Tips van naturals voor angstig paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Tips van naturals voor angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:28

Ik heb een arabier van nu 5,5 jaar die buitenritten in zijn eentje nog heel spannend vindt. Helemaal niet zo vreemd natuurlijk voor een jong paard maar ik hoop dat jullie creatieve tips voor me hebben om de buitenritten voor mijn paard leuker te maken.

Ik heb mijn paard nu 1,5 jaar en destijds was hij best wel schuw. Hij is geimporteerd uit Polen en wellicht is daar weinig met hem gedaan. Inmiddels is hij een stuk rustiger en dapperder geworden. Zijn stal is midden in de bossen en we maken veel buitenritten samen met anderen en dit is geen enkel probleem. Ik wil echter ook graag alleen met hem naar buiten maar het probleem is dat hij liever niet in zijn eentje weggaat. Hij blijft het liefste op het erf bij zijn vriendjes en hij probeert op de heenweg bij ieder spannend obstakel te stoppen en/of om te draaien. Zodra we eenmaal op de weg terug naar huis zijn dan vindt hij nog steeds veel dingen spannend maar zijn wil om terug naar huis te gaan is groter dus loopt hij overal langs.
Ik heb niet het idee dat het eigenwijs gedrag is. Ik heb echt het idee dat hij alleen op pad gaan nog te spannend vindt. Hij werkt namelijk altijd graag en als ik afstap om naast hem verder te lopen dan is alles weer oke en hoeft hij niet meer terug naar huis. Als ik op de grond sta dan volgt hij me overal maar als ik op zijn rug zit is alles een stuk enger.

Maar goed, ik wil graag wel alleen naar buiten. Zijn stal is echt midden in het bos dus ik heb mogelijkheden zat om dit op een veilige manier te oefenen. Samen met andere paarden gaat alles goed, voorop, achterop, ingehaald worden, alles gaat zonder problemen. Het probleem is er alleen als we alleen rijden.

Ik probeer te bedenken hoe ik het vertrekken van stal nou leuker kan maken. Bijvoorbeeld door naar een gericht punt te rijden waar Alter dan een beloning krijgt? Bijvoorbeeld wortels in mijn zadeltas meenemen en die dan geven op het verste punt van de route of op een vast punt?
Ik ben erg benieuwd of iemand van jullie een zelfde soort probleem heeft (gehad) en hoe jullie het opgelost hebben. Iemand suggesties?

Ik zet deze vraag speciaal hier neer omdat ik zoek naar een natural-oplossing...

callippo

Re: Tips van naturals voor angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:15

Je hoeft het vertrekken niet LEUKER te maken voor hem, je moet het VEILIGER maken. Voor je paard is het idd een grote stap om helemaal in zijn eentje op pad te gaan.

In de nieuwe level 2 van Parelli staat dit heel mooi omschreven, onder de naam 'thresholds' (erg populair momenteel op het NHforum) en er is toevallig net vanaf vandaag een video over te bekijken op: (alleen te zien tot vrijdag 4 aug) http://podcast.parelli.com/Parelli%20Na ... dcast.html

Tips:

Ga niet verder weg dan waar je paard het nog vertrouwt.
Bij de eerste tekenen van angst/nervositeit laat je je paard stilstaan, ga je evt een stukje terug en weer vooruit, erlangs en weer terug, tot hij op die plek ontspant of zelfs het enge object (als dat er is) nadert en besnuffelt. Dan kun je weer een klein stukje verder rijden.

Wat je daarnaast kunt doen, als je eenmaal een paar 100 meter weg bent, is afstappen, wat grazen of grondwerk doen in het bos en vervolgens aan de hand teruglopen. Zo gaat hij ook niet over zijn angst-grenzen heen op de terugweg omdat hij perse naar huis wil.

En misschien is dit nog wel handiger om vooraf te doen: niet voor je paard uit lopen wanneer je het bos in gaat, maar naast zijn schouder of nog verder naar achter, om de overstap naar het rijden makkelijker te maken.

