Boomloos voelt niet boomloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Boomloos voelt niet boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 15:48

Ik heb net mijn testzadel uitgeprobeerd en had eigenlijk gedacht een soort zonder zadel rijden gevoel te hebben, maar dat was absoluut niet zo.Ik had een soort opgesloten gevoel terwijl ik een vrij gevoel had verwacht, natuurlijk moet ik nog een paar ritjes maken en hoop dan dat dat beter bevalt.Wat merkte jullie voor verschil als je het met een zadel met boom vergelijkt?

Arabesk

Re: Boomloos voelt niet boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:45

dat je meer 'in' je paard zit dan er torenhoog bovenop
en ik voel al zijn spieren aan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:10

Ik voelde me een beginner Clown
Kon totaal niet rijden op dat ding. In draf viel ik steeds naar voren, galop durfde ik niet aan.

Maar na een paar dagen was ik eraan gewend

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:14

Ik stuiterde in draf steeds tegen het voorboogje aan Clown
Maar het is inderdaad een kwestie van wennen, na een paar keer rijden wilde ik niet anders meer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 19:14

Ik zat wel stevig maar het was te stevig naar mijn idee als ik het vergelijk met de wintec die ik zelf heb.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:16

ik zit steviger vast dan in mijn boomzadel, met drafen klots ook ik tegen de voorpommel aan... lastig... dus nog eens testen dit weekend voor ik het testzadle maandag terug door stuur Clown

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:42

Het verschil dat ik merkte is dat ik juist niet meer opgesloten zat.
Ik had een boom-dressuurzadel met diepe zit.
Mag ik vragen welk boomlooszadel je getest hebt?
Ik heb het boomloze zadel Ghost getest (en besteld!!! Haha! ) en voelde mijn paard wel veel beter.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:46

ik kon mn benen niet stil houden Bloos ja je voelt je net een beginner :d maar na een paar dagen ben je gewend en zit het echt super!!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:49

Het klinkt misschien raar.... ik zat veel steviger in het boomloze zadel dan een boomzadel... het was inderdaad wennen met lichtrijden, was echt als een beginnertje...maar verder...zat vanaf de eerste keer zo vast als een huis! En ik voelde hem goed aan in zijn rug! was altijd een sterrekijker...nu liep hij spontaan bijna te laag....
Misschien dat je je opgesloten voelt, dat je een maat te klein hebt om te testen? zoals barefoot heeft maat 1 en maat 2. ikzelf heb maat 1, maar heb ook maatje 36, dus maat 2 was veel te groot.maat 2 kan zat vanaf maatje 40 maar veel willen dan ook maat 1, heel verschillend, het is net je eigen gevoel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:22

Het is een Barefoot maar weet niet welke mijn paard was ook super druk en kwam zelfs 2 keer omhoog,hij vond het niks.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:14

De eerste keer op een boomloos zadel was een hele aanpassing hoor! Ik kon niet zitten, mijn benen wapperden alle kanten uit... Maar na een endurance rit van 28km op een ingereden boomloze zadel kon ik weer echt vast zitten... En nu wil ik niets anders meer!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:14

Ik zat in het begin ook wel wat wiebelig, ik kwam met draven tegen het boogje op en na het rijden lag het zadel wel eens scheef omdat ik zelf niet zo'n goed evenwicht had. Nu ben ik er al bijna twee jaar helemaal tevreden mee en het zit super!
Ik heb wel een maat 2, lekker ruim (zelf maatje 36) en heb dus nooit het gevoel dat ik te opgesloten zit of op het achterboogje zat.
Marleen_usar, er zijn ook wel paarden die het in het begin eng vinden dat ze de ruiter zo goed voelen, maar ik denk dat dat even wennen is, ook voor het paard.
Ik kan echt heel makkelijk alleen op mn zit rijden. Om af te remmen hoef ik mn bekken maar te kantelen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:21

ik heb 2 boomloze zadels gehad... de barefoot maar daar kreeg siets wondjes van. ik moest heel erg wennen aan het rijden... pas dan merk je hoe je in een houding gedwongen wordt door een vzh of dressuurzadel. sietske moest met de BF ook erg wennen.
Nu heb ik een startrekk en daar zit ik nog vrijer in... en allebei mijn ponies lopen (liepen voor siets) er super mee!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:23

hihi ik ga vandaag mn testzadel uitproberen ik ben heel benieuwd!!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:16

marleen_usar schreef:
Het is een Barefoot maar weet niet welke mijn paard was ook super druk en kwam zelfs 2 keer omhoog,hij vond het niks.

