Wat ik nou zo zielig vind...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kalinka_

Wat ik nou zo zielig vind...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:29

Soms zie ik op tv van die paarden die dan heel hard
moeten rennen en dan over heggen moeten springen.
Vaak vallen dan die paard of ruiters en worden de paarden soms afgemaakt !
Wat is dan de lol van die sport .. ? ( ik weet niet echt goed hoe die sport heet)

Acilon

Re: Wat ik nou zo zielig vind...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:53

dat heet steeple chase en ik vind het niet zielig Knipoog

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:55

indd de steeple chase en het is niet zielig hoor.
voor vragen of uitleg mag je me wel pmmen

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:01

Kan iemand uitleggen waarom het dan niet zielig is? Want ik vind wel dat je heel veel risico loopt..

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:07

O jee, discussie nummer zoveel... De paarden worden er speciaal voor gefokt en getraind. Ik ga niet zeggen dat alles eerlijk en koek en ei is, maar in de 'reguliere' ruitersport gebeuren ook genoeg zielige dingen. Ik word er persoonlijk een beetje moe van om elke keer aan mensen uit te moeten leggen dat de draf- of rensport (ook de steeple chase) niet persé zielig is. Het heeft net als in alle paardensporten te maken met respect voor je paard en dan valt dat zielige heus wel mee. Denk je nu werkelijk dat die beesten die topprestaties kunnen leveren als ze slecht verzorgd worden? Ik denk dat het over het algemeen wel meevalt. Er zijn uiteraard uitzonderingen, denk aan Pardubice in Tsjechie, de zwaarste steeple ter wereld, die is inderdaad wel wreed. Maar ook in de endurance, dressuur, springen, eventing, etc. zijn daar wel voorbeelden van te noemen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:40

Daar heb je gelijk in. Ik weet er ook niet veel vanaf maar het ziet er zo sneu uit soms.. Boos! En ik zie het meer bij dit soort dingen dan bij endurance ed.. Maja, ik weet er ook niet veel vanaf Tong uitsteken

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:08

De meeste renpaarden worden supergoed verzorgd. Zoals Petra oingeveer al zei kun je alleen dan een maximale prestatie van je paard verwachten. Daarbij las ik kort geleden ergens dat de carriere van een steeple chase paard gemiddeld veel langer duurt dan van een gewoon renpaard en ze dus vele jaren kerngezond aan de start verschijnen.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:21

Ik vind het ook eerlijk gezegt een rot sport om naar te kijken.
Ik weet wel dat de paarden goed getrain en verzorg worden.
En ik zeg er bij soms ziet het er best mooi uit die natuur hindernissen en zo.
Maar toch voor mij gevoel klopt er iets niet.
Vraag me heel vaak af houden die mensen we van hun paard of zo.
Als je weet dat je paard als hij zijn been breek afgemaakt moet worden.
Ik zal het niet over me hart krijgen om mijn paard er aan mee te laten doen.
Maar goed ik ben er ook zo eentje die mijn paard niet op los zand (zeg maar in de duinen) laat rennen.
Ben veelste bang voor dat er iets gebeurt pees blessure of zo iets dergelijks.
Maar ja dat ben ik.
Ik ben gewoon super zuinig op me pony.
Mischien wel onzin maar goed voor mij gevoel is het goed.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:56

Weet je wat ik zo zielig vindt; meisjes van een jaar of 10 die zo nodig met een zweep en sporen moeten rijden en hun pony volledig murw schoppen. Teugels strak, kin op borst en achterhand erbij RAMMEN, want hij moet net zo lopen als Bonfire... En deze vertoning vind elke zondag plaats op willekeurige maneges met dressuurwedstrijdjes..... Bloos

Dus wat is zielig...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:05

Is dat altijd de verdediging? Naar een andere tak wijzen?
Dan is er heel veel geoorloofd want er is altijd wel ergens iets ergers aan de hand.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:10

Het is ook een sport waar ik niet graag naar kijk, iedereen heeft zo zijn eigen ding, maar het is inderdaad niet zielig..
Er vallen wel eens paarden en ruiters, en dat is dan zielig, maar bij de jumping en dressuur zie ik
ook regelmatig zielige dingen. Lees: Geruk en gepluk in de mond, paard wordt even afgeranselt na de jumping omdat hij niet goed sprong...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:16

Zo zal het niet bedoeld zijn, in elke tak van de paardensport kan iets van ´zielig voor het paard´ worden opgevat. In de dressuur, in het springen maar ook de rensport etc.

Ik vind het veelal ook maar niets (zielig is weer een groot woord), dat mensen zo betuttend zijn met hun paard dat deze bv niet zonder ook maar een dunne deken, winterdeken en regendeken eroverheen buiten mag. Peesbescherming eeuwig omkrijgen en overal bontjes op om of onder krijgen ter ´bescherming´.

En ik doel op niemand specifiek, maar dan denk ik alleen maar: Het is maar een paard, geef zo´n beestje ook een beetje de mogelijkheid om een eigen weerstand op te bouwen..

Ook in de springsport zie ik ruiters losrijden waarvan ik me afvraag of dat nu zo moet, ook dressuurruiters zie je soms rijden waarbij ik me afvraag of dat nu allemaal nodig is (ondanks dat het er in de ring goed uitziet) en datzelfde geld voor deze sport.

