Zoveel merken boomloos, hoe te kiezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Zoveel merken boomloos, hoe te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 23:18

Ik ben er voor mezelf uit: ik wil graag een boomloos zadel.
Nu zijn er zoveel merken, hoe moet ik in vredesnaam een keus maken?
Een aantal vallen af, simpelweg omdat ik een kleine beurs heb.
Maar dan verder? Barefoot, Funrider, merkloos....
Zit er veel verschil in zit en pasvorm, of zijn de goedkopere versies een namaaksel maar dan goedkoper uitgevoerd (goekoper leer en dergelijke).
Wie o wie kan me iets zinnigs vertellen...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:15

Een barefoot is een prima zadel met een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Voor zover ik weet zijn de anderen van mindere kwaliteit leer en zijn ze gebaseerd op oudere ontwerpen van de barefoot en de torsion. De barefoot is inmiddels verder ontwikkeld, die anderen niet.
Ik hoop dat ik je hier wat mee op weg heb geholpen
Als je nieuwsgierig bent kun je trouwens altijd een barefoot testzadel aanvragen. Kun je zelf bepalen wat je ervan vindt

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:23

Ik heb een zadel van randoll's. Ben héél tevreden over de prijs/kwaliteit van het zadel. Het zadel is inderdaad wat minder luxueus afgewerkt dan de barefoot, maar ik vind de prijs/kwaliteit heel goed meevallen. Ik heb nog geen dingen waarvan 'k klaag... dikwijls wordt gezegd dat die stiksels vlug zouden lossen... Nu ik kan je metteen zeggen dat dat niet zo is. Ik heb mijn zadel nu nog maar enkele maanden, maar ik ken een meisje dat haar randoll's al 10 jaar heeft en er nog steeds héél tevreden van is. Wat jammer is aan de randoll's is dat er maar één maat in zit. Ik heb een broekmaat 42 en heb nog wat ruimte over. De achterpommel staat ook lager dan de barefoot, maar dat heb 'k opgelost door dat achterdeel op te te vullen met een zachte vulling en daardoor is die achterpommel ook hoger gekomen, waardoor je toch meer het gevoel hebt in je zadel te zitten. Ik heb mijn voorpommel vervangen door de hoge voorpommel van barefoot, omdat mijn paardje een redelijke schoft heeft. Maar dat hoeft niet voor elk zadel.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:09

Ik heb een barefoot. Echt een prima zadel voor een goede prijs.
De randoll's heb ik in de winkel gezien, ik vond ze er echt niet uitzien

Als ik ooit genoeg geld heb koop ik een freeform endurance. Die vind ik zo mooi Maar ja, heb geen geld
Afbeelding

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:21

Ohhh die staat ook op mijn lijstje Anouar!

Ik heb een Torsion en ben er dik tevreden over! Iets duurder dan de barefoot, maar, imo ook een heel stuk meer kwaliteit en toch een steviger zadel. Met verdere merken heb ik geen ervaring.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:27

Anouar15 schreef:
De randoll's heb ik in de winkel gezien, ik vond ze er echt niet uitzien

Dat is kwestie van smaak natuurlijk Ik vind ze eigenlijk heel erg lijken op de barefoot... vooral de bruine... de zwarte van randoll's is iets grijzer van kleur dan de barefoot en met groen bont ipv beige...

Ik zou in de toekomst misschien nog wel de nevada van barefoot willen lijkt me stoer zadel hihi

Hier zijn enkele foto's van de randoll's (dat wit wat je eronder ziet is een bontje dat 'k eronder heb gelegd om m'n zadel te beschermen.
Heb er ondertussen ook engelse beugels aan gehangen ipv die endurancefenders en beugels.
Afbeelding

Niet letten op de vlekjes... Dat is van de sneeuw toen 'k het zadel mee naar binnen nam
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:36

barefoot zijn hele euke zadels. maarja. je hebt ook (ik weet niet hoe hij heet) een die heel erg op een noormaal dressuur zadel lijkt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:43

Ik vind de Randoll veel vormlozer dan bijvoorbeeld de barefoot
Wat werd er over het dekje gezegt toen je de randoll kocht?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:24

tjah het dekje dat is iets anders natuurlijk... Ik heb mijn randoll's in de winkel gekocht en een gewoon bontje zou voldoen... Gelukkig heb 'k er daar geen gekocht. Ik had er hier nog eentje liggen dus wou eerst dat proberen... Ik wist toen nog niet beter en heb één keer gereden met dat bontje en 'k voelde de ruggengraad er door heen... ben dan beginnen zoeken op internet, heb naar de ruitershop gebeld en hun de website van barefoot doorgegeven zodat ze zeker eens genoeg kennis zouden opdoen over welke pad er onder een boomloos moet... Nuja dat ligt niet aan randoll's zelf vind 'k... had de verkoper een barefoot verkocht of een ander merk had die dat ook gedaan... Het ligt eigenlijk aan de 'onwetendheid' van de verkoper....

