[AR] Voorkomen afglijden menhoofdstel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Voorkomen afglijden menhoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:48

Sinds kort heb ik er welsh A ponytje bij die zowel enkel als dubbelspan beleerd is, het is echt een braaf dier en ik heb er vast nog een hoop plezier van .
Nou heb ik in het verleden een akelig ongeluk gehad met een fries waarbij het hoofdstel ineens afviel, dat wil ik nooit meer meemaken en nu vraag ik me dus af hoe je een pluk manen of voorlok vastvlecht aan het kopstuk van het hoofdstel.
Vetertjes en elastiekjes liggen al klaar, wil alleen de beste methode weten. De pony heeft echt hele kleine oortjes, het hoofdstel past verder perfect, is van ideal.
Mijn andere A pony draagt ditzelfde hoofdstel ook maar heeft veel bredere kaken dus dat zit wat meer solide zal ik maar zeggen.

eriky

Re: Voorkomen afglijden menhoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:28

en als je de keelriem wat strakker doet?
daar dient die riem toch het meest voor dat het hoofdstel niet kan afgaan.
de hoefsmid van ons die vlecht met de wedstrijden altijd een touwtje in de manen van de pony's en dat knoopt hij aan het hoofdstel vast.
en volgens mij doet hij het zo:
men pakt 3plukjes van de manen om een vlecht te maken.
aan een plukje knoopt hij het touwtje en vlecht deze mee in.
dan het touwtje aan het hoofdstel tussen zijn oren.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:41

Maak een riempje (of schoenveter) tussen de keelriem en de neusriem vast.
Door dit riempje (en het strak genoeg vast maken van de keelriem) glijdt het hoofdstel niet af.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:43

Een kort riempje of een touwtje nemen en dan de keelriem en de neusriem aan elkaar vastmaken. dus onder z'n hoofd. dit hoeft verder helemaal niet superstrak. zolang ze maar goed met elkaar in verbinding staan kan het hoofdstel niet afglijden.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:43

Manie was me net voor.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:46

Letty heeft die riempjes ook te koop, maar ik vind 22 euro toch echt veel te duur
Een sporenriempje of een veter voldoet net zo goed

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:03

Of je doet een touwtje aan het kopstuk en die vlecht je mee met de manen. Dit hoeft maar een klein vlechtje te zijn aan het begin van de manenkam.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:18

Ik heb idd ook van een nylon sporenriempje (los verkrijgbaar, kost geen drol) een verbindingsriempje gemaakt tussen de keel- en neusriem onderaan het hoofd

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:50

Ik zal het morgen eens proberen, met een sporenriempje, bedankt voor de tips!

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:16

Sjonniej schreef:
Of je doet een touwtje aan het kopstuk en die vlecht je mee met de manen. Dit hoeft maar een klein vlechtje te zijn aan het begin van de manenkam.

Dat deden wij ook altijd, maar alleen een strak vlechtje en dan door de doorn van de gesp van de windriem (Hoofdstel/ tussen de oren) werkt ook al.
Ga niet de keelriem strakker doen of zo, dat is niet handig i.v.m. afbuigen en ademhaling.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:20

wij hadden eerst ook een touwtje tussen neusriem en keelriem maar die knol wist nog steeds af en toe zijn hoofdstel af te schuren nu hebben wij een touwtje in de manen meegevlochten

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:26

manie schreef:
Maak een riempje (of schoenveter) tussen de keelriem en de neusriem vast.
Door dit riempje (en het strak genoeg vast maken van de keelriem) glijdt het hoofdstel niet af.

hahhaa nou ik heb al meerdere keren gezien dat DAT niet werkt, een echte houdini heeft daar geen last van!

Het beste is idd een veter meevlechten in een plukje manen. en die dan idd vastbinden aan het hoofdstel.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:36

Ja dat is echt vervelend. Mijn ex-lease-fries kon dit ook erg goed:

Afbeelding

Keelriem strakker doen heeft imo geen zin, maar heeft je pony dit hoofdstel al afgekregen? Friezen hebben geloof ik een andere hoofdvorm, daar heb je speciale Friezenhoofdstellen voor is mij verteld. De eigenaars van deze Fries deden idd ook wel de voorlok vlechten en dan om de frontriem heen vastmaken (geloof ik). Maar of het nou echt werkt weet ik niet, als het hoofdstel goed past moet het volgens mij ook niet af kunnen glijden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:22

EvaSuzanne schreef:
, als het hoofdstel goed past moet het volgens mij ook niet af kunnen glijden.

Sommige pony's hebben behalve heel dikke manen ook nog heel kleine oren, zoals Welsh en Shetlanders al past het hoofdstel dan nog zo goed, voor deze artiesten is het een fluitje van een cent om het hoofdstel af te krijgen. Een gedeelte van de manenkam wegscheren helpt iets, maar een vlechtje op een handbreedte van de oren helpt altijd.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:02

Jeetje Eva Suzanne, die foto! Thats my worst nightmare...

