Bij wie is de join-up al eens misgegaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Bij wie is de join-up al eens misgegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 09:46

Ik hoor altijd zulke waarschuwingen over join-ups enzo, en dat je het niet moet doen als je geen expert bent en alles en niet met hengsten. Ik heb best vaak een join-up gedaan, en het is nog nooit mis gegaan. En laatst was ik ergens en gingen 10 mensen allemaal een voor een een join-up doen, waaronder een hengst, en bij niemand ging het mis. De meeste mensen hadden nog nooit een join-up gedaan. Dus mijn vraag is, bij wie is het wel eens mis gegaan en wát ging er mis?

callippo

Re: Bij wie is de join-up al eens misgegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:20

1x aangevallen door een ruin (was toen 16 ofzo)
1x paard wat maar bleef rennen en toen helemaal niet meer te benaderen was. (niet bij mijzelf maar wel getuige van geweest)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:32

callippo schreef:
1x paard wat maar bleef rennen en toen helemaal niet meer te benaderen was. (niet bij mijzelf maar wel getuige van geweest)

Maar heeft dat met een join-up te maken??

Die aanval zal geweest zijn dat je je aanwijzingen niet goed gaf en de ruin de overhand nam , heeft niets met een join-up te maken.

Ik vind eigenlijk dat er heel veel over de join-up word geschreven en gepraat en geheimzinnig over gedaan dat het zo gevaarlijk is , zo ie zo kan met paarden omgaan gevaarlijk zijn al sje geen idee hebt waar je mee bezig ben, dan kan gewoon longeren ook een gevaarlijke bezigheid worden.

Ik heb zelf een curses gedaan join-up en gebruik het zelf niet veel omdat het niet nodig is op het momnet , maar je kan er niet echt heel veel mee verpesten , want je paard weet niet wat jij fout doet , ik zie ook dokwijls zat mensen met longeren hun paard opjagen, dat is eigenlijk erger want dan kan je paar helemaal niets , hij vlucht maar zit aan een touwtje en kan dus ook niet keren omdat hij dan in het touw vast draait, dus ja heo erg kan een join-up zijn , er zijn ensen die hun paard even hij de stal halen om hun paard door de bak te jagen , heo heet dat dan , iedereen ziet ineesn overal een joun-up in , het lijkt wel een virus op het moment, terwijl het niets voorstelt, je kan een joun-up doen , maar het belangrijkst eis hoe je je paard daarna traint, een joun-up is niet iets heiligs dat je paard ineens alles voor je doet omdat hij ej ineens vertrouwd , je moet zijn vertrouwen winnen en dat krijg je niet voor elkaar met 1 enkelen join-up en ook niet als je het elke dag doet, want als je aansluiten daarna je paard negeert of hem onredelijk behandelt heeft een join-up ook geen zin,
Ik zou zeggen als je echt wil weten hoe het werkt , neem dan een cursus van mensen die er echt verstand van hebben en niet zomaar van iemand die de cursus 1 X heeft gedaan, die mensen die zijn ajren in training geweest en na 1 cursus kun je misschien het een keer bij ej eigen paardje doen, maar er zoveel theorie bij zo`n weekend cursus en die kun je als normaal mens niet in 2 dagen opslaan en overbrengen op anderw, daar moet je echt een paar jaar mee bezig zijn , o het zo te kunnen vertellen , zodat een ander het een beetje leert snappen.

En doe een join-up met je paard als je weet dat je hem daarna en de rest van zijn leven ook eerlijk behandelt en niet om dat je erbij wil horen en daarna de zweep er weer overhaalt met rijden omdat hij het niet doet.
Maarja dat is mijn mening.

Maar ik lees hier zo vaak verhaleb over de join-up, dat ik er echt een beetje naar van word, want zo bizonder is het niet ,. het is bizonder als je je paard eerlijk behandelt en daar is geen jpin-up voor nodig, want als je je paard eerlijk en met respect behandelt , zal hij dat bij jou ook doen, het gaat om wederzijdse vertrouwen en dat bereik je in de dagelijkse eerlijke omgang met je paard,.
Zowel op de grond en met rijden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:32

Zeker met de laatste alinea ben ik het helemaal eens.
Ben sowieso niet zo van de join-ups, maar als je het doet; doe het dan goed. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar veel mensen zijn erg onwetend, die hebben het in Heartland gelezen en het 'lijkt ze wel leuk'. Zo ken ik figuren die maar wat gaan staan aanprutsen na het lezen van Heartland en werkelijk in hun eigen droomwereldje zitten 'Oh mijn paard kwam naar me toe' , kan daar zo slecht tegen. Ziek

In ieder geval, ik heb nog nooit gericht een join-up staan uitvoeren. Geen rede toe gehad verder. Maar onbewust voer je die in weze al uit met opjagen en dergelijke, dus tja..