Voor jouw paard voelt zo'n zadel ook heel anders, hij heeft ineens niet meer de druk op 2 kussens, maar over zijn gehele rug. Zoals jij zijn rug beter voelt, voelt hij jou ook beter.
Het is voor je paard dus ook even wennen, maar zal uiteindelijk veel vrijer lopen! mits je hem ver genoeg naar achter legt, dat de schouders echt helemaal vrij zijn (veel mensen moeten hier aan wennen omdat hij zo ver naar achter ligt) Je kan dit bekijken door met je hand het schouderblad te volgen terwijl je zadel erop ligt. je moet dan precies tussen de rand van het schouderblad en de voorste rand van je zadel met een dunne vinger tussen passen. de singel ligt dan meestal ook wat verder dan de meeste mensen met een gewoon zadel hebben, je leert altijd, moet een hand tussen been en singel zitten, maak daar met een barefoot gerust 1,5 of 2 handen van, ca 15 cm.

Als je nu met een testzadel rijdt, is dit meestal maat 1, maar dit kun je even informeren, als het inderdaad maat 1 is, kun je even vragen naar een maat 2 zadel, het verchil zul je dan zeker merken.
Mocht maat 2 je dan wel goed bevallen en je besteld een nieuwe, moet je er wel rekening mee houden dat een nieuw zadel eerst wat stugger is , waardoor hij voor je gevoel anders zit, en de eerste 2 week wel een beetje kan schuiven, maar daarna is hij lekker soepel en blijft mooi liggen.

succes en veel plezier!! Pling

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:39

whissie schreef:
mits je hem ver genoeg naar achter legt, dat de schouders echt helemaal vrij zijn (veel mensen moeten hier aan wennen omdat hij zo ver naar achter ligt)

Voor een boomloos zadel geldt hetzelfde als voor een boomzadel: het schouderblad moet vrij kunnen bewegen. De meeste mensen hebben problemen met hun boomzadel, omdat ze dat ook te ver naar voren leggen. Als een boomzadel op de correcte plek ligt, kan het paard ook veel vrijer bewegen, dan wanneer er een zadel over het schouderblad knijpt of als het schouderblad er constant tegenaan stoot bij het lopen. Dan leren ze heel snel af om ruim vanuit de schouder te lopen.

whissie schreef:
de singel ligt dan meestal ook wat verder dan de meeste mensen met een gewoon zadel hebben, je leert altijd, moet een hand tussen been en singel zitten, maak daar met een barefoot gerust 1,5 of 2 handen van, ca 15 cm.

De singel gaat altijd naar de plaats waar de vorm van het paard hem heenbrengt. Als het paard meteen welft bij het voorbeen, zal de singel naar het voorbeen kruipen. Dat houdt je niet tegen. Als je geluk hebt, heeft het paard eerst een "lang" recht stuk achter de voorbenen, dan kun je inderdaad de singel verder naar achteren leggen en hopen dat hij daar ook blijft.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:16

waratje... ik ben het helemaal met je eens.
Maar heb je wel eens gezien hoeveel mensen hun zadel, boom of geen boom, hem veel te ver naar voren hebben liggen??? ik bedoel niet dat een zadel met boom wel op de schouder mag liggen, dat mag ook niet!! maar bij een boomzadel lijkt ie al sneller op de schouder te liggen, terwijl dat niet zo is, maar das dan de kniewrong die een stukje over steekt zonder de schouder te raken. (weet dat dit raar is, maar bepaalde merken hebben dat toch een beetje is mij opgevallen, en nee, ik vind dit geen goede zadels.)

Ook ben ik het eens over de singel dat ie naar voren gaat door model van je paard.... MAAR veel mensen snoeren hem gewoon meteen achter het been aan, terwijl het dan wel een stukje naar achter kan....

Dus ik zette mijn verhaaltje er ter verduidelijking neer!! en de singel van mijn barefoot ligt wel wat verder naar achter dan mijn vorige zadel....

Ook loopt mijn paard veeeel ruimer met het barefoot zadel dan met mijn gewone zadel die ook NIET op de schouder lag maar er achter. Dit wil niet zeggen dat het bij alle paarden zo zal zijn, dit zal per paard verschillend zijn.....

excuses als mensen het verkeerd hebben begrepen

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:30

whissie schreef:
waratje... ik ben het helemaal met je eens.
Maar heb je wel eens gezien hoeveel mensen hun zadel, boom of geen boom, hem veel te ver naar voren hebben liggen???

