[AR] Hoe je dromen ineenkeer in duigen kunnen vallen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Hoe je dromen ineenkeer in duigen kunnen vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:23

Het ging allemaal zo goed!
Ivy deed het echt super voor de 2 wieler, alsof ze nooit anders gedaan had.
Nu weet ik dat elk paard wel eens raar kan doen dus daar liever niks over.
Ze liep er al regelmatig voor en alles ging perfect, nooit ergens last van.
af en toe we eens een beetje geschrokken van iets, maar verder niet bang van het lamoen of wat dan ook.
tot afgelopen dinsdag....

Ik was lekker bezig in de bak en alles ging helemaal goed.
We waren al 20minuten aan het rijden en ik wilde nog 1 keer tussen de pionnen door (wat ze daarvoor perfect deed en de vorige keren ook).
ineens sloeg ze door en raakte helemaal in paniek.
Ze galoppeerde recht op het hek af en ineens ging ze naar links (waardoor ik tegen het hek knalde met mijn arm), ik raakte mijn evenwicht kwijt en zat op mijn knietjes op de kar (gevolg 2 hele blauwe benen)
Toen nog eens naar links en toen ben ik eraf gesprongen en geprobeerd haar stil te zetten.
Want ik dacht als ik blijf zitten, dan val ik er zeker af en dan krijg ik haar vast niet meer rustig.
Ik heb mijn moeder geroepen en toen die kwam werd Ivy rustiger en kon ik haar rustig maar toch snel uitspannen.
We hebben haar tot rust gebracht en toen heb ik nog een half rondje achter haar gelopen en er nog even ernaast wat over het terrein gewandeld.
De vrouw van de staleigenaar (heeft vroeger veel gement) zei dat we eigenlijk voor het vertrouwen haar gelijk weer in moesten spannen.
Maar aangezien mijn benen zo verschrikkelijk zeer deden en ik heel erg overstuur was hadden we besloten dat de volgende dag rustig aan te gaan doen.

De volgende dag zouden we dus voor het vertrouwen van zowel haar als mij even 10minuutjes rijden met de kar.
Alles ging helemaal toppie!
Inspannen ging perfect, naar de bak toe rijden ook.
Toen reden we een half rondje door de bak (gestapt) en ineenkeer begon ze weer.
Rug helemaal bol en gek springen met 4 benen van de grond af en weer onbestuurbaar en vol gas en angst door de bak heen.
Ze deed dit niet omdat ze niet wilde of ergens van schrok, maar ze was gewoon ontzettend bang en helemaal in paniek.
Ik ben er gelijk weer afgesprongen en mijn moeder kwam er ook gelijk erbij om haar stil te zetten.
Maar we konden haar bijna niet houden omdat ze zo bang was en daardoor zo sterk.
Staleigenaar erbij om haar ook vast te houden en nog iemand en die heeft samen met mijn moeder (mijn moeder 1 hand Ivy vasthouden en 1 hand uitspannen) de kar van Ivy afgehaald en zelfs toen was Ivy nog helemaal bang.
Ik heb er +/- 20minuten naast gelopen om haar rustig te krijgen en af en toe wilde nog een angstige draf maken omdat ze zo bang was.
Toen zijn we naar een lege stal gelopen om het tuig af te doen, want ze was zo bang dat ik anders dacht dat ze helemaal zou gaan flippen als we buiten bleven staan.
Daarna heb ik nog even met haar op het terrein gelopen en toen had ze af en toe nog paniekaanvallen.
Zelfs de volgende dag nog als ik met haar over het terrein wandelde had ze dat nog.
ze was meer schrikachtiger als normaal en ze was constant aan het opletten of dat er enge dingen gebeurde.
Dingen waar ze normaal nooit bang voor was schrok ze nu van...

