Mijn paard 'ontsnapt' steeds

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Mijn paard 'ontsnapt' steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 12:52

Sinds een paar weken gaat mijn paard steeds met me aan de haal tijdens het longeren. Wanneer ik bijvoorbeeld linksom longeer, gaat ze ineens in volle galop rechtom. Nu hebben er al een aantal mensen staan kijken en ik sta op de goede plek (niet te ver naar voren dus). Ik longeer niet anders dan normaal en varieer veel.

Omdat ik niet mag rijden, ben ik degene die haar altijd longeer (2 dagen in de week). Verder zet ik vaak een sprongetje neer en maak ook vaak buiten een wandeling.
Longeren doe ik steeds op een andere manier..
- bijgezet
- helemaal los
- alleen hoofdstel + longeerlijn
- balkjes op de grond (dit nooit bijgezet)
- lange lijnen

Wat doe ik fout...

Een instructrice heeft mij verteld dat ik vaker met de lange lijnen moet gaan werken, omdat ik haar op deze manier kan 'omtrekken' wanneer ze 'weg' wil. Dit lukt op zich wel, maar kan haar op deze manier niet laten springen...

Ter info... Ze is 6 jaar..
Verder is het geen vorm van dominatie... want als ze 'ontsnapt' is kan ik haar gelijk weer halen... (wanneer het dominatie is laat ze zich niet zomaar pakken). Na het longeren is er ook altijd sprake van een join-up.

Wie kan mij helpen??

Damber

Re: Mijn paard 'ontsnapt' steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 08:17

Niemand?

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:28

Is de cirkel die je paard loopt groot genoeg?Het is nl.best belastend om zoveel op een cirkel te lopen.Je paard gaat met z'n hoofd naar buiten lopen waardoor hij scheef loopt ten opzichte van z'n lichaam,misschien dat hij daarom wil "uitbreken" .

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 22:39

Ik zet altijd de halve bak af, dus dat lijkt mij groot genoeg. Verder breekt ze vaak op dezelfde hand (rechtsom) uit. En dit is wel haar goede kant. Op haar linkerhand (moeilijke kant dus) breekt ze haast nooit uit.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:25

hebben wij ook gehad met een paard,
de eigenaar heeft hem er mee bezig gehouden, en kwaad gemaakt Bloos en nu doet ze het nietmeer, tenzij in stap maar dan krijg je haar ook direct terug..
ik hoop dat het goede komt Lachen Succes!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:52

Bino_Pino schreef:
hebben wij ook gehad met een paard,
de eigenaar heeft hem er mee bezig gehouden, en kwaad gemaakt Bloos en nu doet ze het nietmeer, tenzij in stap maar dan krijg je haar ook direct terug..
ik hoop dat het goede komt Lachen Succes!

Hoe heeft hij hem ermee bezig gehouden dan... Ik heb weleens een paar dagen achtereen gelongeerd... uitkomst: Heel veel blaren op mijn handen en een paard dat 6x in 45 minuten uitbreekt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:23

Los longeren, geen lijn, stuk afzetten van de bak, en ook de hoeken afzetten zodat ze daar niet in kan. Met lichaampositie tempo bepalen en sturen. Knap paard dat dan nog kan uitbreken (en als hij het doet heb je hem snel genoeg weer terug).

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:29

Damber schreef:
Heel veel blaren op mijn handen.

Handschoenen doen wonderen Pling

Als je paard het echt doet "om te geinen", zou ik toch even laten weten dat ik het daar absoluut niet mee eens ben.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 21:18

@ Cassidy: Een paard moet toch gewoon te longeren zijn met een longeerlijn? Juist omdat ik het werk niet eentonig wil maken, wissel ik vaak af met bijzet e.d. Het is wel makkelijk om te zeggen... als ze los is kan ze niet uitbreken, maar dat is eigenlijk niet mijn vraag. (Dit is niet banketstaaf bedoeld)

@Vonnie84: Ik heb menhandschoenen aan, maar zelfs daar krijg ik nog blaren van.... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:31

Op het moment dat het paard aan de longeerlijn heeft geleerd om zijn hoofd de andere kant uit te doen en om te keren en het zo iedere keer van je wint, ben je verkeerd bezig. Dus als je er afwisseling in ziet om hem eens in de zoveel tijd te laten winnen, moet je het vooral zo blijven doen.

Wat ik ook kan adviseren is longeren met een touwhalster. Is scherper dan een gewoon halster, en dan leren ze dat ook sneller af.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 08:22

@ Cassidy: Met een touwhalster? Die zijn toch niet zo lang?

Val_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:43

mijn pony rent ook altijd weg maar dat doet ze ook als we aan de longe aan het rijden zijn
ik longeer haar nu steeds vaker in het longeerbakje zodat ze niet "echt" weg kan rennen
het helpt bij ons wel Knipoog
succes!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:41

Het probleem is dan ook dat we bij ons niet los mogen longeren.'
En met Am is dat een aardig probleem want die ploegt de bak om.
Nou is het niet zo dat ze het elke week doet die knol van ons maar zo nu en dan maakt ze er een spelletje van.

Het is ook niet zo dat ze niet normaal aan de longe kan lopen want dat kan ze wel degelijk alleen is ze als ze zo'n bui heeft te sterk(madam maakt gebruik van het feit dat ze tinkerbloed heeft).

En daar komt bij dat ze het vaker bij haar doet dan bij mij.Zal ik meer evenwicht hebben???Of sta ik wat sterker in mijn schoenen??
Wie kan het ons vertellen aangezien dat als je niet kan rijden het wel zo fijn zal zijn als je normaal kan longeren.

