Marijke de jong van paardenbegrijpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewBorder

Marijke de jong van paardenbegrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 10:59

Wie kent Marijke de Jong van www.paardenbegrijpen.nl
en heeft er iemand bij haar gelesd of een cursus gedaan of gezien?

Waratje

Re: Marijke de jong van paardenbegrijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:50

Ik heb wel demo's van haar gezien, maar heb (nog) geen les van haar gehad. Ze weet goed waar ze het over heeft en wat ik van anderen gehoord heb zijn de lessen zeker wel nuttig.

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:07

Als ik haar site bekijk vind ik het een van alleswatje.....
Niet 1 duidelijke site wie ze is wat ze doet maar een verzameling van alle NH info die er op het net te vinden is....

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:35

Ze heeft heel veel bij ons op de manege gelopen een tijd terug. Ik vond haar altijd wel duidelijk en goed alles uitleggen. Ze doet inderdaad van alles wat, maar het is niet zo dat ze alles half doet laat maar zeggen.. Ze weet wel waar ze het over heeft.

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:39

Ik ken haar niet, dus ze zal best goed kunnen zijn, maar helaas lopen er tegenwoordig duizenden mensen rond met zulke sites, zulke info noem maar op........

Om dat het NH meer een modeverschijnsel is dan logica...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:46

Ja, ik heb een aantal clinics van Marijke gezien. Ze weet wat ze doet, legt het rustig en duidelijk uit en kijkt zeer goed naar het paard (en de bij behorende mens). Er zijn hier op bokt een aantal mensen die les van haar of haar stagaires hebben Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:40

Ik heb een cursus schrik en obstakeltraining bij haar gedaan. Ze kan goed en rustig uitleggen, maar heeft wel sterk haar eigen mening...

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:48

Een vriendin van me komt vaak bij haar aan huis met haar 3jarige Andalusiër hengst. Ze is helemaal weg van Marijke, en ik ga binnenkort mee, ben erg benieuwd. Ja

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:11

_angela_ schreef:
Ik heb een cursus schrik en obstakeltraining bij haar gedaan. Ze kan goed en rustig uitleggen, maar heeft wel sterk haar eigen mening...

Ik heb ook deze cursus gevolgd en ze is bij mij thuis geweest voor trailerladen, ik vind haar zeer kundig en ben het zeker niet eens met bovenstaande!
Ik heb ook loswerken/grondwerk bij haar gedaan en ook daarover veel lof, ze heeft alla minuut de problemen door, ze werkt heel veel op de klassieke manier, dus heel veel loswerken aan de hand, buiging en stelling etc.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 08:42

klinkt allemaal heel goed Haha!
Haar collega Sonja Braafhart moet ook heel goed zijn hun verzorgen ook samen die clinic's enzo

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:11

Ik had niet het idee dat ze het samen doen, alleen huurt/gebruikt Marijke de Maesberg als lesgeef locatie, bij mijn cursussen deed Sonje i.i.g niet mee, maar ze woont erbij, dus vaak aanwezig.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:16

ik ken ook iemand die erbij lest,valt me op dat mensen die er komen,echt helemaal idolaat zijn...en soms vergeten dat er ook meerdere wegen naar rome leiden..

persoonlijk zag ik werkelijk niets opknappen aan het paard,die daar naartoe ging,plus dat deze mevr uitspraken doet over paarden en ruiters die ze nooit gezien heeft,die ze niet moet doen.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:28

Ja... Ach zo is er met iedere instructrice wel wat.
het blijft gewoon heele rg persoonlijk!!
Ik heb bij meerdere instructeurs gelest en het blijft anders

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:40

Ja tuurlijk is zeker zo..

ik heb ook verschillende lesgevers gehad,maar van ieder toch wel wat opgestoken,maar het leek wel,alsof er maar 1 manierwas om je paard te rijden,en dat was HAAR manier,wordt daar altijd een beetje obstinaat van Haha!

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:45

Ja het ene paard gaat heel goed vooruit, terwijl een ander paard bij dezelfde instructrice hellemaal niet vooruit gaat.

Niet alle ruiters en paarden klikken met iedere lesgever/geefster.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:47

kimmie261 schreef:
Ja tuurlijk is zeker zo..

ik heb ook verschillende lesgevers gehad,maar van ieder toch wel wat opgestoken,maar het leek wel,alsof er maar 1 manierwas om je paard te rijden,en dat was HAAR manier,wordt daar altijd een beetje obstinaat van Haha!

