Makkelijker bekappen....?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Makkelijker bekappen....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:20

Bij Rena doe ik eigenlijk alleen rondvijlen van haar haar hoeven , en af en toe steunsels wegsnijden.

Maar die hoeven zijn nu echt keihard , ik kom er niet doorheen joh met m'n hoefmesjes Tong uitsteken

Ik zie een paar opties :

- elke keer als het goed geregend heeft en de hoeven dus zachter zijn , meteen erop duiken
- iets van een dremeltje ofzo kopen en eruit slijpen dat steunsel Tong uitsteken
- hoeven zacht maken op 1 of andere manier

Of is hakken en ploeteren toch de beste manier....? Heb hoefmesjes gescherpt , zijn vlijmscherp...maar die steunsels krijg ik maar kleine krulletjes vanaf en ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin in dat getob , moet toch gewoon goed te doen zijn , niet zo kansloos staan schrapen in die hoef...?

Hoe doen jullie dat in droge tijden , toch tobben ?

Ik voel eerlijk gezegd best wel wat voor dat dremeltje , lijkt me wel handig Haha!

*pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep* weg steunsel. En lekker precies want is goed te sturen , niet dat gehak met een mesje.
Zal ze best eng vinden maar dat went wel.

(waarom) Doet niemand het met zo'n apparaatje...?

Morrie

Re: Makkelijker bekappen....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:27

iemand op een ander forum gebruikt een haakse slijper ivm harde hoeven, ik heb dat ooit aan mijn bekapper voorgesteld, maar die viel bijna om van verbazing.....

Ik spuit de hoeven nat en haal er dan een vijl overheen indien nodig, steunsels laat ik aan de bekapper over, daar waag ik me niet aan

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:28

pmarena schreef:
*pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep* weg steunsel. En lekker precies want is goed te sturen , niet dat gehak met een mesje.
Zal ze best eng vinden maar dat went wel.

(waarom) Doet niemand het met zo'n apparaatje...?

Haha!
Weet je heb er ook weleens aan gedacht..waarom geen automatisch kappertje/vijlertje Bloos
Maar zolang Quint al op en top gespannen is zodra ik mijn handschoenen aantrek zal ik maar niet met machines in zijn buurt komen.
*Ziet het al voor zich....paard spring opzij...en ik ben nog met mijn dremel aan de slag...sokken er tussen(Quint=Tinker) *

Ik heb vandaag Quint gewassen en hem daarbij in een plas water weggezet.
Hoefjes zijn dan wat zachter dus daarna iets makkelijker te doen.
Je kunt ook de harde stukken steunsel met een nijptang(hoeftang) eraf knijpen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:38

Ik zet de slang eerst even op de hoeven of ga 's ochtends als er nog dauw is, dan zijn de hoeven een stuk zachter

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:17

Bij droogte zet ik de hoeven een kwartier in de emmer. Helpt ietsjes. En verder bij aanhoudende droogte bekap ik niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:31

Ik maak de hoefjes ook eerst goed nat en dan even wachten en dan kun je ook de steunsels er makkelijk afhalen, ik kom ook wel een paardjes tegen met erge lange om geklpate steunsels en die knijp ik er met een tangenje af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:50

Om de hoeven echt een stukje zachter te krijgen zul je best lang nat moeten maken denk ik...als ik Rena gewoon even afspuit en hoefjes ook , dan merk ik geen verschil.

Voet voor voet in een emmer zetten vind ik niet echt een optie , dat is meer paardje persten en duurt een eeuwigheid joh !

Of elke voet lang afspuiten is ook zo wat , bovendien is de stalbaas het type boer dat zunig is op water Tong uitsteken

Ik heb wel eens zitten denken om hoefschoenen aan te doen , gewoon in de wei een uurtje ofzo , met water erin.

Hoef ik er niet bij te blijven en dat diertje heeft geen "straf" zeg maar , kan gewoon lekker wandelen en grazen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:58

een stalgenootje heeft sokken die ze haar pony aan doet... als je die sokken aandoet kan het lekker makkelijk weken

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:43

pmarena schreef:
Om de hoeven echt een stukje zachter te krijgen zul je best lang nat moeten maken denk ik...als ik Rena gewoon even afspuit en hoefjes ook , dan merk ik geen verschil.

.

klopt

Citaat:
Voet voor voet in een emmer zetten vind ik niet echt een optie , dat is meer paardje persten en duurt een eeuwigheid joh !

