natural oplossing bij hoesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

allegro

natural oplossing bij hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:10

Ik vraag me af wat jullie doen als je paardje hoest. Mijn haffie hoest dit jaar al voor de derde keer.
De eerste keer was in jan/feb. en duurde een week of vier. Ik heb toen de 2e week op aanraden van de dierenarts een antibioticakuur gegeven en de week erna een hoestdrankje. In mei heeft ie toen weer gehoest maar deze keer was dat na 2 dagen weg, ik heb hem toen het kruidenmengsel van HMP nog een paar dagen gevoerd. Nu begon ie zondag "weer" te hoesten dus ik heb hem weer HMP door zijn voer gegeven. Helaas is de hoest nu niet zo snel weg als de vorige keer. Mijn haf staat de hele zomer op de wei en van de winter in een paddock met een loopstal.
Wie of wie heeft een goeie tip hoe ik zijn weerstand verhogen kan of zou het iets anders zijn?
Alle tips zijn welkom.
p.s. ik heb deze vraag bij de naturals gezet omdat bij medisch men altijd meteen begint antibiotica etc. ik los het graag op een natuurlijke manier op.

prompter

Re: natural oplossing bij hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:17

Toen mijn paard ging hoesten heb ik het ook eerst op natuurlijke wijze geprobeerd, o.a. met echinacea. Helaas is dat toch geescaleerd naar bronchitis, en dat was alleen nog maar met chemisch spul (o.a. antibiotica) te verhelpen. Ik neem met hoesten geen risico meer, ik heb een vreselijke hekel aan synthetische medicijnen maar met sommige aandoeningen ontkom je er niet aan. "Genezen" vind ik dan toch belangrijker dan "puur natuurlijk".

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:24

bij ons op stal hoesten er veel paarden momenteel, ik heb vroegah altijd geleerd dat een pard dat hoest, ziek is, punt uit.

Tot mijn verbijstering rijden ze alle paarden gewoon en maakt niemand zich er druk over.

Ik rijd sowieso al niet maar laat Morrie nu ook niets doen waarvan hij nog meer gaat hoesten en ik geef hem 2 x daags een schepje foenegriek, dat vindt ie zo heerlijk dat hij het gewoon uit m'n hand likt.... (het is hartstikke bitter, heb het geproefd)

Ik heb al eens eerder een hoestje in een week verholpen met foenegriek, dus ik heb nu ook goede hoop...... (ber er pas maandag mee begonnen)

Een regulire DA komt er niet bij, als het te lang naar mijn zin aanhoudt, komt er een holisitsch DA (in de hoop dat ze op de wei wil behandelen)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:33

je hebt natuurlijk hoesten en hoesten. Een gewoon droog kuchje af en toe besteed ik geen aandacht aan maar flinke hoestbuien met slijmerige uitvloeingen en stank uit de neus daar komt toch echt een arts voor (om maar 2 uitersten te noemen). Voor veel kleine kuchjes helpen echina druppeltjes, kamille, foenegriek, pepermunt, chlorella, nat hooi, stoombadje met eucalyptus of een spuitbusje maken met eucalyptus/den/pepermunt olie.
Je hebt ook paarden die hoesten vanwege stress. De mijne heeft dat ooit gedaan omdat hij teveel stress had op zijn oude stal. Hij hoestte nooit en toen in 1 keer constant. Steffi vd Laarse kon niets vinden maar wonder boven wonder is het na de verhuizing binnen 2 dagen over gegaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:36

Die stresshoest herken ik, dat heeft mijn paard ook gehad, en ook bij haar verdween het als sneeuw voor de zon na een verhuizing.

Maar haar bronchitis is toch echt ontstaan na "kleine kuchjes", niks hoestbuien of neusuitvloeiing. Daar ben ik van geschrokken en ik neem daar geen risico meer mee. DA komt nu eerst, geen zelfmedicatie meer.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 15:19

promptertje schreef:
Maar haar bronchitis is toch echt ontstaan na "kleine kuchjes", niks hoestbuien of neusuitvloeiing. Daar ben ik van geschrokken en ik neem daar geen risico meer mee. DA komt nu eerst, geen zelfmedicatie meer.

Kan me voorstellen dat je uitermate voorzichtig bent geworden hierdoor, is het chronisch geworden of helemaal hersteld.??
Mijn haf hoest inmiddels helemaal niet meer dus ik denk dat zijn keel wat geirriteerd was door het stof... Of weerstand verminderd door het hete weer (ben zelf ook een beetje snotterig).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:25

Het is helemaal hersteld, gelukkig! Ik was er nog net op tijd bij.

Begin dit jaar ook een paar kuchjes, en ik ben direct richting kliniek vertrokken, maar de scope wees uit dat er niets ernstigs was, alleen wat geirriteerdheid in de keel, te verhelpen met kuil ipv hooi. Maar de schrik zit er nog steeds in Scheve mond.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:14

Ik kan over andermans paard niets beslissen maar als mijn paardjes(nog nooit 1 kuchje gehoord) zouden hoesten komt er direct een veearts bij en indien nodig naar de kliniek..
Voor mij heeft het natural houden van mijn paarden niets te maken met het wel of niet aan laten rukken van een VA.
Bij ziekte dan toch....voor ons bep. onnodige entingen doen we nml. niet aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:24

Ik probeer in eerste in stantie gekuch/snotneus te verhelpen met een kuurtje Fenegriek, waar mijn paard gelukkig erg goed op reageert.