Heb je het nu over je kennis of over Marijke? En heb je direct met Marijke te maken gehad of hoor je alleen het commentaar van je kennis?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:58

nee niet direct met marijke te maken gehad,wel iemand die daar bij ging lessen,en die ik dagelijks meemaakte...

en ik heb dat paard echt niet vooruit zien gaan...maar merk gewoon dat mensen een soort sekte achtig iets hebben,als ze daar vandaan komen...alles maar dan ook echt alles wat dat mens doet is goed,al laat ze een scheet,dan is het de mooiste,en sterker nog,mensen gaan de discussie aan dat dit de enigste manier is om een paard te rijden,nou er zijn wel meer manieren,geeft mij echt niets,dat je je heel prettig voelt bij een instructeur,maar om dan te zeggen,dat alleen die manier goed is..

nee daar heb ik dus niets mee... Lachen

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:03

kimmie 261 je hebt wel gelijk dat het niet de enige manier is om zo te rijden er zijn heel veel manieren/methodes,
ik ga er eigenlijk niet heen voor het rijden daar ben ik bij mijn instructrice aan het juiste adres.
maar meer om is te kijken hoe dat op zo'n manier gaat en kijken of ik een betere band met het paard kan krijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:08

o,maar eens kijken en er wat van opsteken is nooit mis natuurlijk,dat zeg ik ook niet..

maar om een voorbeeld te noemen,desbetreffende kennis vertelde tegen marijke over mijn anda zijn peesproblemen,en het antwoordt was meteen ,dat ik hem niet goed rechtstelde,en dat als ik hem moest laten afmaken ,moest ik hem maar aan haar geven zij zou hem wel even beter maken...

noouwwww..ik moet zeggen,iemand die niet weet hoe ik rij,wat er gebeurt is met zijn pees,en wat ik er allemaal aan doe,moet dit soort uitspraken gewoonweg niet doen,het zou professioneler overgekomen zijn,als marijke had gezegd,dat zij niet zou kunnen oordelen over een paard en ruiter die ze nog nooit aan het werk had gezien,en mss dat ze ook wel wat medische voorkennis had gevraagd Lachen

voor mij val je dan echt door de mand,meer van,wie denkt ze wel niet dat ze is....

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:14

Ja dat is ze kan natuurlijk wel zeggen van nou ik Denk dat het dit of dat is, maar zoiets kan ze niet zeggen omdat ze jullie nog nooit heeft gezien dan vind ik het wel een beetje dom van haar

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:18

Ik gaap hier een beetje van, je doet nu hetzelfde als Marijke volgens jou doet. Oordelen zonder dat je haar kent......
Ik vind het juist hartstikke goed dat ze is zoals ze is. En wat iemand aan het begin van het topic zegt van een allergaartje.... Marijke heeft ontzettend veel ervaringen opgedaan in de afgelopen jaren, pikt van alles iets mee en is daardoor ontzettend veelzijdig. Ik vind dat zelf een enorm pluspunt en weerlegt het feit van Kim dat ze als een soort sekte werkt (wat ik zowiezo lachwekkend vind Tong uitsteken )

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:26

Ik zeg ook niet dat ze niet goed is of zo, ik ga er niet voor niets heen Clown
maar ik zei alleen dat het een beetje dom was om dat te zeggen over kimmie.

Ik ken haar nog niet binnekort ga ik naar haar toe en dan zie ik vanzelf wel hoe ze is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:26

Scheve mond noem het maar een pluspunt,en ik oordeel niet over haar,ik zeg alleen dat het me opvalt,en dat mensen die daar komen echt helemaal fan van haar zijn,ieders goed recht,maar hou er gewoon rekening mee ,dat sommige mensen niet rijden zoals zij,en zo waren er mensen bij ons op stal,die gewoon onzeker werden ,door commentaar van de lesklant van marijke,vind dat een beetje ver gaan..

voor de rest zeg ik niet of ze slecht of goed is,als iemand zich prettig bij haar voelt,is het nl al goed..zou alleen niet mijn manier van rijden zijn...

ik heb alleen dan een jaar gekeken naar die vrouw met dat paard,en die is geen steek beter geworden,die kwam daar vanwege rugklachten overigens...