Naar een punt toe rijden en daar belonen zal het schrikken onderweg niet verminderen, hooguit ervoor zorgen dat je paard er snel voorbij gaat. Deze methode wordt is wel geschikt voor paarden die niet graag willen lopen (low impulsion hebben)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:04

NA -> NH

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:55

callippo schreef:
Je hoeft het vertrekken niet LEUKER te maken voor hem, je moet het VEILIGER maken. Voor je paard is het idd een grote stap om helemaal in zijn eentje op pad te gaan.

In de nieuwe level 2 van Parelli staat dit heel mooi omschreven, onder de naam 'thresholds' (erg populair momenteel op het NHforum) en er is toevallig net vanaf vandaag een video over te bekijken op: (alleen te zien tot vrijdag 4 aug) http://podcast.parelli.com/Parelli%20Na ... dcast.html

Tips:

Ga niet verder weg dan waar je paard het nog vertrouwt.
Bij de eerste tekenen van angst/nervositeit laat je je paard stilstaan, ga je evt een stukje terug en weer vooruit, erlangs en weer terug, tot hij op die plek ontspant of zelfs het enge object (als dat er is) nadert en besnuffelt. Dan kun je weer een klein stukje verder rijden.

Wat je daarnaast kunt doen, als je eenmaal een paar 100 meter weg bent, is afstappen, wat grazen of grondwerk doen in het bos en vervolgens aan de hand teruglopen. Zo gaat hij ook niet over zijn angst-grenzen heen op de terugweg omdat hij perse naar huis wil.

En misschien is dit nog wel handiger om vooraf te doen: niet voor je paard uit lopen wanneer je het bos in gaat, maar naast zijn schouder of nog verder naar achter, om de overstap naar het rijden makkelijker te maken.

Naar een punt toe rijden en daar belonen zal het schrikken onderweg niet verminderen, hooguit ervoor zorgen dat je paard er snel voorbij gaat. Deze methode wordt is wel geschikt voor paarden die niet graag willen lopen (low impulsion hebben)

Ha Callippo, bedankt voor je reactie en tips! Je hebt helemaal gelijk dat het voornamelijk met veiligheid te maken heeft. Ik heb mijn houding t.o.v. Alter al veranderd de laatste tijd door meer respect te hebben voor zijn onzekerheid en hem dus zeker in die situaties niet te straffen. Deze verandering van mijn houding heeft de laatste tijd al heel wat vooruitgang opgeleverd!

Toch blijf ik het moeilijk vinden om te bepalen in hoeverre iets bij mijn paard niet-willen is of niet-durven. Ik heb dit weekend bijvoorbeeld weer een buitenrit gemaakt samen met een vriendin. Het viel me op dat hij voorop lopen toch nog wel spannend vindt. Als ik hem achter een ander paard laat lopen dan is echter helemaal niets meer spannend. Hij loopt dan maar te sjokken en ik moet moeite doen om hem voorwaarts te houden. Er is zo'n groot contrast tussen voorop en achterop lopen. Op de heenweg lukt het me nauwelijks om hem voorop te laten lopen omdat hij dan of heel traag gaat lopen of helemaal stopt omdat hij het eng vindt. Hoe kan ik dit nu oplossen? Of zou het vanzelf verbeteren als hij beter alleen het bos in durft? Zijn er oefeningen die ik tijdens een bosrit samen met een ander paard kan doen? Ik vind het zelf heel vervelende om op een paard te zitten die niet het bos in wil. Ik wil graag dat we allebei lol hebben. Het lijkt erop dat hij achter een ander aan te saai vindt en voorop te spannend. Toch zijn de buitenritten heel afwisselend, we doen veel afwisseling in tempo en verschillende routes. Misschien dat hier toch een beloning op het verste punt van de rit (bijv. even rusten en laten grazen) een oplossing kan zijn?

