Ijzers eraf, op naar natuurlijke hoefjes (met foto`s)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Ijzers eraf, op naar natuurlijke hoefjes (met foto`s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 21:33

2 weken geleden heb ik de hoefijzers laten verwijderen bij mijn arabische merrie, Nagoya. Ze zijn verwijderd door een traditionele hoefsmid, hij heeft bij het verwijderen alleen de hoefwand wat bijgevijld en verder niet aan de straal en de zool gezeten. Ik heb zelf de steunsels bijgewerkt en de hoefwand nog iets bijgevijld en afgerond. Als `t doorgaat, doe ik de 24ste een cursus en dan ga ik Nagoya`s hoeven zelf bijhouden.
Ik ben van plan om regelmatig foto`s te maken, hier alvast een reeks van hoe de hoeven er nu uitzien.. Wat vinden jullie ervan?

Links voor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links achter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts achter

Afbeelding

Afbeelding

Hier is te zien dat een deel van de hoefwand is afgebroken, bij de nagelgaten. Ze is er niet gevoelig op en het scheurt niet door, dus ik laat het maar even zo.
Afbeelding

Afbeelding

Rechts voor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:48

Ziet er redelijk uit, de hielen zijn te hoog, maar de stralen zijn wel redelijk breed (zeker achter). Probeer of je foto's kan maken van hoe ze haar voeten neerzet in draf. Dan weet je of ze goed afwikkeld.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:51

als je een denkbeeldige lijn over de straal heenlegt moeten de hielen ook ongeveer op die hoogte zitten
verder ziet het er prima uit!

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 17:31

Bedankt voor jullie tips !
Tamary, ik had met m`n fototoestel korte filpjes gemaakt, maar deze zijn helaas niet zo duidelijk. Ik kon er wel op zien dat ze op haar hiel land, dus dat is een goed teken . Ik ga `t nog eens proberen met foto`s...
@ arabesk: komende zaterdag heb ik cursus (1 week eerder dan gepland ) en dan ga ik rustig de hielen wat lager zetten .

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:11

Voorhoeven is vaak heel moeilijk te zien waar ze mee landen. Achterhoeven zijn duidelijker te zien

Speedster

Re: Ijzers eraf, op naar natuurlijke hoefjes (met foto`s)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:22

Ik heb gisteren de achterijzers eraf laten halen, maar voor nog niet. Achter liep hij nl. al helemaal op de straal, voor moet die nog even bijgroeien. Mijn smid reageerde eigenlijk veel minder "traditioneel" dan ik verwacht had. Hij heeft me zelfs een vijl gegeven zodat ik eventueel iets kan bijvijlen als er stukjes afbreken. Hij heeft de hoefwand bijgewerkt en bij de straal alleen de "omgeklapte" stukjes eraf gehaald. Ik wil me wel graag wat meer verdiepen in het natuurlijk bekappen, eens kijken wat een cursus kost, want er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen maar de ijzers eraf laten. Maar ik heb er een heel goed gevoel bij. Hij liep zo over de scherpe kiezels naar de wei in ieder geval. Als alles goed gaat gaan ze er voor ook de volgende keer vanaf.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:22

welkom bij de blote voeten club

de hoeven zien er goed uit. ze gaan wel nog uitbreken bij de nagelgaten dus blijf de rafels eraf vijlen. ze zullen nog wel gaan veranderen.

ga voral niet gelijk de hielen naar beneden halen. je paard zou er gevoelig van kunnen gaan lopen.

lees vooral het boek van Pete Ramey "Making Natural Hoofcare Work for You". het is duidelijk geschreven met veel foto's, en haal er eens een AANHCP gecertificeerd bekapper bij voor second opinion.

de cursus is ook een goed idee.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:24

Ik vind de hoeven er wel mooi breed uitzien. Veel hoeven waar ijzers onder zitten zijn zo samengeknepen. Daar mag je blij mee zijn. Anouar heeft wel van die samengeknepen hoeven (alleen voor, achter heeft hij nooit ijzers gehad) Ze worden nu langzaam wel iets breder, maar het gaat nog lang duren voor ze weer mooi breed zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:29

Ziet er netjes uit !

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:39

Ziet er nog best netjes uit! Goed, wat hoog op de hielen en brede witte lijn, maar dat komt met de tijd vanzelf!

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 00:34

Bedankt voor jullie reacties !!
Vandaag heb ik de cursus voor gevorderden gedaan bij Wim de Leeuw, het was echt super interessant . Hij heeft alles zeer duidelijk uitgelegd en ik ben weer een flinke dosis kennis rijker.
Morgen ga ik Nagoya`s hoeven bijwerken en dan zal ik ook weer wat foto`s maken .

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 00:44

Leuk dat de cursus zo beviel. Ga je nu bekappen onder begeleiding?
Ik vind de hoeven er nog redelijk uitzien. Mijn paard haar hoeven zagen er stukken slechter uit toen de ijzers er onder vandaan gingen.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:36

@ Gouda: de hoeven ga ik zelf bijhouden, bij twijfel of wanneer ik extra controle wil, neem ik contact op met Wim.

Maandag heb ik de voorhoeven bijgewerkt, dinsdag de achterhoeven, dit ging prima . Gister heb ik wat foto`s gemaakt, helaas zijn ze niet allemaal gelukt en is het niet zo`n uitgebreide serie als de eerste..
Volgende keer probeer ik weer een volledige serie te maken

Linksvoor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Linksachter:

Afbeelding

Rechtsachter:
De hoef waarbij een stuk hoefwand was afgebroken, het ziet er al beter uit dan vorige week vind ik..