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 17:19

Ik ben het eigenlijk wel helemaal eens met midgie. Er wordt altijd geheimzinnig over gedaan, en dat het voor experts is. Natuurlijk moet je wel weten wát je doet, maar een paard ziet een mens ook niet aan voor paard. Want hij denkt ook niet altijd bij rijden dat er een tijger op zn rug zit om hem te verscheuren.
Wat Miirthe zegt, ik vind vaak de reacties ook overdreven. Maar bij die cursus waar ik was & aan meedeed was een vrouw en die had een enorm verstoorde band met haar paard, en voor haar was het wel even een mooi moment dat het paard kwam. Maar ze ging niet huilen ofzo hoor. *LOL*

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:06

Join up nog nooit echt misgegaan.

Ben wel getuigen geweest van hetvolgende niet gevaarlijk maar wel vervelende probleem:
Bij niet elk paard werkt een join up, deze uitspraak wekt misschien veel reacties op, en zou het nooit gezegd hebben als ik het niet zelf gezien zou hebben.

Een paard wat ik ken is door mensen wreed uit de kudde gehaald in portugal en naar nederland gebracht. Dit paard is zodanig getraumatiseerd dat de join up echt niet werkte. Zijn angst was zo groot dat je na de join up nog steeds niet naar hem toe kon. De join up is overigens door een professioneel iemand gedaan.

Ze zei bij voorbaat dat ze het liefst zonder halster werkt dus of die af mocht. Godzijdank durfde de eigenaar dat niet aan. Een écht probleem is het niet. niet in de zin van gevaarlijk, maar wel knap lastig, als je een paard in de paddock zou hebben zonder halster wat met geen mogelijkheid zijn halster weer om zou krijgen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:03

midgie schreef:
callippo schreef:

Maar heeft dat met een join-up te maken??

Die aanval zal geweest zijn dat je je aanwijzingen niet goed gaf en de ruin de overhand nam , heeft niets met een join-up te maken.

Dat was idd bij het uitvoeren van een join-up, zonder begeleiding (tsja, Monty was net 1x op tv geweest, in Nederland had nog bijna niemand van hem gehoord Tong uitsteken)

Je wilde toch gevaren horen van dingen die konden gebeuren als je een join-up zonder begeleiding uitvoert?

Ik heb hiernaast ook 4x een join-up uitgevoerd met andere paarden, die gingen wel gewoon goed. Niet dat dat echt iets toevoegde aan de relatie met het paard.

Na een jaar deed ik trouwens geen join-ups meer en de afgelopen paar jaar heb ik alleen nog 'catching game' gespeeld van Parelli. Dat ging trouwens nooit mis (maar voor je catching game gaat spelen, heb je ook wel een redelijke basis)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:07

Achja wat moet ik zeggen...
Ik ben geen grote fan van de Join-up en zeker niet van Monty Roberts maar das een ander verhaal.
Geheimzinnig wordt erover gedaan ja, waarom weet ik niet ik heb wel mijn suggesties.
Er zijn veel mensen die iedere dag voordat ze te werk gaan met hun paard de Join-up prakticeren hoewel dit absoluut niet de bedoeling is.

Maar goed terug on-topic.
En zijn al wat dingen fout gegaan een keer heeft het paard de overhand genomen en heeft aangevallen
En een keer had het paard gewoon geen zin meer deed niks meer en liet zich lekker ook niet meer vangen.
Wat nou alweer een Join-up?
Die hadden we gisteren al doorgenomen nee jóh ga lekker zelf rennen Dromen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:50

Ik denk dat heel veel mensen de join-up als iets heiligs zien , omdat een man die heel beroemd is geworden ermee, die toevallig het ook in zich heeft om op een juiste manier met dieren om te gaan in zich heeft, laat zien hoe het ook kan en gelijk wil half paarden nederland ook zo geod als hem wordne, maar helaas gaat dat niet. Maar als je het dan wel wil proberen zoek dan hulp van iemand die het van die man heeft geleerd en niet van iemand die via via omdat een goeie kennis de cursus heeft gedaan , het je wel kan leren of even een boekje erbij.