Nog een ander voorbeeld; begin juli heb ik voor het eerst meegedaan aan een Endurance-wedstrijd met Alter. De eerste paar kilometers zocht hij wel steun bij zijn rijmaatje maar daarna vond hij het prachtig! Voorop lopen was geen enkel probleem en niks was eng... Dit was de enige keer dat we op een ander terrein reden. Op het wedstrijdterrein waren veel meer enge dingen en toch leek het alsof Alter het veel leuker vond dan thuis... Verward Ik weet het dus niet zo goed meer.

Wat betreft de ritten alleen. Ik ga kortere stukjes doen met inderdaad stukken ernaast lopen en halverwege belonen met wat grazen. Vanaf daar kan ik het dan langzaam uitbouwen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:06

Grote kans dat als hij achter een ander paard kan lopen hij zichzelf "uit" zet, hij heeft duidelijk moeite met het verwerken van alle prikkels. Ga er maar vanuit dat het bij jouw paard "niet durven" is.
Gewoon rustig aan kleine stukjes met een ander paard samen, bij voorkeur naast elkaar en waar mogelijk jouw paard voorop, maar gun hem na verloop van tijd ook de rust achter het andere paard. Niet ieder paard is een dappere dodo, soms moet je accepteren dat er beperkingen zijn aan wat je paard aankan.
Als je niet samen met een ander paard kunt gaan, overweeg dan om met hem te gaan wandelen in het bos (of hardlopen als dat je hobby is Duivel ) en op die manier het paard meer vertrouwt maken met het bos.
Ook kun je in de bak met schrikparcoursjes het zelfvertrouwen van je paard opbouwen. Hoe dan ook, reken op een lang traject Knipoog

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 12:11

Citaat:

Ik heb zelf niet zozeer problemen met het schrikken maar vooral met het gebrek aan voorwaarts zijn. Hij is hooguit wat kijkerig en een enkele keer springt hij weg. Ik vind het vervelender als hij besluit om helemaal niet meer verder te gaan...
Hij is overigens vooral gespannen als we mensen, fietsers, huizen etc. tegen komen. Als we alleen zijn op bospaden dan ontspant hij, kan ik met een lange teugel rijden en briest hij ook eens een keertje. Op de weg naar huis is hij voorwaarts maar heel goed te controleren, dan kan ik ook nog met een lange teugel stappen, hij is niet drammerig en lijkt ook minder gespannen. Eigenlijk zie ik gewoon graag dat hij op de heenweg net zo loopt als op de terugweg...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:47

Anouar was vroeger ook voor alles bang.
Als hij iets eng vind zet ik hem gewoon even stil, laat het alles bekijken en onderzoeken, als hij daarna weer rustig wegloopt beloon ik hem.
Als hij nu iets eng vind gaat hij het bekijken ipv dat hij ervoor wegrent.

Geef je paard zelfvertrouwen door hem de mogelijkheid te geven dingen te onderzoeken en beloon hem daarna heel goed.
Ik zie ook vaak zat dat paarden een mep krijgen als ze iets eng vinden of dat het hoofd snel de andere kant of in de krul wordt getrokken. Daarmee los je het probleem niet op.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 14:33

Lenneke_ schreef:
Anouar was vroeger ook voor alles bang.
Als hij iets eng vind zet ik hem gewoon even stil, laat het alles bekijken en onderzoeken, als hij daarna weer rustig wegloopt beloon ik hem.
Als hij nu iets eng vind gaat hij het bekijken ipv dat hij ervoor wegrent.

Okee, fijn om te horen, er is dus hoop voor ons! Pling Knipoog

Lenneke_ schreef:
Geef je paard zelfvertrouwen door hem de mogelijkheid te geven dingen te onderzoeken en beloon hem daarna heel goed.
Ik zie ook vaak zat dat paarden een mep krijgen als ze iets eng vinden of dat het hoofd snel de andere kant of in de krul wordt getrokken. Daarmee los je het probleem niet op.

Dit laatste heb ik gelukkig nooit gedaan maar ik probeer het schrikgedrag tot nu toe te negeren door gewoon door te draven. Jouw tip om hem rustig alles te laten onderzoeken lijkt me inderdaad nuttig. Vanaf nu ga ik dat maar eens proberen.