het is wel een feit dat barefoot wel duidelijk is wat voor soort pad er onder zo'n boomloos zadel moet... Gelukkig... 'k heb dan ook metteen zo'n pad besteld daar... dus ze hebben aan mij alsnog geld verdient
maar over het zadel ben 'k best tevreden... vind het helemaal niet zo vormloos... maar het is kwestie van smaak...
Barefoot zal ook goed zijn, maar voor iemand met een kleine beurs vind 'k de randoll's zeker een goed alternatief.

Pellie

Re: Zoveel merken boomloos, hoe te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:31

Citaat:
freeform endurance

oef anouar, die ziet er zeker wel sjiek uit, wat kost dat?
Laatst bijgewerkt door Pellie op 30-04-06 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:32

De FreeForm's staan ook op Marktplaats, €950,-! Zodra ze in het land zijn komen ze er hier eentje passen..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:44

Ik ben helemaal verliefd op dat zadel. 950 euro is eigelijk niet duur voor zo'n zadel. Goed sparen en heel zuinig zijn met m'n barefoot (dan levert hij vast iets meer op )

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:25

Ik vind dat endurance zadel ook wel gaaf. Maar wil toch iets langere zweetbladen eigenlijk. Ik ben heel tevreden over mijn Barefoot, zit lekker, past goed. Mensen met een Randoll's zijn ook tevreden en mensen met een Torsion ook. Een Barefoot is een middenklasse zadel qua prijs. Je kan alles zo duur maken als je zelf wilt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:04

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:56

Ik heb een Randoll's en ben er heel tevreden over.
Ik wilde eerste een Barefoot kopen, maar de service was niet goed.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:14

vind de service van barefoot belgië ook niet zo goed... Die van Nederland wel... 'k wou een voorpommel bestellen voor in m'n randoll's... Ik stuur een mail om te bestellen, en 'k krijg geen bevestiging van m'n bestelling zoals op de site wordt gezegd dat je die krijgt.... Dus afgewacht, misschien duurt het een paar dagen... Ook geen rekeningnr waar 'k op moet storten, dus kon niet betalen... Dan maar gemaild naar barefoot Nederland en die hebben dan een mail gestuurd naar barefoot België, vervolgens duurde het weer 14 dagen voor ik een mail terugkreeg van barefoot belgië... Ondertussen was 'k al een maand over en weer aan het mailen om dan pas vorige week m'n pakketje te krijgen... Nee ben over die service ook niet te spreken... Als ik iets bij barefoot wil bestellen zal het via Nederland gaan. Dan moet 'k maar werken met buitenlandse overschrijvingen en kost het me maar wat meer (zo'n overschrijving kost een paar euro)....

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:25

ga gewoon verschillende zadels testen barefoot, ghost, startrekk (die heb ik ) en dan kom je er vanzelf achter wat bij jou en je paard past..

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:31

Heb zelf een Barefoot, en ben helemaal verliefd op de Freeform. De normale zeg maar.
Nog nooit op gezeten hoor, maar ik vind 'm zó mooi!
Heb je al eens gedacht aan de spirit?
Ook aantrekkelijk geprijsd!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:04

De freeform is ook een geweldig mooi zadel , maar heeft wel weer een heel ander zitgevoel dan de Barefoot....meer dat kuipje dat je bij een Engels boomzadel ook hebt.

Ik krijg regelmatig mail van mensen die 1 of 2 jaar een Barefoot hebben , daar heel blij mee zijn , maar zo kwijlend naar de Freeform / Fitform kijken en die dolgraag willen bestellen. Vervolgens bestellen ze hem en vinden ze hem helemaal niet zo lekker zitten , sneu is dat altijd

Komt omdat ze dan inmiddels zo gewend zijn aan de Barefoot....

Andersom is het ook : mensen met een Freeform vinden een Barefoot maar weer een BB-pad zeg maar

Dus het zitgevoel is wel anders , dat moet je waarderen of niet.

Ik vind de Freeform veel en veel mooier dan de Barefoots

Alleen ze zijn steviger / stugger / ronder in de zit en dat moet je liggen , voor de 1 is het een voordeel en voor de ander een nadeel.

