Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ikke schreef:Nee, er is geen verschil en al helemaal geen tussenstap.
Je moet een paard correct rijden, dwz vanuit de achterhand voorwaarts. Hoe je dat doet, maakt niet zoveel uit en het is al helemaal onbelangrijk welk plakkertje je erop plakt.
Wendy schreef:Maar hoe je het paard correct rijdt maakt wel degelijk uit.
Wat ik bij western meer terugvind is het opbouwen van druk en meteen loslaten.
Maar er zijn bepaalde elementen die ook weer erg goed passen bij klassieke dressuur bijvoorbeeld.
Het maakt volgens mij wel degelijk uit hoe je tot het correct gereden paard komt, de basis van de verschillende rijstijlen is grotendeels gelijk, maar in de uitvoering zijn er toch wel wat in het oog springende verschillen.
Of die echt aan de rijstijl of aan de trainer toe te schrijven zijn is dan de vraag....
ikke schreef:Dat er op het oog verschillen zijn, wil niet zeggen dat de principes verschillend zijn. Die principes zijn namelijk niet verschillend. Dat je diezelfde principes op verschillende manieren kunt uitvoeren en bereiken, doet niks af aan de principes.
Dat we tegenwoordig te veel oog hebben voor dat uiterlijk vertoon en te weinig voor de principes, zegt meer over de beoefenaren dan over diezelfde principes.
Lenneke_ schreef:Ik doe geen western, maar wel natural.
Ik heb ook altijd een heel verkeerd beeld mee gekregen van western. Ik heb alleen maar mensen gezien die hun paard tot bloedens toe met de sporen in elkaar trappen (niet de hobbymatige westerns hoor)
Natuurlijk weet ik dat er ook andere western is, maar hierdoor schrikt het woord western mij altijd een beetje af, onbewust
pmarena schreef:Het westernkloffie is de eerste stap.
Lise81 schreef:Ik weet niet wat Reken is...misschien linkjes/uitleg?
Natural rijden is volgens mij met zo min mogelijk hulpmiddelen en zo veel mogelijk rekeninghouden met- en gebruik maken van- de natuurlijke instincten en behoeften van een paard?