Hoewel mijn paard inderdaad geen 'dappere dodo' is, ben ik ervan overtuigd dat we op den duur wel zelfverzekerd door het bos kunnen. Het vergt alleen geduld en met deze tips ben ik alweer wat verder gekomen.
De afgelopen maanden is Alter wel al vrijwillig met mij over een zeil gelopen, een meertje ingelopen en we hebben een sprongetje gemaakt in het bos. Ook staat hij nu bij warm weer vrijwillig onder de tuinslang. Allemaal dingen die ik een half jaar geleden nog niet zag gebeuren!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:35

Anouar is nu zo dapper dat hij wel even laat zien dat dingen niet eng zijn als een ander paard ze eng vind Haha!
Dat had ik echt nooit gedacht.

Hij weet nu dat als hij rustig blijft er niks gebeurd

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 14:48

Het lijkt me echt fijn als je paard zo stoer is. Dat wordt ook mijn doel!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:41

mijn paard moet ik ook gewoon de tijd geven om het 'gevaarlijke' onderwerp te bekijken. Dwing ik haar om er langs te gaan dan gaat ze volledig door het lint...
Rust en geduld zijn zooo belangrijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:00

Ik ken het, wat je beschrijft.
Maar veiligheid is 1. Daar begin je toch wel mee.

Ik heb ook nog een jong paard (3) en ik hoop uiteindelijk ook met der naar buiten te kunnen gaan. Echter, ik begin nu eerst met grondwerk. In de bak oefen ik vooral met de grote paardenmonsters (stukken krakend zeil enzo Haha! ) en we gaan steeds een stapje verder. Ik merk dat ze meer zelfvertrouwen krijgt, voor ik het wist legde ik een ander voorwerp neer en ging ze het helemaal alleen onderzoeken, want uitliep tot ermee spelen Tong uitsteken .
Daarna ga ik op het erf stappen en dan weer met datzelfde voorwerp, in een andere omgeving. En zo ga ik steeds een stapje verder. Als ze dat onder de knie heeft, wil ik met haar buiten gaan stappen, eerst aan de hand, alles verkennen en steeds weer een stukje verder. En alle in rust. Lekker de tijd nemen.

Je zal er niet veel aan hebben, maar om maar een idee te geven he. *LOL*

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:03

Astra is soms ook zo'n streskip op wandeling. Vooraleerst blijf ik zelf rustig en praat tegen haar. Dan is ze al voor de helft kalmer. Dan plaats ik ze verder en verder voorbij het enge voorwerp, stilstaan vermijd ik, omdat ze dit teveel zelf onderneemt. In draf gaat het vaak beter dan in stap. De laatste tijd zijn we veel gaan wandelen ivm haar blessure, en ik merk dat ze meer en meer paniekvrij wordt. Eerst in de bak oefenen met enge voorwerpen, komen en belonen spel, is natuurlijk goed voorbereidend werk.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 01:04

Mijn fjord jody heeft precies hetzelfde probleem als jou paard,
ze is nog niet ze lang onder het zadel ( half jaar) en wil in haar eentje nog niet ver lopen, het probleem bij mij is dat ze over een weggetje moet van 2 meter breed en die weg duurt minsten 1 á 2 kilometer, in het bos lijkt het me veel makkelijker.
Jody vind niet eens alles eng, zij wil zich aleen omdraaien, en er valt niets te zien aleen gras en koeien.
Gelukkig komen we elke dag een stukje verder, ik stel voor mezelf een eindpunt in en daar moet ik gewoon heen van mezelf, en dat gaat al best goed. Ook praat ik de hele tijd als ik op haar zit zodat ze weet dat ik er ook nog ben.
ik ga dit topic in de gaten houden of er nog nuttige tips komen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:19