En er zijn ook pure kruidenmixen met een positieve werking op de luchtwegen op de markt en dat vind ik toch al wel best natural, gezien 'kruiden' en dan ook puur.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:36

Ik geef mijn paard als hij hoest Plantagines + C dit is een homeopatisch middel tegen het hoesten. Het is een duur goedje, maar het werkt erg goed.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:40

na een weekje 2 x per dag een lepeltje fenegriekpoeder heb ik toch vanmorgen geen kuchje gehoord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:11

promptertje schreef:
Toen mijn paard ging hoesten heb ik het ook eerst op natuurlijke wijze geprobeerd, o.a. met echinacea. Helaas is dat toch geescaleerd naar bronchitis, en dat was alleen nog maar met chemisch spul (o.a. antibiotica) te verhelpen. Ik neem met hoesten geen risico meer, ik heb een vreselijke hekel aan synthetische medicijnen maar met sommige aandoeningen ontkom je er niet aan. "Genezen" vind ik dan toch belangrijker dan "puur natuurlijk".

Helemaal met je eens. Bij het voorkomen van de hoest kan je denken aan 'natural' oplossingen, zoals planten extracten oid.
Bij een ontstaan probleem ben ik dan toch meer voor de echte medicijnen. Niet gaan rommelen met homeopatische dingen of andere wazigheden.....

Echt ziek is ziek. Spuitsolyn of hoe het ook heet, kan misschien ook nog wel uitkomst bieden.

Als je paard aan de ventipulmin moet vind ik altijd een beetje eng, dat richt nl onherstelbare schade aan... maar ja op dat punt is het vaak zo erg dat er weinig andere keus meer is.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:16

IK geef een kruidenmengsel van gedroogde biologische kruiden die ik zelf maak met een heleboel kruiden die de hoestprikkel versterken en het lijf draineren. Hoesten is het beste aangezien ze de troep eruit moeten gooien, dus niet onderdrukken want dan blijven er restjes in de longen achter.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:22

lvanbattum schreef:
IK geef een kruidenmengsel van gedroogde biologische kruiden die ik zelf maak met een heleboel kruiden die de hoestprikkel versterken en het lijf draineren. Hoesten is het beste aangezien ze de troep eruit moeten gooien, dus niet onderdrukken want dan blijven er restjes in de longen achter.

Zou je mij willen vertellen (mag ook via PM) wat voor kruiden je dan geeft? Zoiets zoek ik namelijk.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:23

_angela_ schreef:
Ik geef mijn paard als hij hoest Plantagines + C dit is een homeopatisch middel tegen het hoesten. Het is een duur goedje, maar het werkt erg goed.

Oke, ga even googlen om te kijken waar dat te halen is. bedankt voor de tip.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:30

Arabesk schreef:
Echt ziek is ziek. Spuitsolyn of hoe het ook heet, kan misschien ook nog wel uitkomst bieden.

Als je paard aan de ventipulmin moet vind ik altijd een beetje eng, dat richt nl onherstelbare schade aan... maar ja op dat punt is het vaak zo erg dat er weinig andere keus meer is.

Oh, vertel hier eens wat meer over a.u.b. Mijn veulen is nl op ventipulmin gezet omdat ze al een hele tijd last heeft van een akelig kuchje en snotneus (gele uitvloeing). Ze had al sputysolin (of zoiets) gehad maar dat werkte niet, van de AB raakte ze aan de diaree dus dat heeft ze maar 3 dagen gehad en nu krijgt ze dus venti.... Als dit nu nog niet werkt dan moet ze toch weer op de AB terug maar als die venti... zo'n vernietigende werking heeft dan weet ik het helemaal niet meer.

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:43

Heb je een idee wat de oorzaak is van het hoesten? Voorkomen is beter dan genezen....
Vb van oorzaken: infectie (DA), sporen in hooi (overgaan op weken of kuil), stof in de wei bv. rond drinkplaats (in andere wei zetten indien mogelijk, of natspuiten), allergie (DA) etc. etc.
Mijn paard is afgelopen winter gevoelig geworden voor hooi en begon te hoesten. Ben overgestapt op kuil en nu kucht ze nooit meer.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:53

Mijn merrie heeft 8 maanden gehoest en heeft de complete medicijnkast van de reguliere gehad en alle bedenkbare onderzoeken maar helaas heeft dat niets geholpen. Ik zelf geloofde niet echt in homeopathie totdat ik Gerrit Zomer bij mijn merrie haalde, nu 2 maanden verder hoest mijn paard eigenlijk niet meer (soms 1 verdwaald droog kuchje maar niet meer hele dagen door zoals tot 2 maanden geleden). Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen meteen de reguliere medicijnen overboord moet gooien alleen werkte dit dus bij mijn merrie niet. Mocht je meer info willen hebben dan pm me maar even, heb misschien nog wel nuttige tips voor je (welke bij mijn merrie in ieder geval wel hun werk deden).