DE join- up is echt niets bijzonders, maar er gaat heel veel theorie aan vooraf , praten en praten om te leren wat je moet zien en doen , somige mensen pakken dat perfect op , maar andere zullen zonder hulp nooit verder komen en dan zal het juist fout gaan, met paarden omgaan is een natuurlijk gevoel en dan pas kun je op de juiste manier met ze samen werken, je pikt dus ook de mensen er zo uit die dat gevoel hebben of willen leren, dan pas ben je goed bezig, dan pas kun je zeggen ik ga een join- up doen als je het gevoel in je hebt en weet waar je naar moet kijken , je kan uren kijken maar als je het niet ssnapt dan lukt het je niet om het juiste te zien en te volen, en zal je paard je ook nooit begrijpen , dus waarschijnlijk gaat hij dan in de aanval en op de vlucht , logisch want dat is zijn instinct.

Je ziet vaak genoeg dat iemand een paard longeert en maar aan het opjagen is , zodat het dier even zijn energie kwijt kan , nou dan kun je beter een slechte join-up doen , want dan kan het dier nog zijn eigen richting bepalen, inplaats van te moeten vluchten aan een touwtje.

Ik vind dat iedereen eens op moet houden om interesant te doen over de join-up.
Join-up is een naam aan iets gegeven maar is geen toverwoord of iets , iets moet een naam hebben , maar het gaat om de bedoeling en dat zien heel veel mensen niet, de boodscap van mr roberts dat je ook anders met een dier om kan gaan, maar als je een join-up doet en je gaat aansluitend je paard rijden met allerlei hulp teugels sporen een scherp bit en ook nog een zweep, waar blijft het vertrouwen dan, jij vraagt vertrouwen aan je paard maar jij vertrouwd hem niet , denk dat dat de bedoeling van de join-up is , wederzijdse vertrouwen , je kan veel meer van je paard leren dan hij van jou, want hij kan niet onze lichaamtaal leren maar wij wel de zijne zo goed mogelijk.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:50

Ook geprobeerd toen ik Monty een keer had gezien en nog van toeten noch blazen wist. Gevolg: paard in paniek, grote onbegrijpende ogen. Besloten dat ik daar niet aan toe was - en later nooit meer behoefte gevoeld aan een join up.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:41

promptertje schreef:
Ook geprobeerd toen ik Monty een keer had gezien en nog van toeten noch blazen wist. Gevolg: paard in paniek, grote onbegrijpende ogen. Besloten dat ik daar niet aan toe was - en later nooit meer behoefte gevoeld aan een join up.

Ja je kan het ook niet afkijken , want er komt meer bij kijken dan alleen een rondje opjagen zoals iedereen het noemt, je moet ook de juiste gedachten en instelling hebben als je zoiets wil leren doen, en niet als een wilde gek je paard in het rond jagen , dan gaat het fout en geef ik het paard groot gelijk dat het aanvalt , zou ik ook doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:53

Ik heb mijn paard niet als een wilde opgejaagd, het eerste wegsturen was al genoeg. Mijn paard is zéér gevoelig, en begreep niet waarom ik haar wegstuurde, dat was al voldoende voor paniek. Teken dus van hoe het mis kan gaan zonder begeleiding, zoals TS vroeg. Ik begrijp niet waar jij leest dat mijn paard me aanviel, dat zit niet in haar aard en bovendien zal ik haar nooit zo kwetsen dat ze zich genoodzaakt voelt om aan te gaan vallen. Dan heb je al heel wat grenzen overschreden...

Parelli bevalt ons veel beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:06

Idd Midgie, de join-up is niet het wondermiddel dat heel veel mensen er in zien. Als je het paard ontvankelijk hebt gemaakt voor jou met behulp van die join-up, dat hij je als leider ziet en je compleet vertrouwd, dan moet je die positie ook weten te handhaven. En dat zien heel veel fans van Monty Roberts niet. Die denken: ik heb een probleem met mijn paard, we doen even een join-up en alles is gefixed. En dat is gewoon niet zo. Of zoals bij zoveel kinderen ook wel gebeurt: join-up wordt meegenomen omdat het zo schattig is als ze daarna als een hondje achter je aanlopen. En dat dan twee keer per week.

Ik zie zelf niet dat er geheimzinnig over de join-up wordt gedaan, iedereen die hem leren wil kan hem leren, en ook door trial en error kom je redelijk ver. Maar informeer je voor die tijd, en ga niet dingen doen omdat je het in Heartlandboekjes hebt gelezen...Niets is zo gevaarlijk als halve of niet complete informatie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:55

Hoeveel van de mensen met een paard hebben so ie so interessen in wat een paard werkelijk is??

