Natuurlijk bekapt, nu toch problemen met uitglijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

Natuurlijk bekapt, nu toch problemen met uitglijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 23:26

Ik baal er echt heel erg van, maar misschien zal ik van mijn principe af moeten stappen.. Ik heb Jel nu ongeveer een jaar natuurlijk bekapt, hij heeft nooit op ijzers gestaan maar nu werk ik hem zelf bij en komt Wout Overbeeke een keer in de zoveel maanden langs.

Ik rijd sinds kort fanatieker springwedstrijden en ben ook van plan SGW te gaan starten binnenkort. Tot nu toe hebben we toevallig altijd wedstrijden op zand gehad, maar vandaag reden we voor het eerst op gras. Het was helemaal niet nat en de bodem zag er perfect uit, maar helaas ging het toch niet helemaal zoals ik gehoopt had. We zijn uiteindelijk uitgebeld na 3 weigeringen, met glijpartijen, Jel werd er onzeker door en sprong niet meer. Hij springt juist de laatste tijd heel goed en ook het inspringen op zand ging super, mijn instructeur zei later dat hij ervan overtuigd was dat het goed zou gaan, zo lekker ging het.

Van de week hebben we ook een crosstraining gehad, en ook daar begon Jel af en toe stukjes te glijden. Ik vind het echt heel lastig, hij loopt verder zo goed op zijn blote voeten en ze zien er beter uit dan ooit, maar ik moet er nu toch wel heel veel dingen voor gaan laten.. Scheve mond

Maandag ga ik Wout bellen om te overleggen wat hij vind, maar ik was ook gewoon even benieuwd wat jullie te zeggen hebben. Ik weet het namelijk echt even niet meer..

hexodrien

Re: Natuurlijk bekapt, nu toch problemen met uitglijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:42

Denk toch dat de veiligheid van je paard en jou voorop staat.
Ben zelf in principe ook voor ijzerloos (en natuurlijk bekappen) maar in jouw situatie zou ik denk ik toch voor ijzers kiezen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:25

Citaat:

het is maar hoe je er tegenover staat, ik zou gaan voormijn principes het "gebruik"van het paard aanpassen aan de mogelijkheden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:34

ik ook Morrie Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:39

Wat een onzin ! Als je graag sport met je paard dan luister je toch gewoon naar je hoefsmit. Je hebt er niets aan als hij straks met jouw op de grond ligt. Dus lekker blijven springen , dressuren enz maar dan op scherp zetten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:42

kohtje schreef:
Wat een onzin ! Als je graag sport met je paard dan luister je toch gewoon naar je hoefsmit. Je hebt er niets aan als hij straks met jouw op de grond ligt. Dus lekker blijven springen , dressuren enz maar dan op scherp zetten.

Zo´n onzin is dat niet, want je zit hier bij de groep "Naturals" Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:51

Citaat:
dan luister je toch gewoon naar je hoefsmit

als de TS advies vraagt aan haar natuurlijk bekapper, zal hij hetzelfde zeggen als ik. Ik ken hem toevallig vrij goed en dat durf ik wel te stellen Haha!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:55

Je hebt een paard voor de sport begrijp ik? Als dat niet samen werkt met natuurlijk bekappen moet je voor jezelf gaan afwegen wat je wil. Of de sport op een lager pitje zetten of het natuurlijk bekappen opgeven. Vast een moeilijke keus, maar zo doorgaan kan ook niet. Stel dat er uit zo'n glijpartij een ernstige blessure ontstaat? Daar moet je toch niet aan denken?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 11:37

precies Jeskoo, dat risico wil ik gewoon niet nemen. Ik ben echt niet iemand die iedere week op concours gaat en voor de prestaties gaat, maar ik wil wel plezier hebben met mijn pony. Hij vind het springen en crossen geweldig, hoe meer verschillende dingen ik doe met hem hoe enhousiaster hij wordt.

Ik heb wat zitten surfen en kwam een paar sites tegen van hoefschoenen, met schroefgaten. Iemand die hier ervaring mee heeft, om ze dus alleen voor springen en cross te gebruiken? Blijven die dingen ook goed zitten in waterpartijen en modderige ondergrond?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:48

daar zat ik ook nog aan te denken, hoefschoenen. Heb er verder geen ervaring mee. Isapaardje heeft ze ook, PB haar anders even?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:50

ik heb ervaring met Marquis schoenen met schroefgaten, ik had er widea's in zitten ipv kalkoenen en de enige keer dat mijn paard kreupel is geweest, was na een ritje op die schoenen.
Die schoenen heeft hij dus nooit meer aan gehad, bleek een grote fout te zijn van mij. Ik heb er bewust voor gekozen de hoeven in eigen tempo te laten genezen van het jaar hoefijzers, zonder hulpmiddelen. The natural way dus....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:51

Dallmer hoefschoenen kunnen kalkoenen indraaien.

Ik heb 2 jaar met Dallmers gereden ,maar zonder kalkoenen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:07

Misschien een domme opmerking maar heb je je paard bekapt VOOR de wedstrijd?Het kan zijn dat ie toen een te lange hoefwand had?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 12:24

Ik houd hem ongeveer iedere 2 weken bij dus hij staat er altijd netjes op, dat kan het probleem niet zijn geweest. ik ga nog even verder info zoeken over schoenen, en morgen bel ik wout. bedankt voor jullie reacties alvast!!

Nathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:32

Lachen hee, ken ik jou niet ergens van??? Hoefschoenen lijken mij in jou geval ook het beste, misschien zijn stiften dan nog niet eens nodig (door het rubber en het profiel er onder). En dan heb je nog steeds alle voordelen van het natuurlijk bekappen. De natuurlijk bekapper kan je idd denk ik het beste advies geven Knipoog

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:37

Morrie schreef:
Citaat:

het is maar hoe je er tegenover staat, ik zou gaan voormijn principes het "gebruik"van het paard aanpassen aan de mogelijkheden.

Tja, maar als het paard nou echt lol heeft aan die springwedstrijden, moet je hem dat dan gaan ontnemen? Het is en blijft afwegen tussen dingen. Ik ken genoeg paarden die geen genoegen nemen met weide-ornament spelen en af en toe een braaf ritje door bak of bos, die willen gewoon tot het gaatje gaan. Ze dat niet meer gunnen vindt ik ook geen goede optie Ach gut
Maar misschien dat hoefschoenen kunnen werken voor TS, zou mooi zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:46

Citaat:
Tja, maar als het paard nou echt lol heeft aan die springwedstrijden, moet je hem dat dan gaan ontnemen? Het is en blijft afwegen tussen dingen. Ik ken genoeg paarden die geen genoegen nemen met weide-ornament spelen en af en toe een braaf ritje door bak of bos, die willen gewoon tot het gaatje gaan. Ze dat niet meer gunnen vindt ik ook geen goede optie

hier denk ik héél anders over, maar daarover ga ik hier op Bokt niet in discussie, dat levert me een OW of een ban op..... daar houden ze hier niet zo van.... meer iets voor een ander forum

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:13

In dit geval ben ik het wel eens met Waratje.

Mijn verzorgpaard ging tot het uiterste tijdens de cross.
Zijn peesblessure is dan ook een ramp,je zag hem zo wegkwijnen,hij hield immers van wandelen en van de cross!

Als je écht zeker bent dat je paard het graag heeft zou ik zoeken naar andere opties.

Toch vind ik het raar,de straal is immers antislip,raakt die de grond dan niet?

Zou ik evt een foto van de hoeven mogen zien als dat mogelijk is?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:21

Als je denkt aan ijzers kijk dan naar Easy Walkers. Hier een topic daarover viewtopic.php?f=111&t=576374&hilit=

echt heel goed, heel goed voor de paardenbenen en je kunt er ook kalkoenen in draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:33

Waratje schreef:
Ik ken genoeg paarden die geen genoegen nemen met weide-ornament spelen en af en toe een braaf ritje door bak of bos, die willen gewoon tot het gaatje gaan. Ze dat niet meer gunnen vindt ik ook geen goede optie Ach gut

Dit is wel heel erg zwart-wit zeg. Er zit ook nog een groot gebied tussen deelnemen aan wedstrijden/competities en wat jij noemt "een braaf ritje door bak of bos". Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:36

sommige takken van sport gaan gewoon moeilijk samen met blootsvoets.

De spikkel die ik in training heb, heeft dit weekeinde de oefencross gelopen op de vlietlanden, ding staat ook blootsvoets........ maar ging wel onderuit in een bocht...

Dus het is OF je gebruiksdoel bijstellen OF een principe laten vallen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:45

je kunt ook proberen om de mustang roll achterwege te laten en de hoefwand alleen gelijk te maken met de zool. de randen dus scherp laten, en de steunsels net iets langer laten dan de zool. misschien helpt het?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 01:17

Ik heb nog geen tijd gehad om te overleggen, wel vandaag zijn voetjes bijgewerkt omdat het weer even nodig was. Woensdagavond heb ik weer crosstraining, ik wil nog even een keertje aankijken hoe het gaat voor ik te snelle beslissingen ga nemen. Veel crossparcoursen hebben bij de hindernissen zandgrond dus dat komt wel heel goed uit, alleen de springparcoursen op gras blijven een probleem. We staan ingeschreven voor een oefen-sgw binnenkort, ik ga het gewoon proberen en kan me altijd terugtrekken als het niet goed gaat.

Nog even ingaan op de 'discussie' over gebruiksdoelen, ik weet dat er een heel groot deel tussen het rustige buitenritje en het fanatieke wedstrijdrijden in zit. Ik merk gewoon aan mijn pony dat hij opleeft van zo'n cross, net zoals hij bij endurancewedstrijden doet. Afwisseling is ontzettend goed voor hem, ik kan echt geen 2 dagen achter elkaar hetzelfde met hem doen, want dan doet hij het gewoon niet meer. Hij is ontzettend slim en leert erg snel, ik moet hem dus nieuwe dingen blijven aanbieden. Als je dat koppie had gezien tijdens de crosstraining, had je gesnapt wat ik bedoel. Ik heb foto's, zal binnenkort even proberen er eentje in te scannen. Als ik eraan denk maak ik er ook even een van zijn hoef, is dat ook gelijk klaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:09

De spikkel is ook enorm opgeknapt van de oefencross Haha! dier wordt er gewoon enorm vrolijk van. en heeft weer veel meer plezier in het gewone werk

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:28

Misschien is het ook wel even wennen voor je paard. Ik scheur regelmatig door een nat weiland, heb een paar keet oefencross gedaan en gesprongen op gras. Geen enkel probleem. We rijden echt niet voorzichtig ofzo.
Het lijkt mij dat je paard ook even z'n 'draai' met vinden op wat graddere ondergrond.