Alleen is hier een beetje vooroordeel van vele mensen in het spel. Als je de ins en outs niet kent van iets anders is het makkelijk en snel oordelen. Terwijl je sommige dingen in je eigen tak van paardensport misschien sneller door de vingers ziet of allang als niet zielig hebt bestempeld omdat je weet hoe of wat er achter zit.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:23

Bienotje, heel mooi gesproken!! Afgod

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:29

@Bienotje, het hoeft natuurlijk niet of/of te zijn, het kan ook en zijn Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:33

Equinecoach schreef:
Weet je wat ik zo zielig vindt; meisjes van een jaar of 10 die zo nodig met een zweep en sporen moeten rijden en hun pony volledig murw schoppen. Teugels strak, kin op borst en achterhand erbij RAMMEN, want hij moet net zo lopen als Bonfire... En deze vertoning vind elke zondag plaats op willekeurige maneges met dressuurwedstrijdjes..... Bloos

Dus wat is zielig...

Daar breken de paarden geen rug of nek mee
Ik als rensport liefhebber vind deze kant van de sport ook levensgevaarlijk. Als je dan in een ander topic leest dat er alleen al in engeland 370 paarden in 1 jaar zijn omgekomen is dat duidelijk veel meer als de rest van de sporten bij elkaar.
Rekensommetje zegt dat dat meer dan 1 paard per dag per jaar is!! Alleen in engeland!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:40

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:45

Cer schreef:
@Bienotje, het hoeft natuurlijk niet of/of te zijn, het kan ook en zijn Knipoog

Hoe bedoel je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:56

Bienotje schreef:
Terwijl je sommige dingen in je eigen tak van paardensport misschien sneller door de vingers ziet of allang als niet zielig hebt bestempeld omdat je weet hoe of wat er achter zit.

Je kan OOK in je eigen tak van sport dingen zien die je wel zielig vind, maar die je niet hopeloos gaat verdedigen om vage redenen... Dus niet 'door de vingers zien' maar gewoon ook benoemen. En het bijv. zelf niet doen.
Wat mij aan draf/rensport opvalt (maar dat kan uitzondering zijn) is dat iemand die hart voor deze sport heeft gelijk ALLE aspecten van die sport helemaal top vindt en dat er geen enkele aanmerking op gemaakt mag/kan worden.

Je kan een dressuurruiter hebben die zegt "ja, ik weet dat er in de dressuur veel dingen gebeuren die niet goed zijn, maar ik probeer dat niet te doen. Eigenlijk hoort dat ook niet". Daar heb ik veel meer respect voor dan voor iemand die begint te gillen dat het er ergens anders veeeeeeel erger aan toe gaat en die dus niet kritisch naar zichzelf kan kijken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:01

Ik heb hart voor de rensport en ik val niet in de categorie die jij hierboven beschrijft hoor...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:02

En zo schrijf ik dat ook Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:09

Cer, dat klopt.. Maar misschien dat toch ook weer vooroordeel hierbij meespeelt. Ondanks dat bv dressuur ook vele minpunten heeft is het oordeel hierover positief. Maar bij rensport is veelal alles snel negatief, ondanks dat daar ook veel positief over te zeggen valt.. Lachen

Als je ook bekijkt wat er op bovenstaande link van het filmpje te zien is, dan associeer ik dat weinig met draf en rensport. Want de klappen die de paarden daar maken zijn niet echt gezond ofzo..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:12

@Bienotje: Is niet het verschil dat er veeel meer mensen zijn die de dressuur'sport' beoefenen en veel minder die de draf/rensport beoefenen (weet ik niet hoor, dat denk ik) zodat het lijkt dat alsof het oordeel over dressuur positief is (ik weet bijna zeker dat er ook veel mensen niet altijd positief over dressuur zijn) ?

En dat de draf/rensport een kleinere groep is? Of misschien meer besloten zodat er ook weinig info naar buiten komt ofzo?

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:14

Man, dat filmpje .. Toch wel ff slikken. Ik ben niet compleet tegen de sport, maar er zitten wel meer risico's bij dan bij een andere tak .. En als er iets bij gebeurt is het ook wel meteen erg. Maar dat betekend niet dat er bij de gewone springsport geen risico's zitten, helemaal niet. Maar Bij steeple chase is de kans wel veel groter.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:16

Bienotje schreef:
Als je ook bekijkt wat er op bovenstaande link van het filmpje te zien is, dan associeer ik dat weinig met draf en rensport...

Maar dat was wel waar TS op doelde Knipoog
Niet over de draf- en rensport opzich...

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:15

Weet je wat het is? Ik vind niet ALLES geweldig aan de drafsport. Er zijn zat trainers te noemen die het op een wat minder prettige manier aanpakken dan de trainer waar mijn paarden staan. Daarom staan mijn paarden ook bij de trainer die ik fijn met zijn dieren om vindt gaan. Cer, eerlijk gezegd vind ik dat je het wel een beetje zwart-wit ziet. Je scheert de draf- en rensportliefhebbers over 1 kam, terwijl wij heus niet allemaal zo dom zijn om te vergeten dat er ook minder fijne dingen in deze tak van de paardensport gebeuren. Ik zie heus wel regelmatig dingen gebeuren waarvan ik denk: moet dat nu?

Wat alleen zo jammer is, is dat mensen heel vaak deze tak van de paardensport in een negatief daglicht stellen, terwijl het echt niet zo is dat iedereen maar slecht omgaat met de paarden. Er gebeuren ook zat mooie dingen en daarmee wil ik niet de slechte dingen goedpraten. Ik wil alleen duidelijk maken dat het niet ALLEEN maar kommer en kwel is, want dat beeld wordt toch vaak geschetst.