Voorlopig heeft ze even vakantie en doen we rustig aan.
Lekker wandelen, borstelen en de wei op, binnenkort gaan we weer af en toe longeren en ik ga helemaal overnieuw beginnen met alles.
Eerst weer rustig aan erachter lopen en dan misschien weer slepen en heel misschien ooit nog eens voor de sulky, maar dat weet ik nog niet zeker.

Mijn emotionele ik heeft wel een flinke deuk opgelopen namelijk (of hoe je dat ook moet zeggen) en ik denk die van Ivy ook wel....

Hoe je dromen ineenkeer in duigen kunnen vallen....

we denken (en met mij nog veel meer mensen) dat ze misschien een spiertje verrekt heeft ofzo.
Ik houd haar dus goed in de gaten en als ze deze week nog steeds zo doet (paniekaanvallen noem ik het maar even) dan ga ik haar misschien na laten kijken door onze DA.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:31

jeetje dat is inderdaad niet leuk zeg!! wat zal jij geschrokken zijn!!!

heel goed dat je je paardje even rust gunt en het weer heel rustig op wil gaan bouwen... ik heb zelf helemaal geen ervaring met mennen maar snap wel dat het even een heel angstig moment voor je is geweest (2 keer zelfs!)

Heel veel beterschap met je knieen en heel veel sterkte voor jou en je paardje!!

Gr. Crista

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:35

Jeetje, wat een verhaal zeg. Ivy heeft er niks ergs aan overgehouden toch?
Ik hoop dat ze over een tijdje weer rustig voor de kar loopt.
Veel succes nog verder!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:36

Ivy heeft aan beide achterbenen aan de buitenkant 2 kleine wondjes (dus 4 in totaal)

Abaigeal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:38

Jeetje dat is zeker schrikken!!
Wat raar zeg dat het zich dan blijft herhalen.
Goed van je dat je het heel rustig aan met haar gaat doen. Hopelijk helpt dat en gaat het dan weer goed.

Sterkte voor jullie alletwee!!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:42

Hier even een foto van hoe mijn benen er woensdag avond uitzagen..ze zijn nu inmiddels verkleurt naar geel en lichtgroen...
Afbeelding

freespirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:43

tjonge jonge...da's niet mis !!!
Enig idee waar de paniekaanvallen vandaan zouden kunnen komen ?

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:45

Dat weet ik dus niet, als ik dat eens wist...

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:48

Ouch! Wat een blauwe plekken.

Heb je je tuig goed gecontroleerd? Wellicht zit het niet helemaal lekker, of drukt het op een pijnlijk punt? Veel sterkte!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 12:49

Mijn tuig is gecheckt, mijn kar ook.
Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen...

A10

Re: Hoe je dromen ineenkeer in duigen kunnen vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:57

Had hij er voor het ongeluk al een tijd niet meer voorgestaan?

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:57

Ik vind het echt zo rot voor je.. ze stond zo geweldig en relaxed voor de kar totdat dit gebeurde... heel erg appart, hopen dat het allemaal weer goed komt, en dat jij ook weer vertrouwen in het mennen krijgt.
Heel erg veel succes!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:36

Vreemd dat het gedrag ineens zo is omgeslagen. Is er echt niets veranderd of heeft ze ergens pijn? Als ik zo de foto's bekijk in je profiel lijkt alles goed te zitten. Ik vind de sulky wel redelijk dicht op haar achterbenen zitten. Heeft de sulky haar niet geraakt?
Ik zou haar inderdaad een korte vakantie geven en dan van het begin af aan oppakken (dus longeren, dubbellonge enz) Ik weet niet of de pony nog wel voldoende te vertrouwen is. Als er geen lichamelijke oorzaak voor is geweest...........

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 13:43

Wat raar zeg, ik dacht eerst dat ze mischien wel ergens pijn heeft, maarja ze is gecheckt, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik hoop dat ze haar vertrouwen terug krijgt.

Eliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 14:59

Echt heel rot dat ivy oppeens zo omslaat
Hopelijk komt ze wel weer tot rust en komt het hopelijk weer goed

klien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:38

Wat ziet dat er rottig uit zeg, ik kan me niet herinneren dat ik zo blauw geweest ben na mijn 4-span / groom ervaring, al had ik heel vaak blauwe plekken.
Door jouw verhaal ben ik toch weer even iets meer alert geworden en zal nog voorzichtiger beginnen met ons eigen paard in het span.
Succes met rijden verder, ik hoop dat het iets van spierpijn was, waardoor je straks weer lekker kan rijden.

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:41

Jesus, schrok gewoon van je verhaal, moet dr niet aan denken
dat mij dat zou overkomen!
Je hebt echt wel goed gereageerd erop vindt ik!
Hoop dat het snel weer goed komt, en dat ze haar angst
overwint!

Sterkte ermee zeg!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 17:18

@ Napie, als ik haar verder van de kar af zet dan valt het lamoen uit de lichtogen.
Ik denk niet dat ze zo gek ging doen omdat ze de kar geraakt heeft, want ik had dinsdag al een half uur gereden (wat goed ging) en toen ineens gebeurde het.

@ Albertine_N, ze staat er regelmatig voor en normaal gesproken was het geen probleem als ze er bijvoorbeeld 3 weken niet voor had gestaan

@ Yousra, ze is nog niet gechekt, maar ik heb haar dinsdag na het ongeluk nog helemaal bevoeld enzo en toen reageerde ze nergens op.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:41

Dat is zeker schrikken!!!
Ik heb het met Dennis zelfs tot 3x aan toe gehad(en heb hem tussendoor iedere keer helemaal opneiuw beleerd!) en die staat nu als kinderpony op het land ipv menpony (waarvoor ik hem gekocht heb).

Als je opnieuw begin, wees nog voorzichtiger dan met een groene pony! Een nare ervaring is veel lastiger dan geen ervaring!!!!

_Lady_lover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:43

Wat raar dat ze zo doet ineens! Echt jammer was altijd leuk om jullie op die foto's zo te zien en nu ineens dit

Hoop dat alles goed gaat komen

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:13

Dat is schrikken, helemaal omdat je niet weet waarom ze opeens een paniekaanval kreeg.
Jou benen zien er ook niet al te best uit

Ik hoop als je de draat weer opgepakt heb met haar dat alles goed gaat! Sterkte

bontegevaar

Re: Hoe je dromen ineenkeer in duigen kunnen vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:57

Wat een verhaal zeg. Goed dat je het rustig aan weer op gaat pakken.
Het zou wel heel erg jammer zijn als dat niet zou lukken.

Ik weet niet of jouw pony ooit in dubbelspan heeft gelopen, maar
misschien een optie om haar in een tweespan te zetten met een hele rustige pony?!
Ik zou dan wel een kar gebruiken met een goede rem.
Ik weet dat als een pony gaat er meestal geen houden aan is, maar
als je het doorkrijgt kun je alvast de gang een beetje belemmeren.
(Ik weet niet of het een goede optie is hoor, ligt natuurlijk aan je pony
en je kent haar zelf het beste.)

Heel veel succes met haar! en beterschap!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:59

Mijn pony is nooit in dubbelspan geweest.
ze loopt nu bijna een jaar voor de wagen en ineens gebeurd dit.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 08:07

Toch vind ik haar op de foto's in je profiel erg dicht op de wagen staan en is het nog niet eens zo heel onwaarschijnlijk dat ze de kar op haar hakken heeft gehad. Hij moet gewoon een reden hebben gehad om zo in paniek te raken, dat doet hij niet omdat hij zich verveelt.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 09:42

ZIJ verveelde zich ook niet....ze is gewoon bang geworden....
Ik weet bijna zeker dat ze de kar NIET op d'r hakken heeft gehad.
Maar toch bedankt voor de reactie/tip.