Ze doen even iets wat op het moment in is roberst , parelli of voest , doen het fout , dus het werkt niet en dat is zo jammer van de mensen die en paard hebben om de heb en hij moet maar doen wat ik wil, Ik ga met mijn paarden om op gelijke voet, tuurlijk ben ik de leider ook wel , maar luister dus ook naar mijn paard , als hij echt een probleem heeft met iets dan probeer ik het op zijn manier of een weg te zoeken waar we ons beide fijn in voelen, vaak lukt dat gewoon , je hebt natuurlijk paarden die erg dominant zijn , die kun je de grond in boren maar je kunt er ook proberen om er door een deur mee te gaan en dat vind ik de manier om met je paard omgaan op de juiste wijze, dat probeert mr roberts dus ook te vertellen aan de mensen, dat je je paard als maatje moet zien en niet als je slaaf, je kan wat van hem eisen maar als je het vraagt dan bereik je meer, ik denk dat de join-up vragen is om vertrouwen en samenwerken , maar veel mensen zien het als een dwanmatig iets en dat is juist zo jammer , want als je het met die instelling gaat doen dan gaat het gewoon fout en dan heeft mr roberst het gedaan.

Maar als je met de juiste ogen kijkt zie je wat hij bedoelt en wat hij duidelijk wil maken.
Lees eens al zijn boeken en lees ze dan ook echt en niet zomaar lezen wat je wil horen.

Ik ben echt geen roberts goeroehoor Knipoog doe van alles met mijn paardjes , maar bovenal geniet ik van hun eigen persoonlijkheid en probeer daar mee om te leren gaan en mee samen te werken , heel af en toe doe ik een join-up om de samenwerking weer even duidelijk te vragen , maar eis niet van ze dat ze mij als leider zien , ik vraag ze mij te vertrouwen en durf hun te vertrouwen en probeer dat vertrouwen ook niet te misbruiken om dan daarna te veel te eisen met rijden. rijden is ook vragen en samenwerken , dat word ook echt heel veel vergeten en dat is nou zo jammer, laat het paard ook genieten van de samenwerking, dan zal hij steeds beter en harder voor je willen werken.
Eigenlijk is dat het doel van de Join-up volgens mij, het hele plaatje in harmonie en met gezond verstand met je paard omgaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:01

Midgie, de vraag was gewoon "bij wie is het wel eens mis gegaan en wat ging er mis". Is het niet beter om het even on topic te houden? Je hebt gelijk hoor, maar het beantwoordt de vraag niet Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:05

Sorry , maar er zijn al zoveel topics over join-up en pff je word er zo moe van en reageer eigenlijk niet veel erop, maar hier word gevraagt wat er fout is gegaan, maar ik probeer juist te zeggen dat je moet zorgen dat het niet fout gaat, maar maak er duidelijk een heel verhaal van haha , ik heb van die dagen dan kan ik mijn vingers niet meer tegen kan houden op het toestenbord;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:10

midgie schreef:
Hoeveel van de mensen met een paard hebben so ie so interessen in wat een paard werkelijk is??

Ze doen even iets wat op het moment in is roberst , parelli of voest , doen het fout , dus het werkt niet en dat is zo jammer van de mensen die en paard hebben om de heb en hij moet maar doen wat ik wil, Ik ga met mijn paarden om op gelijke voet, tuurlijk ben ik de leider ook wel , maar luister dus ook naar mijn paard , als hij echt een probleem heeft met iets dan probeer ik het op zijn manier of een weg te zoeken waar we ons beide fijn in voelen, vaak lukt dat gewoon , je hebt natuurlijk paarden die erg dominant zijn , die kun je de grond in boren maar je kunt er ook proberen om er door een deur mee te gaan en dat vind ik de manier om met je paard omgaan op de juiste wijze, dat probeert mr roberts dus ook te vertellen aan de mensen, dat je je paard als maatje moet zien en niet als je slaaf, je kan wat van hem eisen maar als je het vraagt dan bereik je meer, ik denk dat de join-up vragen is om vertrouwen en samenwerken , maar veel mensen zien het als een dwanmatig iets en dat is juist zo jammer , want als je het met die instelling gaat doen dan gaat het gewoon fout en dan heeft mr roberst het gedaan.

Maar als je met de juiste ogen kijkt zie je wat hij bedoelt en wat hij duidelijk wil maken.
Lees eens al zijn boeken en lees ze dan ook echt en niet zomaar lezen wat je wil horen.