Waarom zou ik mijn paard ermee pesten? Ik zet 2 hoeven tegelijk in een emmertje. Ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden , het lieftst 20 minuten ,maar dat is wel erg lang. Ik blijf er een kwartier bij en kroel hem lekker en praat wat met hem. Ik loop beslist niet weg, dan wil hij zien wat ik doe en doet dan een stapje en, BOEM , ligt de emmer om.
http://ma.rtij.nl/fotos.hester/zondag3.JPG

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:19

Voor Rena is het wel pesten , die heeft haar benen nodig om vliegen weg te jagen en een kwartier op dezelfde plek onbeweeglijk staan is gewoon niet haar ding. Als het moet dan kan het wel hoor , maar voor zoiets onzinnigs ga ik haar niet dwingen om met die poten in emmertjes te blijven staan , daar is het te onbelangrijk voor. En ik vind het ook een beetje sukkelig eerlijk gezegd... benen in emmers bewaar ik wel voor als het een keer echt nodig is , niet om een hoef te weken om steunsels weg te snijden Tong uitsteken

Kan ik net zo goed krulletje voor krulletje eraf hakken met dat mesje , dat gaat dan nog sneller dan pootje voor pootje weken....

Ik vind het gewoon veels te overdreven voor mij en Rena , neemt niet weg dat het prima zal werken Knipoog.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:23

Antheman schreef:
pmarena schreef:

.

klopt

Citaat:

Waarom zou ik mijn paard ermee pesten? Ik zet 2 hoeven tegelijk in een emmertje. Ik probeer het zo lang mogelijk vol te houden , het lieftst 20 minuten ,maar dat is wel erg lang. Ik blijf er een kwartier bij en kroel hem lekker en praat wat met hem. Ik loop beslist niet weg, dan wil hij zien wat ik doe en doet dan een stapje en, BOEM , ligt de emmer om.
http://ma.rtij.nl/fotos.hester/zondag3.JPG

*oftopic: wat een kanp paard,allebei de voorbenen in een emmer,echt top Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:52

pmarena schreef:
Ik heb wel eens zitten denken om hoefschoenen aan te doen , gewoon in de wei een uurtje ofzo , met water erin.

Dit is wat ik doe bij aanhoudende droogte. Ik doe Jovarna allevier haar hoefschoenen aan en giet er telkens weer wat water bij in. De hoeven zuigen het water letterlijk op!
Ik doe haar dan niet met schoenen de wei in, we blijven gezellig een half uurtje zo staan, en dan weer op blote voeten terug in de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 15:59

Ik wil ook eens gaan proberen of het werkt als ik met haar naar het strand ga , een eind door het water stappen , niet te langzaam naar huis ( Tong uitsteken ) en kijken of ze dan nog zacht zijn , hihi.

Maar ik denk dat er dan toch teveel tijd tussen zit dat ze uit het water komt en dat we weer thuis zijn.

Ook is het zout water...weet niet in hoeverre dat uitmaakt...neem aan dat het zout niet zoveel invloed heeft dat het water niet meer weekt Knipoog

Op zich denk ik wel dat de hoeven wat zachter zullen zijn na zo'n rit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:42

Als je de boel zelf kunt regelen, laat je waterbak regelmatig overlopen zodat daar een stuk modder ontstaat. Als ze gaan drinken, staan ze vanzelf met hun voeten in de modder en doen ze wat vocht op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:48

Mijn idee was eigenlijk om een soort bakje te maken om de drinkbak heen , grond een stukje uitgraven , waterdichte rubbermat / vijverfolie o.i.d. erin , aan de randen weer grond eroverheen zodat het geheel vlak blijft in de wei , en dan in de "bak" die je zo hebt gemaakt , een laagje zand dat makkelijk nat te houden is en waar ze steeds in staan als ze gaan drinken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:40

Met vijverfolie ga je het niet redden, dat gaat kapot. Maar op zich lijkt het me een goed idee. Let wel op wat voor zand je erin doet, sommige soorten verdampen wel erg snel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:56

Ja , moet goed nat zand zijn , maar ach voorlopig is het nog niet zo ver dat ik iets van mezelf heb , als het nog eens zover komt dan verdiep ik me wel verder in dat onderdeeltje Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:03

Ik heb het er toevallig gisteren eens met mijn vriend over gehad. Een dremel leek hem niet echt geschikt, alleen voor de fijne afwerking.
Het beste zou volgens hem een kleine slijptol zijn, maar op voorwaarde dat je wel weet hoe je daarmee om moet gaan.