Afbeelding

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:38

Ik vind de witte lijn wat breed, maar misschien vertekenen de foto's iets

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 13:47

De witte lijn is inderdaad wat breed, maar ik denk dat het ook een beetje aan de foto`s ligt. De lichtinval zorgt soms voor een vertekend beeld en de volgende keer moet ik de hoeven wat beter schoonmaken (misschien met water ofzo)..

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:49

Arabesk schreef:
als je een denkbeeldige lijn over de straal heenlegt moeten de hielen ook ongeveer op die hoogte zitten
verder ziet het er prima uit!

hier even een foto ter verduidelijking wat ik bedoel

Afbeelding

met een kniptang is dit eenvoudig te verwijderen. De hoefwand is gewoon nog te lang daar.

Je kan ook gewoon even elke dag vijlen. De praktijk leert dat de achterkant, de hielen, vaak lastig te vijlen zijn. Dus voor je eigen rug zou ik zeggen doe het in stukjes, maar wel zo spoedig mogelijk.

Hoge hielen zorgen voor een schuine stand van het hoefbeen, waarbij de druk op 1 punt komt te staan.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:47

Citaat:
hier even een foto ter verduidelijking wat ik bedoel

met een kniptang is dit eenvoudig te verwijderen. De hoefwand is gewoon nog te lang daar.

Je kan ook gewoon even elke dag vijlen. De praktijk leert dat de achterkant, de hielen, vaak lastig te vijlen zijn. Dus voor je eigen rug zou ik zeggen doe het in stukjes, maar wel zo spoedig mogelijk.

Hoge hielen zorgen voor een schuine stand van het hoefbeen, waarbij de druk op 1 punt komt te staan.

excuseer als ik je nu verkeerd begrijp, maar meen je dat nu werkelijk dat de hielen eraf moeten bij die blauwe lijn?!
denk eraan dat je op deze manier de hele hoefas verkl**t, er komt extra veel spanning op de diepe buiger met alle gevolgen vandien. dit kan echt niet gezond zijn.
de meeste smeden juichen hoge hielen alleen maar toe, en als smid leer je ook nooit teveel van de hielen af te doen.
dit lijkt me echt geen gezonde manier, ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:49

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:55

cooky schreef:
excuseer als ik je nu verkeerd begrijp, maar meen je dat nu werkelijk dat de hielen eraf moeten bij die blauwe lijn?!
denk eraan dat je op deze manier de hele hoefas verkl**t, er komt extra veel spanning op de diepe buiger met alle gevolgen vandien. dit kan echt niet gezond zijn.
de meeste smeden juichen hoge hielen alleen maar toe, en als smid leer je ook nooit teveel van de hielen af te doen.
dit lijkt me echt geen gezonde manier, ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb...

De meeste smeden willen ook niet dat er op de straal gelopen wordt, terwijl dat juist wel de bedoeling is... Dus zijn hoge hielen alleen maar handig. Maar het verlagen van de hielen is ook iets wat je heeel langzaam moet doen, anders verkl**t je inderdaad vanalles.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:59

Beter is nog geen hoge hielen kweken, maar helaas werkt het meestal niet zo

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:59

te hoog of te laag, het is allebei niet goed. het gaat erom dat je REKENING houdt met de natuurlijke stand van de voet: de voetas van het paard.
en dat kan nooit als de verzenen hélemaal verwijderd, want dat is wat ik zie bij die blauwe lijn op de foto's. en als gevolg zie ik: eerst en vooral een 'gebroken' hoefas, met problemen voor pezen, gewrichten, hoefzweren etc. tot gevolg.

ik vraag me echt af hoe je de lengte van de hielen kan bepalen zonder de hoef in zijaanzicht gezien te kunnen hebben.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:03

Weet jij wel iets van natuurlijk bekappen?
Zomaar even een vraagje. Daar gaat het hier namelijk over

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:06

en lees dat artikel maar eens wat Lenneke aanwees. Dat is van een gewone smid

Voetassen zijn achterhaald trouwens... De straal moet de grond raken voor opitmale pompfunctie en zolang je niet toewerkt naar die blauwe lijn raakt de straal de grond te weinig en zijn de krachten die op de hoef inwerken verkeerd.

Voor meer info zie trouwens ook mijn profiel enof onderschrift.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:10

Het hoefbeen moet paralel aan de grond lopen, anders prikt de punt in de zool om het zo maar even uit te leggen

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:13

ik heb me indertijd verdiept in het natuurlijk bekappen, en ben me wel goed bewust dat het daar hier over gaat.

maar ergens gezond verstand proberen in te kloppen werkt toch niet. misschien kan ik me beter niet in deze discussie mengen, aangezien het hier niet gaat om inzichten die al zoveel jaren stand houden, maar om enkele 'trendy' beweringen dat alles wat traditioneel slecht is. ik snap echt niet waar deze ideeën vandaan komen, maar ik heb meer dan genoeg paarden met probleemvoeten gezien, met alle gevolgen vandien, en veel van deze problemen hadden hun oorsprong in verkeerd beslag (teveel van de hielen af etc.)

Citaat:
Het hoefbeen moet paralel aan de grond lopen, anders prikt de punt in de zool om het zo maar even uit te leggen

dat is inderdaad waar, en normaal gezien feit voor een gezond paard. als je de hoefas respecteert, blijft het hoefbeen ook parallel (om het maar even op deze manier uit te drukken)