[AR] Nieuwe tak in de mensport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Nieuwe tak in de mensport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 22:05

Vanaf volgens jaar is de mendurance officieel. Dit jaar zijn er 3 proefwedstrijden en vanaf volgend jaar kan er officieel gestart worden en kan men dus ook winstpunten halen om zo een klasse hoger te mogen.

Mendurance is dus de men variant op de endurance, het lange afstand rijden.

Afgelopen zondag was de eerste mendurance dit jaar in Kootwijkerbroek bij Onder de Kastanje.

Ik was er en heb foto's gemaakt maar die heb ik bij endurance geplaatst. Om toch ook wat bekendheid te brenegn onder de menners wilde ik ook hier even de link plaatsen:
viewtopic.php?f=131&t=593394

De kalender van mendurance en de regelementen staan op www.deronline.nl

De regelementen komen aardig overeen met de endurance. Wel wat aanpassingen hier en daar.

In Duitsland is de mendurance praktisch net zo populair als de endurance. Daar rijden ook vele aanspanningen in de hoogste klasse mee. Natuurlijk worden dan de wagens steeds lichter.

Ik hoop dat de mendurance hier ook net zo populair gaat worden als de endurance momenteel aan het worden is.

A10

Re: Nieuwe tak in de mensport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:33

Er staat een stuk over in de Paardenkrant

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:16

Op een of andere manier opent de site van DER niet meer goed bij mij. Ik herinner me dat ik vroeger links altijd een menu zag, maar ik krijg nu alleen de home-pagina. Waarop de uitleg van endurance en de vereniging staat.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:25

Lijkt me erg leuk om hier eens aan mee te doen. Maar het is allemaal zo ver weg. Helaas!

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:21

Sjonniej schreef:
Op een of andere manier opent de site van DER niet meer goed bij mij. Ik herinner me dat ik vroeger links altijd een menu zag, maar ik krijg nu alleen de home-pagina. Waarop de uitleg van endurance en de vereniging staat.

Bovenin onder het logo zeg maar hoort een grijs menubalkje te komen. Over de hele breedte van je scherm. Heeft dacht ik iets met Java te maken.......Eventueel kun je de webmaster (staat helemaal onderaan) mailen. Ik heb gehoord dat meer mensen er last van hebben.

4 juni is mendurance in Zelhem (APD) en 9 september in Onstwedde.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:25

Ik maak op 4 juni mijn debuut als mendurancegroom: de eigenares van Viooltje doet dan mee in Zelhem met haar KWPN'er. Ik ga niet mee op de kar, ik ben gewoon groom te voet net als bij de endurance. Lang geleden dat ik bij een mendurance was, ik ben destijds gaan kijken bij de allereerste in KWB. Leuk dat het een officiële tak van sport aan het worden is!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:32

Leuk!!! Vorig jaar was je ook in Zelhem om te groomen trouwens......

Morgen gaan we een rit maken met Angelo in L&D duinen. Als hij daar goed uit komt (2 weken geleden liep hij net niet lekker) hakt Marco de knoop door om eventueel Zelhem te starten.

De kar is er iig helemaal klaar voor!!!!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:33

Dit jaar ben ik twee keer in Zelhem om te groomen: op zaterdag voor Amorin en z'n baasje en op zondag voor Helga en de bruine.

Leuk, dan ga ik Angelo zien in Zelhem!

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:08

Karin schreef:
Leuk, dan ga ik Angelo zien in Zelhem!

Ik hoop het zeker!!!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:30

Hoi,

Lijkt me een superleuke tak van sport! Zal eens kijken of het in de agenda past om in Zelhem te komen kijken.

Maar wat ik eigenlijk wilde weten: Met wat voor soort wagentjes rijdt men zo'n mendurance? Tweewielers? En gewicht????

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:33

Enkelspannen mogen met tweewielers rijden, meerspannen zijn verplicht met vierwielers te rijden. Op www.apdplaza.nl (de site van APD Zelhem) staat een verkort reglement met een verwijzing naar het reglement op www.deronline.nl

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:36

het is geweldig.Zou graag meedoen.Maar helaas kan dat niet meer.Misschien ga ik wel even kijken in zelhem.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:38

Kan iemand hier de kalender naar kopieren??
Ik wil graag weten welke er zijn, maar baal ervan dat ik het menu niet te zien krijg op de site.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:41

Lijkt me echt super om mee te doen, ik hoop dat er gauw meer bekendheid voor komt en dat het dan ook in het zuid-westen van het land doordringt, hier is het aanbod altijd zeer matig........

