Ook is hij blind aan een oog, vanaf z'n 3 jaar al.
Ik ken en rijd hem al zo'n 9 jaar en de laatse 3 jaar is ie van mijzelf.
We reden L2 dressuur maar zijn 2 jaar geleden gestopt ivm hoofdschudden, dat nu zo goed als weg is.
Na die tijd zijn we verder gegaan met recreatief boscrossen wat altijd super is gegaan.
Hij heeft ook altijd aangespannen gelopen en dus heb ik een tuig en kar gekocht en ben met hulp uiteraard aan de slag gegaan met hem.
Tot hier heeft Oeds nog nooit een enkele pas verkeerd gezet, ondanks dat ie hengst is ook nooit gebruld of ander hengstengedrag vertoont.
Echter enkele maanden geleden waren m'n moeder en ik een ritje wezen maken met de kar, tot ie op zo'n 500mtr van stal schrok van blaffende honden en op hol ging...
Sinds die tijd is hij enorm schrikachtig met harde geluiden en dingen ver weg.
Ik had natuurlijk de schrik goed te pakken en ben ook niet meer aangespannen met hem wezen rijden.
Na een poosje rust, voor beide

Zo heb ik het dressuren weer wat opgepakt en hij liep heel fijn.
Tot zo'n maand geleden...
Ik was in de buitenbak aan het rijden en daar schrok ie van spelende kinderen en ging wederom op hol...
Onderweg ben ik eraf gevallen maar verder viel de schade mee, althans de lichamelijke schade...
Oeds schrikt nu van het minst of geringste geluidje, dingen die hij normaal gesproken nooit eng zou vinden.
Hij is altijd 200% verkeersmak geweest, hij ging voor me door het vuur!!
Op het moment dat ie schrikt, wordt ik bang, ben ontzettend bang dat ie aan de hand een keer op hol gaat...
Na die val heb ik besloten dat hij met pensioen gaat.
Lekker in de wei, paddock, buitenbak en af en toe in de stapmolen voor wat extra beweging.
Ook zijn we met vrijheidsdressuur begonnen mbv een clicker, dat gaat echt heel goed en hij vind het ook heel leuk om te doen.
Maar omdat ie zo schrikkerig doet, ben ik gewoon bang.
Bang dat er wéér ongelukken gebeuren.
Op het moment dat het rustig is op stal, is er niks aan de hand.
Maar zo gauw het een beetje druk is..begint de ellende.
Bv vanochtend, in de wei aangrenzend aan onze wei langs de paddock waren mensen bezig met een auto met aanhanger om het gras af te maaien en op de aanhanger te laden, ook waren ze met de omheining bezig.
Ik haal Oeds uit de stal om hem in de paddock te zetten, ziet hij die auto en mensen en begint te flippen, ik raak op zo'n moment ook in paniek, bang dat ie op hol gaat...
Geruststellen lukt op zo'n moment gewoon niet, hij is dan niet voor rede vatbaar en dan is ie dus echt sterk met z'n dikke hengstenek erop.
Uiteindelijk heb ik hem zonder ongelukken in de paddock kunnen zetten, maar op zo'n moment zit de schrik er wel weer goed in hoor!!
In de paddock gaat ie gewoon verder met flippen, loopt rondjes te draaien in de uiterste hoek en zodra ie iets hoort of ziet rent ie steeds hardere rondjes...
Ik ben erbij gaan staan om hem gerust te stellen, dat hielp een beetje.
Ook als ik er niet bij ben doet ie zo raar, dat heb ik ook al geprobeerd.
Het probleem is dus dat hij op een manege staat, al 9 jaar.
Op een manege is het altijd druk, met de lessen ed.
Verhuizen is absoluut geen optie, ik durf hem niet ergens onbeheerd op een weitje te zetten en op een andere stal wil ik zelf niet aangezien ik op de stal werk waar hij staat

Ik hoef er niet meer op te rijden, daar heb ik me bij neergelegd, maar ik wil dat ie wat meer rust in z'n lijf krijgt, dat ik hem gewoon normaal uit de stal kan halen zonder bang te hoeven zijn dat ie aan de kletter gaat.
Volgende week komt er een osteopaat, hij is al eerder behandeld vanwege dat hoofdschudden en na die ongelukken wil ik er zeker van zijn dat ie nergens last van heeft.
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen...
Sorry voor het lange verhaal