[AR] Is een rem echt noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Is een rem echt noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 13:04

Hallo!

Ik ben van plan een simpel wagentje te kopen en hier recreatief mee te rijden.
Op marktplaats heb ik al veel wagentjes gezien die mij leuk lijken, maar op vele hiervan zit geen rem.
Is het erg belangrijk om een rem op je wagen te hebben? Ik vind het zo raar dat zoveel wagentjes dan geen rem hebben.. Of is dit alleen belangrijk als je marathon oid rijdt?

Arretje

Re: Is een rem echt noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:12

Tsja, het hangt er een beetje vanaf, als je gewoon op het vlakke blijft met een licht karretje en je doet de broek strak genoeg, dan heb je niet echt een rem nodig. In het bos kan het soms handig zijn, vooral als je een heuveltje af gaat. Ik zou zelf geen kar zonder rem kopen, maar dat is persoonlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:22

Ik heb tot nu toe altijd zonder rem gereden en heb nooit problemen gehad(heb er ook inmiddels een stuk of 15 betuigd).

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:01

Mijn eerste karretje had ook geen rem, ging ook prima. Alleen nu ik het gewend ben zou ik toch niet meer zonder willen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:12

Op mijn oude wagen zit geen rem. Mijn merrie had daar geen enkel probleem mee. We gingen er zelfs de duinen mee in.
Het paard wat ik nu heb, heeft wel problemen met het geen rem hebben, hij kan de kar niet tegen houden.
Dus rij ik hem met de wagen van mijn vader, daar zit wel een rem op. Ik moet zeggen dat het heel snel went om de rem te gebruiken en ik wil ook niet meer zonder.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:46

Niet noodzakelijk....wel makkelijk!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:47

Arretje schreef:
Mijn eerste karretje had ook geen rem, ging ook prima. Alleen nu ik het gewend ben zou ik toch niet meer zonder willen.

Hier nog ook zo Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:17

Arretje schreef:

Same here Ja

Met een sulky is het minder noodzakelijk dan met een vierwieler om de simpele reden dat een sulky een heel stuk minder weegt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:40

Ik heb een vrij lichte tweewieler zonder rem. Gewoon op de vlakte gaat dat prima en kan ze em heel goed met de broek opvangen.
Maar als we heuveltje op heuveltje af gaan, dan moet ze flink haar best doen de wagen op te vangen. En aangezien we hier nogal heuveltjes hebben Haha! wil ik binnenkort wel eens gaan kijken of en hoe ik er een rem op kan (laten) zetten.
Maar een lichte wagen op vrij vlakke weg, moet geen probleem zijn Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:46

Heb net mn koetsiersbewijsexamen gehad en ik werd er wel op gewezen dat ik mn rem wat meer moest gebruiken (teugel en rem waren de belangrijkste hulpen voor het paard zei hij) maar dit hebben wij met de lessen nooit geleerd, daar werd ook gezegt dat bij een tuig met broek helemaal geen rem op de kar nodig is. (Maar wel handig natuurlijk bij steile hellingen ofzo naar beneden)

sanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:58

bij mijn koetsiersbewijs werdt heb gebruik van de rem alleen geaccepteerd indien men het paard er echt mee helpt, maar als ik in het verkeer voor een verkeerslicht sta, vind ik het wel prettig dat ik de wagen stil kan zetten indien mijn paard een beetje ongeduldig is.

dus voor mij. alleen maar met rem.

grtz

daniel

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:33

Ik heb liever met rem maar ik gebruik me rem voornamelijk wanneer ik een weg over moet steken in het bos. Daar rijden ze 100 km/u en ik moet de pony's redelijk dicht op de weg zetten om het verkeer te kunnen zien. Dan ben ik toch wel erg blij met mijn rem.
Noodzakelijk? Nee. Maar soms wel verrekte makkelijk.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:42

ik rij ook zonder rem doe er alles mee mis de rem niet

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:33

Rijden zonder rem is als schrijven zonder leestekens; het kan wel, maar handig is het niet......

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:02

Arretje schreef:
Rijden zonder rem is als schrijven zonder leestekens; het kan wel, maar handig is het niet......

Wat weer een filosofisch antwoord Knipoog

Ik gebruik de rem al als ik een verkeersdrempel afrij. Eerst reed ik altijd zonder broek maar ook nu ik met broek rij gebruik ik de rem nog regelmatig

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:04

ik heb ook een kar zonder rem, mt een goede broek en een paard die de kar hiermee goed tegen kan houden hoeft het niet perse.. trouwens als een paard wil, trekt hij zo door de remmen heen, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Ik heb hem dus niet nodig want ik rijd niet op erg stijle ondergrond, voor mij is een broek genoeg..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:24

En ook zeker wel noodzakelijk als je met meerdere naar buiten gaat. Laatst ben ik geramd van achter, mijn vriend achterop kreeg toch wel fijn een wagen in z'n rug...

En ook als je de weg over moet steken oid. Ik men zelf verder nooit, maar als je er even over nadenkt is het toch wel verrekte makkelijk denk ik...

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:47

Bedankt voor de reacties!
Ik ga vanavond naar een wagentje kijken, zonder rem..!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:09

Ik vind dat elke kar een rem moet hebben. Wij hebben een kar gekocht zonder rem, en hebben er later zelf een rem opgemaakt want het is echt levensgevaarlijk zonder rem. Bijvoorbeeld als je pony op hol slaat, kan je niets maar dan ook niets doen om dit tegen te houden! Aan het bit hangen heeft in zo'n situatie dan geen nut, dan heb je echt een rem nodig.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:27

Toad schreef:
Ik vind dat elke kar een rem moet hebben. Wij hebben een kar gekocht zonder rem, en hebben er later zelf een rem opgemaakt want het is echt levensgevaarlijk zonder rem. Bijvoorbeeld als je pony op hol slaat, kan je niets maar dan ook niets doen om dit tegen te houden! Aan het bit hangen heeft in zo'n situatie dan geen nut, dan heb je echt een rem nodig.

Als je paard aan de kletter gaat, heb je mét rem ook niks te zeggen. Ze trekken em er gewoon doorheen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:16

Ik sluit me volledig bij Vickelientje aan Ja

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:21

Het heeft geen nut als je alleen de rem intrapt maar wel als je pompend remt dus vast los. Ik heb ook wel eens gehoort dat als je echt in een gevaarlijke situatie dreigt te komen je heel hard op de rem moet staan en dan ineens los. Je heb dan kans dat het paard struikeld..... tja, ga het niet proberen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:23

bij mijn paard heb ik meer aan het bit heb dan aan een rem, ze is zó sterk die rem maakt haar niks uit.. terwijl ze dat stangbit in haar mond iets minder fijn vind als ik haar in ga houden..

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 09:30

Hm, mijn pony heeft bij zijn vorige eigenaar ook voor een wagentje gelopen, ik was toen zijn verzorger en ben ook vaak met hem op stap geweest. Hij was toen heel geduldig en schrok nergens van. Nu is hij gecastreerd en weer een paar jaar ouder, dus ik neem aan dat hij nu niet ineens wel overal van schrikt.
Toch kan hij natuurlijk altijd een keer aan de kletter gaan.. Ik denk (hoop Clown ) dat ik dan aan het bit wel genoeg heb.

Het wagentje waar ik gister bij heb gekeken had toch wel een rem, maar een hele slappe.. Betwijfel of ik daar echt wat aan heb. Vanavond ga ik bij een ander karretje kijken, die heeft zeker weten geen rem.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:39

een slappe rem kun je toch wel wat aan doen?
de remmen moet je zowiso goed onderhouden..