en ze moet zich gewoonweg niet bemoeien met mij n paarden die ze nog nooit gezien heeft,en aan me nooit niet dat ik haar zomaar MIJN paard zal geven Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:31

Ik vind dat ze met een vriendelijke vanuit het paard gerichte manier je dingen laat doen. Ik heb alleen 1 keer een clinic van haar gezien en dat viel mij op. Zij gaat uit van samenwerking van paard en mens en vanuit het paard gericht, beloningsgericht om het paard het leuk te gaan laten vinden om wat voor je te gaan doen. Zijn natuurlijk meerderen die dat doen, maar kunstjes laten zien, doen er zoveel.

Kimmy, misschien iets te vlug van haar geoordeeld, maar vanuit haar ervaring kijkende zal die schoen bij velen wel passen. Die kennis bedoelde het niet verkeerd, maar Marijke zal het misschien opgepakt hebben alszijnde dat die anda-eigenaar niet voldoende is onderlegd om het probleem met het paard op te kunnen lossen, ware het op te lossen, wat dus niet is.

Wat ik iig bij haar heb opgestoken is dat als je paard vervelend is en jij krijgt de pest in, dat die vicieuze cirkel bijna niet meer is te doorbreken. Mijn paard heeft altijd even een moment dat hij moet vervelen. Vanuit prima inzet, ineens de volgende pas 5 of 10 klieren en vervelen. Waarom weet ik niet, maar wordt steeds beter omdat ik dan op dat moment niet boos wordt, maar juist hem vertel dat hij zo braaf en mooi is, hij laat dan verbazingwekkend snel zijn verzet gaan en de eerste pas die hij weer goed zet, beloon ik met stem heel overdreven en hij doet weer lekker mee. Mijn eye-opener via haar. Die schimmel die ze mee had, is nl net zo als dat mijn paard is. Ook zij is heel lang bezig geweest om hem wedstrijd gericht te trainen. Ik heb wel wat van haar opgestoken, hoe ze los rijdt hoe ze met dat dier omgaat en hoe ze hem zover heeft gekregen dat hij zo loopt, vind ik heerlijk bezig zijn met paarden. Ik heb een kritische nood naar mij zelf gekregen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:27

kimmie261 schreef:
Scheve mond noem het maar een pluspunt,en ik oordeel niet over haar,ik zeg alleen dat het me opvalt,en dat mensen die daar komen echt helemaal fan van haar zijn,ieders goed recht,maar hou er gewoon rekening mee ,dat sommige mensen niet rijden zoals zij,en zo waren er mensen bij ons op stal,die gewoon onzeker werden ,door commentaar van de lesklant van marijke,vind dat een beetje ver gaan..

voor de rest zeg ik niet of ze slecht of goed is,als iemand zich prettig bij haar voelt,is het nl al goed..zou alleen niet mijn manier van rijden zijn...

ik heb alleen dan een jaar gekeken naar die vrouw met dat paard,en die is geen steek beter geworden,die kwam daar vanwege rugklachten overigens...

en ze moet zich gewoonweg niet bemoeien met mij n paarden die ze nog nooit gezien heeft,en aan me nooit niet dat ik haar zomaar MIJN paard zal geven Gestoord

Dit is dus zo'n typisch geval van viavia communicatie die nooit goed werkt. Punt is dat jij nu oordeelt op basis van wat jij van je kennis hoort. Als ik het zo hoor is jouw kennis een typisch geval van goeroe-volgeling, die dingen naverteld zonder goed te snappen waar het om feitelijk om draait. Het niet verbeteren van haar rijden wijst daar ook enigszins op. Ik zou dus heel voorzichtig zijn met conclusies trekken van zulke gekleurde input.
Er zijn op deze wereld heel veel mensen waarbij ik denk, het zal wel, als ze kwelen hoe goed (of slecht) iemand is in z'n vak. Van slechts enkele mensen geloof ik direct wat ze zeggen over de kwaliteit van iemand anders. Kwestie van weten wie met de informatie komt en wat het kennisniveau daarvan is.
Toegeven dat het niet verstandig is van Marijke om commentaar te geven op een combinatie die ze niet zelf heeft gezien, maar ook daar weet je niet precies wat er op welke manier is gecommuniceerd.