Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ikke schreef:En voor het geval de anderen niet duidelijk genoeg zijn geweest: Een join-up is voor Rand-debielen of experts. Andere mensen beginnen er niet aan. Aangezien je duidelijk geen expert bent en vast ook niet voor Rand-debiel versleten wilt worden............
Waratje schreef:Als je geen ervaring hebt met join up, dan doe je ze ook niet!! lees op Natural Horsemanship de sticky over join up en snap dan aub dat je het niet zomaar kunt doen.
Hoeveel ervaring heb je trouwens met zadelmak maken en opleren van een pony? Want als je daar geen ervaring mee hebt, ga je zeker fouten maken. En daar hij na een paar weekjes weer weggaat krijgt iemand anders de rekening gepresenteerd van jouw fouten. Weet wat je doet, voordat je aan zoiets begint.
Simmie schreef:-> NH
ikke schreef:En voor het geval de anderen niet duidelijk genoeg zijn geweest: Een join-up is voor Rand-debielen of experts. Andere mensen beginnen er niet aan. Aangezien je duidelijk geen expert bent en vast ook niet voor Rand-debiel versleten wilt worden............
VoOdOo_lOvE schreef:Dus mensen ik vraag gewoon uitleg! Ik wete heus wel waar ik aan begin maar iemand die het veel doet,geef dan eens een beschrijving wàt je juist doet,gewoon elk detail. Want op deze manier gaan er nog veel misverstanden ontstaan.

callippo schreef:ZEKER NIET met een hengst!
Een merrie of ruin kan jou je fouten nog makkelijk vergeven, maar een hengst kan je op elke fout pakken. En als je het voor de 1e keer doet, kun je het echt niet gelijk foutloos.
Je hebt toch al enkele pony's zadelmak gemaakt? Dan doe je dat bij deze toch gewoon weer op dezelfde manier?
En vervolgens ga je op zoek naar een wat ouder paard, waarmee je de basis van NH kunt leren (en join-up vind ik geen basis...)
Ik heb het zelf vroeger 'uit een boekje' gedaan (in de tijd dat bijna niemand internet had en Monty op TV was geweest) en bij 2 paardjes ging het goed, maar een dominanter ruintje kwam recht op me af steigeren!
Het KAN dus goed gaan, maar het risico dat je het paard schade toebrengt of het paard jou schade toebrengt, is gewoon te groot om zonder begeleiding en VOOR DE LOL mee aan de slag te gaan.
Je spreekt bovendien over 'enkele join-ups mee doen': dan heb je het idee achter de join up al niet goed begrepen!
callippo schreef:Je hebt toch al enkele pony's zadelmak gemaakt? Dan doe je dat bij deze toch gewoon weer op dezelfde manier?
VoOdOo_lOvE schreef:Ok ik zal het neit zomaar proberen,ik ga iemand zoeken die er ervaring mee heeft.

] Cassidy schreef:Ik ben erg blij dat je inziet dat de join-up niet iets is wat je uit een boekje kunt leren, en al helemaal niet op een hengst moet gaan uitproberen.
Veel succes met het beleren van de hengst. Mag ik zeggen dat ik de dekking erg laat vind in het jaar? Dat worden erg late veulens....
Felies_4ever schreef:Als je geen ervaring ermee hebt zou ik het ok niet doen
[ niet dat ik ervaring heb maar ach]