Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 20:59

Dat dekens niet nodig zijn lees ik wel vaker, maar ik las laatst zelfs ergens dat dekens slecht zijn. Wat is er slecht aan dekens wil ik graag weten? Lachen

Auky

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 02:29

Hier nogmaals een poging (had net een antwoord getypt en toen lag Bokt eruit Haha!)

Laat ik eerst zeggen dat ik niet veel verstand heb van dekens en ik antwoord naar wat ik denk.

Als er bijv. een zomerdeken op de vacht ligt, is deze niet meer in staat te gaan 'opstaan' als het paard het koud krijgt, omdat het gewicht van de deken hier te zwaar voor is. Daardoor de vacht dus niet 'warmtebehoudend' functioneren.

But don't shoot me if I'm wrong!! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:00

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:42

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:26

Chestnut schreef:
Lenneke_ schreef:
Op deze site van Arabesk staat het duidelijk uitgelegd
http://members.lycos.nl/jileeflang/paardensite/

Oké, dat is een duidelijke uitleg. Ja

Jawel, maar Arabesk zet er niet bij wat te doen als je de kilo's van je paard af ziet vliegen, doordat het paard niet in staat is voldoende te verbranden, danwel je niet in staat bent om tegen die verbranding op te voeren!
Met name oudere paarden (ruim 20+) hebben hier last van.
Het is best om te streven naar dekenloos, maar ook hier geldt dat de omstandigheden je soms dwingen en dan niet louter voor het eigen gemak........

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:28

Natuurlijk, overal zijn uitzonderingen. Maar ik denk dat 80% van de paarden die een deken op hebben zonder kunnen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:45

Ik blijf vinden dat je goed moet kijken naar je paard en de situatie van je paard. Ik heb bijvoorbeeld een 3 jarige die zonder deken door het leven gaat, zomer en winter buiten staat (in de winter een schuilstal). Die heeft geen problemen.

Ik heb ook een sportpaard, dat 's nachts op stal staat. Zij wordt niet geschoren, maar wel intensief gereden. Ik wil geen doodziek paard omdat ze er in de winter uren over doet weer droog te worden. Dus ik wil geen paard met een 'beertjesvacht". Zij krijgt in de winter een dekentje op om iets dunner in het haar te blijven. Dat werkt prima.

In de zomer krijgt ze zodra er weer vliegen zijn buiten een vliegendeken om. Dit omdat Lanna een sarcoid heeft gehad. De meest gangbare opvatting is dat die ontstaan door een soort koeienvlieg die het wrattenvirus overbrengt. Paarden die dit virus al hebben, gaan anti-stoffen aanmaken. Maken ze er teveel, dan loop je kans op een sarcoid. Deze paarden moet je dus niet onbedekt buiten laten staan is het advies.

Kortom: ze heeft een deken op in de winter. Een vliegendeken op in het vliegenseizoen en verder gaat ze dekenloos door het leven. Dat is een bewuste keus. De ander heeft geen deken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:40

Lenneke_ schreef:
Natuurlijk, overal zijn uitzonderingen. Maar ik denk dat 80% van de paarden die een deken op hebben zonder kunnen

Als 80% zonder kan, dan houdt je nog altijd 20% over, dat zijn geen uitzonderingen meer.........
Blijft dus dat het NIET zo is dat omdat 80% zinloos een deken op heeft, ALLES maar zinloos een deken op heeft........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:41

Anya, wat is sarcoid?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:45

Een sacoide is een tumorvorm. Onstaat door virus, wordt waarschijnlijk overgebracht door o.a. vliegen. Het zaait niet uit, maar gedraagt zich ter plekke als huidkanker. Het kan ook veranderen in een kwaadaardiger snel groeiende vorm. Bij Lan is de sarcoid gelukkig weggebleven na behandeling met speciale zalf voor tumoren uit Engeland (universiteit van Liverpool), maar ik ben erg bang dat het terugkomt. Ze komt dus in de zomer niet meer zonder deken buiten in vliegentijd. Hoe zielig ik het ook vindt dat ze het warm heeft onder dat dekentje. Ik spuit haar liever 100x per dag af desnoods.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:47

tjah ik gooi ook niet voor elk wissewasje een deken op mijn paarden.. Maar nu hebben ze zo last van de vliegen dat de 1 een vliegendeken om heeft en de ander een zomer deken. De 1 kan er slechter tegen dan de ander.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:26