Ik ben door de tips in dit topic al een stuk opgeschoten, belangrijkste is dat ik nu veel meer begrip voor zijn situatie heb. Ik snap nu dat hij zijn eerste 4 jaren in Polen alleen maar in de kudde heeft gelopen en dus waarschijnlijk heel weinig alleen op pad is geweest. Hij is nu 5,5 maar eigenlijk is hij wat betreft het 'mak maken' nog maar 2,5, bij wijze van spreken. Ik beloon hem nu als we een tijdje alleen gereden hebben door af te stappen. Ik zie nu pas dat hij dan letterlijk een zucht van verlichting slaakt. Belangrijkste dingen waar ik nu op let bij de training;

- ik laat hem NAAR alle enge dingen toelopen (ipv er langs te gaan) en ik merk al dat hij steeds nieuwsgieriger wordt
- ik laat hem meer naast me lopen (ipv achter me) waardoor hij de wereld veel meer zelf gaat ontdekken
- ik laat doe slechts kleine stukjes alleen onder het zadel met hem en beloon hem dan door achter een ander paard te gaan of door zelf af te stappen

Overigens was ik al heeel erg veel bezig met wandelen, trainen met zeiltjes, parapluus etc. De problemen zijn er eigenlijk alleen als ik op zijn rug zit en er geen andere paarden in de buurt zijn. Ik snap nu ook waarom de Endurance-wedstrijd zo goed ging, hij had daar constant andere paarden om zich heen. Pling

Ik word op een dag nog eens wijs van bokt! Haha! Knipoog

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:48

wouw, wat een zeer interresant topic zeg!

Mijn vzpaard is ook zo'n paard, altijd een beetje zenuwachtig als hij buiten zijn weitje en stalletje is.

Ik zal dit eens laten zien aan de eigenaar.
Wij liepen er ook gewoon langs zegmaar. Hij mag altijd even stilstaan en kijken, en dan lopen we weer door. Lachen

Bedankt voor de info iedereen!

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:39

bella24 schreef:
Ik ben door de tips in dit topic al een stuk opgeschoten, belangrijkste is dat ik nu veel meer begrip voor zijn situatie heb.

Hoe gaat het nu Bella, we zijn weer een maandje verder?
Hoe vaak rijd je nu alleen en hoe vaak samen met andere paarden?
Ik zal morgen nog wel wat van mijn eigen angstige Jur vertellen, moet nu met haast weg naar mijn nachtwerk. Moderator het is belangrijk zicht te krijgen op evt. vorderingen, vandaar een oud toppic.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 21:23

Ik heb nu nog meer geduld ( Dromen ) dus het gaat steeds beter Knipoog .

Ik wilde eigenlijk na jullie tips eerst maar eens een tijdje oefenen met voorop rijden in het bos en nog even niet alleen. Een week of drie geleden heb ik echter toch weer voorzichtig geprobeerd om alleen te rijden en dat ging echt geweldig goed! Ik heb maar liefst een week lang op een roze wolk gelopen! Haha!

Ik ben 40 minuten weg geweest en heb een klein rondje rondom de stal gedaan. Vlak na het opstijgen probeerde Alter terug naar huis te stappen (maar wel rustig) en moest ik hem vertellen dat we echt een stukje het bos in gingen. Hij bleef even staan met zijn neus de goede kant op en ik heb afgewacht. Toen hij uit zichzelf begon te lopen heb ik hem de hemel in geprezen.
Ik ben toen constant tegen hem blijven praten (40 minuten lang!) en rustig gedraafd. Na dat stuk heb ik hem een wortel uit mijn zadeltas gegeven en even om zijn nek gehangen om hem te belonen. Hij had door mijn stem, de wortels en mijn klopjes wel erg goed door dat ik hem hielp en dat had wel een goede uitwerking. Bij een kruising wilde Alter weer de kortste weg naar huis maar heb hem weer met zijn neus de goede kant op gezet en gewacht tot hij zelf ging lopen. Dat gebeurde verassend snel dus weer uitbundig beloond. De weg terug naar huis heb ik rustig gestapt en ik heb zelf wel opgelet dat er geen rare dingen van achter naderde, dat vind hij nogal spannend namelijk. Op twee positieve momenten heb ik hem nog een wortel gegeven en Alter wilde graag stilstaan om deze in ontvangst te nemen. Hij liep lekker te briesen en met zijn hoofd en hals laag, hij keek geinteresseerd om zich heen en is NERGENS van geschrokken! (Dat is echt uniek voor Alter!)