De Ghost vind ik zelf een heel fijn zadel , ik vind hem met lichtrijden echt fijner dan de Barefoot

De spirtit mist dan weer die wrongetjes die de Ghost zo fijn maken ,
weet dus niet hoe ik die zou vinden. Maar is ook vast een leuk zadeltje

Goedkopere versies van de Barefoot zijn meestal goedkoper gemaakt. Dus meer een BB-pad met 2 boogjes en een seatsaver erop zodat hij uiterlijk lijkt op de Barefoot.

Binnenwerk en stijgbeugelophanging zijn dan vaak wat "makkelijker" gemaakt , ook zie je vaak dat de ruglijn gewoon recht is ipv in een mooi boogje dat met de vorm van de rug meegaat.

Vergelijk dit met die goedkope kaarsrechte dekjes , of dekjes waar echt een ronding en schoft-model in zit. Ook het leer is vaak dun , en het geheel sowieso wat slapjes en minder stevig.

Maar dat is van kopie tot kopie verschillend , de 1 is echt slecht en de ander is gewoon best netjes op wat kleine puntjes na.

Het zal ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd zijn totdat de huidige Barefoots echt helemaal nagemaakt worden....het hogere achterboogje van de Barefoot is op dit moment HET meest duidelijke pluspunt voor een fijnere zit.

Maar voor veel mensen voldoet een goedkope kopie ook prima , is maar net hoe veeleisend dat je bent , waar je een goed gevoel bij hebt

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:52

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik denk dat ik wel iemand ken van wie ik de Barefoot mag uitproberen, kan ik eens kijken hoe ik dat vind. Ik zoek niet iets met heel veel steun (want dan heb ik mijn engelse zadel (wintec pro) altijd nog). Dus die Freeform hoeft dan niet direct (zal mijn portemonnee erg fijn vinden!)
Afhankelijk van hoe die me bevalt kan ik natuurlijk altijd nog andere zoeken om uit te proberen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:10

Ga de barefoot niet een dagje testen maar toch minstens een week. De eerste twee dagen vond ik het niks, ik leek wel een beginner, ik wiebelde alle kanten op en had totaal geen evenwicht.
De derde dag werd dat al wat beter en na een week wilde ik niet anders meer.
Veel mensen zeggen na één dag dat ze het niks vinden. Jammer dat ze niet de moeite hebben genomen er aan te wennen. Hij zit tenslotte heel anders dan een engels zadel waar de meeste mensen aan gewend zijn

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 12:57

Dat snap ik, maar ik weet ook hoe het zonder zadel rijd. Dan zit je namelijk ook wiebelig. Maar mij gaat het er met name om of het goed op mijn paard ligt, en ook goed blijft liggen met bv opstappen. Ik snap zeker dat het wennen aan het zadel wel iets langer duurt als 1 dag (ik had destijds voor mijn westernzadel ook langer als 1 dag nodig).

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:05

arans schreef:
barefoot zijn hele euke zadels. maarja. je hebt ook (ik weet niet hoe hij heet) een die heel erg op een noormaal dressuur zadel lijkt

ik denk dat jij deze bedoeld:
http://www.startrekk.de/media.php?typ=p&id=55

Startrekk© Dressur is dat

Lijkt een gewoon dresuuur zadel, maar is een boomloos.

Groetjes

te vinden op http://www.startrekk.de

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:17

Ik heb gister voor het eerst de dressuurversie van Barefoot(London) getest..
Nou dat is een aanrader hoor om te testen!!!!!!!!
Ben helemaal enthousiast(en ik ben een ontzettende muts met zadels).
Na een paar minuten was ik al om..
Geen van de nadelen(schuiven,wiebelig,slecht lichtrijden enz.) het was opstappen even een "iehhhhhh anders" gevoel en toen 2 uur lang genieten tijdens de rit.
Zit echt zoooo lekker en Quint liep lekker ruim ermee.
Ik ga heel de week testen en dan als een speer een zadel bestellen want die MOET ik hebben.
Twijfel nog wat over welke pad ik erbij neem maar daar ga ik nog even het i-net voor doorlezen....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:22

Ik heb gisteren weer eens op een Engels zadel gereden omdat mijn paard bij de hengstenhouder staat, weigert hengstig te worden, en ik weer eens wilde rijden. Dus zadel van hem geleend (ik moet met o.v. dus Barefoot kon niet mee ). Jeetje, wat een brandend gevoel between the legs ..... Toch 3 uur gereden maar het voelde niet echt lekker.

Wat is het voordeel van de BF London t.a.v. de Cheyenne voor buitenritten? Ik weet niet waar je nu op rijdt CarS?