Dekens zijn niet alleen onnodig ze zijn SLECHT!

tekst uit 'a lifetime soundness' dr Strasser

No matter where horses lives, tropical of subarctic climates, it does no seek excessive shelter from the elements, does not cover itself with clothing, but rather is exposed to weather, wind, cold etc and fluctuating temperatures its whole live. Despite this, the horse is able to maintain its core body temperature reliably at 38 degrees. Responsible for this is a complicated en extremely efficient system in the skin.
(verhandeling over werking, spieren, bloedvaten en huid van het paard)
Conventional boarding and habits such as blanketing and clipping wreak havoc with the horse's natrual thermoregulatory system in a number of ways, as evidenced by the existence and frequency of 'colds' in domestic, conventionally kept horses.
(technische verhandeling)
Blankets are thermoregulatory nightmares fors horses. The application of a blanket, howeever, makes it impossible for the horses to raise its hairs to keep warm. And it prevents the growth of a wintercoat, and a horse stripped of its blanket for riding in winter will not be prepared for the low temperatures.
Also when a blanketed horse moves, the action of muscles causes heat which must be dissipated. For this air movement is vital. Under a blanket no breeze can conduct the heat away from the coat and thus cool the horse. Even with little movements the horse can overheat under a blanket.
And one must realixe that in order to warm any section of the body the whole body must be warmed. A blanket leaves parts of the hind legs wide open, the belly to is exposed. To warm those parts of the body, the whole temperature has to rise, that causes overheating in the covered parts under the blanket.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:33

Arabesk.. lees jij nooit?
Of denk jij echt alleen in zwart en wit

Oké deken af, paard extra kankerplekje, paard aan de chemotherapie omdat dekens zo slecht zijn? Kom op zeg.. laat naar je kijken.

Bovendien voorkomt een deken de groei van wintervacht niet. De vacht wordt hooguit minder dik. Dát is wat anders. En dat is trouwens precies de bedoeling van een deken op doen bij een sportpaard. Omdat ze anders nl. een verhoogde kans lopen om voortijdig dood te gaan aan longontsteking.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:41

Het gaat niet om de uitzondering die jij beschrijft. Strasser schrijft over de gebruikelijke dekens zoals winter, stal en regendekens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:52

Anya schreef:
Arabesk.. lees jij nooit?
Of denk jij echt alleen in zwart en wit.

dit vind ik geen leuke opmerking

Ik plaatste alleen een stuk van Strasser meer niet. Je valt me persoonlijk aan op een inhoudelijke discussie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:59

Jij stelt bovenaan je stuk: dekens zijn onnodig en slecht. Ik geef je twee argumenten voor redenen om toch een deken op te doen. Een derde is een paard met eczeem. Daaronder schrijf jij jouw opmerking. En dan het stuk van Strasser. Los van dat ik het niet eens ben met de statement van strasser dat paarden onder een deken geen wintervacht aanmaken, kwam jouw opmerking op mij over als.. wat er ook is... sarcoid of sportpaard dat wel dunner in de vacht moet blijven... deken is altijd slecht. Daar reageer ik ook geprikkeld op. Want geloof me. Je wilt niet meemaken dat je paard een dergelijk tumor nog een keertje krijgt. En aangezien die door vliegen veroorzaakt worden....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:02

In het geval van jouw paard, wegen de medische redenen op tegen de negatieve effecten van dekens. Daar heb je gelijk in.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:28