Een paar honderd meter van stal af ben ik ernaast gaan lopen. Al met al een superritje, ik weet nu dat ik met veel geduld een heleboel kan bereiken!!! Pling
Wat was ik trots op hem! Lovers

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:11

Mooi !
Mijn Jur is in bijna alles vergelijkbaar, zoals zoveel paarden. Bij ons op stal rijden de meeste paarden ook gezamenlijk en weinigen durven alleen weg. Ik rijd 2 maal per week waarbij mijn dochter op de fiets meegaat. Elke 20 minuten wisselen. Op onze website kun je dat heel mooi zien, en dan durft Jur heel veel! We rijden in en om Zwolle heen. Sinds 1 maand ga ik 1 maal per week alleen met hem weg, en dan is hij erg onzekerheid. Ik rijd een bekende korte route van zo'n 20 minuten stappen. De heen weg loop ik voorop en de terug weg zit ik in het zadel. Ik begin wel rijdend, maar zodra hij niet verder durft stap ik af. Zoals jij even wacht en hem laat kiezen, werkt dat niet bij ons, zijn onzekerheid neemt daardoor toe. Op het keerpunt krijgt hij een bakje granen en mag hij even grazen.

De vierde keer dat ik de terugweg reed was zijn onzekerheid al stukken minder. Jippie vooruitgang Lachen Dus ga ik de volgende keer een stukje verder van huis af. De laatste keer bedacht ik, dat ik niet meer vraag om draf, het is toch een soort therapeutisch paard rijden. Draven en galopperen doen we wel weer als de fiets mee gaat. Ons doel is kalmte, en daarom laat ik hem lekker stappen. De heenweg niet trouwens al lopend gaan we heuveltje op en af en dravend rond bomen. Net zoals met de fiets erbij. Hoe lang dit alles gaat duren weet ik niet, zolang de vorderingen zichtbaar zijn, vind ik het goed zo.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 14:42

Ik heb geen vaste momenten waarop ik nu met Alter alleen ga oefenen. Het is net hoe ik me voel en hoe hij zich voelt en als het moment goed is dan probeer ik het weer. Iedere keer die we positief afsluiten zijn weer bonuspunten voor de volgende rit, zeg maar Knipoog Alter spiegelt mijn stemming heel erg dus ik moet ook altijd even goed nadenken hoe ik me voel voordat ik met hem aan het werk ga.

Dit weekend is Alter verhuist naar een andere stal waar hij het hele jaar 24/7 naar buiten kan. Het zal dus nu weer een poos duren voordat ik het alleen rijden ga oefenen. Het duurt zeker een week of 6 voordat Alter zich weer prettig voelt op de nieuwe plek en dan moeten we eerst weer de nieuwe omgeving verkennen samen met anderen.

Citaat:
Ik begin wel rijdend, maar zodra hij niet verder durft stap ik af. Zoals jij even wacht en hem laat kiezen, werkt dat niet bij ons, zijn onzekerheid neemt daardoor toe. Op het keerpunt krijgt hij een bakje granen en mag hij even grazen.

Zo blijft het toch verschillen per paard. Als Alter het echt eng vindt dan gaat hij echt een beetje stuiteren en dan stap ik af, dat gebeurt echter maar heel zelden. Afgelopen keer moest hij langs een enge grote boomstronk en dan blijft hij op 4 meter afstand al stilstaan. Bij hem werkt het erg goed om dan helemaal niks te doen, hij is dan zelf zo nieuwsgierig om steeds een stapje dichterbij te gaan om uiteindelijk te staan snuffelen. Ik ben bij hem juist soms te actief aanwezig waardoor ik hem geen tijd geef om dingen te verwerken. Als ik wat passiever ben dan komt hij meer tot zijn recht, ik wals soms een beetje over hem heen, zeg maar.