Ik ben echt geen roberts goeroehoor Knipoog doe van alles met mijn paardjes , maar bovenal geniet ik van hun eigen persoonlijkheid en probeer daar mee om te leren gaan en mee samen te werken , heel af en toe doe ik een join-up om de samenwerking weer even duidelijk te vragen , maar eis niet van ze dat ze mij als leider zien , ik vraag ze mij te vertrouwen en durf hun te vertrouwen en probeer dat vertrouwen ook niet te misbruiken om dan daarna te veel te eisen met rijden. rijden is ook vragen en samenwerken , dat word ook echt heel veel vergeten en dat is nou zo jammer, laat het paard ook genieten van de samenwerking, dan zal hij steeds beter en harder voor je willen werken.
Eigenlijk is dat het doel van de Join-up volgens mij, het hele plaatje in harmonie en met gezond verstand met je paard omgaan.

Ik krijg zo de indruk dat je niet helemaal begrepen hebt wat de Join-up inhoudt en wat het omgaan met paarden inhoudt. Er bestaat gewoon geen gelijk niveau bij een paard: een paard is jou de baas of jij bent de baas over het paard. Dat "samen door een deur" en dat "gentlemans agreement" bestaat gewoon niet.

Monty Roberts wil wel degelijk de leider worden over een paard, maar heeft een hekel aan de ruwe methode van de cowboys. Maar ook Monty Roberts heeft op bepaalde punten een verkeerd beeld. Als hij het heeft over "sacking out" van een paard komt ook hij met de ruwe manier waarop cowboys hun paarden desensibiliseren, maar het kan ook anders.

En als je een join-up uitvoert, eis je wel degelijk van je paard dat hij je als leider ziet. Als jij beweert dat niet te doen heb ook jij de join-up niet helemaal begrepen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:28

haha , ja daar kunnen we het heel lang over hebben ,ik weet wel degelijk wat een join up is, je vraagt dus ook wel degelijk vertrouwen aan je paard, een leider kan dus ook uit de zelfde ton drinken met een onderdaan zal ik maar even zeggen , tot op zekere hoogte, ik leid mijn paard , maar kan ook samenwerken hem haar.

Ik zie een join-up ook als vragen om jou te vertrouwen, want als je een join-up doet en je paard komt niet naar je toe heb je geen vertrouwen gewonnen, ligt er ook aan met welk paard je het doet als een paard geen respect heeft dan moet je wel degelijk de leider zijn en zul je niet uit een ton kunnen drinken , totdat beverstigt is , maar dan moet je meer doen dan alleen join-uppe

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:30

bij mij gaat hij niet echt "fout" maar mijn pony wil niet komen.. ze zit te kyken van zal ik wel komen of niet en dan komt ze uiteindelijk niet.. als ik dan naar haar toe loop achtervolgt ze me overal .. rent ze mee stapt ze mee en staat samen met me stil maar ze wil niet komen ...
myn pony komt ook van een manege af dus is al een beetje argwanend naar mensen toe Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:34

khOuuvnnjOuu schreef:
bij mij gaat hij niet echt "fout" maar mijn pony wil niet komen.. ze zit te kyken van zal ik wel komen of niet en dan komt ze uiteindelijk niet.. als ik dan naar haar toe loop achtervolgt ze me overal .. rent ze mee stapt ze mee en staat samen met me stil maar ze wil niet komen ...
myn pony komt ook van een manege af dus is al een beetje argwanend naar mensen toe Lachen

Maar waarom zou je een join-up willen doen,

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:34

om vertrouwen te krijgen Tong uitsteken

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:35

het is een paar keer gelukt maar heb het een tijdje niet gedaan omdat we de mogelykheden niet hadden.. ben van plan om het nu weer wat vaker te doen Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:47

khOuuvnnjOuu schreef:
het is een paar keer gelukt maar heb het een tijdje niet gedaan omdat we de mogelykheden niet hadden.. ben van plan om het nu weer wat vaker te doen Knipoog

Ja is goed hoor je gaat je gang maar, doe het zo vaak als je wil Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:12

Als je het dagelijks meeneemt werkt het nog het beste Clown

arme pony....

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:54

Toch vind ik deze methode van join-up wel raar hoor. Want in een kudde hoeft een paard geen rondjes te blijven rennen om de kudde, die blijft gewoon een eindje van de kudde tot hij er weer in mag. En een paard ziet een mens echt niet als paard, dus zo schokkend is het niet voor een paard - lijkt mij.