Keelriem kan niet eens strakker al zou ik het willen dus ik ga gezien de ervaringen hier toch maar voor het vlechtgebeuren

Snowy2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:57

Ik moet echt lachen om die foto van dat span, dit is mij ook een keer overkomen voor de kar. Gelukkig maar 1 keer en hij was er zelf ook verbaasd over.
Wat een handicap.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:53

Het is mij ook 1 keer overkomen. Twee drukke pony's in het bos met neus richting stal. Mijn hart zat in mijn keel. Gelukkig is die pony wel rustig maar het is doodeng. Mijn vriendin had de keelriem niet vast genoeg gezet.
De keelriem te strak is ook geen optie, dan kunnen ze niet goed inbuigen. Ik denk dat dat riempje de makkelijkste oplossing is.

tmenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:35

ik heb vaak ook het halster onder het hoofdstel zitten, ik weet het: er zijn mensen die vinden dat het niet lekker zit maar ik heb nog geen problemen gehad,

Als je het halster eronder hebt of een riem om de hals kun je in ieder geval nog ergens grijpen.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:52

Een tinker waarmee ik regelmatig meeging op de kar was ook goed in zijn hoofdstel af krijgen. Veel manen, kleine oortjes, dus dat schoof makkelijk weg. Om dat te voorkomen werd de voorpluk om de windriemen (stukje boven frontriem) vast gevlochten en kreeg hij zijn hoofdstel niet meer af.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:54

Als wij met het dubbelspan mennen, vooral bij marathons, zorgen wij ervoor dat ze altijd een vlechtje in de maantop hebben met een touwtje erdoorheen, (soms vliegt het hoofdstel er dan alsnog af , en hangt ie heel zielig aan het vlechtje). We hebben ook wel, als het heel warm is gewoon en het vlechtje en het sporenriempje erbij langs. Dan krijgen ze ze echt niet meer af. (niet te hard zeggen natuurlijk, het zijn en blijven echte houdini's )
Wij hebben het vlechtje overigens altijd aan het kopstuk vast.
De pasvorm van het hoofdstel hebben we aangepast door de lepels eraf te halen. Dit heeft heel erg geholpen en ze zijn nu minder vaak hun hoofdstel kwijt.
Gelukkig zijn die van ons wel zo, dat ze dan gewoon blijven staan...

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:23

Gisteren tijdens de wedstrijd in Bronneger is een span friezen aan de loop gegaan, omdat 1-tje z'n hoofdstel verloor een aan de loop ging. Gelukkig is het allemaal met een sisser afgelopen.

Zelf heb ik dit probleem gelukkig nog nooit gehad. Ik rij dan ook niet met een menhoofdstel, maar met een rijhoofdstel. De pasvorm is van dergelijke hoofstellen toch een stuk beter. Tuurlijk spelen kleine oortje en dikke manen een rol, maar de lompheid (brede riemen, neusriem en bakstukken aan elkaar vast etc) van de menhoofdstellen heeft er ook zeker mee te maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:05

Ik lees hier fijne tips. Wij hebben ook een kleine maat hackney met zeer kleine oortjes en ook daar valt het hoofdstel af (iedere keer nog net op tijd goed achter de oren kunnen trekken). Heeft er iemand een foto van hoe ze het vastzetten? Zaterdag eerste wedstrijd en wil het graag meteen in praktijk brengen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:07

Bij SGW is het heel gebruikelijk om een vlechtje te maken boven aan de manekam en het hoofdstel met tie-rip (schrijf je dat zo?) door het vlechtje vast te maken.

bontegevaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:14

Heb zelf n stel shetten. Ik maak het hoofdstel altijd vast met een vlechtje. Een van de drie plukken uit de voorpluk pakken die andere 2 achter het hoofstel vandaan halen en dan vlechten. Je hebt het hoofstel vast zitten met 1 elastiekje onderaan het vlechtje en hebt verder geen andere touwtjes of dingen nodig. Bevalt goed!

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:39

wij hebben altijd het halster eronder en dat de keelriem door de ogen aan de zijkant zeg maar, ook zit de neusriem onder de kin onder het halster door. Zo zit het hoofdstel dus als het waren op meerdere plaatsen aan het halster vast. Ze zijn er nog nooit afgekomen, maar het zou natuurlijk altijd nog een keer mogelijk zijn dat het hele zooitje eraf schiet. Gelukkig weten ze erg goed dat ze niet mogen schuren als ze voor de wagen zijn dat scheelt al, maar ja tijdens de marathon weet je nooit.
Met dat keelriempje hebben wij ook een tijdje gedaan, maar die raakten we altijd kwijt die losse riempjes