Dan heb ik jou verkeerd begrepen Vriendjes zijn?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:05

Leuke tekst van Strasser. Ja, paarden in het wild zijn aan de elementen blootgesteld en kunnen daar heel goed tegen, VOOR DE PERIODE DAT ZE LEVEN! Paarden in het wild worden geen 15+, paarden die "zielig" met dekens worden gehouden regelmatig wel. Geeft toch iets te denken nietwaar?
Dekens kunnen zeer nuttig zijn en ik ben blij dat het verschijnsel bestaat en toegepast kan worden om het een paard gemakkelijker te maken om comfortabel te leven. Niet dat mijn paard zo vaak een deken opheeft, maar als het nodig is krijgt ze een regendeken op of desnoods een "echte" deken (die heb ik trouwens nog niet Haha! ).

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:17

mijn paard heeft een vliegendeken op in de wei.. omdat hij zonder deken gewoon helemaal lekgeprikt word e ner uiteindelijk niet meer tegen kan. hij heeft een tijdje zonder gelopen maar zat alweer onder de grote builen en kon niet eens meer rustig eten zonder dat er 7 horzels op hem afkwamen.. wij hebben voor hem toen een vliegendeken gehaald en nu heeft hij nergens meer last van zit niet meer zo onder de builen en kan rustig gaan eten.. ik vind dekens absoluut niet slecht.. want een pony bij ons in de wei word belaagd door de horzels en die kan niet eens meer rustig eten nou ik ben blij dat mijn paard een vliegendeken opheeft want dan kan hij in iedergeval rustig door de wei heen lopen zonder aangevallen te worden.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:20

And it prevents the growth of a wintercoat, and a horse stripped of its blanket for riding in winter will not be prepared for the low temperatures.

Beetje gemakzuchtig van Strasser om hiermee indirect te concluderen dat gedekende paarden -hoppa naakt- dus zonder uitrijdeken door het winterlandschap worden gereden Koe

Ook ik ben van mening dat je kijkt naar de situatie, een paard dat het gewoonweg niet aankan -hoeveel hooi je ook geeft- en inteert. En dat er ook eens wordt toegegeven dat de huidige KWPN-er geen oerpaard meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:25

als ze echt last van vliegen hebben doe ik mijn paard altrijd eerst nat maken en daarna lekker laten rollen..
bij een echte vliegenplaag eerst gewoon natmaken daarna nog een keer helemaal insmeren met azijn en water, en daarna als het echt nodig is nog wat citronella of vliegenspul door het water mengen en goed insmeren en vervolgens weer laten rollen..
zand/ modder op de vacht is de beste bescherming tegen vliegen vind ik, en daarbij.. dekens zijn nog gevaarlijk ook in de wei!!

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:01

ik heb het heel lang met vliegenspul geprobeerd maar mijn paard kan niet tegen die spuitbussen en als je het op hem smeert raakt hij helemaal in paniek.. dus dat was ook niet echt een goede oplossing. en waarom is een deken gevaarlijk in de wei?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:17

ik heb altijd het land gehad aan dekens. ik had voor beiden een deken voor het geval dat, bijv. in geval van ziekte of voor op de trailer. maar afgelopen voorjaar moest mijn pony geschoren worden ivm huidconditie, en toen heb ik een mooie winterdeken gekocht die het erg goed heeft gedaan. ik ben er dus wel iets anders over gaan denken. ik vind dat het per paard bekeken moet worden. zo hadden wij een merrie op stal, elke winter binnen, en toen ineens de havle winter buiten. het beestje stond te rillen van de kou. dat vind ik dus ook niet kunnen. het had ook met haar conditie te maken, maar feit blijft dat ze op dat moment óf op stal moest, óf een deken moest. vliegendekens vind ik wel nuttig, als ze werken (nog nooit geprobeerd). ze hinderen het haarkleed niet namelijk, wat de meeste dekens wel doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:23