Dat moet ook zo wil je je fjorden goed door de keuring laten komen. Dus op dat gebied denk 'k wel dat dat zeker in orde is...
_angela_ schreef:Ik denk ook dat er altijd omstandigheden zijn waarin blootsvoets niet mogelijk is. Maar om dan meteen ijzers te nemen vind ik wel een hele overstap. Ik zou eerst de alternatieven, zoals hoefschoenen proberen.
Ik denk dat hoefschoenen op die stenen nog beter werken als ijzers ook. Met ijzers zorg je er eigenlijk alleen voor dat de zool minder snel contact maakt met de ondergrond, maar bij zulke stenen, komt de zool alsnog in contact met de stenen, en halen ze dus niet zoveel uit. Een hoefschoen beschermt dan de hele onderkant van de hoef, wat mij in zo'n geval nog beter lijkt werken.