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:34

Hoe veel km is zo'n mendurance tocht dan ongeveer??

't lijkt me wel leuk ja

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:34

oh wacht, heb 't al gevonden... 25 tot 160 km ... Beetje ver voor onze pony

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:52

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:30

Wahoo, mega cool!
Ik ga volgende week een trailer kopen dus dan kan ik met paard en wagen komen !

Ik kan helemaal die regelementen niet vinden, op beide sites niet.
Heeft er iemand een directe link naar de betreffende pagina zodat ik het kan lezen?

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 23:07

peelemeisje schreef:
En trouwens! Vandaag stond er een artikel over in de Gelderlander. Het is namelijk ook op de Paardendagen in Zelhem gehouden!

http://www.gelderlander.nl/achterhoek/article395334.ece

Ooooooo, wat leuk!!!! Bij hen hebben we vorig jaar al op stal gestaan toen ik mijn eerste klasse 3 endurance ging rijden op de APD en nu ging mijn vriend de mendurance starten en natuurlijk hebben we weer bij hun overnacht.

Citaat:
Zand stuift op als de elfjarige Fries Jeltske, met het mennerspaar Gerrit en Mienie Borninkhof op de bok, kilometer na kilometer de wagen over de wegen rond Zelhem trekt.

De donkere merrie, de staart strak gevlochten, ziet er op haar best uit.

Het werk, onderdeel van de eerste men-endurance op de Achterhoekse Paardedagen, lijkt het grote dier niet zo veel inspanning te kosten. Daar op letten is het werk van de dierenartsen langs de 26 kilometer lange route: is de hartslag niet te hoog, is de conditie nog goed? Anders volgt een verplichte rust terwijl de klok doortikt.

Jeltske maakt zondag het nieuwe onderdeel niet af. „De dierenarts zag halverwege dat ze licht verkouden was. Dat wisten we niet eens, zoiets merk je dus pas als ze zich moet inspannen“, zegt Mienie. „Ach, we zijn weer een ervaring rijker. En de route is prachtig.“

Bijbehorende Fries:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriend met onze Angelo:
Afbeelding

Voor de geintreseerden de link met alle foto's:

http://bbst.thuisbak.nl/coppermine/thum ... ?album=226

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 23:09

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:43

Bedankt.

Ik lees dus dat als je maar een tweewielertje hebt (wel voor 2 pers) dat je minstens één groom aan boord moet hebben bij de start en bij de finish.

Zou het dus ook mogen dat je diegene na de start gelijk de wagen uit zet en bij de finish weer oppikt zodat ik wél alleen kan rijden?
Want met z'n tweeën vind ik het niet zo lekker zitten op mijn wagentje en Whoopy vindt het ook fijner als ik alleen ben

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:35

Zijn die karren niet een beetje zwaar om mendurance mee te rijden?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:37

Oh zoiets lijkt me wel heel gaaf om te doen met m´n aanspanning...

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:40

Ja, mij ook, maar dan wel alleen

Ik geloof dat je als endurance rijder zelf ook de hele weg ernaast mag behalve bij start en finish.
Dan lijkt het mij ook dat de groom eruit mag behalve bij start en finish. (toch ?)

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:27

whoopylover schreef:
Dan lijkt het mij ook dat de groom eruit mag behalve bij start en finish. (toch ?)

Klopt!!! (zie de foto's op mijn link )

Zware karren valt best mee. Die van ons is ook niet al te licht maar Angelo zijn hartslag was toch in 1 keer goed op P/A en finish. Dus de klasse 1 is prima met wat zwaardere karren te rijden.

In Duitsland zijn ze veel verder in de mendurance en daar rijden ze in de hogere klasse met veel ichtere karretjes. Sulky's eigenlijk.

Daar zijn wij nog lang niet in Nederland, maar wie weet in de toekomst..... De regelementen zullen ook telkens aangepast worden. Kijkend naar Duitsland en kijkend naar de ervaringen tijdens wedstrijden.

Het Nederlandse endurance regelement is ook nog steeds aan veranderingen onderhevig.