Citaat:
De vierde keer dat ik de terugweg reed was zijn onzekerheid al stukken minder. Jippie vooruitgang Lachen Dus ga ik de volgende keer een stukje verder van huis af. De laatste keer bedacht ik, dat ik niet meer vraag om draf, het is toch een soort therapeutisch paard rijden. Draven en galopperen doen we wel weer als de fiets mee gaat. Ons doel is kalmte, en daarom laat ik hem lekker stappen. De heenweg niet trouwens al lopend gaan we heuveltje op en af en dravend rond bomen. Net zoals met de fiets erbij. Hoe lang dit alles gaat duren weet ik niet, zolang de vorderingen zichtbaar zijn, vind ik het goed zo.[/

Op de heenweg draaf ik wel met Alter omdat hij anders heel erg twijfelt en treuzelt, in een rustig drafje gaat dit beter. Op de terugweg stap ik alleen maar omdat het anders een soort vluchten van Alter wordt. Ik ben wel eens samen met een fietser op pad geweest maar dat ging niet super. Ik ben dan 'luier' omdat er dan toch een fietser bij is om Alter gerust te stellen, ik ben dan dus minder met Alter bezig en dan is Alter weer nerveuzer. Dat is een oefening voor mij in de toekomst, een fietser erbij en dan toch mijn concentratie voor de volle 100% bij Alter houden... Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:09

@bella24:

Deze verhuizing kan enorm ten goede komen aan jullie vertrouwensband. Dat heb ik zelf wel zo ervaren bij onze verhuizingen. Het geeft je de kans om nòg dichter naar elkaar toe te groeien. Nu alles nieuw en spannend is, ben jij zijn 'veilige haven' en dat zul je ook vast en zeker met hem gaan ervaren.

Wat je o.a. kunt doen, is wandelend met Alter de nieuwe omgeving gaan verkennen. Steeds een stukje verder en weer een nieuw stukje omgeving bij de wandeling betrekken. Wanneer je dit een paar weken doet, heb je grote kans dat jullie straks gewoon met z'n tweetjes buiten kunnen rijden, en daar geen anderen bij nodig hebben.

Ik vind trouwens het heel mooi om te lezen hoe je je bewust wordt van Alter, van jezelf en van jullie wisselwerking. Hoe goed je hem nu aanvoelt en met hem meegaat. Je zult merken, hoe meer je met hem meegaat, hoe meer hij ook met jou zal meegaan!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 20:24

Jovarna schreef:
Ik vind trouwens het heel mooi om te lezen hoe je je bewust wordt van Alter, van jezelf en van jullie wisselwerking. Hoe goed je hem nu aanvoelt en met hem meegaat. Je zult merken, hoe meer je met hem meegaat, hoe meer hij ook met jou zal meegaan!

Dank je! Het is moeilijk om te beschrijven wat er is veranderd maar gelukkig komt het toch over. Pling
Lastig ook om mezelf tegen te komen in de omgang met Alter maar wel verhelderend Bloos

Alter is nog een jonkie dus ik ga ervan uit dat we nog ruim twintig jaar plezier gaan hebben van wat we nu allemaal leren!

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:57

Wat je schrijft Bella over dat rustig afwachten bij een angstig voorwerp dat doe ik ook. Daar is gewoon gewenning nodig. Een groot verschil echter bij onzekerheid, dan kan alles een angst reactie oproepen. Het voorwerp, geluid, situatie of wat dan ook heeft er niets mee te maken en gewenning heeft Jur dan ook niet nodig. Eigenlijk het enige dat ik kan doen is de rust zelve zijn, goed gehumeurd en belonend. Als ik er voor loop is dit al een gegeven voor hem, maar hij leert er niet door voorop te gaan. Op de terugweg in het zadel is mijn eigen kalmte wel voldoende steun, de heenweg blijkbaar nog niet. Alles is een kwestie van tijd.