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:10

Birta schreef:
Heb je een idee wat de oorzaak is van het hoesten? Voorkomen is beter dan genezen....
Vb van oorzaken: infectie (DA), sporen in hooi (overgaan op weken of kuil), stof in de wei bv. rond drinkplaats (in andere wei zetten indien mogelijk, of natspuiten), allergie (DA) etc. etc.
Mijn paard is afgelopen winter gevoelig geworden voor hooi en begon te hoesten. Ben overgestapt op kuil en nu kucht ze nooit meer.

Alle paarden/pony's hebben last gehad van (naar het lijkt) hetzefde kuchje alleen bij haar en 1 ander paard lijkt het hardnekkiger te zijn, de anderen hebben er nu geen last meer van. Het paard dat ik hierboven noem is er wel veel beroerder van geweest maar bij mijn veulen blijft het nu extreem lang hangen (nu al 2 mnd). DA heeft iedere keer nog naar de longen geluisterd en die klonken schoon. Gisteren dacht hij mss toch iets te horen, net voor ze ging hoesten, maar hij wist het niet zeker. Ze had ook geen koorts dus de DA (2 verschillende) tasten in het donker. Qua voeding, stalling e.d is er niets veranderd voor ze het kuchje kreeg, nu ondertussen wel.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:12

NesyD schreef:
Mijn merrie heeft 8 maanden gehoest en heeft de complete medicijnkast van de reguliere gehad en alle bedenkbare onderzoeken maar helaas heeft dat niets geholpen. Ik zelf geloofde niet echt in homeopathie totdat ik Gerrit Zomer bij mijn merrie haalde, nu 2 maanden verder hoest mijn paard eigenlijk niet meer (soms 1 verdwaald droog kuchje maar niet meer hele dagen door zoals tot 2 maanden geleden). Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen meteen de reguliere medicijnen overboord moet gooien alleen werkte dit dus bij mijn merrie niet. Mocht je meer info willen hebben dan pm me maar even, heb misschien nog wel nuttige tips voor je (welke bij mijn merrie in ieder geval wel hun werk deden).

Ik wil er iig graag iets meer van weten dus de pm volgt nog, moet nu helaas dringend gaan werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:15

CarS schreef:
Ik kan over andermans paard niets beslissen maar als mijn paardjes(nog nooit 1 kuchje gehoord) zouden hoesten komt er direct een veearts bij en indien nodig naar de kliniek..
Voor mij heeft het natural houden van mijn paarden niets te maken met het wel of niet aan laten rukken van een VA.

ik snap de link ook niet helemaal met natural, als je paard ziek is dan bel je de dierenarts.
Ik vind het trouwens wel grappig dat je om een natural oplossing voor hoesten vraagt, bijna alle oplossingen voor (chronisch) hoesten zijn: je paard zo natural mogelijk houden. Zoveel mogelijk buiten, zo weinig mogelijk in contact met stof en schimmel (dus ook nat hooi of kuil). Haha!
Als je paard echt een bacteriele infectie heeft, moet je wel antibiotica geven, maar dat is ook acuut.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:20

Onze pony is overgezet op houtkrullen dus geen stro en haar hooi week ik steeds een half uur van te voren.
In het verleden heeft zij ook altijd antibiotica gehad e.d maar sinds wij alles zo stofvrij proberen te houden is het hoesten opgehouden.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 17:39

sanne83 schreef:
ik snap de link ook niet helemaal met natural, als je paard ziek is dan bel je de dierenarts.
Ik vind het trouwens wel grappig dat je om een natural oplossing voor hoesten vraagt, bijna alle oplossingen voor (chronisch) hoesten zijn: je paard zo natural mogelijk houden. Zoveel mogelijk buiten, zo weinig mogelijk in contact met stof en schimmel (dus ook nat hooi of kuil). Haha!
Als je paard echt een bacteriele infectie heeft, moet je wel antibiotica geven, maar dat is ook acuut.

ho ho rustig aan s.v.p. Mijn haf wordt natural gehouden (al zijn hele leven ook toen dat nog geen natural heette, hij is 16 inmiddels.)
Ik ben alleen niet zo'n fan van antibiotica, dus als ik het aan mezelf of mijn dieren geef dan doe ik het spaarzaam. Niet meteen bij een klein kuchje...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:24

www.dekrater.nl ik laat hier altijd edelstenen aanmeten als mijn dieren iets mankeren. voor een terugkerende hoest zou dit ook een prima, ondersteunende oplossing kunnen zijn. misschien zit er iets in het lichaam wat op gezette momenten sluimerend omhoog komt, en wat met reguliere medicatie moeilijk weg te krijgen is.

het is altijd de moeite waard om eens te proberen, ook als je met andere therapiën of geneeswijzen bezig bent. een dier krijgt geen zakgeld dus daar hanteren ze half geld voor en kost een steen je gemiddeld zo'n 7,- Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:08

Middel waar jullie verscheidene pogingen met de spelling meewagen heet Sputolysin. Slim