Mijn vriend heeft geen verstand van paarden, maar wel van gereedschap Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 08:15

Mij lijkt hij juist enorm geschikt , ik heb ook alleen de fijne afwerking in gedachten , met een rond slijprolletje ofzo.

Met een nijptang kom je daar niet bij , is te breed en te plat.

Bij Rena is het het gebied naast de straal zeg maar , dat steeds een beetje omhoog komt , en dan een stukje steunsel.

Rondvijlen doe ik wel gewoon met de vijl , maar aan de onderkant van de hoef zou een ronddraaiend rond rolletje super zijn om even die hoef weer de goede holling te geven zonder die rommel die steeds omhoog komt.

Ik ga toch eens op zoek naar een simpel dremeltje , om vervolgens zelf te schrikken van het geluid denk ik en het idee maar weer weg te stoppen tot nader orde , hihi. Maar okee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:13

Gewoon proberen zou ik zeggen Lachen

Maar net wat ik al zei, een dremel is voor het fijne werk wel erg geschikt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:21

ik moet er niet aan denken om met electrische apparaten aan de slag te moeten met de hoeven...... ben blij met de vakman die alleen een vijl en heel soms een mesje gebruikt en verder niets.......

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:59

Ligt er maar net aan hoe handig je bent met electrische apparaten. Met een dremel slijp je de harde hoef maar heel langzaam weg en kun je nauwkeuriger werken dan met een mesje of vijl. Overigens heb ik zelf geen dremel, want we hebben geen stroom op de wei Boos!

Op mn oude stalling lieten ze de waterkraan altijd heel langzaam lopen, zodat de drinkbak altijd vol was en dus ook overstroomde. Dat zorgde voor een mooie modderpoel rondom de waterbak. Bij een te 'schone' poel, verkiezen de paarden echter de poel boven de waterbak en houden ze hun hoeven angstvallig droog Tong uitsteken
Nu hebben we ook een kuil modder rondom de waterbak, die we elke dag volgooien met water. Modder blijft wat langer op de hoeven zitten dan alleen water, waardoor het vocht wat langer kan intrekken.

Maar pmarena, jij hebt toch hoefschoenen? Of gebruik je die niet meer?

Ik deed bij mn Hafje altijd sportsokken aan IN haar schoenen, die ik vervolgens natmaakte. Na een uurtje wandelen/rijden met natte sokken is het buitenste laagje van de hoef best zacht geworden. Je krijgt dan helaas nog steeds maar een paar mm eraf, want eronder is het gewoon weer hard en droog. Maar tis beter dan niets he.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:31

Ja die schoenen dacht ik ook al aan , zie boven Lachen

Dremeltje zou juist nauwkeuriger werken en veiliger , vind ik.
Als de hoeven zo keihard zijn en je komt er met je mesje niet goed door , dan ga je heel veel kracht zetten en ben je de controle daardoor kwijt. Je kunt niet uit alle macht duwen en dan nog sturen tegelijk. Je schiet dan steeds uit... kun je beter een handzaam dremeltje in je hand hebben zodat je rustig en secuur kunt werken , gewoon zo'n slijprolletje over de hoef heen laten draaien op de plekken die teveel omhoog gekomen zijn. Ik ga het echt proberen Ja

Eerst maar eens een geluidsarme zoeken en een paar keer aan zetten bij Rena in de buurt zodat ze went aan het geluid...is het geluid te erg (naar mijn mening) dan stop ik het plan nog wel even in de ijskast. Maar aan de andere kant : die dieren pikken het ook als hun hoef staat te roken bij de hoefsmid die een loeiheet ijzer erop slaat , en aan ijzers staat te slijpen... dat is toch ook geen flauwekul eigenlijk Tong uitsteken

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:39

Mijn paard heeft altijd keiharde hoeven waar je bijna niet doorheen komt. Als ik ga bekappen doe ik dat het liefst met nat weer de hoeven zijn dan al wat zachter van het in het natte zand staan.
Bij aanhoudende droogte zoals nu probeer ik zo vaak mogelijk een modderbad voor de hoeven te maken. Een stuk van de bak zet ik dan af en hang de tuinslang erin. Paard erbij, ongeveer een half uurtje. Als je dit ook voor het bekappen doet is het net te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:44

Ja dat zou ik ook doen als Rena op m'n eigen erf stond , maar m'n stalbaas wordt niet blij ervan als ik zo water ga verspillen , zeg maar Tong uitsteken