Alhoewel ... een tijdje terug heb ik Equine Touch geleerd http://www.equinetouch.nl en heb nu 3 sessies met Jur gedaan. Sinds die tijd zit hij beter in zijn vel en heeft meer looplust, ook dat zal zijn zelf vertrouwen ten goede komen, verwacht ik.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 12:34

goingwith schreef:
Wat je schrijft Bella over dat rustig afwachten bij een angstig voorwerp dat doe ik ook. Daar is gewoon gewenning nodig. Een groot verschil echter bij onzekerheid, dan kan alles een angst reactie oproepen. Het voorwerp, geluid, situatie of wat dan ook heeft er niets mee te maken en gewenning heeft Jur dan ook niet nodig. Eigenlijk het enige dat ik kan doen is de rust zelve zijn, goed gehumeurd en belonend. Als ik er voor loop is dit al een gegeven voor hem, maar hij leert er niet door voorop te gaan. Op de terugweg in het zadel is mijn eigen kalmte wel voldoende steun, de heenweg blijkbaar nog niet. Alles is een kwestie van tijd.

Klopt, angst voor objecten kan je gewoon oplossen door gewenning. Alter heeft nog wel wat gewenning nodig (hij is nog jong) maar daar zit niet het werkelijke probleem. Hij heeft geen trauma's of angsten voor een bepaald soort objecten, iets is even spannend maar daarna niet meer.
De onzekerheid is wel het probleem en inderdaad lastiger omdat dan alles een angst reactie kan oproepen. Als ruiter kan je dan ook nauwelijks anticiperen op een schrikreactie omdat het niet duidelijk is waar het paard van schrikt.

Wat je zegt over het feit dat Jur op de terugweg wel voldoende steun aan je heeft maar op heenweg niet... is dat niet gewoon omdat hij dan op weg naar huis is? Ik heb zelf het idee dat er een sterke wisselwerking is tussen angst, onzekerheid en motivatie.

Voorbeeld: Alter vond het op zijn vorige stal vreselijk om uit het gezichtsveld van de andere paarden te zijn, hij begon dan meteen te hinniken en wilde liever niet verder. Tenzij ik echter naar het sappige weitje 200m verderop ging. Vanaf de eerste keer was het inene wel oke om verwijderd te zijn van je vriendjes als je maar gras te eten hebt. Sterker nog, na een half uurtje probeerde ik Alter weer terug naar stal te nemen maar dan wilde meneer niet, hij bleef liever gras eten.

Uit dit voorbeeld maak ik op dat een bepaalde motivatie voor Alter toch zo sterk kan zijn dat hij zijn eigen onzekerheid overwint. Dit zelfde principe zie ik terug bij buitenritten... op de heenweg ziet hij het nut niet om voorwaarts te gaan. Hij is onzeker en wil het liefste bij de kudde blijven, er is geen doel wat hij wil bereiken wat hem het tegendeel kan doen inzien. Op de terugweg is hij ook onzeker maar dan heeft hij een duidelijk doel, namelijk terug naar stal.
Ik heb dus het idee dat ik buitenritten niet alleen veiliger voor Alter moet maken maar ook leuker dus door een duidelijke motivator aan te bieden. Vandaar dat ik hem met wortels beloond heb de vorige keer, samen met een verandering van mijn rol, had dit een hele goede uitwerking.

Ik wil zelf op dit punt nog niet accepteren dat 'enkel tijd' het voor Alter wel makkelijker zou maken. Ik heb het idee dat er nog veel meer mogelijkheden voor mij als ruiter/eigenaar zijn om Alter te helpen. Ik ga rustig verder met experimenteren om daar achter te komen...

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:14

ik zou met een ander paard naar bijten gaan of met een groepje. want aleen is toch heel anders. je kan ook met hem gaan wandelen als hij niet van iets schrikt en dan uitschiet