Ja, dat heb ik gezien. En dan maar klagen dat het paard niet wil lopen. Koe

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:14

Bij mijn erg ronde haflinger is het echt onmogelijk om de singel verder naar achteren te doen. Ik heb idd wel eens het idee dat mij barefoot te ver naar voren ligt, maar dat kan gewoon niet anders, als ik de singel verder naar achteren probeer te doen schuift hij gewoon weer naar voren... Ik hoop niet dat dit echt kwaad kan, want zover ik weet is hier niks aan te doen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:34

swift misschien een idee om eens naar een banaansingel te kijke of naar een westip?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:41

Swift schreef:
Bij mijn erg ronde haflinger is het echt onmogelijk om de singel verder naar achteren te doen. Ik heb idd wel eens het idee dat mij barefoot te ver naar voren ligt, maar dat kan gewoon niet anders, als ik de singel verder naar achteren probeer te doen schuift hij gewoon weer naar voren... Ik hoop niet dat dit echt kwaad kan, want zover ik weet is hier niks aan te doen.

dat was bij mij ook zo, zowel bij de barefoot als bij de Torsion, ik heb een maansingel geprobeerd: hielp niets en nu heb ik een Westip singel: helpt ook niets.

De singels kruipt toch waar hij wil, al leg ik het verder naar achteren, na een minuut of 2 ligt het toch weer te ver naar voren....
Mijn oplossing: niet meer rijden, maar dat zal voor jullie geen optie zijn Clown

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:43

Mijn pony heeft daar idd ook last van, ik leg hem wel degelijk flink naar achter maar na 2 tellen schuift de singel weer een end naar voren. Alhoewel het met de western versie barefoot wel duidelijk minder is.

Marleen -> voor het paard is het idd ook wennen, hij voelt nou ineens alles wat je doet. De kans is groot dat jij met je lichaam tegenstrijdige hulpen geeft en je daar zelf helemaal niet van bewust bent; en het kan natuurlijk zijn dat het zadel tever naar voren ligt.

Opgesloten in de barefoot, in wat voor manier? Als je 'kont' te opgesloten zit tussen de pommels dan moet je gewoon een maatje groter. Andere manier van te opgesloten kan ik me niet voorstellen, je hebt geen wrongen of andere harde delen die je in een positie dwingen.

De aller eerste keer in de barefoot was idd erg wiebelig met mijn benen en ik had altijd de neiging voor over te sukkelen, werd dat even afgestraft door de voor pommel Knipoog Sindsdien zit ik een stuk rechter en het wiebelen is vanzelf weggegaan.

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:45

Ik reed ook een tijd boomloos op een kwpn-er, dat was geen succes. Nu heb ik een wintec en die bevalt juist heel goed. (Is ook aangemeten door Kerry Sharp, met opvulbare luchtkussens eronder...)
Maar voor mijn moeders IJslander hebben we net een Ghost zadel besteld. Ik denk dat het voor ronde paarden wél heel goed kan zijn om een boomloos zadel te hebben namelijk.
Het probleem met de naar voren schuivende singel heeft ermee te maken dat de singel om een dik deel van de buik wordt aan gesnoerd en dan bij bewegingen automatisch naar het dunnere deel gaat. Je kunt dit oplossen met V singelstoten. Dan kan de singel namelijk bij het slanke deel worden aangesnoerd zonder dat het zadel mee naar voren hoeft te worden getrokken.
Op het Ghost zadel zijn de singelstoten op die manier bevestigd:
het is niet heel goed te zien hier, maar je kunt de singelstoten dus naar links verplaatsen zonder het zadel naar voren te schuiven.
Afbeelding

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:48

Ik hoefde echt totaal niet te wennen aan mn barefoot. Juist door het beter contact met de rug heb ik een veel vrijer gevoel dan met een boomzadel.
Binnenkort komt er een cheyenne bij Haha! Voor de endurance zodat ik mn arizona voor de western kan houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:51

Ik heb mijn barefoot te koop.
Anouar kreeg drukplekken bij de beugelophanging. De DA raadde mij aan te kijken naar een endurance zadel omdat boomloos toch niet gaat werken op de langere ritten.