Met een halster wordt ze al niet gelongeerd daar is ze te sterk en te slim voor.Daar maakt ze doelbewust gebruik van.

colinda1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:40

hoi,

ik heb met mn haflinger dat "probleem"ook gehad die deed het dus ook maar op 1 kant. en ik ben het helemaal met je eens dat hij/zij gewoon aan een lonte te longeren is. het probleem met het naar buiten kijken los je op door lente buiging te vragen. dat doe je door middel van een longeersingel met bijzetteugels te gebruiken en je longeerlijn door de binnenste bitring te halen en vervolgens aan de singel vast te maken. deze manier heeft bij mij heel goed geholpen, want om iedere keer maar weer dezelfde strijd te leveren is ook niet leuk. ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes colinda

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:43

het enige dat helpt is sneller worden......... goed je paard in de gaten houden en als jij denkt dat hij zijn koppie naar buiten gooit een brul, tik en ruk Haha! Haha!

kwestie van goed kijken naar het paard, en heel, heel snel reageren

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:00

Kim je weet toch dat am daar niks van heeft die staat je gewoon uit te lachen.

Colinda zo longeren we op advies van de fisio ook regelmatig en dan gaat het ook wel redelijk.Maar bedankt voor je tip.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:09

Ik zou gewoon een stuk afzetten en dan eerst gewoon zonder hulpteugels .. en als dat gaat steeds weer een stapje verder.. en alert zijn dat hij niet 'weg kan rennen'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:15

hihi ik had niet eens in de gaten dat het om Amber ging Haha! Haha!

Amber is een (nee moet ik anders zeggen) KAN een draak zijn. Nooit gemeen, maar soms heeft ze een hele andere humor dan diegene die ermee moet werken Haha! Haha!

Bij Amber is het heel moeilijk, maar ook heel duidelijk. Heel erg op je strepen staan zonder dat je haar op haar tenen trapt Haha! Haha! nou ga dat maar eens doen Haha!

Toch moet je bij haar heel, heel snel zijn.... heel snel....... zeker met het longeren. het meiske maakt er inderdaad een spelletje van......... Kijk naar haar, kijk goed........ kijk naar haar uitdrukking op haar gezicht en dan leer je snel genoeg zien waneer ze een plannetje aan het uitbroeden in..... als je dat ziet...... 6 keer zo hard aan het werk zetten. Tis makkelijk zeggen zo, weet ik......... ik weet ook hoe lastig ze KAN zijn......

doortastend, assertief en toch meegaand............ zucht sterkte Haha!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:22

khad ook dat probleem met men jong paardje maar nu ben ik begonnen met hem heel kort rond mij te laten stappen Zo kort dat ik als ik men arm uitsteek zijn kont kan aanraken. Als hij draaft mag hij iets langer maar ik blijf tegen hem praten en hou zijn aandacht vast. Vaak merk je ook wanneer ze van plan zijn om 'uit te breken' dan kan je ofwel ze feller laten werken ofwel juist terug naar je toe laten komen en misschien eens omwisselen van kant
bij de mijne lukt het nu allemaal veel beter
nog veel succes

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:43

@ colinda1987: We hebben inderdaad het advies gekregen van de fysio om zo te longeren, maar ook dan 'breekt' ze uit. Ik kan dan wel een ongeloof'lijke ruk geven aan de longeerlijn, maar ben bang dat ze dan haar evenwicht verliest. Omdat je haar dan naar beneden trekt met haar hoofd ben ik bang dat ze op haar hoofd valt....

@ Wednesday: Heel kort longeren is niet goed en te belastend voor haar benen. Vaak wanneer Amber niet wil luisteren, longeer ik haar een paar tellen heel kort....

@ Kim: Hoe harder ik Amber aan het werk zet, hoe vaker ze aan me ontsnapt... Het is namelijk niet zo dat ze haar koppie omdraaid (zoals jij beschrijft)... maar ze loopt gewoon rechtdoor. Vervolgens draait ze zich om (zodat de longeerlijn over haar nek hangt) en gaat ze met een paar mega bokken aan de kletter.... Wanneer dit 6x in 15 minuten tijd is gebeurd, ben ik zo boos dat ik aan de hand een paar rondjes ga lopen (om even tot 110 te tellen Haha! ) en ga daarna weer aan het werk. 9 van de 10 keer gaat dit dan wel goed...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:46

hihi kennut Haha! Haha! zal ik van de week even komen kijken....... misschien is het handig als ik wat zie vanaf de kant.........

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:49

KiWiKo schreef:
hihi kennut Haha! Haha! zal ik van de week even komen kijken....... misschien is het handig als ik wat zie vanaf de kant.........

Tuurlijk mag je komen kijken... zoals je weet ben ik er op dinsdag en donderdag....

Let op... want dan is ze heel braaf Haha! Haha! Haha! Haha!

Longeer haar nu al die tijd al met dubbele longe.... 1x geprobeerd met enkele, maar toen mocht ik haar weer 4 keer uit de bak vissen.

Aan de dubbele longe gaat het dan ook wel goed... maar krijg er zo'n kramp van in mijn vingers Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:56

hoe laat ben je er dinsdag?

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:00

Tussen 18:30-19:00 uur meestal... bel anders van tevoren ff.... Dan staat de zwarte koffie klaar Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:13

hihi das een lastige tijd, dan ben ik altijd lesgeven Haha!

donderdag dan?